handdator

Visa fullständig version : stjärtrotorn flippar ur på Blade 120 SR



pomona
2010-09-27, 20:01
Hej,
har nu haft min Blade 120 SR ett tag och ännu inte haft sönder blad eller andra känsliga delar. Men igår började stjärtrotorns motor att lägga av för att starta igen. Ett tag trodde jag det var glapp i kontakten eftersom den fungerade en liten stund efter att jag öppnat och satt ihop kontakten igen. men det var nog slumpen. Är det vanligt att sånt här händer och är det motorn eller 5in1 enheten som spökar? Det blir ju viss prisskillnad... tacksam för hjälp och erfarenheter eftersom jag verkligen uppskattar denna lilla maskin. / henrik:(

fredrik
2010-09-28, 14:28
Hej du får nog skaffa en ny tailmotor, dom håller inte så länge.
Jag har flugit med min 120 SR ca 15 ggr och nu för en vecka sedan fick jag byta tailmotor, på min lilla MSR har jag bytt ca 6 ggr på 8 månader.
Felet är att e-flite inte änvänder sig av borstlösa motorer, utan lutar sig tryggt tillbaks mot stenålders kol och corelessmotorer, vilka har betydligt kortare livstid, sämre prestanda och mer strömslukande, har vid flertalet tllfällen påpekat detta till Horizon usa, england och danmark, med föga intressanta svar tillbaks.

matbos
2010-09-28, 14:48
Hej
Har oxå tvingats byta stjärtrotorn. Blir lite dåliga efter ett tag.

McRegor
2010-09-28, 16:11
Hej,
Dåliga stjärtmotorer borde kunna reklameras. Inom 6 månader från köpet så har säljaren bevisbördan - om den är köpt i Sverige i alla fall. Kanhända har säljaren ett ännu bättre garantiåtagande....
Man borde inte kunna hävda normalt slitage på grejor som använts såpass kort tid.
Hälsningar
Roger

Curpling
2010-09-29, 18:40
Tyvärr så är det så med dessa motorer, dom slits ut väldigt fort, det blir ju lite varvtal och det gör snabbt slut på dom.
Och i och med att det då är enn slitagefråga och inte ett fabrikationsfel så bör inte garantin gälla i dessa fall. Tråkigt dock
Däremot bör det att gå att få tag på uppgraderings motor, dessa kan ibland vara borstlösa, eller åtminståne i lite bättre kvalité. Ibland i alla fall :)

McRegor
2010-09-29, 21:30
Hej,
Håller inte med dig Curpling. Du kan definitivt reklamera och det står knappast på t ex kartongen att stjärtmotorn bara garanteras för t ex max 15 flygningar så att hävda att det är ett normalt slitage blir nog svårt. Och som jag sa - de 6 första månaderna är det leverantören som har bevisbördan så givetvis skall ni reklamera om helin är köpt i Sverige.
Det finns väl ingen orsak att vi själva frivilligt skall begränsa tillverkarens ansvar eller ?
Att uppenbart kvadda en kärra/heli är en sak men förslitning så till den grad att den inte är användbar bara efter några få flygningar lär knappast betraktas som normalt slitage rent rättsligt - om man nu skulle driva fallet så långt.
Handlar vi i Sverige så gäller ju normala reklamationsregler såvitt jag kan förstå.
Hälsningar
Roger

pomona
2010-09-29, 22:07
Tack för svaret.
Jag håller med. En pryl bör ha längre hållbarhet än ca 40 min eller så. Kommer definitivt försöka reklamera den.
Är det vanligt att en sliten motor beter sig på det visat att det kommer och går eller bör den slås ut helt?
/ Henrik

pomona
2010-09-29, 22:09
Hej,

bytte du till en likadan eller finns det bättre alternativ från andra leverantörer?
/ Henrik

