handdator

Visa fullständig version : Flygfotografering och tillstånd för bildspridning



UndCon
2010-10-21, 13:06
Det krävs tillstånd av försvarsmakten att filma från luften. (http://www.forsvarsmakten.se/sv/Om-Forsvarsmakten/Dokument/Tillstand2/Flygfotografering-och-tillstand-for-bildspridning/)

Jag har själv kontaktat dem och frågat vad som gäller, förklarade vad jag filmar (FPV/Flygfoto med RC-plan) och det råder ingen tvekan - tillstånd krävs!

Han såg inga hinder i att jag skulle få ett så det är bara att skicka in en ansökan till resp region

Länken:

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Om-Forsvarsmakten/Dokument/Tillstand2/Flygfotografering-och-tillstand-for-bildspridning/

//UndCon

Mr J
2010-10-21, 14:17
Det känns som att dom reglerna är mer än en aning förlegade...

UndCon
2010-10-21, 14:32
Visst är dom förlegade - men det gäller fortfarande.

Steffe
2010-10-21, 14:37
Nja, läser man noga så står det att man får fotografera från luften utan tillstånd, men du får inte lägga ut det på nätet.
Filmning för eget bruk är alltså helt fritt.

/Steffe

UndCon
2010-10-21, 14:54
Nja, läser man noga så står det att man får fotografera från luften utan tillstånd, men du får inte lägga ut det på nätet.
Filmning för eget bruk är alltså helt fritt.

/Steffe

Exakt - då är listan lång med FPV-personer som bör söka tillstånd (tex alla som lagt ut filmer på nätet)

Att filma för eget bruk är det inte så många som gör utan att på ett eller annat sätt publicera resultatet

vad händer om man filmat, lagt ut det och inte haft tillstånd?

//UndCon

Michael
2010-10-21, 18:20
Det känns som att dom reglerna är mer än en aning förlegade...

För oss som höll på med flygfoto på den gamla (mindre) goda tiden så upplevs de nuvarande reglerna som relativt generösa. För att överhuvudtaget få fotografera från modellflygplan fick man förhandsansöka om tillstånd. Om ett sådant utfärdats kunde man flygfota inom ett begränsat, i förväg angivet, område. Eftersom det på den tiden inte fanns digitalkameror så man fick ta sina rullar med film och lämna in till närmsta regemente med fotodetalj. De framkallade filmen och klippte efter granskning bort i princip alla bilder där man kunde se horisonten. Det kunde ta upp till någon vecka innan man fick se resultatet. Så småningom lättades reglerna upp och man fick själv framkalla och lämna in filmen för granskning.

Angående vad som kan bli påföljden om man sprider flygfotomaterial utan tillstånd står att läsa i Lag (1993:1742) om skydd för landskapsinformation:

10 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet sprider flygbilder eller liknande registreringar från luftfartyg, kartor eller andra sammanställningar av landskapsinformation som inte får spridas enligt6 eller 7 § döms till böter eller fängelse i högst ett år. I ringa fall döms inte till ansvar enligt första stycket.

12 § Flygbilder och liknande registreringar från luftfartyg, kartor och andra sammanställningar av landskapsinformation som har tillkommit eller spritts genom förfarande som utgör brott enligt denna lag skall förklaras förverkade. Detsamma gäller föremål som använts som hjälpmedel vid brott enligt denna lag. Förverkande skall ske endast om det inte är uppenbart oskäligt.

Lagen finns, men med tanke på myndigheternas (begränsade) resurser kan man misstänka att de har svårt att lägga någon kraft bakom orden...

/Michael

Curpling
2010-10-21, 18:21
Det känns som att dom reglerna är mer än en aning förlegade...

Jopp, men som sagt, ingen ny lagstiftning som ersatt eller tagit bort lagen ifrån 1993:1742

UndCon
2010-10-21, 19:54
Tack Michael för information ang riskerna med fotograferingen utan tillstånd.

