handdator

Visa fullständig version : Toni-Clark PA-18 Supercub



Sidor : [1] 2

ewalds
2010-10-22, 20:59
Tänkte, även jag, att försöka få till en byggtråd.
Har, efter mycket funderingar, studier, om och men, samt div annat bestämt mig för en Supercub fr Toni Clark (http://www.toni-clark.com).
Har ju, uppenbarligen, blivit lite "cubskadad" men det lär jag nog kunna leva med...
Byggsatsen skickas från Tyskland på måndag enl. mail idag.. Gissa om det kliar i fingrarna?
Tillaggas ska även att detta är mitt första "riktiga" pinnabygge... Har aldrig ansett mig ha varken tålamod elr plats för ett sådant projekt... Men sitter man 2 st i 160m2 bode det väl finnas plats nog, eller hur??:) Ett av barnens fd rum kommer att konverteras till bygglokal för projektet...Ingen tidspress utan det får helt enkelt ta den tid det tar...
Ska dock försöka hålla tråden igång om intresse finnes?

Lite fakta om planet:
Skala: 1:3.85
Spännvidd: 2,8m
Längd: 1,8m
Vingarea: 1,14m2
Vikt: 8-10kg
Vingbelastning: 70-88g/dm2
Motor: 20-70ccm3


Lite mer kommer när paketet anlänt!

Mvh
Micke

Björn S
2010-10-22, 22:24
Det skall bli trevligt att följa detta bygge. Jag funderar också på att skaffa något pinnabygge, det är ju ok med ARF men har man satt ihop några sådana så längtar men efter att bygga på riktigt.
För tillfället flyger jag bland annat en Clipped Wing Cub 1/4 från World Model om vädret tillåter blir det nog en sväng till fältet imorgon förmiddag.

Mvh
Björn

ewalds
2010-10-22, 23:37
Det skall bli trevligt att följa detta bygge. Jag funderar också på att skaffa något pinnabygge, det är ju ok med ARF men har man satt ihop några sådana så längtar men efter att bygga på riktigt.
För tillfället flyger jag bland annat en Clipped Wing Cub 1/4 från World Model om vädret tillåter blir det nog en sväng till fältet imorgon förmiddag.

Mvh
Björn
Kul, Björn!
Själv flyger jag Sig 1/4..
Be my guest!! Trevligt!!.
Har iofs gjort ett bygge fr ritning, menbetydligt mindre än detta..
Vill och hoppas att allt ska bli perfa!! Den som lever får se??:)

//Micke

Ompa
2010-10-23, 08:05
Wow, går i precis samma tankar, en PA-18 Super Cub från Toni Clark. Kommer bli grymt kul att följa ditt bygge.
Vad plannerar du för motor i modellen?

Ytterligare en fråga, var priserna på hemsidan aktuella eller har det skett någon prisjustering?
Har för mig att det står 489.90 Euro för modellen.

Per P
2010-10-23, 10:58
Hej!
Kul att du valt en ToniClark 1/4 Cub. Jag har en, fast J3 Cub från Toni Clark. Ställer samma fråga som Ompa, vad planerar du för motor? Om du inte bestämt dig rekommenderar jag dig Zenoah 38cc med den rostfria tillbehörsdämparen. Går kanonfint och mycket tyst, och låter inte som en röjsåg. Draget räcker definitivt till!
Skulle det dock vara så att du vill få till ljudet riktigt perfekt så köp Mokis 50cc fyrtaktare bensin (men den kostar därefter)

Ska bli kul o följa den här tråden!!!

ewalds
2010-10-23, 18:29
Ja, det där med motorn har jag ju funderat en hel del på men det lutar, just nu iaf, åt en ASP 160 Twin..
Har haft funderingar på bensinalternativet också men tror att jag håller kvar vid metanolen ett tag till. Mest för att slippa hanteringen av ytterligare ett bränsle.

PerP: Har du några bilder nånstans man kan få se på din cub? Har själv en Sig 1/4 som jag flyger med.

