handdator

Visa fullständig version : Toni-Clark PA-18 Supercub



Sidor : 1 [2]

ewalds
2011-10-18, 06:27
Jösses vad fint det blir!:applouse:

/Olov

Tack, Olov!

ewalds
2011-10-19, 18:32
Börjar arta sig nu..

23807
Ett vattenbad för att smälta lite vaselin att doppa gångjärnen i.. För att inte få in ev epoxy.. Funkar klockrent..
Samtliga gångjärn på plats nu..

23808
Sporrhjulet har fått styrning,även det...

23809
Stötstänger för flaps o skev tillverkade och monterade.

23810
Var tvungen att prova stöttan på första, färdiga vingen..

23811
...o således klart att jag måste sätta på vingen me... :D

23812

Verkar funka i alla fall...

Strax klar med andra vinghalvan sen stundar den förbenade vindrutan...:concern:

/Micke

hjalleo
2011-10-19, 20:54
Ojoj, vad läckert det blir.

Du har säkert nämt det tidigare, men vilken motor har du tänkt dig?

/Olov

ewalds
2011-10-20, 06:57
Ojoj, vad läckert det blir.

Du har säkert nämt det tidigare, men vilken motor har du tänkt dig?

/Olov

Det har nämnts tidigare men de va ju ett tag sen:)
Det blir en ASP160 Twin som ska försöka få upp modellen i luften!!

/Micke

ewalds
2011-10-21, 22:02
Fredag igen.... o imorgon ska vi plocka sten på nya fältet:)

På byggfronten har det inte hänt sådär jättemycket sen sist??

23872
4 st 4x30mm stålstift ska limmas i rotspryglarna för att styra vingen på plats.. Kan tyckas klent men det ska räcka o bli över. Dessa stift kommer inte att ta upp någon belastning utan all kraft hamnar på stöttorna...

23873
Här är stiften epoxyade på plats och efter ett dygn testar jag, (med viss nervositet), att jag kan få på vingarna..
Jodå, det funkade, även det..:D

23874

Bild på stället med sina dämpare..

23875
Dämparna ska kläs in med svart skinn, är det tänkt??
Ska bara hitta något lämpligt?? Har en gammal skinnväst man kanske får börja klippa i??:)

Kom då, slutligen, till ett moment i bygget jag oroat mig för... Som tidigare nämnts, vindrutan!!

23876
Ser ju enkelt ut på ritningen, om inte annat??:)

23877
Överförde ritningsmallen till lite styvare papp... Allt enl. beskrivningen...

23878
Mallen justerad och tejpad på plats...

Ritade sen av mallen på plastarket som ska bli dom färdiga fonsterna så småningom..
Klippte sen ut med en spec sax, som jag inte minns namnet på..
Men både pappen o saxen funkade fint, Roger... Tackar så hemskt mycket!!

Därefter sätter jag stora grytan, med vatten, på spisen och kokar upp...
Sänker försiktigt ner plasten i det varma vattnet.... Wow!! Det blir hur formbart som helst...
Alla spänningar släpper och det, tycker jag, påminner mycket om plåtbearbetning...
Doppar, formar till, doppar, formar lite mer, doppar igen, justerar....en balsaklots längre än den längsta raka sidan förenklar att få kanterna raka, kom jag på.. Väldigt smidigt o har ni inte provat så bara att rekommendera..
Bara doppa den delen som ska formas till, i det varma vattnet...

23879
Så här blidde det... Varit ett plant ark från början...

23880
Här ligger rutan på plats utan några som helst hållpunkter..
Skyddsplasten fortfarande kvar så lite bättre sikt ska nog piloten få??:)
Ska göra lite småjusteringar i morgon sen ska den på plats för gott...
Va inne på airliners.net o kollade massor med bilder för att försöka få slutresultatet någorlunda bra..
Framgick inte vidare på ritningen hur det verkligen skulle se ut..
Inte lika orolig längre... Skönt!!

Trevlig helg, på er!!

/Micke

qrt
2011-10-22, 05:52
Hej Micke, har följt ditt bygge och det ser jättefint ut. Jag har ett par provbitar i läderliknande material 10x15 cm som kanske passar till dämparna, så om du PM:ar din adress så kan jag skicka över dem.
mhv/Kurt

ewalds
2011-10-22, 07:54
Hej Micke, har följt ditt bygge och det ser jättefint ut. Jag har ett par provbitar i läderliknande material 10x15 cm som kanske passar till dämparna, så om du PM:ar din adress så kan jag skicka över dem.
mhv/Kurt

Hej o tack, Kurt!
Kul att du orkar följa det hela, trots att det drar ut på tiden:)
Skickar ett PM i eftermiddag!!! Tusen tack!!!

