handdator

Visa fullständig version : Hybridos Version.2



Baua
2010-09-25, 13:48
Då var det dags!

Efter mycket om och men, med kraschade kärror, backuper och forumtrådar, har jag tagit beslutet att bygga ytterligare en Hybridos. Eftersom skapandet av byggtrådar är jävligt kul men också tidskrävande hoppas jag nu att forumet har full koll på datorer och backuper. Nog om det, vad har jag då gjort sen sist. Jo gammelhybridos fick en fribiljett till dom sälla jaktmarkererna. Innan sista avskedet fick dock version.1 släppa ifrån sig storvingen och canarderna, som faktiskt klarade sig vid haveriet. Dessa ska få ta plats i version.2. 2st FlyFly Mirager har inhandlats, en för konverteringen och en som reservdelsbank. Bilder kommer att läggas upp efter hand. Frigolit spackel är beställt från JEPE i Hollan, så nu ska här formas och fixas.
Rest in pieces Hybridos 1. I really did love you! :thumbup:

jonols
2010-09-25, 19:08
Det var kul att höra Baua!

Påt igen! Jag kommer att följa din nya tråd med intresse.

Bygg hårt och flyg fint!

MVH
Jonas

Baua
2010-09-27, 22:05
Nu då!
Lite har det blivit gjort i väntan på lim och spackel. Bland annat har ryggen mot fenan slipats ner för att senare kunna byggas på och göras bredare. Original Mirage fenan har skurits till och gjorts mer Viggenlik. Hybridos.2 ska få ett fungerande sidoroder. Vingen klarade sig vid kraschen,så den ska få en chans till. Det om detta. Sätter in lite bilder på eländet.:thumbup:
http://www.rcflyg.se/forum/images/misc/pencil.png
1409614100140981409714099

Baua
2010-10-23, 23:08
Hej alla!
Skulle bara testa att ladda ner en bild med dom nya inställningarna. Förresten, är det så här Hybridos nummer zwei ska se ut.:)

marell01
2010-10-24, 11:51
Baua, du är verkligen helt störd haha.. Hur orkar man göra ett nytt lika galet projekt?

Baua
2010-10-24, 21:40
Hej Marcus!
Nja störd och störd vet jag inte, jo det ligger nog något i det, det är nog bara att erkänna. Hybridos 1 fick ett alldeles för kort liv. Nu ska hon göras lite lättare, samt att CG ska ligga rätt. Faktum var att inget var bra den dagen hon skulle maidas i sina nya cammo kläder. Först kortslöt jag 6s accen och jag lovar den smällen hade gjort varenda granatgevärsskytt grön av avund. Jag var svart om fingrarna i två veckor efter den svetsningen. Det var liksom som hybridos ville berätta för mig, att vårt förhållande skulle ta slut senare den dagen, om jag inte gav upp mina försök att maida henne. Dumt nog ignorerade jag hennes rop på uppmärksamhet, facit har Ni ju sett. Så störd, tjaaa absolut, he he! Nä nu ska jag gå upp till morsan som sitter i gungstol på övervåningen, sen ska jag ta han om frugan som står i duschen mooohhhhaaaaaa! Hälsningar baua alias Norman Bates
Baua, du är verkligen helt störd haha.. Hur orkar man göra ett nytt lika galet projekt?

marell01
2010-10-24, 23:16
Haha asg haha

jonols
2010-10-25, 15:54
:sarcastic:!

MVH
Jonas

Baua
2010-11-14, 12:38
Hej alla!

Nu har det varit intensivt på jobbetsidan, vilket inneburit att hobbyn fått ligga lite i träda,
nu har det dock hänt lite grann både här och där. Fartreglage och programeringskort har kommit hem till 39an, där väntar jag nu bara hem 120mm EDF.en. När det gäller Hybridos.2 har ryggåsen börjat ta form. Mycket slipande blir det, en foamcutter skulle vara kul att ha... Lite bilder har det också blivit. Nu ska det letas efter PET flaskor, som ska få fungera som insug. Tror bestämt att det var Ramlösa petisar jag använde förra gången. Ja just det en sak till, jag hittade fram en gammal ölflaska med korken på, som är från F16 jubileumet 2005, ja etiketten ser Ni ju vad den föreställer. Rätt ballt faktiskt.:)

Hils
Magnus

JonasTecknare
2010-11-15, 10:33
Mors! Jag ska troligtvis vara nere i fjollträsk i veckan om du vill kika på Miggen!
Jonas

Baua
2010-11-17, 19:15
Hej alla!

