handdator

Visa fullständig version : Lcd goggles



femer
2010-10-13, 09:44
Hej!

Jag vill köpa ett par lcd glasögon men undrar vilken man ska välja egentligen? Det finns ju en hel drös att välja bland. B.la. Fatsharks, MyVu video glasses, iTheater 50", iTheater 80" och Video Eyewear 50".

Har ni fler tips så fyll gärna på och skriv gärna om ni har positiva eller negativa erfarenheter av någon goggle :)

Hälsningar
Daniel

UndCon
2010-10-13, 11:10
Jag har MuVu originals och är mycket nöjd med dessa

Den slimmade designen tillåter dig att titta ovanför goggles och se din modell direkt (vilket kan vara bra om man tar hänsyn till regelverk)

Då designen är slimmad kanske man störs av solsken - men en Keps på huvudet löser detta problem galant

Dongeln laddas via USB så det är lätt att ladda vid behov - jag har en 220V laddare->USB och den ger mer än datorns USB-port == snabbare laddning

Nu är batteritiden inget problem iofs - men det kan vara bra att veta att det även går lätt att ladda i ex cigguttaget.

femer
2010-10-13, 16:11
http://cgi.ebay.co.uk/myvu-video-glasses-eaten-puppy-parts-/140464777561?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item20b45a6959#ht_500wt_1156

hehe :) Du tycker alltså att de är mycket bra bild i dem?

UndCon
2010-10-13, 18:37
Det är lika hög upplösning som i Fatshark's

femer
2010-10-13, 21:23
Okej, men har Fatsharks bra bild då? Förlåt om jag är lite jobbig, men jag har ingen erfarenhet av dessa. Jag vill kunna se skapligt bara så att man kan styra :)

UndCon
2010-10-13, 23:28
Jag har aldrig sett fatsharks - men på mina är det tillräckligt hög upplösning för att lätt kunna läsa OSD text

320*240 skall du undvika
640*480 är vanligast idag

lassebetong
2010-10-14, 07:41
Jag har både ett par föregångare till EVG920 och ett par FatShark brillor.
Flyger uteslutande med FatShark brillorna.
Det jag tycker om med FatSharken är att man kan ställa om linserna efter pupillavståndet.
Man kan även justera ljuset i glasögona.
Vad jag upplevde negativt med dem var att de "klämde" lite i ansiktet i början.
Märker inte av det nu, eftersom jag troligen vant mig vid känslan.

/Lasse

acessyd
2010-11-06, 07:44
Hej !

Undrar om någon har provat Head plays video glasögon eller någon annan HD set där man kan koppla in en HD singnal ?

Mvh Mikael

andv
2010-11-07, 00:21
Jag var först inne på Headplay pga bättre upplösning och att den klarar av "3d" (två kameror). Problemen jag såg var dels klumpen som man kopplade in A/V från RX och strömmen, och dels ljusinsläpp..

Men jag valde att beställa Fatsharks häromdagen, då den inte lider av ovannämda och att folk verkar digga dess field of view som ska ge en bättre upplevelse :) Och lite bättre pris :)

/A

rfnoise
2010-11-07, 11:42
Hej

Jag har ett par HeadPlay och är riktigt nöjd med bilden i dem. Har tittat på andra märken och inte varit så imponerad. Jag har inte testa FatShark eller Muvu dock. Man ser knappt pixlarna i HP glasögonen men man får ett ljusinsläpp från sidorna. Även Liberator eller "Klumpen" kan ju bli ett problem då kontakten till ögonen sitter där med ett snäppfäste. Några har pratat om att det är problem med blue screen om kameran tappar mottagningen men jag fixade en composit->VGA adapter för en billig peng så det är löst. Jag har varit extremt försiktig och sliter inget i grejjorna så min håller än.

Jag tror dock att montera ett par goggles i ett par skidglasögon är det ultimata. Skön passform och noll ljusinsläpp. Kolla Dadde och Trappy tex.

Har inte testat att köra RGB 720p i dem.

