handdator

Visa fullständig version : Mustang Renovering



Ompa
2010-09-22, 12:48
Som om jag inte hadde nog med mitt Giant Scale bygge så kastar jag mig nu över min "lilla" 1/7 Mustang, även den från Top Flite.

Det är en modell som jag nu haft i ca 1,5år, och den har flugit mycket, specielt denna sommar. Jag har sjäpat den kors och tvärs svedala på diverse flygträffar vilket i sin tur har bidragit till lite små skavanker här och där.

Det var ju inte bättre när jag packade upp modellen ur kartongen när den var ny då klädseln knappt satt fast på den(Jo det är en ARF)
Likaså vid premiär flygningen då ena landställsinfästningen lossnade vid sättningen av kärran som föranledde en mindre renovering/förstärkning av landställsinfästningarna.

Transport och hangar blesyrer har nu lett till att jag tycker kärran behöver en riktig ansiktslyftning.
Så efter lördagens flygnigar med en påtvingad buklandning, bestämde jag mig för att skrida till verket med att klä om vinge och kropp.
Vidare kommer jag montera skala riktiga struttar och gjuta nya landställsluckor. Det kommer inte bli någon sekvensiel styrning av innerluckorn utan en väldigt enkel fjäder/hävarms kontruktion. Troligen kommer det även bli luckor till sporstället.

Efter ett tidigare Mustangbygge (Top Flite Gold edition kit) så har jag bla ett nytt luftscoop och mtorkåpa i ABS plast som jag tänkte använda för det rapplet som kom med modellen.

Ompa
2010-09-22, 13:01
Arbetet började i Måndags med att ta bort landställ, luftscoop, hjulbrunnar, roder etc.
Och så har jag tagit bort all klädsel på vingen.
Skevroder och klaffar fick jag såga bort då dessa var monterade med Robart pinngångjärn. Kommer sedan borra bort det som är kvar av gångjärnen. Troligtvis kommer jag även limma in mässingsrör som jag sedan monterar gångjärnen i.

Skala struttar beställdes i Måndags kväll från Tower Hobbies i USA och beräknas komma inom två veckor. När dess har anlänt kommer jag som steg 1 att ändra landställsinfästningarna så dom kommer passa stället med struttarna. Vinkeln behöver ändras och så behöver dom komma ner ytterligare 3-5mm ner i vingen. Tur man har en Dremel :sarcastic:

Tanken är att hela modellen ska glasas och lackeras. Självklart kommer den då även att vädras. Satsar på att ha den flygbar omkring Maj 2011.

Sweeper
2010-09-22, 14:56
Jag fick en liten idé som kanske kan vara värd att prova för att underlätta borttagandet av pinngångjärnsresterna.

Ta ett mässingsrör som passar på de pinngångjärn du skall använda. Fila till "sågtänder" i ena ändan på röret. Montera det i en borrmaskin och placera sågtänderna runt resterna av pinngångjärnet i rodret eller vingen. Och börja borra dig in över pinngångjärnet. När du har nått lagom djup (så långt in pinnen går plus någon mm) så borde det bara vara till att dra ut resterna. Jag vet inte om det fungerar, men det kan ju vara värt att prova??:stupido2:


Göran

Ompa
2010-09-22, 20:28
Det där var ju gentaliskt :sarcastic:
Att tillverka en hålsåg. Perfekt, ett oerhört bra tips som självfallet ska testas. Tack.

ChristerL
2010-09-23, 00:17
Ja jösses, bara du inte går in i väggen nu!! Fast den blir garanterat snyggare utan Monokoten!!

Keep up the good work!

Ompa
2010-09-23, 05:30
Hej Christer.

Jag kommer lägga upp arbetet med mina projekt på ett sådant viss att jag ska försöka undvika väggen :sarcastic:
Sweepers bevingade uttryck:
#Bara man gör något lite ett par gånger i veckan så har det plötsligt hänt massor#
är en devis jag ska fortsätta leva efter i hobby samanhang.
Hinner jag inte så gör jag inte det, men en målsättnig finns.

Och visst fasen blir det snyggare med glasfiber glasning och lack, lite vädring och nya landställs luckor :love:

Ompa
2010-09-26, 14:22
Har även pillat bort all klädsel från skevrodren och klaffarna i helgen. Samt spacklat upp lite småblesyrer som har funnits på vingen.
Hoppas att struttarna kommer till veckan, annars blir nästa steg att börja strippa kroppen på befintlig klädsel. Men funderar samtidigt på att vänta något med det tills jag kommit lite längre på väg med vingen. Börjar bli trångt i hobby verkstan :boxing:

Ompa
2010-09-27, 21:17
Fick mina struttar från Tower Hobbies idag, rakt ner i brevlådan. Dags att börja med lite hedrligt träarbete även på denna Musse :sarcastic:

Corsair
2010-09-27, 22:20
Hej Tomas
Det blir ett riktigt snyggt flygplan när du har fått på glasfiber och riktiga färger som du sen skall "skita" ned....:)

Ompa
2010-10-04, 19:16
Tack Janne.

Jag har nu kapat struttarna till rätt längd. Har även borrat och gängat för två st stoppskruv i varje ben. Gängat med M3 för rekordeliga stoppskruvar.

Ompa
2010-10-08, 17:14
Ställen är nu nerfrästa till rätt djup/läge i vingen. Kommer fortsätta senare ikväll (Beroende på intags mängden av Whiskey) med att planka igen dom befintliga hjulbrunnarna för att kunna gjuta landställsluckor etc.
Hoppas kunna få lite bilder under kvällen.