DrHanke
2010-10-21, 20:07
Föregående diskussioner om just luftfartyg har jag för var att ett modellflygplan inte är ett luftfartyg då skulle vi behöva PPL eller UL cert, om jag minns rätt ur minnet så är ett luftfartyg 6m och över 150kg. Jag skall se om jag finner informationen igen.

E-Fire
2010-10-21, 20:10
Tack! Ska nog kontakta dom & fråga hur man fixar ett tillstånd.

DrHanke
2010-10-21, 20:14
Den här texten var intressant från Transportstyrelsen, ett bevis på att man inte har för avsikt att få modellflyget eller enklare FPV/UAS flygningar under någon form av cert etc:

När det gäller utvecklingen av obemannade luftfarkoster så
är det bara fantasin som sätter gräns för vad man kan använda
dessa till. Övervakning av olika slag är väl det man först tänker
på, men större farkoster kan naturligtvis användas till att frakta
olika saker. Insamling av atmosfärdata är ett annat användningsområde,
liksom fotografering (se t.ex. bostadsannonser
i en del tidningar).
Problemet än så länge är att man inte vill blanda de här
farkosterna med den vanliga civila flygtrafiken i det kontrollerade
luftrummet. Man måste utveckla systemet mer för att
få till stånd en civil certifiering – till dess kan man likna verksamheten
vid modellflyg, dvs. man opererar på låg höjd och inte i närheten av flygplatser etc.

Ref sida om någon vill läsa hela texten i sin helhet:
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Luftfart/flygtendenser_nr_04_2008.pdf?epslanguage=sv

DrHanke
2010-10-21, 20:19
Okej jag tror att denna lydelse från Transportstyrelsen tar död på frågorna hurvida modellflyg är luftfartyg eller inte.

Övrig verksamhet med obemannade luftfartyg kan betecknas som modellflyg om ändamålet är till exempel tävling, sport, hobby eller rekreation. I dessa fall rekommenderas att respektive modellflygförbunds stadgar för flygning följs.

Så tillstånd eller inskickning för granskning verkar vara modellen.

TommyzT
2010-10-22, 06:47
OM... :stupido2:
Man lägger upp film på tex vimeo. Gör filmen "private" och bara bjuder in folk i en grupp så vipps för privat bruk. Så det kanske kan göras en "rcflyg" grupp på tex vimeo? Detta är bara min tolkning av lagen.
Så kan ju terrorister fortsätta kolla på eniro kartor och google earth.
:lollypop:

UndCon
2010-10-26, 09:41
Hej igen!

Nu har jag haft mer kontakt med Säksam.

För att allt skall gå rätt till så skall man egentligen skicka in allt material till Säksam för granskning - sedan får man reda på om det kan publiceras eller ej.

Man kan dock söka för att få självgranskningsrätt - då slipper man skicka in material och då utför man själv kontrollen av materialet.

Jag kommer söka för Kalmar/Öland i första hand då det är lätt att utöka vid ett senare tillfälle om behov uppstår.

Det område i mitt län jag EJ får filma/fota vid är Kärnkraftverket i Oskarshamn (vilket man med sunt förnuft kan räkna ut själv)

I övrigt verkar det inte vara några problem.



//UndCon

Curpling
2010-10-27, 08:59
Hej igen!

Nu har jag haft mer kontakt med Säksam.

För att allt skall gå rätt till så skall man egentligen skicka in allt material till Säksam för granskning - sedan får man reda på om det kan publiceras eller ej.

Man kan dock söka för att få självgranskningsrätt - då slipper man skicka in material och då utför man själv kontrollen av materialet.

Jag kommer söka för Kalmar/Öland i första hand då det är lätt att utöka vid ett senare tillfälle om behov uppstår.

Det område i mitt län jag EJ får filma/fota vid är Kärnkraftverket i Oskarshamn (vilket man med sunt förnuft kan räkna ut själv)

I övrigt verkar det inte vara några problem.



//UndCon

Söker man då via dom kontakter som finns i ditt första inlägg?