Mvh,
Calle

zoomzky
2010-11-07, 15:37
Hej

Jag har ett par HeadPlay och är riktigt nöjd med bilden i dem. Har tittat på andra märken och inte varit så imponerad. Jag har inte testa FatShark eller Muvu dock. Man ser knappt pixlarna i HP glasögonen men man får ett ljusinsläpp från sidorna. Även Liberator eller "Klumpen" kan ju bli ett problem då kontakten till ögonen sitter där med ett snäppfäste. Några har pratat om att det är problem med blue screen om kameran tappar mottagningen men jag fixade en composit->VGA adapter för en billig peng så det är löst. Jag har varit extremt försiktig och sliter inget i grejjorna så min håller än.

Jag tror dock att montera ett par goggles i ett par skidglasögon är det ultimata. Skön passform och noll ljusinsläpp. Kolla Dadde och Trappy tex.

Har inte testat att köra RGB 720p i dem.

Mvh,
Calle

Tjena Calle!

Har läst på nätet om bekymmer med PAL och HP. Tydligen ska en firmwareuppdatering fixat.
Går det att få i tag i firmwareuppdateringar?? Säljs dom fortfarande nya?

Mvh,
/Micke

rfnoise
2010-11-07, 17:31
Tja!

Jag har inte haft några problem men jag kör som sagt genom VGA porten via en converter. Jag vet att en PAL fix släpptes som löste problemen enligt många. Jag skulle gärna vilja jämföra med fatsharks dock.

Hittar du ett par HP på Ebay för rätt pris så köp, det är kvalitetsprylar. De har inte släppt nått nytt sen flera år tillbaka dock..

Downloads finns på Headplays sida!

De drar ca 400mah om du undrar.

/Calle

zoomzky
2010-11-08, 08:38
Tja!

Jag har inte haft några problem men jag kör som sagt genom VGA porten via en converter. Jag vet att en PAL fix släpptes som löste problemen enligt många. Jag skulle gärna vilja jämföra med fatsharks dock.

Hittar du ett par HP på Ebay för rätt pris så köp, det är kvalitetsprylar. De har inte släppt nått nytt sen flera år tillbaka dock..

Downloads finns på Headplays sida!

De drar ca 400mah om du undrar.

/Calle


Tjena Calle!

Jag brassar på ett par frågor till :)

En anledning till att jag är intresserad av HP är möjligheten att kika på film i dom eftersom de får bra kritik vad gäller bildkvalité.
Har du en kommentar till detta??

En negativ kritik som ofta nämns är "lådan" som är otymplig. Är det omöjligt att förlänga kablarna mellan goggles och lådan?

Du nämner en vga-konverter. Är det orginal eller specialhack?

Mvh,
/Micke

rfnoise
2010-11-08, 11:39
Tja!

Jag har trots mitt "pryl intresse" inte kopplat dem till en HD-källa. Jag har bara haft dem ett par månader. Jag ska testa detta och återkomma. Jag har tittat på DVD genom dem och det är sjysst men man ska inte förvänta sig att det är som att titta på en bioduk. Det är som med alla goggles lite speciellt att se i dem. Tänk dig att ögonen fastnar på en sån där 3D bild som var populära för 10 år sedan, ungefär samma känsla får man i glasögonen. Ögonen hålls öppna fastän man är trött :)

Lådan fungerar ju som en mediebox, den har in och utgångar och kan spela upp musik/bilder/film från usb eller CF-kort. Svagheten är kontakten från glasögonen och den kan inte förlängas enkelt. Skulle man lyckas att löda om allt så kan man ändå få förluster och dålig bild som följd. Jag har längre 12v sladd och 1m VGA sladd så man kan ha boxen utanför väskan.

VGA-konvertern är en adapter som gör om vanlig komposit från mottagaren till en VGA signal. Du kan koppla den till en monitor och mata monitorn med komposit/S-vhs osv. Den gör att boxen alltid får signal och inte börjar att lagga. Jag köpte den mest för att den kunde vara kul att ha. Kostar runt $30 ink. frakt. PAL fixen verkar dock ha löst allt så den kanske är onödig.

Jag tänkte nog att jag skulle titta på mer film i dem med men sen skaffade jag en Ipad och tittar där när man inte kan se på stora TVn.. :)

Mvh,
Calle

zoomzky
2010-11-10, 08:26
Tja!