Ompa
2010-10-09, 02:06
Igår kväll och i tidigt i morse (egentligen igår morse och förrgår kväll) fräste jag ner landställsinfästningarna så ställen med dom nya struttarna går ner med hjul och offset helt och hållet i vingen, plus att vinklen på landställsbenen blir mer skalariktiga nu i utfällt läge.

1437614375
Bild 1 & 2 visar ställen och hjulen i innfällt läge.

Fortsatte i kväll med att strippa vingen på planknngs material från vingbalk till framkantslist över den sektionen som ställern sitter i.
1437214373
Gammla plankningen avlägsnad

Förstärkte även två spryglar på varje vinghalva som fick lite stryk när befintliga hjulbrunnar avlägsnades, likaså slipade jag bort allt limkladd från fabriken och sparade in en hel del vikt faktiskt.
1437114374
Lim till gammla hjulbrunnarna bortslipat och dubblering av spryglar limmade på plats

Kommer här näst planka hela denna yta som jag nu frilade och endast markera vart ställen ska vara. Därefter går jag på gjutning av nya luckor och sedan glasning av vingen.

Under rådande förhållanden så får vi väll se hur mycket jag hinner göra innan det blir dags att helt tömma hobbyrummet :banghead:
http://www.rcflyg.se/forum/images/misc/pencil.png

Ompa
2010-10-09, 15:04
En liten session hans med på förmiddagen :lollypop:
Plankade det som jag sprättade bort i går natt för att kunna gå vidare med gjutning och glasning.

14384 14385
Ny plankning som jag sedan kommer gjuta luckor över innan plankning.

14386
Dom fyra svarta sträcken är för att åter kunna mäta in skruvhålen för ställinfästningen.

Ska bara spackla och slipa detta innan gjutning av luckor.

Ompa
2010-10-30, 12:01
I går kväll blev det idogt slipande på vingen. Hadde nog hoppats på att det skulle vara det sissta innan glasningen, men tyvärr så kände jag tvånget att spackla på några ytterligare ytor som inte var riktigt tillfredsställande. Tänkte slipa detta senare ieftermiddag eller under tidig kväll. Kanske att jag hinner börja glasa undersidan av vingen senare i kväll :lollypop:

Kväll och kväll föresten?? Blir nog mer ett nattsudd projekt i så fall :sarcastic:

Sweeper
2010-10-30, 14:12
Det är ett nattsudd som inte är helt fel. :D


Göran

Ompa
2010-10-30, 17:16
Det är ett nattsudd som inte är helt fel. :D


Göran

Kan inte mer än hålla med :sarcastic:

Ompa
2010-10-31, 02:02
Slipat, klippt glasfiberväv och slabbat på första omgången med lamineringsepoxy.
Gick bra förutom att jag gjorde en alldeles för stor sats med epoxy :banghead:
Massor av epoxy som gick till spillo. Om jag tänkt till skulle jag ha riggat rodren och klaffarna och glasat dom också på samma gång. Men man lär sig, ständigt... :stupid:

Med lite tur så räcker det jag har kvar av epoxyn till ett lager till. Och om tiden räcker så kanske jag hinner aplicera det under morgondagen innan det bär av mot SAAB land igen.

15624
Glasfiberväven har klippts till.
15625
Vänstra vinghalvan glasad.

15626
Högra vinghalvan glasad.

ewalds
2010-10-31, 07:26
Ser ut som att du har en del att hitta på ändå?:)
Svårt det där att blanda "lagom" oavsett vad man ska göra, tycker jag.
Blir antingen eller fast här går ju en mängd:)
Vad för epoxy använder du dig av vid glasning?

Måste vara ganska kul att renovera en äldre kärra?
Spännande att följa!

/Micke

Ompa
2010-10-31, 09:27
Det finns alltid något att göra i hobbyrummet :sarcastic:
Det är lite spännande att slita klädseln av en kärra, bygga om och planera för hur det ska bli senare. Detta med att helglasa en modell är faktiskt första gången jag gör nu. Har fått mycket bra tips från Lelle & Sweeper angående diverse tillvägagångsätt.

Jag använder Biltemas lamineringsepoxy som förutom att det har ett förhållandevis lågt inköpspris även har lång öppningstid. Så man hinner i lugn och ro bearbeta ytorna utan någon som helst stress.
Tidigare när jag gjort mindre glasningar av ytor har jag kört med Z-Poxy finishing recin. Mycket hög kvalitet med ack å dyrt samt att öppningstiden på den epoxyn är kotare än på den från Biltema.

Ompa
2010-10-31, 15:46
Blir tyvärr ingen fortsatt glasning idag. Epoxyn är inte riktigt torr ännu och nu har tiden runnit iväg för att hinna göra detta innan jag är tvungen att åka till husvagnen på jobbet :(

Mr J
2010-10-31, 17:27
Det är mycket bättre att tiden rinner iväg än att epoxyn gör det... :sarcastic:

Lelle
2010-11-01, 08:20
Jag använder Biltemas lamineringsepoxy som förutom att det har ett förhållandevis lågt inköpspris även har lång öppningstid. Så man hinner i lugn och ro bearbeta ytorna utan någon som helst stress.
Tidigare när jag gjort mindre glasningar av ytor har jag kört med Z-Poxy finishing recin. Mycket hög kvalitet med ack å dyrt samt att öppningstiden på den epoxyn är kotare än på den från Biltema.

Hej Ompa.