UndCon
2010-10-27, 14:38
Hej igen!- det är de kontaktuppgifter som står på deras sida

//UndCon

Curpling
2010-10-27, 23:40
Tackar tackar

UndCon
2010-12-06, 18:32
Nu har jag gått ett steg längre :)

Mitt tillstånd från Transportstyrelsen har kommit - numera är jag 1.a godkänd

Mitt tillstånd från Säksam borde anlända denna veckan

Jag har kontaktat PTS angående de frekvenser min videosändare kan anvädna sig av och jag väntar på svar.


2 av 3 avklarade - sen har man ryggen fri :D

andv
2010-12-06, 19:02
Grymt! Det känns mycket enklare för oss andra när du visar vägen!

Hoppas att 1.280 Ghz funkar :)

DrHanke
2010-12-06, 19:09
Undcon har du lust att skriva en rad om 1a och hur du gick till väga samt vad du klassat för flyg för det? :)

Impulze
2010-12-06, 21:21
Nu har jag gått ett steg längre :)

Mitt tillstånd från Transportstyrelsen har kommit - numera är jag 1.a godkänd

Mitt tillstånd från Säksam borde anlända denna veckan

Jag har kontaktat PTS angående de frekvenser min videosändare kan anvädna sig av och jag väntar på svar.


2 av 3 avklarade - sen har man ryggen fri :D

Så du går ner till 10mW uteffekt då? :)

UndCon
2010-12-07, 06:55
VI får se vad de säger - annars är det lokala radioklubben som gäller // jag har väl aldrig haft mer än 10mW - isåfall är min sändare felmärkt ;)

UndCon
2010-12-16, 07:13
Måste tillägga att det kostar inte att söka tillståndet - men handläggningen av ärendet kostar:

2700.-


Detta är en besvikelse då det faktiskt inte står någonstans på sidorna om att det kommer kosta pengar - summan gör inte så mycket utan det är principen...

Jag skall ta kontakt med den person som jag haft kontakt med och påpeka detta - inte för att jag tror de tar bort avgiften men de kan sskriva till att det faktiskt kostar att få tillståndet.


TILLÄGG:

Nu har jag skickat ett brev till Transportstyrelsen och frågat lite ang avgifterna och om det är enklare att vi skapar en FPV-Förening.

Då kan föreningen stå för tillstånden och alla medlemmar är piloter och befälhavare. Föreningen blir ansiktet utåt dit alla kan vända sig för att få mer information, vad som är lagligt osv...

Boopidoo
2010-12-16, 12:48
Det låter ju som en alldeles ypperligt bra idé! :)

UndCon
2010-12-16, 12:54
Vi får se hur det går - väntar på svar ang förenings-delen...


OM....det går....

Så får föreningen söka tillstånd för hela Sverige (säksam har det indelat i regioner)
Transportstyrelsen gäller hela sverige så det är inga problem

Föreningen måste ha kartor med områden där det är OK att flyga eller inte flyga.
Skriva ihop ett regelverk som måste följas (med checklistor)
Försäkringsbiten via förbunden eller egna eller föreningens?


OJ - det blir en del att tänka på...


go FPV-Sweden :)

MrOvanhill
2010-12-16, 22:21
Om det funkar, så är jag definitivt intresserad att gå med i en sån förening!

zoomzky
2010-12-17, 06:32
Här är en till presumtiv föreningsmedlem!

=)

/Z

warriorswede
2010-12-17, 06:32
Mycket intressant :)

TommyzT
2010-12-17, 06:46
2700:- för handläggnings avgift:banghead:
Och utan att dom informerar om detta. Då hade det brunnit i min skalle! Den summan måste du kunna få dom att ta bort om det inte informeras om detta. Annars vänd dig till konsumentombudsmannen i din kommun. Skicka en motfaktura på 2800:- för behandling av sökning eller vad som helst. Som du skriver en ren princip sak men det är ändå ca 10% av en normal månadslön.

UndCon
2010-12-17, 12:09
Nya mail ang föreningen

Det är möjligt, fast det beror på vad är det för verksamhet som föreningen har tänkt att syssla med. Man behöver ju inte ha tillstånd om flygningarna bara sker för rena nöjets skull, t.ex. om det skulle vara en modellflygförening. Som det är idag så finns det ju en del företag och andra organisationer som har flera piloter knutna till sitt tillstånd, där piloterna genomför uppdrag och jobb för det företaget eller organisationen.