Mvh
Micke

bokis
2011-10-22, 13:41
Urtjusigt! Tack för en trevlig byggtråd!

ewalds
2011-10-22, 18:37
Urtjusigt! Tack för en trevlig byggtråd!

Varmt tack, bokis!!!
Dom orden värmer, ska du veta!!

/Micke

ewalds
2011-10-22, 18:52
Följetongen fortsätter.....

Satt och kollade på Airliners ang hur vindrutan ser ut, egentligen??
Har ju inte dom svarta tärningslisterna, runt spryglarna, med i byggbeskrivningen men tänkte försöka få till dom ändå??
Kollar man bilder så verkar alla plan ha dessa tätningar? Fick aldrig ngn bekräftesle på om den finns även på ovansidan, där rutan anluter mot taket?? Så efter eget omdöme, bestämde jag mig för att sätta tätningen även där?? Rätt elr fel??
Började fippla med en tunn krympslang men det funkade inte alls...
Börja om och tog en bit svart isolering från en 1,5mm2 mångledare... DÄR satt den!!
Fick dit den efter lite pyssel.. TÅLAMOD!! Inte min bästa egenskap men har blivit betydligt bättre efter att jag började bygga??:D

23888
Vindrutan med tätningslist, löst lagd på plats...

23889
Slutligen satte jag lim på rutan och klämde dit den....

/Micke

Ompa
2011-10-23, 21:09
Det blir bara bättre och bättre. Riktigt snyggt Micke :lollypop:
Efter lite "bestyr" så är jag åter på banan med att hålla mig ajour på era sköna byggtrådar.

ewalds
2011-10-24, 18:53
Det blir bara bättre och bättre. Riktigt snyggt Micke :lollypop:
Efter lite "bestyr" så är jag åter på banan med att hålla mig ajour på era sköna byggtrådar.

Tack, Tomas!
Du är välkommen när du vill och kan, det vet du:)
Är väl snart igång du med?? Sotarn är ju hemkommen??:D
Kör hårt!

/Micke

ewalds
2011-10-24, 19:04
Håller som bäst på med det. ngt pilliga, jobbet att göra ram runt fönsterna med alu-tejp i stället för att måla den??
Inte helt enkelt men vet precis hur jag ska göra nästa gång o alla fall:)

23941
Beklagar att bilden blev lite oskarp..

Ska, så småningom, i lite nubb i ramen som nog kommer att göra en del för utseendet?
Har dörren kvar att limma fönster i först.. O sen ska den sidan också få alu-ram..
Förseglar skarvarna med lite lim...

/Micke

Danka
2011-10-24, 21:30
Glöm inte vadderat (lite slitet) läder till interiören och kanske en liten ficka i dörren, med en ännu mindre karta halvt nertucken i ;-).

Snyggt bygge!

ewalds
2011-10-25, 15:06
Glöm inte vadderat (lite slitet) läder till interiören och kanske en liten ficka i dörren, med en ännu mindre karta halvt nertucken i ;-).

Snyggt bygge!

Det där med alla detaljer får ju komma lite efterhand, så småningom??
Hur mycket det blir är inget jag spekulerar i just i nuläget i alla fall:D
Vill först få bekräftat att hon flyger!! Man vet ju aldrig??

Tack, Danka

/Micke

Sweeper
2011-10-25, 18:17
Jag sitter bara här och beundrar ditt vackra arbete! Snyggt jobbat!:lollypop:


Göran

hjalleo
2011-10-25, 20:06
Det ser som vanligt riktigt, riktigt bra ut!:applouse:

/Olov

ewalds
2011-10-26, 06:33
Jag sitter bara här och beundrar ditt vackra arbete! Snyggt jobbat!:lollypop:


Göran

Tack, Göran!
Får väl se hur det ter sig ut när det är klart??:)
Känns faktiskt nära nu.....

/Micke

ewalds
2011-10-26, 06:34
Det ser som vanligt riktigt, riktigt bra ut!:applouse:

/Olov

Tack, Olov!

ewalds
2011-10-26, 06:37
Stötte på lite patrull igår!!

Satt det sista av aluminiumen och skulle börja sätta "nitarna" runt fönsterna..
Letar förtvivlat efter ett 1mm borr... Icke!! 0,5, 1,5 hittar jag direkt men inte 1mm:banghead:
Nåja, får väl bli en tur till byggshopen idag... Lär väl hinnas me ändå, kanske??:)

/Micke

ewalds
2011-10-26, 19:31
Fick då inhandlat några 1mm borr...

