handdator

Visa fullständig version : RCS SkyGlider 2k



Johan Nilsson
2010-10-14, 19:58
WTF? Tänker nog en del av er nu, skall vi få se några bilder på hur man klistrar dekaler och monterar mottagare?

Jag det kan bli några sådana bilder men jag har lite annat också i tankarna.

Vi börjar först med vad som finns i kartongen. Acken och laddaren är inte med på bilderna. Man får ett gediget intryck av grejorna, de känns inte "leksaksaktiga" ut.

1455214551
http://www.rcflyg.se/forum/images/misc/pencil.png

Johan Nilsson
2010-10-14, 21:31
I framdelen på seglaren ser det ut så här. Det här fyllde mig med lite eftertanke. Röret för antennen går i botten parallellt med pianotrådsstötstängerna och dessutom ganska nära dom. Låsningen till kåpan över radion är milt sagt smäckig, den är precis som RCSs Cessna 182. Efter första lucköppningen går det inte att få återlåsning.:banghead:

Låsskruvarna till sidoroderservoket och höjdroderokens fästen för stötstång är uppenbarligen någon tuminsex. 1.5mm var för lite och 2mm var för stort. Tur att jag hade en påse ifrån ett traderaköp med skruvar som passade i fästena och passade till 1.5mm insexnyckel.

När jag trimmade utslag reagerade jag på dom små utslagen, jag kunde trimma upp maxutslagen en del men då knorrade servona och stötstängerna bågnade. Jag satte 30% exponentialutslag. Men dom små utslagen kan inte vara bra. Stötstången till Höjdrodret var dessutom för lång och tog i sidorodet.

I monteringsanvisningen finns inte någon tyngpunkt utsatt så jag gjorde helt sonika som instruktionen visar men tyckte att TP ändå hamnade något får långt bak. TP hamnade bedömt närmare på 40 % än 30 % ifrån vingens framkant.

En hel del snags i monteringen alltså.

1456114560

Johan Nilsson
2010-10-14, 21:39
Flygplanet blev riktigt snyggt när det var monterat och dekalerat.

Jag valde att dra mottagarantennen på vingens undersida för att komma ifrån stötstängernas pianotrådar. Visserligen sitter det en pianotråd till skevrodret men man kommer ändå en bit ifrån den och det är bara en. Alternativet är väll annars att ta fram frisyrgelén och göra trådantennen styv? :sarcastic:


145721457114570

Johan Nilsson
2010-10-14, 21:57
Som väntat, roderutslagen är för små. Jag var tvungen att hålla motorvarv för att kunna ha roderauktoritet. När jag stannade motorn sjönk hastigheten så mycket att rodren inte bet bra. Glidflygning sker endast i planflykt. Vill man svänga får man acceptera en stor höjdförlust eller så måste man ha bra motorvarv. Minsta lilla hastighetsförlust resulterar i kraftullt vingel i rolled och svängningar i tippled. Rodren tappar verkan.

Dessutom fick jag ett kraftigt nos upp moment när jag drog på så det blev till att trycka en hel del dyk vid pådrag. Vid motoravdrag och släpta spakar gled den riktigt fint, inte mycket till höjdförlust men desto mer fartförlust.

Jag hade som ambition att prova att trimma i luften och fick den att flyta bra i glidflykt men när jag skulle svänga tillbaka så blev det akrobatik i den högre skolan följt av en krasch. EPP må vara kraschtåligt men motorspantet är plyfa så det är inte kraschtåligt.

Röret som håller vinghalvorna på plats är riktigt mjuk så det böjdes bara och gick att rikta tillbaka, höjdroderservot lossnade.

Vad fanken kan ha hänt? Även om TP ligger för långt bak borde rodren bita i lägre hastigheter. Jag tror att jag måste fixa bättre roderutslag.

Johan Nilsson
2010-10-14, 22:03
Jag hade tänkt mig att flytta ut servona närmare roderytorn och ersätta pianotråden med servosladdar. Det är inga riktiga roderhorn på kärran ifrån början utan det är något slags vevparti som fungerar som en form av vinkelväxel. Men jag tycker flygplanet borde flyga bra direkt ur kartongen. Jag får repa upp det till originalskick och sedan trimma om.

Sedan skulle jag vilja fixa klaffar så man kan mixa lite broms också.

jocke1963
2010-10-15, 00:26
Jag hade tänkt mig att flytta ut servona närmare roderytorn och ersätta pianotråden med servosladdar. Det är inga riktiga roderhorn på kärran ifrån början utan det är något slags vevparti som fungerar som en form av vinkelväxel. Men jag tycker flygplanet borde flyga bra direkt ur kartongen. Jag får repa upp det till originalskick och sedan trimma om.

Sedan skulle jag vilja fixa klaffar så man kan mixa lite broms också.


Vilket sammanträffande!
Premiärade min Skyglider igår...
Köpte min beg:ad här på forumet, med trasig motor men i övrigt ok.
Operation ombyggnad innebar en ny 1200kv-motor (50g) och 30A-reglage (32g) från rctimer.com,
samt ombyggnad av alla roderfunktioner, de där vinkelväxlarna är helt värdelösa!
Motorn byttes genom att kapa i nosen, du ser på bilden ungefär var operationsärren är.
Passade dessutom på att byta ut den ohemult fula originalproppen mot en Graupner-foldingpropp med spinner, 8x5 propp,
den ger 15A vid full gas, ska nog testa med lite större blad för bättre drag..
14578

Läst på annat forum att nån saknat sina vingskruvar, det saknades på min oxå.
Löste detta genom att helt enkelt göra hål med en uppvärmd pianotråd genom kropp och vinge på vardera sida kroppen, sen drog jag en lagom lång 2mm kolfiberpinne med en liten bit krympslang på varje för att lättare kunna dra ur dom.
14579

