handdator

Visa fullständig version : Hobbymässan i Stockholm



haskell
2010-09-25, 16:13
Har just kommit hem från ett besök på hobbymässan i Stockholm.
Vilket skit ! Inte alls värt 120 riksdaler. Sist jag var på denna mässa
var den belägen i Frescati och jag tycker då att den var både större
och bättre. Fortsätter den så här så kommer den att självdö.

Från en besviken besökare.

Håkan:(

wesse
2010-09-25, 17:10
Hovrade dom inte ens?

Gullan
2010-09-25, 18:35
Jodå! Både Meijjer o Crispin Håååvrade!

bokis
2010-09-25, 18:37
Inloggad som frun ovan! Hanke hovrade inte..

wesse
2010-09-25, 20:00
Jodå! Både Meijjer o Crispin Håååvrade!

Men då va det ju värt att gå in juhh..

bokis
2010-09-25, 21:57
Hasse Crispin hovrade och landade på den enda plana o kala fläcken i hallen,dvs .min skalle..
Han lyckades.. Say no moore..

Stig H.
2010-09-25, 22:47
Gott sommarväder utomhus, massor med folk och aktiviteter - inte så mycke flyg kanske - gemytlig stämning, god mat (jag åt biff stroganof) och möjligheter att handla till låga mässpriser. Jag är nöjd med min första visit på Hobbymässan.

Stig H.

MonaHMFK
2010-09-25, 23:22
Till och med jag hovrade därinne:lollypop:
Fick prova Crispins minihelisar.

Ålänning
2010-09-26, 07:31
Haha! Låter som haskell gick in i fel hus eller så borde han vara med och arrangera en hobbymässa. Jag vet dock inget om denna mässa, men om det flygs / körs utomhus så blir det ju genast mer magnet av det hela. =)

LIP
2010-09-26, 08:29
Det bästa med mässan var nog att jag fick träffa Bokis och Hanke.

Men blev lite besviken över beskedet att nästa års RCFF:s meeting blir i Småland.

/Lasse

DennanHMFK
2010-09-26, 09:00
jag personligen tycker det är trist att inte fler hobbyhandlare tar sig dit och visa saker/säljer.
när dom kan ta sig till Arvika en helg.

vart gömmer sig MFT tex, dom bor väl i krokarna?

varför inte fler...hm.. vad heter det...grossister/generalagenter som visar nyheter?

lite synd var det dock allt. :(

och så missade man rc-båtskörningen pga att jag inte såg någon skylt med tider och vart dom var.


ska jag hård dra det, så kändes Arvika mer som en mässa isf. :/

MEN!!!!!! det var mycket kul att träffa på alla goa glada vänner som man bara ser 1gång om året. haha

Nexus
2010-09-26, 09:40
Hej,Dennis...

MFT heter han Johan så han bor i sthlm själv japp

MVH Steve

AM
2010-09-26, 17:54
Om man så stod en vecka i hallen och sålde prylar hade man inte tjänat ihop till hyra av plats...
Mvh

haskell
2010-09-26, 17:56
Hej,

konstigt att så fort man har en åsikt så skall man själv arrangera en mässa. Jag tycker att
hela stilen på mässan var under all kritik och precis som någon sa i ett annat inlägg, det fanns
inte mycket av grejor att titta på från importörer/säljare. Alla de privatpersoner som har lagt ner
ett ofantligt jobb på sina fina byggen hade ju inte den mest inspirerande omgivning att visa upp
sig i. Vad jag dessutom läst på det 'andra forumet' så hade ej arrangörerna gjort rätt för sig mot
åtminstonde en utställare/konstflygare efter förra mässan.

Jag tror att allhlgona helgen var en bättre tid för mässan, då hade i princip alla uteaktiviteter av-
stannat och det lockar mer med att gå och besöka en sådan mässa.

Håkan

Nexus
2010-09-26, 20:22
jaså var ni inte nöjd med Hobbymässan är ni menar det ???

jag var inte med så jag hade upptaget annan åt håll i släktningar

synd jag skulle vilja se vad finns där i hobbymässan ??

MVH Steve

gnutte
2010-10-06, 10:06
Missade också mässan, var utomlands... Vad tråkigt att ni är besvikna!

AM, var det för att det var lite besökare, eller för att hyran var för dyr som det kändes "ovärt"?
Jag förstår ju att det är klokt att flytta mässan från år till år så folk har möjlighet att gå något år, oavsett vart man bor, men det kunde vara skönt med en fast helg som återkommer varje år. så är man lite förberedd oavsett vart den är belägen.

puggen
2010-10-06, 16:49
Det bästa med mässan var nog att jag fick träffa Bokis och Hanke.

Men blev lite besviken över beskedet att nästa års RCFF:s meeting blir i Småland.

/Lasse

Vad menar du med att du blir besviken på att det blir i Småland ? Vi här nere kanske tycker det är bra :)

/Roffe

LIP
2010-10-07, 09:38
Därför att det blir så långt att åka, det trodde jag var självklart.:thumpdown:

Vad skulle du själv tycka om det förlades t.e.x. i Ö-vik, Umeå eller i Luleå?:icon_wink:

Förresten, var i småland kommer meetinget att föreläggas?

