handdator

Visa fullständig version : Sebart Sbach 342 fra Autopartner



affas
2010-10-16, 09:58
Da var det ny Sebart modell i gang og www.autopartner.se sender denne til test hos redaksjonen så fort den er tilgjengelig.

Litt info og bilder under:
Wing Span: 132cm
Lenght: 134cm
Wing area: 38dm2
Weight: 1.300gr
RTF with 2100-3S
Radio: 4-Channel with 4 sub-micro servos
RTF without batteries / 1.600gr

1461614617

affas
2010-10-16, 10:03
Noen bilder før monteringen starter!

14618 14619
14620 14621
14622 14623
14624

affas
2010-10-18, 08:40
å var Hangar 9 Beast på vingene og det ble plutselig litt plass på benken igjen.
Sbachèn kom for en stund siden og har blitt bygget litt parallelt og i tillegg ventet på litt servoer etc fra Autopartner.

Men som alt annet jeg tidligere har testet fra Sebart så er det meget enkelt å sette samme, gode løsninger og en fin finish.

Jeg startet med å lime inn alle ror med tynn CA og CA hengsler. Ikke bruk mye lim men lim inn alle hengsler i rorene først, deretter inn i stab/vinge/finne og lim med tynn CA. Pass på å lime roret slik at man får maksimale utslag og allikevel ikke glippe i hengslelinjen.

1468114682

For å få inn staben så må man lime denne ETTER at staben er satt på plass. Enkle bilder viser hvordan man trer inn staben slik at man får det riktig på. Deretter må man forsiktig tre inn CA hengslene og nå kan de limes.

14683 14684
14685 14686
14687 14688

Vingene kommer uten monterte fairings for å spare plass så disse må også limes på plass. Trekker filmen godt tilbake og fester den med papirtape og limer fairingen på plass med epoxy. La det tørke, trekk over filmen og stryk den på plass og straks er vingene ferdige.

14689 14690 14690

affas
2010-10-24, 17:45
Servoene hadde ikke kommet ennå så avsluttet med å pusse, vaske og lime inn rorhornene med medium/tykk CA før jeg la de til side inntil videre.
Så startet jeg på kroppen ellers. Jeg hadde selvfølgelig skrudd på understellet først slik at ikke skroget skulle få noen skader. Det skrus fast med to skruer og Loctite rett inn i islagsmutter i kroppen.

Sideroret klargjøres. Her skal halehjulsbraketten tilpasses først. Det måles ut hvor pianotråden skal inn i sideroret. Borer opp med 2 mm og forsterker hullet med tynn CA. Stikker så styringen inn i hullet og kutter vekk litt ved hengslelinjen slik at roret ellers skal stå helt inntil finnen. Klok av skade forsterker jeg med en liten bit av glassfiberforsterket klar tape. Limer også inn rorhornet med tykk CA nå. Så prøver jeg sideroret mot finnen og ser at det passer fint før jeg limer fast med tynn CA.

14850 14851

affas
2010-10-24, 17:47
Neste steg er motorbukk og motor/esc installasjon. Den ytre delen av motorbukken kommer ikke limt inn fra fabrikken. Prøver den først og småpusser ett par steder så den skal gli enkelt inn. Blander opp 30 min epoxy og påfører ett tynt lag på alle limflater. Motorbukken tres på og skyves på plass i en låsemekanisme. Lar det tørke i fred før jeg installerer motoren som passer rett inn i motorbukken.

14853 14854

Motoren monteres inne i motorbukken så bare å finne frem propelladapteret og klargjøre for montering av esc og så cowling. Castle Creation 50 ICE monteres under motorbukken med strips. Kobler til ledninger mellom motor og esc, binder opp mottakeren og sjekker at den går riktig vei.
Så klipper jeg til de gjennomsiktige luftscoopene og limer de på motorbukken slik at de guider inn luft fra luftinntakene i cowlingen. Jeg bruker Casco kontaktlim til formålet. Passelig seigt og sitter bra over tid. Husk at kontaktlim skal påføres tynt på begge flater, la det tørke 2-3 minutter og sett det på plass med godt trykk. Hold litt også sitter det!

14856 14857 14858

Legger fire papirtapestrimler fra kroppen og frem over festene hvor cowlingen skal skrus fast. Merker av senter i disse tabbene på tapen og trekker så tapen tilbake på kroppen. På med cowling, propelladapter og bakplaten på spinneren. Sentrerer moroa og legger så alle fire tapestripene fremover på cowlingen igjen. Frem med Dremel og tynt bor og borer opp. Skrur fast cowlingen og forsterker så disse hullene med tynn CA.

14858 14859 14860

Når jeg er i gang der foran skrur jeg like godt fast propell og spinner også.

DrHanke
2010-10-24, 18:15
Tack Affas för dina reviews och intressanta byggtrådar!

Kennerdahl
2010-12-15, 19:26
Tack Affas för dina reviews och intressanta byggtrådar!

Verkligen professionellt, mycket bra skrivet! ;)

Vad använder du dig av för drivlina i denna?

mvh

affas
2010-12-18, 12:46
Verkligen professionellt, mycket bra skrivet! ;)

Vad använder du dig av för drivlina i denna?

mvh

Tack for det! Men kan vel knappes kalles bygge? Kan strekke meg til montering ;-)

Jeg bruker Torque motoren beregnet for 3/4S og Castle Creation 50A ICE. En fin kombinasjon som flyr bra på både 3 og 4S. Jeg bruker mest 3S, men liker 4S når været er litt ruffste og når det er mer vind.

Kommer video av EF MXS med samme oppsett så fort jeg får tid....
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/27525-Extremeflight-mxs-exp-fra-Autopartner

Kennerdahl
2010-12-18, 16:33
Tack for det! Men kan vel knappes kalles bygge? Kan strekke meg til montering ;-)

Ja vel, det var pent montert da.. ;) Takk for deling!