Jag har trots mitt "pryl intresse" inte kopplat dem till en HD-källa. Jag har bara haft dem ett par månader. Jag ska testa detta och återkomma. Jag har tittat på DVD genom dem och det är sjysst men man ska inte förvänta sig att det är som att titta på en bioduk. Det är som med alla goggles lite speciellt att se i dem. Tänk dig att ögonen fastnar på en sån där 3D bild som var populära för 10 år sedan, ungefär samma känsla får man i glasögonen. Ögonen hålls öppna fastän man är trött :)

Lådan fungerar ju som en mediebox, den har in och utgångar och kan spela upp musik/bilder/film från usb eller CF-kort. Svagheten är kontakten från glasögonen och den kan inte förlängas enkelt. Skulle man lyckas att löda om allt så kan man ändå få förluster och dålig bild som följd. Jag har längre 12v sladd och 1m VGA sladd så man kan ha boxen utanför väskan.

VGA-konvertern är en adapter som gör om vanlig komposit från mottagaren till en VGA signal. Du kan koppla den till en monitor och mata monitorn med komposit/S-vhs osv. Den gör att boxen alltid får signal och inte börjar att lagga. Jag köpte den mest för att den kunde vara kul att ha. Kostar runt $30 ink. frakt. PAL fixen verkar dock ha löst allt så den kanske är onödig.

Jag tänkte nog att jag skulle titta på mer film i dem med men sen skaffade jag en Ipad och tittar där när man inte kan se på stora TVn.. :)

Mvh,
Calle

Tackar för god info Calle!

/Z

andv
2010-11-12, 22:22
Sådär, har fått hem mina Fatshark Base nu. Verkar schysta! Men har bara testat mot en kass kamera och digital tv-boxen ännu.

Ett stort plus för "dioptri" plattorna som finns i -2, -4 och -6 så man slipper köra linser med googles om man har glasögon till vardags..

Curpling
2010-11-13, 15:56
Sådär, har fått hem mina Fatshark Base nu. Verkar schysta! Men har bara testat mot en kass kamera och digital tv-boxen ännu.

Ett stort plus för "dioptri" plattorna som finns i -2, -4 och -6 så man slipper köra linser med googles om man har glasögon till vardags..

Återkom gärna med feedback på dom sedan. Vart köpte du dom?

andv
2010-11-13, 16:42
Jag köpte från rangevideo för $250, men såg att de nu är sänkta till $230.. Frakten kostade $15 och tog en vecka.

/A

Curpling
2010-11-13, 16:59
Jag köpte från rangevideo för $250, men såg att de nu är sänkta till $230.. Frakten kostade $15 och tog en vecka.

/A

Tackar. Återkom gärna med vad du tycker när du testat dom lite grann :D

femer
2010-11-15, 18:23
Ja skriv gärna här när du testat dem, är de inte sänkta till 215 nu? Läser lite om en ny modell av sharksen, mod.2010 som ska vara lättare och med plattare bild. Är det dessa du köpt?

femer
2010-11-22, 23:11
Goggles till salu, HP: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1342983

UlfB
2010-12-26, 12:56
Är det nån som känner till om det finns svenska återförsäljare av Headplay goggles? Jag är sugen på just headplay för att jag ska kunna ha använding av för mer än just FPV-flygning. Jag har googlat runt lite men inte fått några bra träffar

zoomzky
2010-12-27, 10:58
Är det nån som känner till om det finns svenska återförsäljare av Headplay goggles? Jag är sugen på just headplay för att jag ska kunna ha använding av för mer än just FPV-flygning. Jag har googlat runt lite men inte fått några bra träffar

Hej!

Finns en kille på rcgroups som kallar sig "Sentry 62" som kanske kan hjälpa dig. Han handlade åt mig.
Väntar iofs fortfarande på paketet (Lämnade Miami den 4:dec :-( ) men snubben verkar sjysst och det är nog svenska
tullen/posten som håller på mitt paket

Mvh,
/Z

UlfB
2010-12-27, 12:12
Ok, tack. Jag gjorde som så att jag beställde direkt från rangevideo

//ulf

zoomzky
2010-12-28, 08:12
Ok, tack. Jag gjorde som så att jag beställde direkt från rangevideo

//ulf

Du kanske får dina före mig =)
Jag har samma tanke som dig att använda mina headplays till annat än FPV.
3D verkar intressant men luddigt...

Hittat en hyfsad tråd om diverse modifieringar av Headplays
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1341201

Mvh,
/Z

UlfB
2011-01-01, 16:38
Du kanske får dina före mig =)
Jag har samma tanke som dig att använda mina headplays till annat än FPV.
3D verkar intressant men luddigt...