Idag har jag hälsat på Jonas tecknare i hans Stockholmslokal, för att titta på Mega Mig29.an. Kan bara säga en sak, ibland blir ens egna byggen rätt så pyttiga. Helt fantastiskt att se hur vissa människor liksom får fram det i fingerspetsarna. Att med hyfsat enkla medel kunna trolla fram en dryga 3m lång Mig29 kräver både hantverk och smarta ideér, stoppa sedan i rikligt med, fantasi för att baka ihop allt med ställ och diverse funktionslösningar, så kommer detta bli något utöver det vanliga. Att missa maiden i detta fall, skulle vara tjänstefel. Det bästa av allt, är att det finns en mega 37a på g norröver.
Tack Jonas! Ja just det, nu ska här snidas på 1.3m Hybridos, he he!.

Hils Magnus

JonasTecknare
2010-11-17, 20:10
Trevligt med besök! Vi hörs o störs!
Jonas

Baua
2010-11-21, 20:46
Hej alla!
Nyss hemkommen från Malta, så det har inte hänt så mycket sen senast.
I kväll har dock ryggen på Hybridos limmats och spacklats.
Ryggen ska sen slipas, så den liknar en riktig 37.a
Luftutsläppen för reveseringen har också skurits upp längst bak på kroppen.
Luftutläppen ska få sig en omgång med aluminiufärg, för utseendets skull alltså.
Nu ska luftintagen fixas till, måste hitta några petiasr först bara.

Hils
Magnus

Baua
2010-11-28, 19:55
Söndag och satans snö!
Det är nu man får lida för saker som inte blivit gjorda "innan vintern kommer".
Hur som, vad har då hänt på byggfronten? Jo insugen skulle ju formas av PET flaskor, men se det gick ju inte. Blev påhoppad av min 9åriga dotter, när jag stod med näsan i pantsäcken, där mina PET insug låg och väntade på att bli tillskurna. " Du ska väll inte ta något från säcken, dom ska ju klassen panta och pengarna som vi får för det ska ju skickas till Afrika, sa hon. Öhhh naturligvis inte blev mitt svar. Vad göra? Jag började plöja runt i garaget och mina ögon föll på en rulle med skumdämpare, som man använder när man lägger parkett. Hmmmm det skulle kunna fungera. Skar av en bit, formade till den och stoppade in det nu rörformade objektet i insuget på hybridos. Naturlagarna skötte resten och formade till ytterändan på insuget till ett hyfsat Viggen insug, blev rätt så bra faktiskt, men alldeles för mjukt. Jag drog på ett tunt lager med epoxy för att få det att hårdna till. När epoxyn härdat klart ska det kläs med ett lager fiberduk och ytterligare ett lager epoxy. Sen ska det ju slipas och spacklas en del, för att kanten mot insuget ska bli jämnt och fint. Jag har också sammanfogat kroppen med
vingen, mest för test. Några bilder blev det också.
Nöden har ingen lag, man tar vad man har, he he.

Hils Magnus

Baua
2010-11-30, 19:58
Då så!
Nu har insugen härdat klart efter glasning och plastning.
Monterade och limmade fast det vänstra insuget.
Efter det började operation spackling, detta för att jämna ut skarven mellan
det befintliga insuget mot den hemmagjorda förlängningen.
Spacklet är JEPE.s friggospackel, som jag blandat med microglasballonger.
Om det blir bra eller inte, får vi se när det blir klart.
Ytterligare ett tunt lager med epoxy ska läggas på när slipningen är klar.

Hils
Magnus

jonols
2010-12-01, 03:09
Baua, det är helt min melodi. Man tager vad man har... och så bygger man ett flygplan av det!

Fortsatt lycka till med bygget!

MVH
Jonas

Baua
2010-12-04, 21:53
Bygget går sakta, har haft lite för mycket resor med jobbet sista tiden.
Bägge insugen har nu limmats på plats, samt att det ena nästan är
färdigspacklat. Nu ska det andra insuget få smaka på friggospacklet, sen ska det slipas.
Efter det ska Canarderna modifieras och monteras. Känner för övrigt att det börjar bli lite trångt i garaget också.