Nu blev det intressant....behöver vi inte tillstånd för våran hobby?
(detta rör alltså UAS)

Den frågan är ställd tillbaka....återkommer när jag fått svar.

UndCon
2010-12-17, 13:57
ETT KLARGÖRANDE!!!

//
I regelverket (TSFS2009:88) står det att man måste ha tillstånd från Transportstyrelsen för obemannade luftfartygssystem som används eller är konstruerade för:


utprovning eller forskning
kommersiella ändamål, vilket här inbegriper all sorts verksamhet där ersättning erhålls för utfört arbete
uppdragsflygning och liknande ändamål som inte är att betrakta som nöje eller rekreation, eller
att flygas utom synhåll för piloten.

Det finns inga speciella regler kring FPV. Flyger man med luftfartyget inom synhåll (enligt definition i regelverket) och syftet med flygningen inte är någon av punkt 1-3 ovan, så behövs det inget tillstånd.
//

Alltså behöver man inte tillstånd för att bara flyga FPV - för nöjes skull (som vi Radioflygare flyger normalt)

Kvarstår gör dock granskningsrätten från Säksam

Jag väljer sådeles att behålla mitt UAV/UAS tillstånd för att om möjligt kunna flyga på uppdrag åt intressenter.
/N

kinghaakon
2011-01-05, 10:50
Hur krångligt va det att få tillstånden? vad vill dom veta och vad har dom för krav på rapporter efter flygning osv.
Vad finns det för krav för att få självgranskningstillstånd hos försvarsmakten och vad kostar det att få det tillståndet?

/Håkan

PatrikE
2011-01-05, 11:04
Jag håller på att bygga en KK-Quad som jag tänkt fota Och filma lite med.
Har en Hårt moddad ConradQuad sedan tidigare.

Så jag lägger till ett par frågor till.
Vad gäller försäkringen som de kräver? Räcker förbundets försäkring?

Kinetisk energi?...
Det beror ju på hur fort det går 1/1000 sekund innan "Tvärstopp" Hur räknar man ut sånt på en tri/qad?
Sedan var inte formeln helt Självförklarande..

Räcker det verkligen med ett foto på konstruktionen?

UndCon
2011-01-06, 16:04
Tillståndet för flygfoto kostade inget att söka

UAS reglerna är lite hårda och den person som jag fick kontakt med räknade ut anslagskraften åt mig :)
(UAS kostar handläggningsavgift)

AskeHolst
2011-01-06, 18:30
Formeln för anslagskraften är rätt enkel:

Ek = (Mmax*(Vmax)^2)/2

T.ex:
Flygplan med maxvikt 0,6kg och maxfart 20m/s (72km/h)
Ek = (0,6kg*(20m/s)^2)/2 = 120J

Så maxvikt i kg och maxfart i m/s (km/h delat med 3,6)

fattaren
2011-01-07, 19:11
uas, menas det med att flyga med en kamera monterad som filmar/fotar eller att flyga fpv, med hjälp av glasögon eller skärm.

UndCon
2011-01-07, 21:46
http://en.wikipedia.org/wiki/Unmanned_aerial_vehicle

ursoppan
2011-01-08, 00:29
En annan, lite svenskare länk: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Luftfartyg/Obemannade-luftfartyg-UAS/

UAS är alltså en obennamad luftfarkost (t.ex ett modellflygplan - både med och utan kameror). Följer man länken och läser förstår man mera vad som skrivits/förklarats tidigare i tråden.

UndCon
2011-01-08, 23:15
jepp - det är ju den vi pratar om :)

UndCon
2011-01-21, 22:38
Idag damp det ner ett brev i brevlådan...denna gången från PTS!

Jag har frågat lite vad som gäller, och frågat om det kostar något att få tillstånd för videolänkarna 1,2-1,3Ghz som jag använder.