Fick knåpat dit en del "nitar" runt fönsterbågarna, till slut.

23977
ganska tidsödande...

23978
Mest rädd att jag skulle slinta med borret o dra det över nån ruta men det gick bra!

/Micke

Thomas
2011-10-26, 20:29
Alltså, en sån grann modell får du inte flyga med, den ska hänga på nåt museum, typ Tekniska eller nåt...

Skämt åsido, jag känner hur skaparandan flödar, det är dom där små små detaljerna som piffar till'et!

ewalds
2011-10-27, 06:00
Alltså, en sån grann modell får du inte flyga med, den ska hänga på nåt museum, typ Tekniska eller nåt...

Skämt åsido, jag känner hur skaparandan flödar, det är dom där små små detaljerna som piffar till'et!

Tack, Thomas!
Hoppas verkligen att det ska flygas massor med modellen?? Så är tanken, i alla fall:D

Det här med detaljer är väldigt kul och visst gör det mycket på utseendet.
För min del är det mycket att testa, vad/hur man kan göra inför ev kommande projekt.
Ibland lyckas man väldigt bra, ibland mindre bra:D Men man lär sig och det är det primära målet, för tillfället:)

/Micke

senmathal
2011-10-27, 14:05
En liten undran bara. Hur hålls vingen fast mot kroppen? Undrar då jag har en 1/4 Cub av okänt ursprung med en liknande infästning, dvs två små tappar som sitter i vingen och passas in i motsvarande hål i kroppen. På min modell är det en liten vantskruv fäst i var vinghalva som drar dessa emot varandra och mot kroppen. Jag har dock en känsla av att detta inte är ursprungligt.

Fin modell och fantastiskt bygge! Har sneglat på en Tony Clarc Cub men vet inte om jag kommer till skott.

Zazzu
2011-10-27, 19:01
Det var snyggt med nitarna. Jag tar med mig det tipset tack.

/Ulf A

ewalds
2011-10-27, 19:17
En liten undran bara. Hur hålls vingen fast mot kroppen? Undrar då jag har en 1/4 Cub av okänt ursprung med en liknande infästning, dvs två små tappar som sitter i vingen och passas in i motsvarande hål i kroppen. På min modell är det en liten vantskruv fäst i var vinghalva som drar dessa emot varandra och mot kroppen. Jag har dock en känsla av att detta inte är ursprungligt.

Fin modell och fantastiskt bygge! Har sneglat på en Tony Clarc Cub men vet inte om jag kommer till skott.

Bara att undra på:)
Vinghalvorna sitter med vardera två st M6 nylonbultar mot kroppen, (dom små hålen innanför styrstiften).
Och såklart, vingstöttorna som tar upp det mesta av belastningen...

/Micke

ewalds
2011-10-27, 19:19
Det var snyggt med nitarna. Jag tar med mig det tipset tack.

/Ulf A

Så lite så!
Ett smidigt sätt, faktiskt...

/Micke

Sweeper
2011-10-28, 09:06
Mycket snyggt Micke! Jag gillar verkligen dina nitar! :)


Göran

senmathal
2011-10-28, 10:02
Tänkte nästan att det kunde vara så och det verkar lite enklare och proffsigare. Med vantskruven mellan vinghalvorna var man tvungen att hålla upp båda vingarna när man skulle rigga vilket inte var så lätt. Jag undrar om min modell kan vara en tidigare variant av Tony-Clark? Tyvärr är det bara vingarna kvar då resten blev skrot i samband med en plötslig landhöjning. Men bor man i Höga Kusten så får man ju vara beredd på sådant kan hända :)

ewalds
2011-10-28, 15:19
Tänkte nästan att det kunde vara så och det verkar lite enklare och proffsigare. Med vantskruven mellan vinghalvorna var man tvungen att hålla upp båda vingarna när man skulle rigga vilket inte var så lätt. Jag undrar om min modell kan vara en tidigare variant av Tony-Clark? Tyvärr är det bara vingarna kvar då resten blev skrot i samband med en plötslig landhöjning. Men bor man i Höga Kusten så får man ju vara beredd på sådant kan hända :)

Höga kusten??? Kan tala om att såna där "plötliga landhöjningar" inträffar även här i skåne, lite då o då...
Framförallt sker dessa naturfenomen i närheten av modellflygfältet:)
Ändå är det helt platt:D:D

/Micke

ewalds
2011-10-28, 15:22
Mycket snyggt Micke! Jag gillar verkligen dina nitar! :)


Göran

Tack, Göran!
Det var faktiskt ett skapligt enkelt sätt, må jag säga...

