handdator

Visa fullständig version : Vibrationer..hur mycket tar vingarna ut??



lennart wiklund
2010-10-12, 18:26
Har provkört motorerna idag i min nya stora b-25.Detta var ingen angenäm bekantskap...helvete vad det vibrerade..
Har två Saito 100 i denna,trebladiga Mastersnurror provkörda idag,har även graupner men ej provat dessa i modellen.Dock så är det den ena motorn som utmärker sig...
Till saken hör ju att jag rev kamdrivning på dessa samt borrade i nippel fram så olja kan komma fram.Frågan är om kammen ev står lite fel på denna motor?kan ju även vara obalans i snurran.Frågan är hur mycket vibrationer som vingarna tar ut när dessa kommer på plats.Provkörde utan dom yttre vingarna monterade.Sätts dessa på så gör det ju 80cm på varje vinghalva.
kan ju nämna att det var så mycket så skruvarna+hålen på/till motorkåporna havererade.Så där skall nog monteras islagsmuttrar på plywood innanför dessa.
trebladiga snurror??någon som har erfarenhet av dessa,kontra vibrationer??
Är ju lite svårt att balansera trebladigt,eller finns något knep?

lennart

AmRi
2010-10-12, 18:46
Hej,

Antar att det är nya Saito motorer som du har kört? Tomgångsnålen står mycket rikt från fabrik och då skakar de extra mycket. När de gått lite och man har dragit in nålarna där de skall vara så går de mycket mjukare. Ha inte för stor eller tung propeller heller för det ökar skakningarna plus att motorerna skall ställas extra rika för att orka dra runt dessa snurror vilket orsakar ännu kraftigare skakningar. Tror runtomkring 14x6 3bladigt är lagom för Saito100.
Soppa med runt 15% olja och 10% nitro är bra. Utav oljan kan 2-3% vara ricin för bättre skydd. Loctite på alla skruvar och muttrar i modellen som inte skall lossnas ofta för service osv.

lennart wiklund
2010-10-12, 18:54
jodå,tomgångsnålarna är inskruvade säkert fyra varv från fabriksinställningarna.14x7 trebladigt är snurrorna.skall prova tvåbladiga 14x6 samt balansera dessa.får väl börja så,men jag är skeptisk....

bokis
2010-10-12, 19:31
Varv på tomgångsskruvar är ointressant.
Dra tillbaka trotteln till tomgång,blås i slangen o skruva in nålen till det är tätt,skruva sen tillbaka den så att det börjar pysa igen,brukar vara ett kvarts varv..
Saito o skaka ja,allt över 72 ruskar fint..
Men du ska inte köra motorerna utan att ha hela vingen fastsatt,då blir det värre ändå..
Gör gärna en tung spinner till den ,allt i svänghjulsväg är bra.

DrHanke
2010-10-12, 21:30
Jag har fyra saito 100 å de skakade hejdlöst tills de var riktigt inkörda och nerställda, verkar vara en trend på saito för alla mina har varit så... Men 14x7 trebladigt låter väl i överkant, jag flyger min med 14x8 APC tvåbladigt å har precis perfekt med mos så med dina kan det inte vara nått värst drag alls eller... ?

Som sagt sätt de i en maskin å låt de gå varsin 5liters dunk på mellangas om du inte orkar flyga in dem med skaket, tar en förmiddag... Saito köps bäst begagnade, fattar inte varför de skall vara så men mina .72, .100, .125 har alla varit likadana tills efter rejält med inkörande i luften å sönderskakde maskiner...

Modellflygarn
2010-10-21, 17:07
Hejsan!
Har en Saito 100 i min Musse och den höll på att trilla i bitar när motorn var ny! Skakade så in i ...
Satte motorn i bänk och körde 2-3 timmar, skuvade in tomgångnålen massor och nu är den helt ok. Är väl inte vibrationsfri direkt men det blir bättre o bättre.
Bara att låta dem gå massor och inte köra för fett på tomgångsnålen. Knäppt men verkar vara så...