Svaret är i korthet: AVSLAG


Jag frågar om de frekvenser som min sändare har (910-1360)

960-1360 är allokerat för radionavigering för luftfart, satellitnavigering, radiolokalisering och radioastronomi
1240-1300 är sekundärt allokerat för radioamatörverksamhet

Tillstånd för 910-960 samt 960-1360 beviljas inte på grund av risken för skadlig störning på annan radioanvändning

vad gäller 1240-1300 finns föreskrifter för undantag(PTSFS 2010:8) meddelat undantagspliktför amatörradio och det som gäller för dessa är paragraf 105.19 tredje-femte stycketframgår villkor för att sändning skall räknas som amatörradioanvändning.


2,4 samt 5,8 är undantagna tillståndsplikt
I föreskrifter finns villkor om sändareffekter och hur användningen får ske

Priset är för närvarande 415.- per år för bassändare och 115.- per år för mobil sändare i landmobil tjänst
(undrar vad våra flygfarkoster räknas som då de är mobila men ej landbaserade)


Detta säger mig att all 1,2-1,3Ghz utrustning är olaglig att använda i Sverige

Jag har 3 veckor på mig att överklaga och skall försöka få till en dialog med dem för att se om de inte ligger lite efter i utvecklingen som vanligt.


Vad jag tex kommer fråga om är varför det i andra länder är tillåtet med 900 samt 1,2-1,3 när samma trafik ligger även där
(flyg, gps mm)

Hoppas EU kan hjälpa oss :)


Jag skall söka vidare på amatörradio...

http://www.pts.se/upload/Foreskrifter/Radio/foreskrifter-undantag_101209.pdf

fattaren
2011-02-02, 09:55
En dum fråga kanske... för er som vet.

Varför kan man inte använda eller rekomenderar man inte att köra 2.4 tapå både radio ich videolänk. radion hittar ju lediga frekvenser... så om du slår igång videosändaren för readion borde där ju inte vara nåt problem....

UndCon
2011-02-02, 10:12
Risken med att köra båda på samma frekvenser är att du stör ut dig själv.
Ungefär på samma sätt som du får sämre mottagning på din router om du och dina grannar kör på samma kanaler.

Min lilla test med 2.4radio och 2.4video visade inga större problem om man slog på videon först så att den kanalen var upptagen. då lägger sig radion på en annan (om man inte frekvenshoppar då, men den byter också mellan lediga kanaler)

Sedan är ju 2.4 ett mycket mer upptaget band med alla WLAN, mikrovågsugnar o dyl
(jag stänger tex av mitt WIFI till laptopen om jag slår på min EURGLE rattrado)

Risken är om någon annan stör ut din länk.

Boopidoo
2011-02-02, 10:13
Kort förklarat så överröstar videosändaren rc-mottagaren i flygmodellen. Likna det vid att någon står och skriker i ditt öra medan du försöker lyssna på vad någon viskar en bit bort. Sedan stör troligtvis också rc-sändaren videomottagaren, på marken kan man oftast lösa detta mha separation men i en liten flygmodell är det inte möjligt. Det går kanske att flyga en liten bit men jag skulle inte rekommendera det.

UndCon
2011-02-02, 10:21
En uppdatering...PTS

Jag försöker föra en dialog med PTS om en egen typ av licens för FPV-flygare - vi får se hur det går...

ronny_norr@hotmail.com
2011-02-02, 16:32
2700:- för handläggnings avgift:banghead:
Och utan att dom informerar om detta. Då hade det brunnit i min skalle! Den summan måste du kunna få dom att ta bort om det inte informeras om detta. Annars vänd dig till konsumentombudsmannen i din kommun. Skicka en motfaktura på 2800:- för behandling av sökning eller vad som helst. Som du skriver en ren princip sak men det är ändå ca 10% av en normal månadslön.


oj 2800 SEK, bäst att göra som du säger hehe

pontus
2011-02-20, 22:29
Hej Undcon.