Hils
Magnus

Baua
2010-12-11, 13:22
Hej alla!

Så var det dags för sista spackelslipningen, innan limning av Canarderna mot de nygjorda insugen kunde påbörjas. Nu börjar Hybridos ta form, och likheten med originalet kan skönjas, i alla fall lite grann. Målningen kommer att påbörjas så sakterliga. Hon beräknas att vara helt klar under julhelgen. Jag har ju tidigare skrivit att hon inte ska maidas med målningen klar, just för att många målningstimmar kan gå åt helv... vid en eventuell crash. Men att skicka iväg henne naken känns inte heller bra, så målning får det bli innan maiden. Lite bilder blev det också. På en av bilderna ligger Hybridos.2 brevid storebror i skala 1/8. Har också fått hem 120mm fläkten som ska få husera i 39an, som ska färdigställas efter Hybridos.2

Hils
Magnus

Baua
2010-12-13, 18:33
Hej alla, here we go again!

Ett tunt lager av epoxy har lagts på Hybridos 2nd edition, detta för att hon inte ska smälta till en friggeklump när lackeringen av henne sätts igång på allvar. Sprayade också på 1 tunt lager med Humbros Acryllack, som även användes till numero uno. Att lägga på ett lager lack hjälper till att ta fram eventuella ojämnheter, som kan slipas bort när färgen har torkat. Jag upplever Humbros produkter som bra, men burkarna tar slut fortare än Franz Klammer åkte störtlopp när det begav sig. I övrigt kommer fokus nu läggas på montage av ställen till Hybridos. Även denna gång blir det en hemmagjord dubbelmontage variant alá Viggen original. Har också börjat laborera lite med fläktmontaget i 39.an:thumbup:

jonols
2010-12-13, 20:45
Heja heja!!!

Kennerdahl
2010-12-14, 11:59
Fantastiskt bygge! Några modefikationer och ett helt annat flygplan framträder.. : )

Måste bara fråga vart du köpt Mirage 2000 faomin? AP?

Baua
2010-12-14, 17:48
Hej Kenny!
Kul att du gillar bygget!
Miragen är köpt från robotbirds i England.
Flyger själv på Tullinge, så framåt vårkanten ska hon maidas där.

Hils
Magnus


Fantastiskt bygge! Några modefikationer och ett helt annat flygplan framträder.. : )

Måste bara fråga vart du köpt Mirage 2000 faomin? AP?

Baua
2010-12-14, 17:53
Hej alla!
Idag har humbrolburkar innehållandes diverse gröna kulörer inhandlats.
Målningsarbetet är faktiskt riktigt roligt.:)

Kennerdahl
2010-12-14, 18:01
Hej Kenny!
Kul att du gillar bygget!
Miragen är köpt från robotbirds i England.
Flyger själv på Tullinge, så framåt vårkanten ska hon maidas där.

Gör du, va kul! :)
Om du vill kan du gå med i gruppen "Tullinge Modellflygare" slipper jag va helt ensam.. ;)
Tänkte besöka fältet i söndags men de va så mycket snö på vägen ut så underredet tog i satte.. revisit i april kanske..

Vad är det för storlek på Miragen? något i den här stilen? Vad fick du ge för den?
http://www.autopartner.se/mirage-2000n-edf-inkl-flakt-p-12931-c-565.aspx

Baua
2010-12-14, 18:15
Det är en likadan modell, som jag har. Flyger riktigt fint faktiskt, har en kompis som flög sin på 8s i 220km/tim.
Visserligen inte med originalfläkten, men ändå. Jag har en obyggd Mirage som är ny i kartong. Vill du kan du få köpa den för en 1000 lapp. Hade tänkt att använda den som en framtida reservdels kärra till Hybridos, men känner att jag just nu har lite andra Viggenutmaningar framför mig.

Hils
Magnus


Gör du, va kul! :)
Om du vill kan du gå med i gruppen "Tullinge Modellflygare" slipper jag va helt ensam.. ;)
Tänkte besöka fältet i söndags men de va så mycket snö på vägen ut så underredet tog i satte.. revisit i april kanske..

Vad är det för storlek på Miragen? något i den här stilen? Vad fick du ge för den?
http://www.autopartner.se/mirage-2000n-edf-inkl-flakt-p-12931-c-565.aspx

Kennerdahl
2010-12-14, 22:17
Om jag vill! ;) Jag har gått ner mig helt i EDF-träsket så allt är välkommet.. skicka ett PM till mig gör vi affär!