Vi kanske ska förtydliga lite när det gäller Biltemas epoxy. Jag har använt den ganska mycket också, men den går inte att torrslipa såsom Z-poxy´n, för den kladdar bara ihop sig. Det går däremot alldeles utmärkt att vattenslipa.

INGEMAR NABBING
2010-11-04, 14:14
Hej Skall Du klä Mustangen med plast igen ? Iså fall skall Du få ett tips. Om plastklädseln skall sitta permanent
och Du inte skall behöva plocka fram värmejärnet någon mer gång - på denna modellen i allafall - skall Du inköpa
BALSARITE ifrån USA. Detta undermedel fungerar som ett transparant kontaktlim eller kontaktlack. Är öppet
cirka 5 - 6 timmar och nu kan Du klä med Super Monokote eller annan plastfoliefilm. Balsarite fungerar som ett
vidhäftningslim - blir odentligt förankrat i balsaunderlaget och fäster klädseln. Den är transparant och syns ej heller under
kanske en transparant klädsel Om Du mot förmodan skulle villja
byta klädsel måste Du använda en hårfön eller liknande och värma (koka) bort klädseln. Jag har låtit studera
en Super Monokote klädsel som varit tidigare fäst i balsan och balsamaterialet verkar att avsöndra ett mycket
fint balsadamm som under årens gång medverkar till att limbeläggningen på plastfolien tappar greppet.
Det betyder alltså att när Du skall försöka återfästa en tidigare klädd vinge så finns det i regel inget lim kvar
som kan fasta materialet.
Hälsningar Ingemar Nabbing Falköping

taygher
2010-11-04, 15:35
Ompa skall inte klä kärran med plastklädsel igen.
Den skall glasas (kläs med tunn glasfiberväv) och sedan lackas.

Inget mer strykjärn eller varmluftspistol på den här kärran! :)

Corsair
2010-11-04, 17:38
Tjena Tomas, Lasse Palm har riktigt bra epoxy för att använda till plankning....
Här är hans hemsida: http://lp-agentur.se

Vi hörs....:)

INGEMAR NABBING
2010-11-05, 09:16
Oj Vad fel det blev. Jag kryper ner på mina knän och ber om ursäkt för mitt intrång. Visserligen har jag SMFF nr 1438
och sysslat med modellflyg i över 60 år men jag förstår att några tips o synpunkter inte hör hemma här.
I övrigt anser jag att " smöra " inte är så konstruktivt bland oss vuxna karlar.
I övrigt önskar jag OMPA allt gott och hoppas att hans renoverade Mustang blir till hans belåtenhet.
Ingemar Nabbing Ållebergs Modellflygklubb (Inte så långt ifrån Trollhättan)

klampe
2010-11-05, 10:58
Hej Ingemar! Tycker att du ska forsätta med tips och synpunkter. Man lär sig något nytt varje dag här på forumet
/Stefan

taygher
2010-11-05, 12:50
Oj Vad fel det blev. Jag kryper ner på mina knän och ber om ursäkt för mitt intrång. Visserligen har jag SMFF nr 1438
och sysslat med modellflyg i över 60 år men jag förstår att några tips o synpunkter inte hör hemma här.
I övrigt anser jag att " smöra " inte är så konstruktivt bland oss vuxna karlar.
I övrigt önskar jag OMPA allt gott och hoppas att hans renoverade Mustang blir till hans belåtenhet.
Ingemar Nabbing Ållebergs Modellflygklubb (Inte så långt ifrån Trollhättan)

Hej Ingemar,

Min kommentar var inte riktad som kritik mot Dig eller Ditt tips när det gäller montering av klädsel!
Jag ville bara berätta att Ompa glasar sin kärra eftersom jag visste det.

ARF-montör som jag är tar jag mer än gärna emot tips och idéer från rutinerade modellbyggare.
Det händer ju att träd och annat hoppar på flygplanen och då kan det vara bra att veta hur man skall snygga till skadorna...:stupido2:

Fortsätt med att sprida kunskap och erfarenhet! :thumbup:

Ompa
2010-11-06, 11:06
Nu ska vi nog ta och sansa oss lite här och reda ut begreppen lite.

Jag har tänkt att renovera denna kärra för att slippa detta med ständigt lossnande plastklädsel. Detta är ju en ARF så man får ju förstå att underarbetet från fabrik inte är av det bästa. Då jag även planerar att glasa min stora Mustang tänkte jag att detta blir en idealisk test maskin för både det ena och andra.
Efter glasningen kommer jag lackera modellen med färg från Warbird Colors.

Ingemar, dina tips med underarbete i form av Balsalite ska jag med glädje ta till vara. Jag har en gammal Stuka ligandes på hyllan som också ska få ny klädsel, denna kärra kommer kläs på traditionellt vis, fast inte Monokote utan Solartex som är en väv baserad klädsel då även den kommer lackas.

Alla är välkomna med sina tips och synpunkter på mina trådar, både positiva och negativa. Jag är konstruktiv och lyssnar mer än gärna på vad andra har att säga. Det är lite som med livräddning, inget man gör är direkt fel, huvudsaken är att man gör någonting...

Ompa
2010-11-07, 09:36
Blev våtslipning av förra helgens glasning sent i går kväll. Tyvärr orkade jag inte vara vaken och glasa det andra lagret i natt, tiden drog snabbt iväg och han passera 3 blecket...
Med lite tur kan det bli tid över för det senare idag :lollypop:

Sweeper
2010-11-07, 12:59
Blev våtslipning av förra helgens glasning sent i går kväll. Tyvärr orkade jag inte vara vaken och glasa det andra lagret i natt, tiden drog snabbt iväg och han passera 3 blecket...
Med lite tur kan det bli tid över för det senare idag :lollypop:


Du är förlåten för att du inte orkade med att glasa i natt. :sarcastic:Man kan inte hinna/orka med allt på den lilla fritid man har.