En utmärkt tråd. Har jag förstått dig rätt om det endast är 2.4GHz och 5.8GHz som är tillståndsbefriat för video. Men jag vet att en del kör på andra frekvenser menar att är ok om effekten på sändaren inte är för hög, vad gäller egentligen?

/P

UndCon
2011-02-20, 23:07
Du har rätt

1.2-1.3 är inte tillåtet om du inte har amatörradiolicens - och då får du bara använda vissa kanaler över 1.3 dvs på min enhet som har 8 kanaler skulle bara 3 av dessa vara lagliga med en licens.


2.4 samt 5.8 är fria så länge du håller dig inom ramarna för uteffekten.


Jag försöker föra en dialog med PTS men de är otroligt sega på att svara på epost - det har nu tagit 4 veckor sedan jag sist skickade frågor med vändande post till den person där...

Men vi får se hur det går...kanske hinner bli klart år2835 med nuvarande hastighet i konversationen ;)

zoomzky
2011-02-21, 09:12
Du har rätt

1.2-1.3 är inte tillåtet om du inte har amatörradiolicens - och då får du bara använda vissa kanaler över 1.3 dvs på min enhet som har 8 kanaler skulle bara 3 av dessa vara lagliga med en licens.


2.4 samt 5.8 är fria så länge du håller dig inom ramarna för uteffekten.


Jag försöker föra en dialog med PTS men de är otroligt sega på att svara på epost - det har nu tagit 4 veckor sedan jag sist skickade frågor med vändande post till den person där...

Men vi får se hur det går...kanske hinner bli klart år2835 med nuvarande hastighet i konversationen ;)

Bra jobbat att du fördjupar dig och delar med dig informationen Undcon!

*bugning*
/Z

simply
2011-05-27, 09:49
Du har rätt
1.2-1.3 är inte tillåtet om du inte har amatörradiolicens - och då får du bara använda vissa kanaler över 1.3 dvs på min enhet som har 8 kanaler skulle bara 3 av dessa vara lagliga med en licens.


Om man håller sig inom 1240-1300MHz, dvs. Amatörradio-bandet, så är man ju iaf "laglig" och stör inte någon Radionavigering för luftfar eller liknande - kanske bara saknar amatörradiocertifikatet ;)



Jag försöker föra en dialog med PTS men de är otroligt sega på att svara på epost - det har nu tagit 4 veckor sedan jag sist skickade frågor med vändande post till den person där...


Hört något mer från PTS??

//

fattaren
2011-05-27, 10:03
Har kollat en hel del på pts sida http://e-tjanster.pts.se/radio/frekvensplanen/Service.aspx Och kommit fram till att jag inte hittat en sändare som sänder lagligt, det finns ju 25mw sändare, med de sänder på fel frekvenser de jag hittat. sååå nu hatr jag börjat fundera på ipkameror, och låta någon kontrollera den från datorn. kan det vara ett alternativ tro?

förstår inte riktigt resonemanget att två system på 2.4 ghz slår ut varandra... du kör ju med 2.4ghz på ett flygfält fullt med andra som även de kör på 2,4ghz utan att störa ut varandra.

Impulze
2011-05-27, 13:56
Det finns 10mW sändare (2.4) som är lagliga, men det är nog inte nån som använder dom.

En analog videolänk på 2,4 ghz påverkas av den digitala 2,4 rc-länken. Därför får man ränder i videobilden.

Ip kamera och fpv?

//Matte

UndCon
2011-05-27, 14:56
Lite modifiering av Skywalkern

http://www.undcon.com/2011/05/26/skywalker-modification/

Resultatet lät inte vänta på sig - mycket bättre utan GoPro-kameran i vägen :)

Jode
2011-05-27, 17:51
Men "Luftfartyget flygs enbart inom synhåll för piloten".
Halvtråkig fpv...





Nu har jag gått ett steg längre :)

Mitt tillstånd från Transportstyrelsen har kommit - numera är jag 1.a godkänd

Mitt tillstånd från Säksam borde anlända denna veckan

Jag har kontaktat PTS angående de frekvenser min videosändare kan anvädna sig av och jag väntar på svar.