Det är en likadan modell, som jag har. Flyger riktigt fint faktiskt, har en kompis som flög sin på 8s i 220km/tim.
Visserligen inte med originalfläkten, men ändå. Jag har en obyggd Mirage som är ny i kartong. Vill du kan du få köpa den för en 1000 lapp. Hade tänkt att använda den som en framtida reservdels kärra till Hybridos, men känner att jag just nu har lite andra Viggenutmaningar framför mig.

Hils
Magnus

Baua
2010-12-15, 18:44
Nu har hybridos fått sig en omgång av lite mörkare grön kulör, har även lagt på lite fält med ljusare grönt också. När man ska få fram rätt stuk på cammon tycker i alla fall jag att det är lättare att foga samman camouflaget med penseln, om man har förberett med lite strösprutning med burken först. Om resultatet blir bra, tja det kommer nog duga för mig men det är många timmars målningsarbete kvar ännu. Lite bilder blev det dock med deltan provmonterad.:)

Hils
Magnus

Baua
2010-12-16, 19:30
Säg den glädje som varar! När man sprayar på mörka kulörer på ett underlag, brukar diverse ojämnheter komma fram, så även här. Därefter var det bara att plocka fram friggospacklet igen för att trolla bort ojämnheterna. Lite överdrivet kanske, men har man lagt ner både själ och tid i bygget, även om det är i gulbältesklassen, kan man väll lika gärna göra det ordentligt. Man får ju inte direkt bråttom till fältet, när man tittar ut genom fönstret, he he! Nej, timmarna kan allt läggas på lite byggande, spacklande och målande i stället.:)

Hils
Magnus

Kennerdahl
2010-12-16, 19:39
Synd att det inte blev perfekt yta i första läget men ser ut som du har läget under kontroll.. :)
Ser att du har en Lander EDF också, syns inte riktigt vad det är för variant men de kanske du kan berätta?
När jag ändå är så frågvis kan jag ju fråga vad du använder för setup i övrigt? :D

Baua
2010-12-19, 19:29
I kväll har det blivit lite målningsarbeten på Hybridos.
Inget mer att säga om det.

Hils
Magnus

Baua
2010-12-20, 20:48
Hej alla!
I kväll har det blivit lite mer målning.
Passade också på att hämta ut 1/10 Viggen.
Fy fan det är mycket nu.
Kan vara så att 1/10 ska säljas, om någon skulle vara intresserad är det bara att PM.a.
Priset? 3.800:- har jag gett, så det borde den vara värd, dom växer ju inte på träd direkt.

Hils
Magnus

Baua
2010-12-21, 20:32
Hej alla!
Ja det blev ytterligare lite målning och om målning också för den delen.
Inget mer om det. Ber förresten om ursäkt för den varierande kvaliten på bilderna.
Beror på gammal kamera....:)

Baua
2010-12-22, 12:59
Äntligen, som Gert Fylking brukar säga.
Ja nu är det ledighet i en vecka som gäller.
Morgonen höll på att sluta med en rejäl avåkning utanför Södertälje, vi snackar isgata bigtime, men det slutade lyckligt denna gång, pust. När pulsen gått ner, fixades en ny
canopy till Hybridos.2, den första canopyn fick garage nojja, vilket innebär att den förmodligen ligger helt öppet i garaget, men att den kommit överens med mina ögon om att inte synas, hittar den säkert i vår. Den Nya Canopyn fick Miragen bistå med, och efter lite klippning och måttning får den duga. Nu ska ett tunt lager med mörkgrön kulör läggas på kroppen, så intrycket blir lite mer diffust och något mörkare.
Avslutningsvis vill jag passa på att önska all som trillar in på tråden, en riktigt God Jul. Ta det nu riktigt lugnt i helgtrafiken, det är bättre att komma lite sent än inte alls som frugan brukar säga, he he.:thumbup:

Baua
2010-12-23, 17:11
Hej alla!
I förmiddags var det trängsel på stadens gator för att inhandla diverse julklappar. Sen bar det av hemåt för att fortsätta med målningen av Hybridos 2. I paketet med Viggen i skala 1/10 hade säljaren även petat med en gammal flygtidning, som just i detta nummer handlade om Viggen. I den fanns fin fina bilder på hur Camouflaget mer detaljerat ska målas. Vad göra, jo det blev att måla över en del av det gamla samt att lägga till en hel del nytt. fortfarande är hon inte helt enligt originalet, men nu ska det inte behövas så mycket förrän det är ok, och då menar jag från Canarderna och under kroppen.