Göran

Ompa
2010-11-07, 16:37
Tack för dom förlåtande orden Göran :sarcastic:

Har nu i eftermiddag lagt på det andra lagret med epoxy på vingen, samt även glasat servoluckorna och ena sidan av klaffarna.
På Lelles inrådan glasade jag denna gång med Z-Poxy Finishing recin. I ärlighetens namn så var Biltemas lamineringsepoxy mycket lättare att jobba med, tycker jag.
Nu får det ligga och torka en vecka. OCh på fredag ska det inhandlas lite mer våtslippapper då det i princip tog slut igår.

Bilder kommer nästa helg :blush:

Senare ikväll drar jag åter igen mot Velanda i Trollhättan... :crazy_pilot:

INGEMAR NABBING
2010-11-09, 14:38
Hej Är det någon som vet var jag kan köpa en rostfri flexslang med innerdiameter 18 mm och
som tål hög värme. Mycket tacksam för alla tips Ingemar Nabbing.

ewalds
2010-11-09, 16:14
Hej Är det någon som vet var jag kan köpa en rostfri flexslang med innerdiameter 18 mm och
som tål hög värme. Mycket tacksam för alla tips Ingemar Nabbing.

Finns bl a hos vvs-grossisterna i olika längder och dimensioner.
http://new.lundagrossisten.se/catalogue/f12432.html
Nu vet jag inte om dessa passar just ditt behov men har själv beställt för att använda i avgassystem.
Kanske värt att kolla om inte annat?
Skapliga priser, dessutom..
/Micke

Corsair
2010-11-09, 16:18
Hej Ingemar, kolla med 3Fhobby, dom kan fixa det till dig.

http://www.3fhobbyservice.se (http://www.3fhobbyservice.se/)

[/URL][URL="http://www.krumscheid-metallwaren.de/"]http://www.krumscheid-metallwaren.de (http://www.krumscheid-metallwaren.de)

Ompa
2010-11-14, 08:08
Glasningen förra veckan blev till stor belåtenhet. Hoppas få upp några bilder senare idag.

Ser ut som att från och med nu är det mer eller mindre totalt byggstopp i mitt hobbyrum. Det har nämligen förvandlats till snickeriverkstad för dom återstående snickerierna som är kvar i huset innan det ska ut på föräljning. Sedan så har det tenderat att även övergå till att bli mer och mer som förråd för grejor som blir överflödiga inne i huset...

Träffade den nya bro platschefen förra veckan. Ska snacka med honom i morgon måndag om att få disponera ett hörn i kontorshuset för lite hobby arbeten. Det är nog enda chansen om Mustangen ska bli flygklar till våren igen.
Han verkar för övrigt vara en riktigt sympatisk karl, så jag är förhoppningsfull :big_boss:

Sweeper
2010-11-14, 08:37
Jag håller tummarna för att du skall få disponera det där hörnet. :)


Göran

taygher
2010-11-14, 11:22
Här har Du en till som håller tummarna! :thumbup:

Ompa
2010-11-14, 14:53
Tack grabbar :lollypop:

ewalds
2010-11-14, 18:46
Hoppas att det löser sig med din "bygghörna"?
Tråkigt att behöva lägga ner pågående projekt p g a olika omständigheter.

Hoppas, som sagt, att det ordnar sig.

/Micke

Ompa
2010-12-27, 00:41
Efter en längre tid utan att överhuvudtaget ägnat modellbygget någon större tid så var det åter dags.

I går kväll, dvs juldagen, kände jag att jag måste köra igång med renoveringen igen om jag ska få flyga den här kärran till sommar igen.

Började med att skruva bort motorkåpa, canopy, kapa bort roder samt skruva av roderhorn.

Sedan började jag så sakta skala bort klädseln. Ett nog så tråkigt jobb... :banghead:
Värst var vid fenan och vingsadeln där det spacklats, och det verkar som att klädseln sitter 10ggr bättre på de spacklade ytorna än de trä rena ytorna.

Fortsatte i kväll med att bearbeta de ytor som klädseln envist satt kvar. Värmde med varmluftspistol och skrapade med skalpellblad. Måste ordna en bättre skrapa i morgo och sedan göra klart. Men nu så är kroppen till ca 98% trä ren igen. Pigment blir det dock kvar.

En beställning på mer glasfiberväv måste också göras i veckan då det jag har troligen inte räcker till andra sidan på vingen samt kroppen.

Några bilder från kvällen. Mer jobb kommer läggas på vingsadeln samt vid fenan.
17388 17389 17390

Sweeper
2010-12-27, 00:53
Härligt att se att du är i farten på nytt så att du kan ladda de mentala batterierna. :lollypop:


Göran

Ompa
2010-12-27, 01:14
Jo "dom" batterierna behöver verkligen laddas. Imorgon ska det även målas 5 garderobs dörrar :icon_butt:
Huset kommer ut på annons nästa vecka och det var tydligen en liten bra grej att göra enligt mäklaren.

Blir nog även en tur till Byggvaruhuset som det verkar. Tror banne mig inte det tar slut någon gång :sarcastic:
Men det gör väll sitt till om det ser bra ut när eventuella spekulanter tittar på kojan...