Hittat en hyfsad tråd om diverse modifieringar av Headplays
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1341201

Mvh,
/Z


Beställde dom från USA den 26 dec och sen den 30/12 ligger dom hos tullen sverige så jag får dom förhoppningsvis snart. Intressant sida du länkade till, tack!

//ulf

UlfB
2011-01-03, 13:35
Mina Headplaygoggles kom i dag, jag blev glatt överaskad. Endast 100 i expeditionsavgift plus 157 kr i mervärdesskatt :-)

zoomzky
2011-01-03, 13:41
Mina Headplaygoggles kom i dag, jag blev glatt överaskad. Endast 100 i expeditionsavgift plus 157 kr i mervärdesskatt :-)

Gratulerar! =)

Emotser en rapport om hur bra de funkar!

/Z

Impulze
2011-01-03, 13:41
Var försiktig bara med kontakten mellan brillorna och lådan.

//Matte

zoomzky
2011-01-03, 16:31
Varför inte lösa kontaktbekymret med en liten moddning? :)
http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=3620831

/Z

UlfB
2011-01-04, 10:46
Gratulerar! =)

Emotser en rapport om hur bra de funkar!

/Z

Nu har jag inte all utrustning, har bara min gopro-kamera och HP goggles, det fungerade utmärkt med att köra live feed på kameran och ut i HP goggles, bildkvaliten var bra men jag har inget annat att jämföra med. Sen testade jag att se på divx från USB, var nöjd med bildkvaliten. Sen fanns det en del features som jag inte begripit mig på än, man ska kunna se 3D. Nån lösning för kontakten på klumpen får man nog hitta på, finns risk att den lossnar eller går sönder men det är ingen stor grej att lösa. Jag provade även att köra clear viewsimulatorn i HP och var riktigt roligt. Så de kommer jag få använding för på flera sätt än bara FPV. Ska beställa sändare och mottagare så småningom.

zoomzky
2011-01-04, 12:38
Nu har jag inte all utrustning, har bara min gopro-kamera och HP goggles, det fungerade utmärkt med att köra live feed på kameran och ut i HP goggles, bildkvaliten var bra men jag har inget annat att jämföra med. Sen testade jag att se på divx från USB, var nöjd med bildkvaliten. Sen fanns det en del features som jag inte begripit mig på än, man ska kunna se 3D. Nån lösning för kontakten på klumpen får man nog hitta på, finns risk att den lossnar eller går sönder men det är ingen stor grej att lösa. Jag provade även att köra clear viewsimulatorn i HP och var riktigt roligt. Så de kommer jag få använding för på flera sätt än bara FPV. Ska beställa sändare och mottagare så småningom.


Hej!

Det låter lovande!
Jag har forskat lite i 3d-möjligheterna men det är luddig info som finns att tillgå. Den skall som jag förstår klara av att visa 3d-filmer i "side by side"-format. Finns gratisprogram att ladda ner från headplays sida för att konvertera 3d filmer till Headplays egna format. http://www.headplay.com/downloads.html

Sajt som har lite 3d-filmer http://3dvision-blog.com/the-3d-samurai-stereoscopic-3d-demo-video-from-the-3dguy/

/Z

UlfB
2011-01-04, 17:40
Hej!

Det låter lovande!
Jag har forskat lite i 3d-möjligheterna men det är luddig info som finns att tillgå. Den skall som jag förstår klara av att visa 3d-filmer i "side by side"-format. Finns gratisprogram att ladda ner från headplays sida för att konvertera 3d filmer till Headplays egna format. http://www.headplay.com/downloads.html

Sajt som har lite 3d-filmer http://3dvision-blog.com/the-3d-samurai-stereoscopic-3d-demo-video-from-the-3dguy/

/Z

Att konvertera från en stereoskopisk 3D-film till headplays egna format .hed fungerade förvånansvärt bra. Det blev en hyfsad 3D effekt men kankse inte som "riktig" 3D

Impulze
2011-01-04, 22:45
Varför inte lösa kontaktbekymret med en liten moddning? :)
http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=3620831

/Z

Den modden såg ju bra ut. Har sett värre moddar med en klump smältlim runt hela kontakten :/

//Matte

zoomzky
2011-01-05, 08:49
Att konvertera från en stereoskopisk 3D-film till headplays egna format .hed fungerade förvånansvärt bra. Det blev en hyfsad 3D effekt men kankse inte som "riktig" 3D

Läste om någon snubbe som döpte om en "side by side"-divxfil till .hed och påstod att det fungerade.
Vet du vilken firmware du använder?