Curpling
2010-09-30, 14:43
Hej,
Håller inte med dig Curpling. Du kan definitivt reklamera och det står knappast på t ex kartongen att stjärtmotorn bara garanteras för t ex max 15 flygningar så att hävda att det är ett normalt slitage blir nog svårt. Och som jag sa - de 6 första månaderna är det leverantören som har bevisbördan så givetvis skall ni reklamera om helin är köpt i Sverige.
Det finns väl ingen orsak att vi själva frivilligt skall begränsa tillverkarens ansvar eller ?
Att uppenbart kvadda en kärra/heli är en sak men förslitning så till den grad att den inte är användbar bara efter några få flygningar lär knappast betraktas som normalt slitage rent rättsligt - om man nu skulle driva fallet så långt.
Handlar vi i Sverige så gäller ju normala reklamationsregler såvitt jag kan förstå.
Hälsningar
Roger

Naturligtvis så skall vi inte begränsa en leverantörs ansvar, dock så arbetar jag lite med sådant här i mitt arbete och jag vet att det finns många som väljer att inte ta sitt ansvar.
Svenska reklamationsregler fungerar ganska bra, när ett företag vill, det finns många kryphål för dom.

Så jag menar inte att man inte skall försöka, men är man förbered på vad som komma kan, så har man också större chans till att lyckas.

Klart med trådnappning ifrån min sida.

Curpling
2010-09-30, 14:50
Tack för svaret.
Jag håller med. En pryl bör ha längre hållbarhet än ca 40 min eller så. Kommer definitivt försöka reklamera den.
Är det vanligt att en sliten motor beter sig på det visat att det kommer och går eller bör den slås ut helt?
/ Henrik

En sliten motor kan bete sig på många olika sätt. Användning under 40 min är väldigt lite, får man fråga vart du har köpt den?
Det finns en hel del utbytes produkter till e-flite maskinerna, kolla på ebay så kommer du hitta en hel del, tar alla mina delar till min CP3:a därifrån.

pomona
2010-10-02, 10:29
En sliten motor kan bete sig på många olika sätt. Användning under 40 min är väldigt lite, får man fråga vart du har köpt den?
Det finns en hel del utbytes produkter till e-flite maskinerna, kolla på ebay så kommer du hitta en hel del, tar alla mina delar till min CP3:a därifrån.

Tack för tipset.
jag har köpt min blade på Hobbex eftersom det var snabbaste sättet att få tag i den. I övrigt kan jag inte säga att jag handlar på Hobbex och undviker det helst också.
Ser att deras lager på tailmotor är slut så jag lär nog inte vara den enda...*L*
/ Henrik

Curpling
2010-10-03, 02:03
Tyvärr så är dom ganska dyra också. Men hobbex kan vara ganska bra att ha att göra med så kolla med dom ifall du får ny motor.
Men som sagt, ebay är väldigt bra, jag har hittat uppgraderings paket till min, för 80 dollar, så jag får hela rotorhuvud och blad i alu istället. Sedan så går motor och dyl på en liten slant också, men kan hitta riktigt bra priser.
Säg till om du beställer utomlands så kan vi dela på frakt.

Lycka till

fredrik
2010-10-12, 08:38
Hej ang reservdelar till Blade 120 SR m.m så beställer jag oftast delarna från usa under halva priset mot sverige, på www.amainhobbies.com, dom har alltid ett stort lager av alla deras produkter samt snabba leveranser.

Pris ex på 500 mah ackarna till bladen så kostar dom ca 70:-, i sverige 199:- tail motorn kostar typ 75:-

se länk till hemsidan här http://www.amainhobbies.com/index.php/cPath/2_375_1484_1677/n/RC-Helicopters-Parts-Blade-Blade-120-SR

pomona
2010-10-15, 21:11
Tack för tipset.
/ Henrik

fredrik
2010-10-25, 13:10
Man undrar ju varför dollarkursen som är extremt låg inte påverkar priset på delar i sverige.
Jämför tex amain hobbies huvuddrev 21:- ÖstersundsMH 110:-, landställ Amain 31:- ÖMH 100:- osv det är ju en väsentlig skillnad.
Moms, tull, löner, lokaler osv betalar ju även handlarna i USA, trots det så blir det så mycket billigare att skicka efter delarna från en hobbyhandlare i usa än att köpa här i sverige, trots att man betalar moms och tull här i sverige när paketet anländer.