Ompa
2010-12-27, 11:05
Då var det beställt glasfiberväv. Väntar också på att lillebror ska ta turen förbi Biltema och köpa med sig Laminerings Epoxy till mig, vilket bör bli i veckan.

Hoppas jag får kroppen såpas klar att det ev går börja glasa nästa vecka.
Kommer dock behöva lite tips om tillvägagångssättet med glasning omkring fenan och stabbe.

Kanske så måste jag hota med att lite mer personlig kontakt till någon av mästerbyggarna här på forumet, typ Lelle, Sweeper eller Christer L för att få närmare tips om glasningen:th_o:

Fortsätter senare i kväll med bort pillandet av klädsel :fleng:

ewalds
2010-12-27, 21:28
.....o vilken dag som helst kommer en ny paket o sätter fler käppar i mussehjulet??:)
Men du lär inte behöva gå sysslolös i alla fall??:)
Keep up the good work!

/Micke

Sweeper
2010-12-27, 23:24
Då var det beställt glasfiberväv. Väntar också på att lillebror ska ta turen förbi Biltema och köpa med sig Laminerings Epoxy till mig, vilket bör bli i veckan.

Hoppas jag får kroppen såpas klar att det ev går börja glasa nästa vecka.
Kommer dock behöva lite tips om tillvägagångssättet med glasning omkring fenan och stabbe.

Kanske så måste jag hota med att lite mer personlig kontakt till någon av mästerbyggarna här på forumet, typ Lelle, Sweeper eller Christer L för att få närmare tips om glasningen:th_o:

Fortsätter senare i kväll med bort pillandet av klädsel :fleng:

Det är bara till att ringa. :)

Tyvärr är det lite långt att åka emellan oss, men någon gång SKALL jag "råka" ha vägarna förbi dig så man kan få se hur du har det i din tänkarbod. :)


Göran

Ompa
2010-12-28, 02:22
Det är bara till att ringa. :)

Tyvärr är det lite långt att åka emellan oss, men någon gång SKALL jag "råka" ha vägarna förbi dig så man kan få se hur du har det i din tänkarbod. :)


Göran

Göran
Mi casa, zu casa.

Ompa
2010-12-28, 02:37
.....o vilken dag som helst kommer en ny paket o sätter fler käppar i mussehjulet??:)
Men du lär inte behöva gå sysslolös i alla fall??:)
Keep up the good work!

/Micke

Det kom TVÅ paket med posten idag, byggsats och motor med tillbehör. Så idag firade iaf jag julafton :sarcastic:
Har nog sällan sett sådan kvalité på en byggsats. Förpackat i påsar som innehåller dom delar som ingår till ett visst moment, och dessutom så väl förpackat det bara kan bli, man blir tårögd.
Jag har knåpat i hop en och annan byggsats från flera av dom stora tillverkarna på marknaden under mina år som modellflygare. Både ARF och byggsatser. Men jag har nog aldrig häpnat så över kvalitén som jag gjorde idag när jag packade upp den här byggsatsen.
Ritningen är också av utmärkt kvalité. Det kommer bli en fröjd att få bygga den här kärran.

Men för att återgå till Musse, det här Cuberiet borde inte bli någon käpp i Musse hjulet. Cuben är tänkt att byggas på mitt jobb, om det är möjligt. Och Musse ska jag spinna på med i hemmets "lugna" vrå :hahaha: :rolleyes:

Under besiktning av Cuben så blev det också lite gjort på Musse. Det som gick av klädseln att få bort är nu borta. Blev också en del spacklande på "wing farings" samt fenan. Inte mycket att plåta utan jag skippade det ikväll.

Har beställt glasfiberväv idag och blivit lovad att det ska skickas den 28/12, lillebror köpte laminerings epoxy idag så nu har jag bara mig själv att skylla om jag inte kommer till skott med glasning nästa vecka :sarcastic:

17407 17408

ChristerL
2010-12-28, 09:56
Det kom TVÅ paket med posten idag, byggsats och motor med tillbehör.

Imponerande postgång ni har hemma hos er, du postar 02.37 att du fått paket IDAG!! :sarcastic:

En Zenoah finns på min inköpslista till ev. framtida projekt. Blev det billigare att ta den från Toni Clark? Vilken storlek köpte du? Pris?

Lycka till med Mussen!

Ompa
2010-12-28, 13:27
Imponerande postgång ni har hemma hos er, du postar 02.37 att du fått paket IDAG!! :sarcastic:

En Zenoah finns på min inköpslista till ev. framtida projekt. Blev det billigare att ta den från Toni Clark? Vilken storlek köpte du? Pris?

Lycka till med Mussen!

Hmmm, jag var nog inte med på det där med att klockan passerat midnatt, får skylla på glöggen :blush:

Motorn jag köpte var en ZG45SL till priset av €339.00
http://www.toni-clark.com/english/motoren/zg45/zg45.htm
Betydligt billigare än att köpa den från exempelvis aresti.se

Mitt spackel arbete på Musse ser bra ut, precis besiktat det. Nu ska här målas garderobsdörrar och lite annat, därefter fortsätter jag i "Ompas heaven" med att slipa på Mustangen :lollypop:

ewalds
2010-12-28, 18:42
Man får gratulera till dom efterlängtade paketen då:)
Jag har ju inte direkt ngn byggvana att skryta om sedan tidigare så har inget att jämföra med.
Men, trots lite knepigheter emellanåt, så verkar det funka att få ihop det. Man får ju fråga om man undrar över ngt?
Önskar dig ett stort lycka till. Ska bli jättespännande att följa.