Lite bilder blev det!:)

Hils Magnus

Baua
2010-12-25, 16:34
Nu är Hybridos färdigmålad!
Underlivet på Hybridos har fått lite färgade kalsonger.
Vad står då på tur.
Behöver ha lite aluminiumfärg till utblåsen i gumprn på henni.
2. Ställen ska på plats.
3. Byxorna eller luckorna som läggs över ställen i infällt läge ska tillverkas av depron.
dom kommer inte ha någon praktisk funktion eftersom att ställen inte kommer att fällas in i vingen. utan det blir mest för syns skull.
4. Kroppen ska karvas ut på insidan, för att kunna husera ett 6s acc.
5. Den här kan bli jobbig, nämligen ta ut vad CG ligger på henni.
Kommer nog snegla på MBS original ritning i detta fallet pga att det gick åt hel.... förra gången.:(
6. Invänta vårsolen och maida.:)
7.Visst fan, fenan ska repas och limmas på plats också..

God fortsättning
Hils Magnus

jugg
2010-12-25, 19:19
Ser grymt ut Magnus!

ska bli kul att se hur den flyger..

// Tim

dacke jocke
2010-12-25, 19:37
hur många viggar har du nu?

Baua
2010-12-25, 20:19
Ja det kan bli en upplevelse, kan ju bli upp som en sol och ner som en pannkaka, he he....
Ser grymt ut Magnus!

ska bli kul att se hur den flyger..

// Tim

Baua
2010-12-25, 20:26
Hej!
Ja Rena Viggar, kan vi ju räkna till 3st 1st MBS 1/12 ej klar, 1st Jim Fox 1/10 ej klar och 1st 1/8 Einar Jonson ej klar. Problemet är just det, att få någon klar. Men den som väntar på något gott som det så fint heter. Hybridos blir inget annat än en Hybrid, men i alla fall. Hur som, Viggen är ju så läcker.....
hur många viggar har du nu?

Baua
2010-12-26, 14:13
Hej alla !
Ytterligare lite bilder.
Nu ska monteringen av ställen påbörjas.:)

Hils
Magnus

jonols
2010-12-26, 19:17
Bild nr 2 är bäst! Det är ju en Viggen från den här vinkeln. Du har lyckats riktigt bra med cammomålningen, lite avis, bara lite....

MVH
Jonas

Baua
2010-12-27, 16:33
Hej Jonas!
Man tackar och bockar. Nu har stabben fått sig en omgång med penseln också.
Ja lite Viggen är det nog över henni trots allt. Nu får vi se hur det går med fortsättningen.
Måste säga att din Depronviggen såg kanon ut.

Hils
Magnus:)

Bild nr 2 är bäst! Det är ju en Viggen från den här vinkeln. Du har lyckats riktigt bra med cammomålningen, lite avis, bara lite....

MVH
Jonas

petera38
2010-12-27, 19:02
Hej Magnus,

Är imponerat av hur du jobbar på med fläktmodellerna... men erkänn du bara att du skuter ut det oundvikliga längst möjligt!?
När skall det bli riktig turbin? Ser att du är på jakt efter en instegs-jet???
Jag har lite av varje att välja på...men ingen till rimliga priser....
Det finns en Ziroli Panther, en Boomerang Sprint, Boomerang Elan och en Skymaster L-39. Alla kan levereras flygklara.

Mvh
Pete

Kennerdahl
2010-12-27, 21:51
Pete, tror alla "EDF:are" är nog lite sugna på en riktig turbinkärra.. vad är det för orimliga priser du kan tänka dig för det "billigaste" planet?