Är jag avundsjuk på att du har fått dina Headplays?

Jopp! :)

Mina verkar ha försvunnit någonstans över atlanten....flyg från Miami den 4 dec...5 jan nu..jisses

/Z

UlfB
2011-01-05, 10:14
Läste om någon snubbe som döpte om en "side by side"-divxfil till .hed och påstod att det fungerade.
Vet du vilken firmware du använder?

Är jag avundsjuk på att du har fått dina Headplays?

Jopp! :)

Mina verkar ha försvunnit någonstans över atlanten....flyg från Miami den 4 dec...5 jan nu..jisses

/Z

Ok, ja det är ju enkelt att testa att döpa om till .hed. Den firmware som jag har är 1.20r och den ska tydligen var den som lämpar sig bäst för FPV enligt rangevideo men än vet jag inte varför, håller på att läsa på alla möjliga forum om HP.

Har du inget kollinummer så du kan spåra din försändelse?

//Ulf

zoomzky
2011-01-05, 11:52
Ok, ja det är ju enkelt att testa att döpa om till .hed. Den firmware som jag har är 1.20r och den ska tydligen var den som lämpar sig bäst för FPV enligt rangevideo men än vet jag inte varför, håller på att läsa på alla möjliga forum om HP.

Har du inget kollinummer så du kan spåra din försändelse?

//Ulf

Har du testat att döpa om en fil? Tyckte det lät alldeles för enkelt när jag läste om snubben som sa sig ha lyckats.

I mina läsrundor om Headplaybrillorna minns jag svagt att en firmware fixade ett PAL-bekymmer, Impulze vet nog mer.

Jo jag har kollinummer som jag kan spåra paketet med på USPS sajt men det har inte reggats på svenska posten än.
Står i svart och vitt att paketet lämnade USA den 4:dec. Felanmält både hos USPS och svenska posten.
Jag må då säga att postens kundsupport är riktigt usel....

/Z

Impulze
2011-01-05, 13:53
På headplays hemsida finns firmware med PAL-fix. Annars kan man ju flyga med NTSC kamera om man vill, många spelar ju in videon på HD-kamera.

//Matte

zoomzky
2011-01-20, 12:40
Mina Headplays levererades igår!! 50 dagar tog det att få paketet från USA och hit :)
Skam den som ger sig.

/Z

UlfB
2011-01-20, 14:10
Mina Headplays levererades igår!! 50 dagar tog det att få paketet från USA och hit :)
Skam den som ger sig.

/Z

Den som väntar på nåt gott....

Skickades dom med båt?

zoomzky
2011-01-21, 09:45
Den som väntar på nåt gott....

Skickades dom med båt?

Förmodligen roddbåt ;-)

Är jättenöjd med brillorna iaf. Förvånande bra bildkvalité även med min lilla petit Sonykamera.
Blir nog en hel del modifieringar för att få dom anpassade till markstation...

Har du handlat orginalbatteriet??

Mvh,
/Z

UlfB
2011-01-21, 10:41
Förmodligen roddbåt ;-)

Är jättenöjd med brillorna iaf. Förvånande bra bildkvalité även med min lilla petit Sonykamera.
Blir nog en hel del modifieringar för att få dom anpassade till markstation...

Har du handlat orginalbatteriet??




Mvh,
/Z


Nej, jag använder videmottagaren som strömkälla som i sin tur drives med 3 cells 2200 mah LiPo. Köpte följande kit på kjell.com http://www.kjell.com/?item=39182&path=304000000,322000000,322500000 en av kontakterna passar i lådan till glasögonen

//ulf

zoomzky
2011-01-21, 13:01
Nej, jag använder videmottagaren som strömkälla som i sin tur drives med 3 cells 2200 mah LiPo. Köpte följande kit på kjell.com http://www.kjell.com/?item=39182&path=304000000,322000000,322500000 en av kontakterna passar i lådan till glasögonen

//ulf

OK! Läste på rcgroupforumet att den var så kinkig med strömförsörjningen.
Har du provflugit med dom??