/Micke

ewalds
2011-10-28, 17:23
Ytterligare ett moment som är avslutat, nämnligen stödvajrarna till stabben...

24014
Hade, ett tag, en tanke på att sätta vantskruvar på ena änden av respektive wire, av rädsla att dom skulle bli lite slaka?
När jag provade tyckte jag det såg väldigt klumpigt ut, (provade med M3 vanskruv), så då wirelängden var väl tilltagen beslöt jag mig för att prova utan.. O si, de gick alldeles utmärkt:)
Inte många moment kvar på kroppen nu*pust*

Imorgon ska jag försöka starta motorn...

24015
Just monterat den i "provbänk" och ska ofreda grannarna nån timme imorgon, förhoppningsvis??:D
Måste göra en provisorisk glöd då jag tänkte ha glöd på båda cyl vid första start??
Sen kan den väl få gå rikt nån timme innan jag sätter den i modellen..
Även en ljuddämpare ska tillverkas men tveksamt om jag hinner det i morgon??

To be continued......

/Micke

hjalleo
2011-10-28, 20:57
Hej Micke!

Kan du tänka dig att ofreda oss också med en videosnutt med ett gott motorljud?

/Olov

ewalds
2011-10-28, 21:06
Hej Micke!

Kan du tänka dig att ofreda oss också med en videosnutt med ett gott motorljud?

/Olov

Haha, om minnet inte sviker så lovar jag att sätta kameran på knoppen, Olov!!

/Micke

ewalds
2011-10-29, 11:04
Då fick jag startat motorn och har kört en liter soppa genom den..
Otroligt lättstartad och verkar gå alldeles utmärkt..

Några min motorkörning för dig, Olov!! Passande till lördagsölen ikväll, kanske??:)


http://www.youtube.com/watch?v=q4LNUp--oMk

Nu ska den monteras och ljuddämpare ska tillverkas..

/Micke

hjalleo
2011-10-29, 19:59
Då fick jag startat motorn och har kört en liter soppa genom den..
Otroligt lättstartad och verkar gå alldeles utmärkt..

Några min motorkörning för dig, Olov!! Passande till lördagsölen ikväll, kanske??:)


http://www.youtube.com/watch?v=q4LNUp--oMk

Nu ska den monteras och ljuddämpare ska tillverkas..

/Micke

Kan det bli en bättre lördagskväll än så här? En öl, en ölkorv och en härlig film!

Vilket underbart ljud det är i motorn. Jag börjar nästa ångra mitt beslut om att köra el i Mussen.:concern: Måste du verkligen ha ljuddämpare?

/Olov

Lelle
2011-10-30, 07:20
[QUOTE=Vilket underbart ljud det är i motorn. Jag börjar nästa ångra mitt beslut om att köra el i Mussen.:concern: Måste du verkligen ha ljuddämpare?

/Olov[/QUOTE]

Får flika in vad Olof undrar över. Jag tycker personligen inte att du ska behöva någon dämpare för du får ett så underbart ljud i en twin och är en fröjd att lyssna till. Dessutom sparar du lite vikt.
Jag har kört min Saito 300T i flera år och den har inga dämpare och ljudet är helt underbart, och absolut lägre än en enstånka. :)

http://www.svensktmodellflyg.se/users/4606/DSC02667.JPG

Ompa
2011-10-30, 08:03
Får ta och hålla med föregående talare, klart du ska köra utan dämpare :lollypop:

I övrigt får jag säga att det ser riktigt magnifikt ut ditt bygge :applouse:

ewalds
2011-10-30, 11:12
Tack för alla synpunkter ang dämpare men det blir en liten sådan, trots allt:)
Har ju en likadan motor i min andra cub och den kör jag utan dämpare. (För tillfället).

Kommer att göra en liten "burk" för att få bort det höga, lite "smattriga" ljudet..

/Micke

kay.krut
2011-10-30, 11:13
Jag håller fullständigt med er, dom låter härligt dom där fyrtaktarna. Jag kör själv numera bara med dessa 4-T. Och ASP 160:an går förvånansvärt bra. Jag tror att den senare versionen har förbättrats avsevärt. Och visst låter dom skönt utan ljuddämpare. Tyvärr så bor vi här nere i ett av vårt lands folktätaste område, med mycket begränsad tillgång på bra områden som är lämpade för modellflygfält. Och där dom finns där kostar dom också skjortan. Så vi får hålla tillgodo med vad som erbjuds. Ofta så blir det i närheten av bebyggelse och därmed känsligt för störning av närboende. För att då i görligaste mån värna om såväl grannar som vår egen tillgång till fält, försöker vi att dämpa våra motorer så bra det bara går. Det är en förutsättning för att vi ska ha möjlighet att nyttja våra fält utan att riskera att åka därifrån. Vi i Trelleborgs Modellflygklubb har, efter mycket om o men, lyckats med bedriften att hitta ett fält öster om staden. Planeringen är i full gång och till våren är det meningen att vi ska kunna inviga det. Då hoppas vi kunna bjuda ner andra modellflygare att delta i festligheterna. Förhoppningsvis med dämpade motorer för allas trivsel.
Sköt om Er !