Magnus, jag vill se maiden!! Är snart klar med mitt miragebygge, ska vi köra maiden samtidigt kanske? ;)
Vi får skotta upp något sjö eller nått..:sarcastic:

Baua
2010-12-28, 15:58
He he!
Nej Maiden är det inte dags för ännu på ett tag. Har precis installerat frontstället på henni samt vänster huvudställ, som jag försänkt i vingen. Vingen är ju ganska tjock så det har slipats ur en hel del, för att gömma mekanismen till de servolösa ställen. Sen har man ju en jävla förmåga att dra på sig mera jobb en nödvändigt. Tänkte släta till undersidan med 1.5mm balsaflak och göra lite vapenbalkar till henni. Sen måste jag förmodligen beställa en ny uppsättning av landningställ pga att jag har tappat bort ett av benen till ett av dom nuvarande ställen. Men jag har en F18 i en kartong i garaget, den skulle man kunna limma ihop och maida som fan. Fy fan man är ju knäpp, men men kul är det.:)

Hils Magnus



Pete, tror alla "EDF:are" är nog lite sugna på en riktig turbinkärra.. vad är det för orimliga priser du kan tänka dig för det "billigaste" planet?

Magnus, jag vill se maiden!! Är snart klar med mitt miragebygge, ska vi köra maiden samtidigt kanske? ;)
Vi får skotta upp något sjö eller nått..:sarcastic:

Baua
2010-12-30, 01:15
Hej alla!

Började i går med att sänka ner huvudställen i vingen. Frigoliten i vingen är ganska tjock, så jag lyckades försänka de servolösa ställen ca 10mm ner i vingen och trots det ha tillräckligt med friggoämne kvar i vingen för att den ska kunna ta en smäll eller två. Jag kommer dock att förstärka försänkningarna med epoxy och ett lager glasfiberväv. Blev en bild, tyvärr inte av bästa kvaliten, men jag tror att Ni förstår hur jag menar.:)

petera38
2010-12-31, 11:53
Pete, tror alla "EDF:are" är nog lite sugna på en riktig turbinkärra.. vad är det för orimliga priser du kan tänka dig för det "billigaste" planet?

Magnus, jag vill se maiden!! Är snart klar med mitt miragebygge, ska vi köra maiden samtidigt kanske? ;)
Vi får skotta upp något sjö eller nått..:sarcastic:

Hej Kenny,
Alla mina kärror är i stort set nya. Pantheren har inte flugit än, Elanen har bara 2 flygningar på baken, Sprinten är "spritny" och samma gäller Skymaster L-39. Så därför kostar dom skjortan...i stort set som nya...avsedd från att jag har satt ihop dom och testad att allting funkar...och det betyder så klart att priset stiger med 50%...he, he...he!
Alla är till salu...om vi kan hitta rätt pris!
/Pete

Baua
2011-01-06, 18:51
Vad har hänt med Hybridos?
Jo magen på kroppen har fått sig en omgång med gråfärgssprutan och emblem från MBS har satts på kroppen. Jag har också börjat rita upp lite linjer med en svart bläckpenna från Ballograf på henni, och det är väll här man kan märka att hon inte är en original 37a. Hur blir då resultatet? Ja ni får bedömma det själva. Tog förresten ett par bilder på Sveriges nyaste landningsbana tillhörande min goda flygargranne TommyzT. Tror det är en 35a i skala 1:140 som är redo att starta. Klippningen skötte EBK.n:)

Hils
Magnus

Baua
2011-01-08, 13:13
Nu har fenan limmats och ställen sitter på plats. Jag ska försöka hitta på något sätt att locka vingens undersida, så man slipper se installationerna. Vi får väll se hur det blir med den saken. Några bilder blev det också.:)

Hils
Magnus

Baua
2011-01-12, 20:17
Hej alla!

Då var det dags för garaget igen!
Ja nu är hon faktiskt redo för en maiden.
Det som ska göras byggmässigt innan det är dags, är att måla och
numrera luckorna som följer med ställen när dessa är i infällt läge. Jag skar ut luckorna i 1,5mm Balsa och har lagt på ett tunt lager med epoxy för att få lite stadga i dom.
Det jag nu skulle behöva lite hjälp med är att ta ut CG på henni.
Jag vet var det ligger på en skalaviggen, men eftersom att hon nu inte är det, undrar
jag om någon vänlig skäl, skulle kunna bistå med hjälp gällande detta. Ju fler förslag med helst samma CG punkt vore ju trevligt, men alla svar beaktas.
Jag har hittat en del program på nätet, men känner mig inte riktigt bekväm med hur dessa ska fyllas i. Ni behöver naturligtvis inte ansvara för era svar, men dom kan ge mig en fingervisning var CG ska ligga. det kan ju knappast bli sämre än sista gången. Skrik till om Ni behöver ha måtten på henne, så ska jag se till att skaka fram dom.:)

Hils
Magnus

TommyzT
2011-01-12, 20:45
Hej alla!