Curpling
2010-10-25, 13:39
Man undrar ju varför dollarkursen som är extremt låg inte påverkar priset på delar i sverige.
Jämför tex amain hobbies huvuddrev 21:- ÖstersundsMH 110:-, landställ Amain 31:- ÖMH 100:- osv det är ju en väsentlig skillnad.
Moms, tull, löner, lokaler osv betalar ju även handlarna i USA, trots det så blir det så mycket billigare att skicka efter delarna från en hobbyhandlare i usa än att köpa här i sverige, trots att man betalar moms och tull här i sverige när paketet anländer.

Vi svenskar bara betalar och ser glada ut :) Marknaden bestämmer priset vettu :D

fredrik
2010-10-25, 22:54
Jo nog betalar man men man behöver ju inte se glad ut.
Men va fan en hobby skall ju kosta pengar det blir roligare då.

Curpling
2010-10-25, 23:26
Jo nog betalar man men man behöver ju inte se glad ut.
Men va fan en hobby skall ju kosta pengar det blir roligare då.

Jag brukar inte se glad ut när jag betalar :sarcastic:
Men slutresultatet kan ju bli kul.... ett tag i alla fall... tills dess att man måste betala igen :sarcastic::sarcastic:

Micke9000
2010-12-26, 22:25
Hejsan.

Har också en Blade 120 sr. Min stjärtmotor började strula redan andra dagen. Den slog till och från. Helikoptern kunde börja rotera när som. Tittade närmare på kontakten på stjärten där motorn är ansluten. Gjorde precis som tidigare sagt, vickade lite på den och drog isär den samt kopplade tillbaka. Fungerade i kanske 5 min då.. Vid närmare kontroll när jag kände på kablarna från bommen in i kontakten så lossnade BÅDA! Där var mitt fel. Löd fel.

edit: Lite sent svar kanske men kanske hjälper någon :)

Mvh Micke

Poteta
2011-01-13, 16:40
Ok, jag hoppar in och kidnappar tråden lite eftersom jag också har en Blade 120 SR från Hobbex.
Det står ju 500 mAh 12C på batteriet men i bruksen står det att man ska ställa laddaren på 700 mAh... Visserligen går det inte att ladda med högre ampere på den medföljande laddaren så det kan ju förklara anvisningen.
Jag har en annan laddare där man kan ställa in bra mycket högre ström, hur mycket vågar man ladda med? 12C, är det strömuttaget på batteriet eller laddningen? Vad laddar ni med för styrka?
Använder jag den medföljande laddaren tar det drygt en timma, det känns som lite väl lång tid...

fredrik
2011-01-13, 19:51
Hej du kan ladda batteriet med max 2c dvs 1000mAH.
MVH
Fredrik

Poteta
2011-01-13, 20:26
Hej du kan ladda batteriet med max 2c dvs 1000mAH.
MVH
Fredrik
Tack!
Jag hittade batterier på HK för 99 cent styck till min Blade MCX micro... Drog iväg en beställning på 5 batterier och en sladd som gör att man kan ladda alla på en gång. Kostade 77 kr inkl. frakt, återstår bara att se vad kvalitén och leveranstiden går för. :dance3:

Zebb
2011-06-28, 20:17
Lyfter denna tråden.

Jag har samma problem som ovanstående personer. Var är problemet egentligen? Min stjärtmotor ballade ur efter bara några flygningar men fungerade sedan efter lite pillande på den. Men nu efter en månad har den börjat kuka ur igen. Är det extremt dåliga lödningar, glapp eller helt enkelt motorn som håller på att ge sig? Motorn går väldigt bra när den väl går...

Zebb
2011-06-28, 23:07
Det hela var enkelt fixat;

Jag fimpade kontakten närmast stjärtrotorn och lödde ihop sladdarna istället. Nu funkar den bättre än någonsin.

Så ett tips innan ni slänger stärtmotorn: Koppla ur huvudmotorn och sätt igång helikoptern som vanligt. Stjärtrotorn kommer nu att rotera som vanligt men nu finns möjligheten att känna o pilla o greja med sladdar och kontakter för att hitta glappet. Kontakterna verkar vara problemet i 90% av fallen, iaf enligt många forum...