Kay krut

Per P
2011-10-30, 14:33
Hej!
På min Asp 160FT sitter det små dämpare från de första O.S fyrtaktarna, och med dem så låter motorn lite mindre, och ändå går den perfekt. Dra dock inte ihop utblåsen för mycket så du döljer att det är en boxer i kärran =)

ewalds
2011-10-30, 16:57
Båda utblåsen kommer att gå in i en liten dämpare för att sedan ha ett utloppsrör..
Hur lösningen kommer att se ut kommer ev imorgon..

/Micke

ewalds
2011-10-31, 18:32
Kvällen har ägnats åt lite knep o knåp i motorrummet.

24121
Trottelvajern slutmonterad!

24122
Ljuddämparen, glödsystem och slangar nästan färdigt..

24123
Ska bli spännande att höra hur hon låter med den??:)

Besök på ingång men motorkåpan ska komma på plats ikväll, är det tänkt.
Komplett med tankventil och nålgenomföringar..

/Micke

ewalds
2011-10-31, 21:18
Motorinstallationen komplett!!

24126
Tvungen att sätta på proppelern med ju:)

24127
Även tankventilen på plats i kåpan.
Limmade en 0,8mm plywood bakom den som en förstärkning..

24128
Nu tar det sig, tycker jag...
Har stötdämparskydden kvar att tillverka sen är det dags att börja stoppa i elektroniken o försöka få CG på rätt plats, skrivbordstrimma o s v... En spinner ska naturligtvis på me....

Sen är det.......klart..... (Kan det vara möjligt)??? Den 29:e var det ett år sen jag fick lådorna med posten...

/Micke

Thomas
2011-10-31, 21:41
Blir bara sååå jäkla snygg!!
Dom där kopplingarna till avgasrören, är det "vanliga" rörkopplingar, typ kläm-modell??
Klämkona i mässing, eller gummitätning?

ewalds
2011-11-01, 06:05
Blir bara sååå jäkla snygg!!
Dom där kopplingarna till avgasrören, är det "vanliga" rörkopplingar, typ kläm-modell??
Klämkona i mässing, eller gummitätning?

Tack, Thomas!
Det är vanliga 8mm "Conex"-kopplingar.. För rör, alltså...
Kona i mässing! Tror nog att dom håller?

/Micke

ewalds
2011-11-01, 18:44
Blev en tur inom hos Skånehobby idag när jag ändå åkte förbi...
På jakt efter spinner, ju....

24171
...o när jag kommer ut har jag förflyttat mig från forntid till nutid...
Köpte två Lipo och regulatorer för mottagare/servon... Så nu är även jag "modern":D

Och spinnern då??
Jo, hittade en vit 3", precis som jag sökte..

24172

/Micke

hjalleo
2011-11-01, 20:08
Det blir ju himla tjusigt. Fick du bort knattret med ljuddämparen?

Det ska bli roligt att få se den i sitt rätta element.:)

Mvh Olov

ewalds
2011-11-02, 06:00
Det blir ju himla tjusigt. Fick du bort knattret med ljuddämparen?

Det ska bli roligt att få se den i sitt rätta element.:)

Mvh Olov

Har inte testat med dämparen än...
Det får bli när modellen är helt färdig, invägd o klar..
Elektronikinstallation pågår för fullt!

/Micke

ewalds
2011-11-02, 21:44
Alla kablar dragna provisoriskt, strömbrytare monterade och för tredje gången, (tror jag), monterade jag på vingarna..
Det blir stort när man ska göra det inomhus...
Kvällens mål var att, med lätt nervositet, kolla vart tp ligger...
TC skriver i anvisningen att lämpligt värde att börja med är 120mm från rotspryglarnas framkant... Sätter några 3mm tejpremsor på angivet mått..
Döm om min fövåning när modellen hänger perfekt... Man undrar ju om det är sant??:)

24212
Svårt att få till nån vettig bild på hela inomhus??
När jag såg bilden tyckte jag att det ser ut som att vänstervingen hänger lite nedåt??
Va tvungen att kolla men allt stämmer faktiskt..:D

Ska försöka fixa ytterligare en svart skinnbit imorgon för stötdämparna, trixa ihop dom, och sätta i mottagaren..
Om sen vädret tillåter blir det en montering utomhus med provkörning av motorn i modellen.. Spännande!!