Ni behöver naturligtvis inte ansvara för era svar, men dom kan ge mig en fingervisning var CG ska ligga. det kan ju knappast bli sämre än sista gången. Skrik till om Ni behöver ha måtten på henne, så ska jag se till att skaka fram dom.:)

Hils
Magnus

Exakt på mitten längsgående! har jag räknat ut! Flyg nu :sarcastic:
(jag tror någon vill ha mått om någon skall våga räkna)

Baua
2011-01-12, 21:02
Hej och tack för ditt svar Tommy!
Jo jag förstår att man behöver ha vissa mått, men vilka mått?
Nu gör vi så här Tommy, du knyter på dig skridskorna och tar isbacken ner till mig. Jag bjuder på kubbar och kaffe, sen tar vi en bild på henni från ovan, som vi med datorns hjälp kan skriva in diverse mått på, så man kan se dessa här live and direct så att säga.:)

Hils
Grannen



Exakt på mitten längsgående! har jag räknat ut! Flyg nu :sarcastic:
(jag tror någon vill ha mått om någon skall våga räkna)

C206
2011-01-12, 22:03
Den blev ju riktigt riktigt snygg Magnus!! Jag ser fram emot att få ta några foton i samband med maiden

Baua
2011-01-13, 19:56
Hej alla!
Tack Per och visst ska du få fotografera den, he he.
Eftersom att Hybridos mer eller mindre är klar, har jag idag monterat ihop Friggo F18.
Det som ska skickas i den maskinen nu är motor och fläkt, tror jag hoppar över originalet och går på 70mm Velocityfläkten med tillhörande motor.
Hon ska köras på 4s. Och ja sen är hon också redo för luftdopet.:)

Hils
Magnus

marell01
2011-01-13, 20:00
Tja Baua, snygg modell den där och fläkten är grym.
Om du kikar in på denna sidan, http://adamone.rchomepage.com/cg_canard.htm och skriver upp måtten som står i den orangea rutan så ska jag hjälpa dig.
Mvh

Baua
2011-01-13, 21:06
Hej Marcus!

Ja just det, det är väll samma typ som den du har i din 39a.
Jag ska ta måtten och fylla i dom i beräkningsprogrammet. Det ska bli kul att se vad vi kommer fram till.
Tacksam för hjälpen.:)

Mvh
Magnus



Tja Baua, snygg modell den där och fläkten är grym.
Om du kikar in på denna sidan, http://adamone.rchomepage.com/cg_canard.htm och skriver upp måtten som står i den orangea rutan så ska jag hjälpa dig.
Mvh

jonols
2011-01-20, 16:37
Jag använde samma program för att räkna ut CG på min depronviggen. Funkar alldeles utmärkt. Man kan justera in hur mycket säkerhet man vil ha angående den exakta punkten, men det tror jag att Marcus gärna hjälper dig.

Lycka till!

MVH
Jonas

marell01
2011-01-20, 21:32
jaa, jag väntar på måtten...

Bonanza
2011-01-29, 14:45
Spänningen är olidlig..
Är den redo för maiden Magnus ?

Baua
2011-04-19, 19:14
Hej alla!
Nu har det måttats en hel del för att få CG rätt och mycket huvudbry har det blivit beträffande Viggen/Hybridos julgransform, går inte in på det nu. Hur som helst har jag skickat informationen till Marcus, som ska hjälpa till att räkna fram var ödespunkten ska ligga. I övrigt har det skapats plats för 1st 6S-Lipo, som ska sparka upp henni i luften.
Så snart ska det vara möjligt att maida henni.
Ska bara.......... först.:)

Hils
Magnus

marell01
2011-04-26, 20:35
Tjena hårding.
Jag har bifogat bilden som beskriver hur du skall måtta vid beräkningen av TP. Skit i sågtanden, du kommer aldrig flyga överljud ändå:sarcastic:

Länken där man stoppar in alla mått är den HÄR (http://adamone.rchomepage.com/cg2_canard.htm) med två "vinpaneler" och canard.