Baktill separerade jag kroppshalvorna (inte särskilt svårt då hela planet är limmat med nåt vitt konstigt gummiaktigt lim) och drog stötstängerna direkt till nya roderhorn.
14580
Vingservona (som original sitter i vingroten, kopplade med stötstänger till de nämnda värdelösa "vinkelarrangemangen") drogs ur sina fästen, stötstänger + höljen drogs ur sina kanaler och jag gröpte ur hål i vingarna för att få ner servona direkt i vingytan, servokabeln la jag i kanalen där stötstång+hölje suttit innan. Snickrade dessutom till 2 servoskydd ur vanlig friggo som limmades fast med uhu-por.
14581
Sid- och Höjd-servona byttes ut mot andra 9-grammare då de verkade ha drabbats av drevsallad... dessutom vinklade jag ner dom så de ligger ner, och flyttade samtidigt ut stötstänger+höljen mer mot kroppssidorna, vilket därmed ger mer plats för acken i mitten av cockpit. Stötstångshöljena stabiliserade jag dessutom med hjälp av avklippta servohorn en bit bak inne i cockpit, då de bågnade en hel del innan denna operation.
14577

Nu har jag riktigt stora utslag på alla roder, så jag förstår att du hade problem, tyckte min var ganska seg i utslagen, iaf i rollplanet...

TP hamnade med en 3S 2800mah prick på den runda delen på vingen, vilket funkade utmärkt för mig. (gröna strecket på bilden)

Edit, glömde skriva att jag hittat uppgifter om TP som ska ligga 65-70mm bakom vingframkant, då hamnar man mitt på nämnda gröna streck...
14576
Blåste dock lite byigt igår här hemma, provflög på en äng några hundra meter hemifrån, mycket skogsgläntor runt om, vilket gav en del turbulens, som gav en hel del vingflexningar i byarna.. :)

Luckan har jag kompletterat med neodynmagneter, men min originallåsning funkar faktiskt fortfarande...
Jag funtar oxå på att skära ut klaffar längst in mot kroppen, men tyckte funkade rätt bra att landa med inmixade flaperons...

Johan Nilsson
2010-10-19, 23:39
Har du flugit något mer Jocke?

jocke1963
2010-10-20, 11:36
Dessvärre inte.
För blåsigt o regnigt när jag haft tid, annars är det fullt upp här hemma med en ny liten modellflygare...blev pappa till en liten pöjk för 2 veckor sen, så det mesta som styrs nuförtiden är blöjor och rapningar.. ;)

Ska väl tillägga att jag aldrig flög kärran innan mina modifieringar, ser nu att jag missat skriva det ovan.
Läst innan på annat håll om de undermåliga roderfunktionerna,
så jag moddade om den direkt innan jag ens testflugit.

Johan Nilsson
2010-10-22, 20:10
Sådär, ännu några fler flygningar loggade, inte helt bra än. Inte riktigt vad jag skulle säga ARF/RTF-kärra det här.

Har moddat skevrodren och sidrodret i Jockes anda, flyttade också länken på höjdroderoket. Rodren biter riktigt bra, jag har också kopplat mix skev - klaff på skevrodren så det funkar fint. Dock är original "gångjärn" ganska kassa, högt motstånd så de letar inte gärna sig till neutralläge efter utslag. Inte så lite Irri heller.

För att få Tp på det ställa som Jocke anger fick jag flytta fram ackapacket en acklängd framåt jämfört med vad monteringsanvisningen anger. Dock tror jag att Tp kom för långt fram. När hastigheten sjunker lite i låg vindhastighet dippar nosen - bygger hastighet/tappar rejält med höjd - vänder till nos upp och stiger kanske en fjärdedel av sjunket - Dippar nos ned och gunget nedåt är i gång. I kraftigare vind så funkar det lite bättre. Klaffsätter jag bedömt mer än trettio grader ner försvinner gunget och kärran flyter fin i lufthavet med det är ju för gudsskull en seglare inte en högvingad nytankad .40 trainer.

Vid hårda sättningar kröks röret som vinghalverna fogas samman med av tröghetsmomentet i vinghalvorna, skitkvalitét. jag har dessutom krökt motoraxeln så nu blir det motorbyte också. Har investerat i ett simplex 1200-paket i från R/C Elektronik & Hobby här på Bergnäset så nu djäklar skall det bli lite fart.

Foton kommer efter fler moddar och reparation.

Johan Nilsson
2010-10-23, 00:10
Skitmotor man fick då. Den ville inte varva upp så den eldade upp fartreglaget istället. Prov med ett 70 A reglage visar att en helst av allt vill morra. Jag fick den att varva upp en gång men efter kupé varvade den inte upp igen. Vad händer?

jocke1963
2010-10-23, 00:13
Vill minnas att jag hört en del problem med simplex-paketen, men inget jag hittar just nu....

Johan Nilsson
2010-10-23, 20:38
Nytt paket av Bengt och nu funkar det, djäklar vilket drag. Nu åker kamran fram.

jocke1963
2010-11-01, 08:34
Flög min i helgen, en av flygningarna blev > 20 minuter, gjorde av med 2000mah av en 3000mah 3S.. flygfilmade lite på landet, får se om jag hinner få upp en rulle på Tuben ikväll..

Lite för sävlig flygning för min smak, blir ev att sälja och spara ihop till en pylonkärra el hotliner.. ;)

Johan Nilsson
2012-06-03, 23:57
Så där ja, då står den för reparation igen. Nya stötstänger behövs men det skall väll K-Å ha hemma i Östersund nu när man väll skall åka neröver?