/Micke

ewalds
2011-11-04, 20:12
Började ikväll att koppla ihop alla tåtar....o har kollat CG ytterligare en 5-6 ggr..... O det stämmer...

24257
Batterierna och regulatorerna i luckan för detsamma.... Första gången jag satt ackarna bakom CG...
Har en fråga till er "elkunniga"?? Satte regulatorerna efter batterierna, före strömbrytarna...
Dock finns en LED på reg som är i konstant drift... Vet att såna inte drar mkt ström men bör jag sätta dessa efter brytarna istället?? Hur gör ni??*nyf*

Har även slaktat en 5-cell sub-ack och tillverkat två st 5A ackar till ombordglöden...

24258
Möe som ska på rätt plats....???

24259
Alla ändar på rätt plats!! (Tror jag)??

Allt verkar funka och imo blir det, om vädret tillåter, montering, fotografering, körning av motorn i modellen o s v, utomhus på gräsmattan....

ewalds
2011-11-05, 10:39
Idag tog jag ut modellen och satte ihop den på gräsmattan för att köra motorn ytterligare..
Dämparen gör precis vad den ska och "knattrandet" är borta. Ljudet blev väldigt behagligt, tycker jag..

24267
Fick ju naturligtvis ta en bild!!

Och på begäran, några sek motorljud:)

http://www.youtube.com/watch?v=RYN-UjqCb8U

Nu stundar bara premiären!!!

/Micke

Ompa
2011-11-05, 10:50
Satan i gatan som Veronica sjunger. Det där ser läckert ut, du har verkligen lyckats med kärran Micke :1wav:

Nu väntar nog fler än jag på en filmsnutt av premiären :lollypop:

ewalds
2011-11-05, 13:48
Tack, Tomas!
Jo, än sålänge verkar allt ok...
Får väl se när det kan tänkas bli premiär?? Hoppas verkligen att hon flyger me??
Film kommer, jag lovar!!:)

/Micke

bem
2011-11-05, 17:31
Hej,

Vad "söt" (eller vad man nu skall säga) din CUB blev! Tyst och fin motorgång. Skall det bli inredning (stolar osv) och så i planet senare också?

/Bo

Per P
2011-11-05, 18:19
Underbar känsla va?! Ser fram mot premiärfilmen!

ewalds
2011-11-05, 18:52
Hej,

Vad "söt" (eller vad man nu skall säga) din CUB blev! Tyst och fin motorgång. Skall det bli inredning (stolar osv) och så i planet senare också?

/Bo

"Söt"??? Undrar om det är därför jag ibland får höra uttryck som, -"Gå du upp till din röda kärlek"???:D
Inredning kommer om hon väl flyger.... Har tänkt mig att pyssla med det i vinter, eventuellt....
Vill flyga henne först, dock......
Tack, Bo!! Uppskattas!!

ewalds
2011-11-05, 18:57
Underbar känsla va?! Ser fram mot premiärfilmen!

Naturligtvis känns det tillfredställande.... Kan inte säga att jag "lyckats" förrän hon flugit..... Torde väl inte vara några beskymmer, kan man tycka?? F-n vet??
Kan inte förneka att nerverna börjar spela spratt, dock:) Inte varit nervös för en flygning på väldigt länge men nu är jag faktiskt det... Ska väl så vara, kanske???

O filmen kommer....oavsett resultat!
Tack för att du hängt me på "resan", Per!!

/Micke

Elgstrand
2011-11-05, 19:30
Det är ju det som är så härligt med att bygga själv, flygningen får en helt annan betydelse :) Hon är hur fin som helst!

Mvh Fredrik.

ewalds
2011-11-05, 20:35
Det är ju det som är så härligt med att bygga själv, flygningen får en helt annan betydelse :) Hon är hur fin som helst!

Mvh Fredrik.

Känslan är onekligen en smula speciell... Framförallt som det är mitt första "riktiga" bygge...
Tack, Fredrik!!