2 av 3 avklarade - sen har man ryggen fri :D

MrOvanhill
2011-05-27, 18:20
Man kan komma väldigt långt bort med en stor segelkärra och fortfarande kunna se det... säg 3m spännvidd.

AVA... FPV... Hmmmm... Det kommer närmare och närmare... Snart är det naturliga köpskyddet som prislappen inger bortnött.

fattaren
2011-05-27, 19:01
Snart är det naturliga köpskyddet som prislappen inger bortnött.

lol "det naturliga köpskyddet som prislappen inger" alldrig hört de uttrycket, är väl fint att alla får råd att leka :)

MrOvanhill
2011-05-27, 20:14
Jag menar mest att jag måste motivera mig själv lite hårdare för att hosta upp för en modell ju mer den kostar. Även om jag har pengarna. I det här fallet har jag till och med planerat det en god stund, så stålarna ligger och skräpar på banken sen ett bra tag tillbaka faktiskt. Men av nån jäkla anledning så tar det liksom emot att köpa ett plan för 6,5 tusen spänn. Jäkligt lustigt faktiskt.

Faaannnn.. Jag ska köpa... Köp, köp, köp!

Nästa vecka kanske...

UndCon
2011-05-27, 21:24
Men "Luftfartyget flygs enbart inom synhåll för piloten".
Halvtråkig fpv...

Tyvärr - men så är regelverket och det är upp till var och en att följa givetvis. Bäst är om man gör rätt för sig för att undvika problem vid en eventuell olycka.

5-600meter bort har jag varit nu och det är långt borta...men man täcker upp ett rätt stort område så det gäller att placera sig rätt...

fattaren
2011-05-27, 21:48
[QUOTE=Impulze;250441

Ip kamera och fpv?

//Matte[/QUOTE]

jag flyger inte fpv själv, utan vill ha en laglig länk ner till marken. vissa ip kameror kan du ju styra med rätt stora utslag.

DrHanke
2011-05-27, 21:48
500m är en lagom gräns, det är så långt det är på gränsen att gå och hämta. Är det skog åker eller annat i vägen så blir det jobbigt annars :) man e ju lat...

MrOvanhill
2011-05-28, 00:10
Senast jag flög så blev det inom en radie på ca 500-700 meter beroende på riktning och skogsbryn etc och jag tyckte inte att det kändes trångt. Gav dessutom alldeles utmärkt bild hela tiden.

UndCon
2011-05-28, 10:31
Vårt flygfält har i stort sett bara åkrar runt om - lite dungar, träd och buskar längsmed åkerkanter o stenmurar. Klockren bild med klöverantennen hittills. Orkar jag göra en biQuad eller liknande som riktad? behöver jag verkligen det?

Det skulle vara för att kunna använda diversity-funktionen i EagleTree och med riktad antenn då även kunna rikta spakradions...montera en 7DBI FonTenna som jag har liggandes. Det behövs bara en adapter för antennen.

Bara att borra ett hål och montera en SMA med tillhörande sladd alt ta bort trainer-switchen och sätta SMA-kontakten i befintligt hål.

Jode
2011-05-28, 13:35
Var köper man chassi-sma?

MrOvanhill
2011-05-28, 14:17
electrokit.se

elfa.se


Det finns säkert fler

Jode
2011-05-28, 18:43
Det var sma-rp jag var ute efter.

Impulze
2011-05-28, 19:22
jag flyger inte fpv själv, utan vill ha en laglig länk ner till marken. vissa ip kameror kan du ju styra med rätt stora utslag.

Dom flesta ip-kameror är väl rätt klumpiga jämfört med dom små analoga kameror vi använder. Man vill inte heller ha för stora fördröjningar i länken om man tänkt sig flyga fpv. Jag har kört fpv med fördröjningar runt 200ms och det har funkat bra, men då har det inte varit flygande objekt.

Klöverantenn och biquad...jag använder bara en vanlig 3dBi dipole antenn och en 14dBi patch på backen funkar alldeles perfekt.


http://www.vimeo.com/5382750

//Matte