/Micke

Modellflygarn
2010-12-28, 19:41
Haha! Det finns ju en del som aldrig får nog av projekt! :)
Tror Mussen kommer att bli kanon. Det är ju en ARF men ändå blir det som en "egen" kärra när man gör så där.
Blir ju ett helt nytt flygplan.
Sen har du en riktigt klassiker i röret också...

Önskar ett riktigt gott nytt år också!

Ompa
2010-12-29, 13:25
En ny modell på sitt sätt kommer det mer eller mindre bli. Har lite planer på vissa modifikationer.
Funderar bla på att ge Musse ett helt nytt schema, Glamorous GlenIII exempelvis. Samt nya landställs luckor både till huvudställ och sporre.
Har även en annan motorkåpa, canopy etc som jag funderar på att passa in till den här kärran. Blir jag riktigt ihärdig KAN det KANSKE bli öppningsbar huv. Dock manuellt.

Tyvärr somnade jag ifrån gårdagkvällens slipövningar. Missade till och med slutet på Pirates of Caribian. Attans.
Men laddar batterierna för en ny tur i "Paradiset" i kväll. Först fortsatt måleri/tapet arbeten, suck.

Ompa
2010-12-30, 00:41
Innan glöggen tar ut sin rätt tyckte jag det var dags för lite sliparbete i mitt lilla Paradis :crazy_pilot:

Nåväl, det blev en stunds njutbar slipning på kroppens wing fairings samt på sidorna av fenan där klädseln satt som värst. Nu är det mer eller mindre slätt som en barnrumpa :lollypop:
17464 1746517466 17467

Tillverkade även en ny mittbalk till dit där jag öppnade kroppen när jag byggde in luftcylindern till sporstället. Detta har aldrig blivit bra, men nu kommer jag planka om kroppen över detta område.
17468
Antar att plankningen här blir morgondagens prio 1


Glöggen slår hårt mot Ompa, när snön ligger vit om taken.
Endast kattfan är riktigt vaken...

Nog skaldat för i kväll, nu blir det något bra på TVn i stället :sarcastic:http://www.rcflyg.se/forum/images/misc/pencil.png

Sweeper
2010-12-30, 09:09
Hmmm, ditt skaldande var näääästan lika bra som ditt byggande!:sarcastic::sarcastic:

Fortsätt gärna med båda! :)


Göran

Ompa
2010-12-31, 01:09
Det var tänkt att botten på kroppen skulle plankas ikväll. Dock var befintlig plankning runtomkring i ganska uselt skick. Även en del av plankningen framför det främre av de två spanten. Troligtvis har dom slipat lite väl entusiastiskt på fabriken så på vissa ställen är plankningen lövtunn :stupido2:

17547 17548
Har här skurit ut mer plankning och gått ner till sidobalkarna på kroppen (långeronger) för att få ordentligt stöd vid limningen. Likaså har jag även rensat halva spant tjockleken från balsa och lim rester, ska finslipa med slippapper innan det limmas ny plankning.
Detta tog inte så lång tid, mer pill är det att få till passformen på den nya plankningen.
Tänkte fortsätta i morgon om det inte blir störningar av något nyårsfirande eller så :sarcastic: :dancing2:

Sweeper
2010-12-31, 09:03
Du gör verkligen en grundlig renovering av kärran! :)

Snyggt jobbat! :)


Göran

Ompa
2010-12-31, 15:12
Tack Göran.
Jag gör iaf mitt bästa. Och kan bara inte låta bli att blunda för vissa saker som inte är riktigt ordentligt gjort från början.
Verkar dock trångt med tid för att få till något i hobbyrummet i dag. Men vi får se.

Hoppas jag kan fortsätta med att finslipa på den nya plankningen så jag får den på plats i helgen åtminstone.

I morgon är det leverans av laminerings epoxy :lollypop:

matbos
2010-12-31, 16:35
Ser ut att bli bra det där. :icon_pidu:

Ompa
2010-12-31, 16:43
Tack Matte

Ompa
2011-01-03, 01:27
Fick sprätta bort mer plankning då den befintliga var sönderslipad från fabriken på ena sidan. När jag tog i kroppen gick tummen rakt igenom :icon_butt:

Med ny och fin 3mm balsa och Ajax fönsterputs gick det finfint att forma den nya plankningen. Dock gjorde jag den i tre delar.

17623 17624 17625
Här har jag grovslipat plankningen slät med original plankningen. Har nu även lagt på lite spackel som ska finslipas.
Ska även lägga igen det hål ni ser här samt tillfälligt lägga igen öppningen för sporr stället.

http://www.rcflyg.se/forum/images/misc/pencil.png

taygher
2011-01-03, 07:47
Det ser jäkligt bra ut Ompa!

Ser med spänning fram emot att följa fortsättningen av tråden.
Lyx-ARF á la Ompa - Nice! :thumbup:

Ompa
2011-01-03, 08:21
Tack Lars, men lyx arf vete fåglarna :sarcastic:

Ser att du är uppe med tuppen. Är det slut på jul ledigheten för din del?:scared:

Sweeper
2011-01-03, 09:37
Det går framåt med snygga steg ser jag! :)


Göran

Ompa
2011-01-03, 09:47
Tack Göran :blush:
Man jobbar på så gott det går. Undrar bara om jag hinner börja glasa något på kroppen denna vecka?
Vi får se, en dag i taget :sarcastic:

Ompa
2011-01-04, 01:43
Arbetet går sakta men säkert framåt.