/Micke

patternmaster
2011-11-05, 20:47
Gokväll Micke!
Bara att gratulera till ett lyckat resultat!
En röd Super Cub! De e så coolt så klockorna stannar!
Dukklädd o med DOPE finish, bara en sån sak! Fint ljud från burken också. Nice!
/Lars

ewalds
2011-11-05, 20:55
Gokväll Micke!
Bara att gratulera till ett lyckat resultat!
En röd Super Cub! De e så coolt så klockorna stannar!
Dukklädd o med DOPE finish, bara en sån sak! Fint ljud från burken också. Nice!
/Lars

G´kväll själv, Lars!!
Varmt tack för dom orden, dom värmer, ska du veta...
Och vad gäller resultaet så ha väl Du, om någon, en stor del i det hela?? Tack för all kunskap du gett mig under resans gång!!
Kanske ses vi på fältet imorgon??
Hade tänkt taxa lite........i alla fall:D Vem vet....kanske lyfter hon??

Trevlig helg
/Micke

Sweeper
2011-11-06, 14:44
Mycket vackert bygge! Du har gjort ett strålande arbete på den här maskinen! :)


Göran

ewalds
2011-11-06, 16:56
Mycket vackert bygge! Du har gjort ett strålande arbete på den här maskinen! :)


Göran

Tusen tack, Göran!! Kul att du hängt med:)

/Micke

ewalds
2011-11-06, 17:01
Då kom den till slut....dagen med stort D!!

En aning nervös, ska erkännas, men samtidigt väldigt nyfiken...

Lätt sidvind lite disigt men en fantastisk 6:e November..
Lite taxning på banorna innan det slutligen är......dags...
Lovade ju en filmsnutt oavsett så håll till godo...


http://www.youtube.com/watch?v=cHpEdzR9ScY

Två flygningar blev det! Fick trimma en del höjd annars ganska odramatiskt.

Modellen hamnade på 9kg inkl bränsle. Dragkraft 5,4kg.

/Micke

Zazzu
2011-11-06, 17:10
Grattis till premiären. Jag har själv varit och flugit idag. Det måste vara skönt att ha gjort premiären så nu kan du ägna hela vintern år inredning med detaljer.

/Ulf

ewalds
2011-11-06, 17:13
Grattis till premiären. Jag har själv varit och flugit idag. Det måste vara skönt att ha gjort premiären så nu kan du ägna hela vintern år inredning med detaljer.

/Ulf

Tack, Ulf!
Jo, ganska skönt att ha det avklarat, faktiskt... Ett bra avslut på säsongen, tycker jag:)

/Micke

Thomas
2011-11-06, 18:02
Den är så granner, så granner, både på marken och i luften!

Även om jag är notorisk hatare av "dussinkärror", så kan jag inte låta bli att instämma i hyllningskören, framförallt när jag vet hur mycket funderande, arbete, svett (?) och tårar det ligger bakom ett sådant projekt.

Lyckan är fullständig när man har nått till vägs ände, och får se sin fina skapelse i lufthavet... eller hur??

Baua
2011-11-06, 18:42
Grattis till en fin flygning och en riktigt fin kärra.

Hils
Magnus

bokis
2011-11-06, 19:01
Hatten av!:icon_pidu:

Elgstrand
2011-11-06, 19:10
Stort grattis till premiären!

Mvh Fredrik.

Oskar Andreasson
2011-11-06, 19:18
Sådana här byggen får en att skämmas för sina egna byggen! :concern:

Grattis till premiären! Såg riktigt vackert ut.

ewalds
2011-11-07, 05:29
Den är så granner, så granner, både på marken och i luften!

Även om jag är notorisk hatare av "dussinkärror", så kan jag inte låta bli att instämma i hyllningskören, framförallt när jag vet hur mycket funderande, arbete, svett (?) och tårar det ligger bakom ett sådant projekt.

Lyckan är fullständig när man har nått till vägs ände, och får se sin fina skapelse i lufthavet... eller hur??

Visst känns det speciellt när man får se skapelsen lyfta och, framförallt, landa i ett stycke, efter allt jobb man lagt ner..
Bara att njuta av tillvaron o se fram emot våren:)
Tack, Thomas!

/Micke

ewalds
2011-11-07, 05:30
Grattis till en fin flygning och en riktigt fin kärra.

Hils
Magnus

Ska väl lära mig flyga henne med lite mer värdighet efter ett tag. En o annan nerv påverkade ju, ska jag erkänna:)
Tack, Magnus!

ewalds
2011-11-07, 05:31
Hatten av!:icon_pidu:

Tack, Bokis!!

/Micke

ewalds
2011-11-07, 05:33
Stort grattis till premiären!



Mvh Fredrik.

Tack, Fredrik!

ewalds
2011-11-07, 05:35
Sådana här byggen får en att skämmas för sina egna byggen! :concern:

Grattis till premiären! Såg riktigt vackert ut.

Tror inte att du har ngt att skämmas över??:)
Detta bara bevisar att även en glad amatör, som jag, kan få ihop en byggsats:) Det lär nog bli fler, vad det lider?
Tack, Oskar!