/Z

UlfB
2011-01-21, 15:10
OK! Läste på rcgroupforumet att den var så kinkig med strömförsörjningen.
Har du provflugit med dom??

/Z


Nej inte ännu, nu har jag inte haft LiPo accken påkopplad en längre stund men jag har inte upplevt nåt problem den stunden jag prövat

//Ulf

ursoppan
2011-02-03, 20:53
Hej.
Ni som köpte Headplay.. är ni fortfarande nöjda o glada, verkar allt funka bra?
Passform, ipd och fokusinställningar (för folk med glasögon).. är allt till belåtenhet?

zoomzky
2011-02-04, 09:47
Hej.
Ni som köpte Headplay.. är ni fortfarande nöjda o glada, verkar allt funka bra?
Passform, ipd och fokusinställningar (för folk med glasögon).. är allt till belåtenhet?

Jag är jättenöjd med mina. Visste innan jag handlade att är lite otympliga och det krävs lite moddning för att få dom fältmässiga. Bildkvalitén är mycket bra och inställningsmöjligheterna är goda. Har inte stött på någon ännu som inte tyckt bilden varit bra.

Bra tråd om moddning av headplays
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1341201

Jag snålade och köpte inte orginalbatteriet. Hade tänkt köra ett batterihack men tvekar lite nu. Några som matar 12 volts kontakten med ett 3s acc har blåst säkringen på kretskortet i Liberatorn. Bekymmer även om spänningen sjunker till ca 10 volt.

En snubbe har gjort ett hack som använder kontakten för Liberatorns orginalbatteri och matar med ett 2s batteri. Ovanstående bekymmer skall försvinna
http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=17240232&postcount=682

/Z

UlfB
2011-02-06, 20:45
Jag är jättenöjd med mina. Visste innan jag handlade att är lite otympliga och det krävs lite moddning för att få dom fältmässiga. Bildkvalitén är mycket bra och inställningsmöjligheterna är goda. Har inte stött på någon ännu som inte tyckt bilden varit bra.

Bra tråd om moddning av headplays
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1341201

Jag snålade och köpte inte orginalbatteriet. Hade tänkt köra ett batterihack men tvekar lite nu. Några som matar 12 volts kontakten med ett 3s acc har blåst säkringen på kretskortet i Liberatorn. Bekymmer även om spänningen sjunker till ca 10 volt.

En snubbe har gjort ett hack som använder kontakten för Liberatorns orginalbatteri och matar med ett 2s batteri. Ovanstående bekymmer skall försvinna
http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=17240232&postcount=682

/Z

Hur löser du strömförsörjningen? Jag har hittils kört med ett 3 cells lipo och det har gått bra men när du nämde att folk har haft problem så kommer jag nog försöka hitta på nån annan lösning, det där hacket du länka till verkar som en bra lösning. Har du testat?

//Ulf

Impulze
2011-02-06, 20:50
Kör med 3-cells lipo , funkar fint. Har haft mina headplay inkopplade i 60 minuter utan några fel.

//Matte

UlfB
2011-02-07, 08:11
Kör med 3-cells lipo , funkar fint. Har haft mina headplay inkopplade i 60 minuter utan några fel.

//Matte

Jag antar att du kopplar in batteriet på samma anslutning som den medföljande adaptern eller inne i boxen på batterianslutningen? Har det nån betydelse hur många ampere batteriet har? Jag har ett 3 cells lipo på 2200 mah och jag har kopplat på en motsvarande kontakt som den medföljande adaptern har. Hur mycket hade du kvar i batteriet efter 60 minuter?

Jag har läst att det har varit problem med att säkringen går, hur kommer det sig? nån som vet?

Jag köpte mina HP från rangevideo och där skriver dom följande:

"These goggles are supplied with an AC100-240 V / 12VDC 0.5A power adapter with 1.7mm ID, 4.0mm OD center pin positive plug (http://search.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?Detail&name=CP-2198-ND). You can use common 3s 11.1V lipoly battery to power the goggles."



//Ulf

zoomzky
2011-02-07, 09:49
Hur löser du strömförsörjningen? Jag har hittils kört med ett 3 cells lipo och det har gått bra men när du nämde att folk har haft problem så kommer jag nog försöka hitta på nån annan lösning, det där hacket du länka till verkar som en bra lösning. Har du testat?