Lappade i hålet i scoopet samt hålet längst bak i kroppen för åtkomsten av höjdroderlinken.
17673 17674
Nu kanske en och annan höjer på ögonbrynen och undrar hur dum är karln egentligen, lappa igen hålet till höjlinkaget??? :stupido2:
Det är så att hittils har jag ALDRIG behövt gjort någonting där förutom när jag smällde ihop kärran. Och det går hur bra som helst att montera höjdrodren nu som det är ändå. Händer något får jag väll göra en lucka i efterhand när kroppen är glasad och klar.

Dessa två "lappar" gick bara ner till ca halva sin material tjocklek. Och efter att spacklet torkat slipade jag bort gott och väl hälften av materialet för att snåla in på vikten.

Vidare så gjordes en temporär lucka över sporrstället.
17675 17676
Denna är bara till för själva glasningen och gjutning av sporrställsluckor. Ambitionen är att det ev ska bli fungerande sporrluckor, men tid, lust och ork får avgöra huruvida dessa kommer monteras eller ej. Gjutas ska dom iaf göras :lollypop:

17677
Och kvällen avslutades som sagt med lite sliparbeten. Håret ligger väldigt still av slipdammet så vem behöver gelé, men det blir bösigt i sängen :sarcastic:

God natt på er...

taygher
2011-01-04, 07:07
God morgon Ompa.

Härligt att se att renoveringen stadigt går framåt på kvällarna/nätterna!
Fint att få frisyrtips vid frukostbordet också, synd att man är så tunnhårig bara... :)

Lelle
2011-01-04, 08:16
Jag får väl också säga Godmorgon.

Den där mustangen kommer att bli ett mästerstycke, á la Ompaklass. Vad gör lite damm i sängen, så länge tvättmaskinen fungerar!

Du kanske har sett på Sweepers tråd att paketet inte kommit ännu, så du får vänta på ditt spackel tills paketet behagar att komma. DHL har väl kört i diket eller också har flyget från GB gjort en för stor störtdykning! :sarcastic:

Ompa
2011-01-04, 11:53
Vi får väll vänta och se Lelle. Det kommer när det kommer, men det skulle ju va kul om jag hadde haft det nu i renoveringstider :sarcastic:
Men det fungerar med mitt gamla spackel så länge.

Får se om det blir lite glasning någon av de närmsta dagarna.

ewalds
2011-01-04, 16:55
Ser väldigt fint ut det där!
Blir inte kärran bra mkt tyngre glasad vs klädsel?

Fick du tag på epoxy??

/Micke

Ompa
2011-01-04, 17:23
Något tyngre blir modellen med glasfiber och epoxy. Men det ska vara försumbart. Dom rekomenderar ju plastklädsel på i princip alla byggsatser idag, men många väljer ju det här alternativet i stället.

Ang epoxy, var till varenda färgaffär samt bygghandeln. Även våra bägge verktygs butiker men det var fullständigt omöjligt.
Pratade med min granne som jobbar på Casco, men han kände inte till detta epoxy. Dom gör inga två komponents lim här i Kristinehamn. Står i valet och kvalet om jag ska köra med Bob Smith 30min epoxy istället, eller om jag ska tro på högre makter och du Micke förbarmar dig över mig och skickar upp en förpackning med express post :sarcastic:
Tänkte annars börja bygga lite på Cuben i kväll.

Ewalds (Micke), hör gärna av dig omgående när du ser detta är du snäll :ridinghorse:

Nu stundar snöskottning innan det blir tillträde till hobbyrummet senare i kväll.

bem
2011-01-04, 17:36
Hej,

Pacer Z-Poxy Finishing Resin är suveränt till sånt här. Ganska dyr men väldigt bra och dryg. Lättslipad.
Köper när jag behöver hos Söders RC RC/Hobby men finns säkert på fler ställen i svedala.

/Bo

Ompa
2011-01-04, 17:47
Hej,

Pacer Z-Poxy Finishing Resin är suveränt till sånt här. Ganska dyr men väldigt bra och dryg. Lättslipad.
Köper när jag behöver hos Söders RC RC/Hobby men finns säkert på fler ställen i svedala.

/Bo

Hej Bo.

Det är inte epoxy till glasningen som ewalds och jag diskuterade. Men den finishing resin du nämner använder jag också. Till vingnen lade jag det som andra lager då ytan blir grymt bra. Biltemas lamineringsepoxy är också mycket bra då öppningstiden är betydligt längre än hos Z-Poxy.

ewalds
2011-01-04, 17:59
Något tyngre blir modellen med glasfiber och epoxy. Men det ska vara försumbart. Dom rekomenderar ju plastklädsel på i princip alla byggsatser idag, men många väljer ju det här alternativet i stället.

Ang epoxy, var till varenda färgaffär samt bygghandeln. Även våra bägge verktygs butiker men det var fullständigt omöjligt.
Pratade med min granne som jobbar på Casco, men han kände inte till detta epoxy. Dom gör inga två komponents lim här i Kristinehamn. Står i valet och kvalet om jag ska köra med Bob Smith 30min epoxy istället, eller om jag ska tro på högre makter och du Micke förbarmar dig över mig och skickar upp en förpackning med express post :sarcastic:
Tänkte annars börja bygga lite på Cuben i kväll.

Ewalds (Micke), hör gärna av dig omgående när du ser detta är du snäll :ridinghorse:

Nu stundar snöskottning innan det blir tillträde till hobbyrummet senare i kväll.

Du har PM!