Om du stoppar in måtten och sen tar en skärmdump och lägger upp här så kanske någon annan oxå lär sig:icon_butt:
20719
Mvh
Marcs

Baua
2011-04-28, 19:41
Fy fan för datorer!
Jag klarar inte av att lägga in en skärmdump på beräkningsprogrammet, så det blir lite manuellt.
Marcus, om du saknar något mått eller om något verkar helt uppåt väggarna kan du väll titta på någon av vingbilderna och markera vilka mått du vill att jag ska skicka eller kontrollera en gång till.
Ska bli intressant att höra vad du kommer fram till

A= 290mm
B= 50mm
S= 220mm
Y= 140mm
D= 300mm
AA= 570mm
BB= 410mm
BB2=220mm
SS=120mm
SS2= 190mm
YY=175mm
YY2=170mm

Hils
Magnus:)

Bonanza
2011-04-28, 20:40
Skärmdump är ju superenkelt, tryck på printscreen knappen.
Klistra in i Photoshop, Paint eller liknande. Spara sedan bilden i valfritt format.

Kennerdahl
2011-04-28, 22:14
Men alltså.. *suck* stoppa i en ack och FLYYYG! ;)

Baua
2011-04-28, 22:19
Då ligger siffrorna i mallen!

Hils
Magnus:)

Baua
2011-05-01, 18:24
Hej alla!
Nu har jag fått fram att CG ska ligga 420mm bakom framkant av Canarden.
Static margin la jag till 8%. Vi får väll se hur det går.
Om 10mila orienterarna är väck från F18 till nästa helg, ska det flygas Hybridos.

Hils
Magnus

marell01
2011-05-01, 23:41
Kommer du ihåg vart du satte TP på hybridos nr 1? Det kan ju vara en bra referens.
Mvh
Ps, på min Gripen hade jag 20% marginal.

Kennerdahl
2011-05-02, 08:51
yaaay! Det är på tiden.. ;)


Hej alla!
Nu har jag fått fram att CG ska ligga 420mm bakom framkant av Canarden.
Static margin la jag till 8%. Vi får väll se hur det går.
Om 10mila orienterarna är väck från F18 till nästa helg, ska det flygas Hybridos.

Hils
Magnus

Baua
2011-05-02, 16:20
Hej Marcus!
TP på Hybridos.1, vill jag helst glömma, men samtidigt komma ihåg.
Problemet är att det bara är en av dessa två saker jag faktiskt kommer ihåg, gissa vilket och varför?:)
Minnet är både kort och intensivt.
Jag kommer att lägga marginalen på 12% thats it, sen får vi se om gud är god när det är dags. Ska bli en del taxning och mysning med henne innan flygning, har sett att man gör det på skala 1/1 fabrikerna framförallt mysningen, he he.:)

Hils
Magnus



Kommer du ihåg vart du satte TP på hybridos nr 1? Det kan ju vara en bra referens.
Mvh
Ps, på min Gripen hade jag 20% marginal.

Baua
2011-05-08, 18:07
Hej alla!
Idag utfördes lite taxningar av Hybridos vilket var tur.
Framstället måste fixeras och kapas 1cm för att det ska se mer rätt ut.
Huvudställen måste också styvas upp.
Kändes dock som det fanns bra med kraft i motor och fläkt.
Nytt försök nästa Söndag för nu ska det fiskas Hälleflundra i Norge.:)

Hils
Magnus

Baua
2011-05-09, 19:23
Hej Marcus!
Med 20% marginal från programmet, undrar jag hur hon kändes, framtung orolig etc etc.
Tacksam för svar.

Hils
Magnus


Hej Marcus!
TP på Hybridos.1, vill jag helst glömma, men samtidigt komma ihåg.
Problemet är att det bara är en av dessa två saker jag faktiskt kommer ihåg, gissa vilket och varför?:)
Minnet är både kort och intensivt.
Jag kommer att lägga marginalen på 12% thats it, sen får vi se om gud är god när det är dags. Ska bli en del taxning och mysning med henne innan flygning, har sett att man gör det på skala 1/1 fabrikerna framförallt mysningen, he he.:)

Hils
Magnus

Bonanza
2011-06-28, 22:01
Baua:
Nu är det verkligen dags att lufta Hybridos !!
Perfekta kvällar utan orkanvindar....
Tex imorgonkväll :)