/Micke

Sweeper
2011-11-07, 06:09
Grattis till en lyckad premiär! :applouse:


Göran

qrt
2011-11-07, 06:20
Grattis till premiären Micke och tack för en fin byggtråd :thumbup:

Kurt

ewalds
2011-11-07, 15:20
Grattis till en lyckad premiär! :applouse:


Göran

Tack, Göran!

ewalds
2011-11-07, 15:21
Grattis till premiären Micke och tack för en fin byggtråd :thumbup:

Kurt

Tack, Kurt! Förhoppningsvis kan det väl bli någon mer i framtiden??:)

/Micke

ewalds
2011-11-07, 15:32
Med detta vill jag tacka alla som följt denna byggtråd!
Verkligen varit kul med alla uppmuntrande kommentarer, tips o råd o s v.
Finns väl inte så mycket mer att säga i detta ämne längre så vi får väl betrakta denna tråd som avslutad..

Förhoppningsvis kan det väl komma ngt annat projekt, så småningom??

Stort tack, alla!!

/Micke

zablar
2011-11-07, 16:22
Nja, vi vill ju se inredningen skapas oxå :)

Lelle
2011-11-07, 16:46
Stort grattis till premiären. Dom där cubarna flyger ju som på räls, och något annat var väl inte att vänta. Gött ljud, har oxå följt ditt bygge med stort intresse.:lollypop:

kjni
2011-11-07, 17:18
Hej!
Vill också passa på att så här i avslutningen av den fina byggtråden tacka för att du så flitigt publicerat ditt arbete. Tråden har varit inspirerande och mycket trevlig att läsa. Är själv "Cub-gubbe" och en följd av din tråd kan bli ett Cub-projekt till här i Östersund framöver. Hoppas få se den röda skönheten på Östersundsträffen nästa år!

MVH
Kjell Nilsson
ÖMFK

ewalds
2011-11-07, 18:26
Nja, vi vill ju se inredningen skapas oxå :)

Har iofs just beställt lite instrumentering och får se hur det ser ut när det anländer??
Om intresse finns så kan jag ju naturligtvis fortsätta även med den biten??
Ska se vad jag kan göra??:)

/Micke

ewalds
2011-11-07, 18:28
Stort grattis till premiären. Dom där cubarna flyger ju som på räls, och något annat var väl inte att vänta. Gött ljud, har oxå följt ditt bygge med stort intresse.:lollypop:

Tack, Lelle!
Ska nog få kul med den när man flugit in sig lite??:)
Kul att du följt tråden! Det uppskattas!

/Micke

ewalds
2011-11-07, 18:33
Hej!
Vill också passa på att så här i avslutningen av den fina byggtråden tacka för att du så flitigt publicerat ditt arbete. Tråden har varit inspirerande och mycket trevlig att läsa. Är själv "Cub-gubbe" och en följd av din tråd kan bli ett Cub-projekt till här i Östersund framöver. Hoppas få se den röda skönheten på Östersundsträffen nästa år!

MVH
Kjell Nilsson
ÖMFK

Hej o tack, Kjell!
Kul att du funnit tråden inspirerande! Det är ju responsen som gör att det är kul att hålla på..
Vad gäller Östersundsträffen så är planen att vi är några som kommer, i alla fall.. Förhoppningsvis lever hon fortfarande då, den röda??:) O nu blev jag ju jättenyfiken på vad du planerar för cub-projekt??

/Micke

hjalleo
2011-11-07, 19:36
Grattis till den lyckade premiären.!:applouse:

Den såg ut att flyga fint och den blev riktigt, riktigt snygg. Jag ser fram emot att se hur du gör med instrumenteringen och övrig inredning.

Mvh Olov

Ompa
2011-11-07, 21:12
Grattis till premiären :icon_pidu:

Kärran flög ju busfint, bara att gratulera.

ewalds
2011-11-08, 15:26
Grattis till den lyckade premiären.!:applouse:

Den såg ut att flyga fint och den blev riktigt, riktigt snygg. Jag ser fram emot att se hur du gör med instrumenteringen och övrig inredning.

Mvh Olov

Tack, Olov!
Sitter själv o fnular på hur jag ska göra med inredningen, faktiskt??
Vi får väl se hur det blir??:)

/Micke

ewalds
2011-11-08, 15:34
Grattis till premiären :icon_pidu:

Kärran flög ju busfint, bara att gratulera.

Tack, Tomas!
Ska bli kul när man får flugit in sig lite o vant sig... Kan nog bli kul, hoppas jag:)

/Micke