Ompa
2011-01-05, 00:22
Tänkte börja glasa lite ikväll. Men latheten tog överhand. När jag väl fått ungarna i säng satt jag så skönt i soffan och med en film i dvd´n så kände jag att här ska jag fortsätta sitta i kväll.

Så nu småmyser jag fortfarande framför tv´n, datorn i knät och en god rom-cola i glaset. Vi får väll se om det blir lite nytt jävlaranama i morgon :lollypop:

Sweeper
2011-01-05, 07:42
Tänkte börja glasa lite ikväll. Men latheten tog överhand. När jag väl fått ungarna i säng satt jag så skönt i soffan och med en film i dvd´n så kände jag att här ska jag fortsätta sitta i kväll.

Så nu småmyser jag fortfarande framför tv´n, datorn i knät och en god rom-cola i glaset. Vi får väll se om det blir lite nytt jävlaranama i morgon :lollypop:

Jag kallar det inte för lathet.

Jag benämner det som inspirationsinsamlande kvalitétid! :sarcastic:


Göran

ewalds
2011-01-05, 21:42
Tänkte börja glasa lite ikväll. Men latheten tog överhand. När jag väl fått ungarna i säng satt jag så skönt i soffan och med en film i dvd´n så kände jag att här ska jag fortsätta sitta i kväll.

Så nu småmyser jag fortfarande framför tv´n, datorn i knät och en god rom-cola i glaset. Vi får väll se om det blir lite nytt jävlaranama i morgon :lollypop:

Stunder så viktiga, dom där..
Håller med Göran.. Ibl får man slappna av o få lite perspektiv på saker o ting:)
O hur många problem har man inte löst vid såna tillfällen??

/Micke

Ompa
2011-01-05, 23:44
Så sant som det var sagt :)

Sweeper
2011-01-06, 10:29
Stunder så viktiga, dom där..
Håller med Göran.. Ibl får man slappna av o få lite perspektiv på saker o ting:)
O hur många problem har man inte löst vid såna tillfällen??

/Micke


Det är som den lilla historien om the Native American som åkte med tåg för första gången i sitt liv i mitten av 1800-talet. Han satt på sitt säte med stor förundran och såg hur landskapet rusade förbi. De åkte över prärien, genom skogar, över djupa dalar med forsande floder.... Och när han kom fram till sitt resmål så steg han av och gick och satte sig en bit bort på perrongen. Efter en stund så kommer det fram en av hans vänner som skulle möta honom och undrade varför han satt där. Killen berättade om vad han hade upplevt, vad han sett och med vilken vidunderlig hastighet allting hade rört sig. Så nu ville han bara sitta ned en stund för att låta själen komma ikapp kroppen så att han kunde känna sig hel på nytt. :)

Det ligger en del sanning i den där historien. Man behöver sätta sig ned och koppla av ibland. Man behöver inte tänka aktivt på hur man skall lösa vissa problem för det sköter det undermedvetna om. Man måste bara ge det undermedvetna tid och möjlighet att få lov att arbeta.

Så sammanfattningsvis så kan man säga som så....slappa på bäst du vill Tomas. Det behövs med jämna mellanrum. ;)


Göran

Ompa
2011-01-06, 11:26
Tack Göran, det var mycket kloka ord :)

Ompa
2011-01-07, 00:34
Det blev inget byggt i dag heller tyvärr :banghead:
Fick rycka in lite akut i snösvängen här ikväll då en kollega började må tjyvtjockt när han plogade.
Precis kommit ur duschen och tror jag istället varvar ner en lite stund framför tv´n innan jag knoppar in.

Vi får väll se vad det blir för spektakel i morgon :stupido2:

ewalds
2011-01-07, 07:46
Förhoppningsvis anländer det ett paket med posten idag o då är det bara att hugga in på projekten:)

Blev inte mkt gjort igår här heller..

/Micke

Ompa
2011-01-07, 11:20
Skulle vara himla kul om det kom lit lim i brevlådan idag :sarcastic:
Då kan jag börja limma långeronger, men hoppas också få tid över till att börja glasa Musse :lollypop:

Nu bär det i väg till soptippen med lite skräp.

Ompa
2011-01-08, 13:04
Så var jag till slut igång med glasningen.

Började så smått i går kväll/natt att klippa till glasfiber till stabbens undersida.
17919

Och nu vid lunch tid passade så bra att glasa dessa två ytor.
17920 17921

Får härda ordentligt innan jag våtslipar ytan och lägger på nästa lager epoxy. Vi får se när det blir av :hmpf:

Corsair
2011-01-08, 22:29
Hej Tomas
Nu blir det glasning för hela slanten..
Snygg hemsida.....:lollypop:

Ompa
2011-01-08, 23:54
Hej Tomas
Nu blir det glasning för hela slanten..
Snygg hemsida.....:lollypop:

Tack Janne.
Jo det kommer bli glasning ett tag framöver på Mustangen nu.

Drar dock till trollhättan igen i morgon Söndag, men hoppas att kanske få något lite gjort.

Ompa
2011-02-13, 09:29
Bara inse fakta.

I och med stundande husförsäljning så börjar det redan så smått dra ihop sig att starta packa. Och garaget med tillhörande hobbyrum kommer bli avlastningsytor. Detta medför att bla verktyg & mina hobbyprylar blir det första att packa för att ge plats åt annan bråte innan man kan börja köra iväg detta till nästa bostad.

Så tillfälligt kommer jag helt lägga ner mina trådar tills all flyttning är avklarad. Så tyvärr kommer ingent hända förens någon gång i mitten/slutet av april igen. Men då kan i stället tempot ökas på byggandet.

På återseende.