//Ulf

Jag har inte testat hacket ännu och vart för feg att prova med ett 3s i orginalkontakten.
Att några haft problem kan ha andra orsaker... det fungerar ju för dig och impulze! :)

Sett de som har satt en säkring mellan acc och Liberatorn. En batterimonitor kanske kan vara fifiigt med.

/Z

UlfB
2011-02-07, 13:50
Jag har inte testat hacket ännu och vart för feg att prova med ett 3s i orginalkontakten.
Att några haft problem kan ha andra orsaker... det fungerar ju för dig och impulze! :)

Sett de som har satt en säkring mellan acc och Liberatorn. En batterimonitor kanske kan vara fifiigt med.

/Z


Nu blev jag osäker, nu har jag läst om mer folk som har haft problem med 3 cellsbatetrier anslutna , Jag ligger nog lågt ett tag, vill inte sabba nåt i boxen. Såg att rangevideo säljer orginalbattariet för 40 dollar men innan det är hemma så har väl kostnade fördubblats...

ronny_norr@hotmail.com
2011-02-07, 14:15
Nu blev jag osäker, nu har jag läst om mer folk som har haft problem med 3 cellsbatetrier anslutna , Jag ligger nog lågt ett tag, vill inte sabba nåt i boxen. Såg att rangevideo säljer orginalbattariet för 40 dollar men innan det är hemma så har väl kostnade fördubblats...

Jag hade nog oxå väntat på orginalen istället för ansluta cellbatterier.

UlfB
2011-02-07, 16:19
Jag beställde nyss orginalbatteriet för 40 dollar, så är jag på säkra sidan. Några hundringar till kvittar, törs ändå inte räkna ut hur mycket jag spenderat på denna hobby....

zoomzky
2011-02-07, 18:33
Jag beställde nyss orginalbatteriet för 40 dollar, så är jag på säkra sidan. Några hundringar till kvittar, törs ändå inte räkna ut hur mycket jag spenderat på denna hobby....

Hittade du batteriet på Rangevideo?
Vad gick frakten på?

/Z

UlfB
2011-02-07, 18:40
Hittade du batteriet på Rangevideo?
Vad gick frakten på?
/Z
Ja, jag beställde det från rangevideo. Två fraktalternativ: 15 eller 28 dollar

http://www.rangevideo.com/index.php?main_page=product_info&products_id=230&zenid=64c0f7c76a466230f2951c12d2bfdb09

//ulf

Impulze
2011-02-07, 18:56
Kollade lite i trådarna på dom som bränt säkringar, ska ta dom på jobbet och se vad man kan göra för att vara på säkra sidan.

//Matte

UlfB
2011-02-11, 14:53
Beställde batetriet till mina HP goggles måndageftermiddag och det kom fram i dag. Klarade mig undan både moms och tull men slutpriset blev 430 kr inklusive frakt. Får se hur kapaciteten är, återkommer om detta när jag testat

Impulze
2011-02-11, 17:06
Dålig kapacitet, får ladda regelbundet. Just därför jag kör med 3-cells lipo för att jag inte litar på accen.

//Matte

UlfB
2011-02-12, 11:50
Testade batteriet, laddade det fullt sen såg jag på en film som var 98 minuter lång och efter det så hade jag fortfarande ström kvar. Gissar på en drifttid på 2 kanske 2,5 timmar max. Så länge batteriet till gasögonen räcker längre än min flygtid per laddning är jag nöjd.

Ulf

TommyzT
2011-02-16, 07:21
Även jag är påväg in i FPV träsket nu. Började med att beställa ett par Fatshark googles häromdagen!:lollypop:
18972

Impulze
2011-02-16, 21:01
Så, tog bort säkringen och ersatte med diod. Dämpar nu spänningen med 0.6V.

http://i53.tinypic.com/2e3n5vp.jpg

Testkör dom för att se att det funkar och håller.

//Matte

zoomzky
2011-04-03, 20:29
Jag följde instruktioner på http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=17240232&postcount=682
och moddade mina headplays för att använda ett 2s acc. Funkar utmärkt. Har inte testat driftstid ännu.

Fick precis plats med ett http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9504 och en liten battery monitor.

/Z

UlfB
2011-04-21, 13:51
Nu har jag förbättrat mina headplay goggles, orginalfästet gick sönder så jag behövde en annan lösning och eftersom jag inte är särskilt händig så googlade jag runt lite och hittade en holländare som syslar med att gjuta i plast. För ca 300 spänn plus frakt så har jag en perfekt lösning för headplay goggles, kan ju tillägga att han gör såna moddar för olika typer av goggles. Ett par skidglasögon och en avgjutning av goggles. Funkar klockrent.