/Lasse

Michael
2010-10-07, 17:09
Jag hoppas att det blir på Hultsfreds flygplats! Det är bästa tänkbara ställe för ett meeting.
Stora ytor, trevligt folk, betongbana som är 40 m lång och 1940 m bred (eller var det tvärt om :-)) Dessutom går det antagligen att få möjlighet till hangarutrymme med mera. Kort sagt Hultsfred har alla förutsättningar att bli Sveriges nya Modellflygmecka.

Att åka från Övik/Ume till Hultsfred är väl inget stort problem. Det tar en arbetsdag med bil, jag har själv åkt sträckan Jönköping-Umeå massor med gånger eftersom jag har släkt i Umeå.
Kan man dessutom förlägga meetinget i direkt anslutning till den årligt återkommande flygdagen, eller t.o.m. samordna meeting/flygdag så har vi chans att få en publik som räknas i tusental istället för tiotal.


Om man så stod en vecka i hallen och sålde prylar hade man inte tjänat ihop till hyra av plats...
MvhI så fall fy skäms åt arrangörerna som tog ut för stor hyra och heder åt exv. Bosse från Hobbyborgen som bullat upp med en minibutik under mässan. Jag hoppas verkligen att det gick runt.

MonaHMFK
2010-10-07, 17:50
Jag hoppas att det blir på Hultsfreds flygplats! Det är bästa tänkbara ställe för ett meeting.
Stora ytor, trevligt folk, betongbana som är 40 m lång och 1940 m bred (eller var det tvärt om :-)) Dessutom går det antagligen att få möjlighet till hangarutrymme med mera. Kort sagt Hultsfred har alla förutsättningar att bli Sveriges nya Modellflygmecka.

Kan man dessutom förlägga meetinget i direkt anslutning till den årligt återkommande flygdagen, eller t.o.m. samordna meeting/flygdag så har vi chans att få en publik som räknas i tusental istället för tiotal.



Tycker det låter som en kanonbra idè. då kommer jag med fullskala fullproppat med miniskala:sarcastic:
Tror att det kan dra extra folk om man får vara med på ett hörn på stora uppvisningen. Då blir folk "tvungna" att kolla modeller och vem vet, kanske tycker de att det är intressant och vill börja ? :lollypop:

LIP
2010-10-07, 19:04
Nja, att sitta och åka 160 mil över en helg med husbil tycker jag är lite väl häftigt.

Borde ju finnas dugliga fält runt Stockholm, Norrtälje, Uppsala, påstår jag utan att veta.

Vi ser nog härifrån Stockholm som en nedre gräns.

/Lasse

kimmen
2010-10-27, 21:20
Jag missade också hobbymässan,,,,,

Bonanza
2011-09-23, 16:37
Det är alltså en Hobbymässa igen... finns en banner på denna sida.
Men det händer inget om man klickar på den ?

Årets mest hemliga mässa ?

DrHanke
2011-09-23, 18:42
Finns att se här:
http://www.hobbymassan.se/

DrHanke
2011-09-23, 18:51
Lite bilder från uppackningen ikväll å laddningen inför imorgon...

Mr Jugg i nån slags formell ställning...
23215

Hur många krävs det för att få upp en banner?
23216

Tim, Henry å Tommy jobbar på!
23217

Henry packar upp hemliga "påsen" med Barbie dockor å annat...
23218

Klart för kvällen bara invänta morgon dagen och stormen av besökare.
23219

FPV delen av montern.
23220

RG
2011-09-25, 07:20
Hej
Var på mässan och instämmer att det var ingen höjdare, ok fanns en del eldskälar som var där och ställde ut sina alster.
Men som sagt, endast en riktig hobbyhandlare som ställde ut med en monter ala minibutik och det var Hobbyborgen.

Och det tror jag beror på att arangören tar ut sjukt höga priser för platshyrorna, tror alla skulle tjäna på om dom fick dit fler hobbyhandlare/importörer

Fler hobbyhandlare/importörer med fyllda montrar skulle ge betydligt mer besökare = Mer i intäkter för både arrangör och utställare.

Mvh
Rickard

bokis
2011-09-25, 19:29
Jag skulle ialla fall vilja säga att jag hade en riktigt trevlig helg,träffade många kända o okända hobbyälskare och vi hade riktigt bra drag i vår lilla monter,FPV är inte svårt att väcka intresse för..
Kul också att få frågor om RCFF och ide´n bakom det,jodå,det finns intresse för det med!

Appropå att bli besviken: Mässan vänder sig tycker jag framförallt till de som inte har fastnat för en hobby än utan tycker det är kul och se oss nördar och det vi pysslar med, kanske vi lyckas locka nån ny till vår hobby,det är målet för mig ialla fall..
Vi som redan är sålda på "vårt",vad vill vi se där?

Handlare? Tveksamt om det skulle väcka nåt större intresse hos mig om det fanns flera handlare där,jag tycker att det är skitskoj däremot o se ångmaskiner,tåg ,båtar,intresseföreningar som brinner för sin hobby och få surra med dem..
Det är för mig det som är kul med denna mässa.

Min förhoppning är att just den biten växer mera,det är bredden på våra teknikhobbies som jag gillar!
Jag gillar också att det numera körs med bilar o båtar där och det ges ju tillfälle att prova på också.
Höjdaren för mig var när jag språkade med den farbror som sålde mig på radiostyrt när jag var en tvärhand hög,han körde i dammen utanför med sin underbara ångbåt "Tärnan" och det hade han gjort sen 1950!
Uno Milton är idag 84 år gammal tror jag men fortfarande leksugen,måtte jag vara det om jag blir 84!