20578

Jode
2011-04-21, 14:06
Vet inte hur det är med HP, men FatShark blir riktigt varma. Att stoppa in den i en sån sluten "burk" skulle resultera i överhettning och ögonbastu. Men på HP kanske det som avger värme sitter i den externa klumpen?

UlfB
2011-04-21, 16:07
Vet inte hur det är med HP, men FatShark blir riktigt varma. Att stoppa in den i en sån sluten "burk" skulle resultera i överhettning och ögonbastu. Men på HP kanske det som avger värme sitter i den externa klumpen?

Jag var ute och testflög med dom i ca 35 min totalt dag och de blev inte det minsta varma inne i skidglasögen, jag är mycket nöjd med dom

//Ulf

zoomzky
2011-04-22, 07:34
Mina Headplays funkar inte längre med 2s modden :-(
Vet inte vad som hänt ännu. Kanske en säkring....

Funderar på köra 12v modden och gruvar mig om det stämmer att så många har bränt säkringar.
Får väl flytta ur säkringen ur lådan

/Z

UlfB
2011-04-22, 08:35
Mina Headplays funkar inte längre med 2s modden :-(
Vet inte vad som hänt ännu. Kanske en säkring....

Funderar på köra 12v modden och gruvar mig om det stämmer att så många har bränt säkringar.
Får väl flytta ur säkringen ur lådan

/Z

Jag kör med orginalbatteriet och det funkar bra än så länge.

//ulf

zoomzky
2011-04-22, 13:35
Jag kör med orginalbatteriet och det funkar bra än så länge.

//ulf

Jag har väl vart dumsnål :) Innan jag hittar felet på interna varianten kan jag inte ens använda ett orginalbatteri
Provade nyss med 3s acc och peppar peppar ta i trä...ska ut och provflyga nu

/Z

bogieboy
2011-05-13, 17:41
Någon som testat dom här? LÄNK (http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/dvd_-blu-ray-och-video/dvd-spelare/barbar_dvd_tillbehor/knig-vidglass20/118369.4298/)

Impulze
2011-05-13, 18:47
Någon som testat dom här? LÄNK (http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/dvd_-blu-ray-och-video/dvd-spelare/barbar_dvd_tillbehor/knig-vidglass20/118369.4298/)

Trodde då jag såg priset att dom kanske hade hyffsad upplösning. 320 x 240 är ju riktigt kasst :(
Motsvarade produkter borde gå få för några hundra på ebay.

//Matte

StarvinMarvin
2011-05-13, 19:55
Finns ju dessa på hobbyking me 480x240 http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=16072
annars finns det ju fatshark me 640x480 men då kostar det pening ;)

MrOvanhill
2011-05-13, 23:33
320*240 / 480*240 kan möjligen duga som "passagerarbrillor". Satsa hellre på en billig 7"-display från Ebay. De finns för en hyfsad penning.

Frequentflyer
2011-05-14, 21:55
Har ett par av Sonys till salu. Se under köp & sälj
De har 1,5 miljoner pixlar
Och upplösning på 832 x 3 x 624

StarvinMarvin
2011-05-17, 10:02
Ifall du vill ha billig skärm så hittade jag en 15tummare för 999:- som går på 12v av märket denver. Jag e jättenöjd och bilden e bra och skärmen passar precis i locket på min fpv väska.

uffe40
2011-05-20, 10:38
Hejsan har lite beslutsångest headplay eller fatshark. ,om man har en bra kamera på planet får du då en bättre bild i headplay
Pågrund av lite bättre upplösning i dom eller spelar det ingen roll vilka man har
Mvh uffe

Impulze
2011-05-20, 10:59
Ja headplay ger en ganska mkt bättre bild. Men sett till dom brister som funnits med svag kontakt och att bilden kan frysa så har fatshark varit ett bättre val totalt sett. Jag har både fatshark och headplay och använder i huvudsak fatshark. Nu finns det ju uppgraderad firmware som ska bota frysningar. Sen måste man ju ha en t-shirt på huvudet eller en sån där skidmask för att slippa ljusinsläpp.

//Matte