Tomas: Priserna på hemsidan stämmer och inkl 19% moms.. 23 euro för frakten. Skapligt, tycker jag om nu inte svenska staten hittar på ngt med tullar och dyl?

Kul att det finns intresse och själv ska det bli enormt skoj även om jag vet att det är massor med jobb och kommer att ta sin lilla tid..

Mvh
Micke

Per P
2010-10-24, 11:00
Jo, visst finns det ett gäng bilder, så jag lägger upp ett par stycken. Jag köpte min Cub krashad, så innan jag fick nöjet att flyga den blev det en ganska så omfattande renovering inkl hel omklädning =)

Här är för övrigt en film tagen från Cuben på Ripa-meetinget förra året. Lite väl nerskalad kvalitet, men ändå =) Notera hur svårstartad motorn är =)
http://www.youtube.com/watch?v=eaHfD4MSpwM

Första bilden är från vår flygdag i somras då jag stod för godisregnet med min Cub. 1,2kg godis varje släpp. Den andra bilden är från när renoveringen/lagningen precis var klar.

1482614825

ewalds
2010-10-24, 14:50
Klart irriterande med den typen av svårstartade motorer.. Hade bytt ut den på studs:)
Vad är det för motor?

/Micke

Per P
2010-10-24, 20:52
Det är en Zenoah ZG38. För övrigt den motor som Toni Clark rekommenderar till sin 1/4-skala Cub (men jag hade kört på 160-boxer som du om jag haft någon, för ljudet är oslagbart i en boxer jämfört med röjsåg)
Dock så är det på Toni Clarks Cub inritat ett utrymme bakom motorn där det är tänkt att deras rostfria tillbehörs-ljuddämpare till ZG38an ska få plats. Har hört en ZG38 med en sån dämpare, o det var svårt o fatta att det var en röjsåg (läs 2-takt) i modellen.

ewalds
2010-10-25, 19:48
Tycker dom där motorerna går förvånansvärt bra vad jag hört och sett på nätet.
Inga "röjsågar" direkt.
Vad jag förstår av byggbeskrivningen är utrymmet för ljuddämparen valfritt och ritning för "standard"-alternativ finns med också.
Dock inte fått den än men läst den på nätet....några ggr:)

Byggbordet ihopmonterat idag. Alltid en början.
Förhoppningsvis kan det bli byggstart i helgen.

/Micke

ewalds
2010-10-29, 22:53
Så kom den då till slut.. Kartongen jag väntat hela veckan på..
Uppackning, lite studerande av ingående detaljer, läst igenom byggbeskrivning samt kollat ritningar..
En himla massa "pinnar" som ska sammanfogas!!
15605

Skulle egentligen inte påbörja bygget från imorgon men svårt att låta bli. Det som är gjort är ju gjort så jag skred till verket i kvällningen. Det tar sin rundliga tid.
15606
Så här ser det ut just nu när jag lagt ner för kvällen.
Nu är man i alla fall igång.

/Micke

Pekkala
2010-10-29, 23:12
Kul med ett riktigt trä bygge, kommer att följas nogrant.
Jag har en OS 160 twinn i min 1/4 super cub och är helnöjd.

Ompa
2010-10-30, 00:26
Detta var ju som att strö salt i såren :sarcastic:

Har haft lite mejl korspondans med Toni Clark. Och om allt går som det är tänkt så kan det bli en order i mitten/slutet av November. Funderar också på motoralternativet, men Zenoah 38 med den speciella ljuddämparen för Cuben låter lockande.

Ska snacka med bossarna på jobbet om jag kan ta ett rum i huset dom använder som kontor (Det finns ett ledigt, dock lite fuktskador vid fönstret som inte används) om jag inte kan få disponera ett hörn för lite hobby verksamhet...

ewalds
2010-10-30, 11:20
Kul med ett riktigt trä bygge, kommer att följas nogrant.
Jag har en OS 160 twinn i min 1/4 super cub och är helnöjd.

Kul, Pekkala!
Vad är det för en du har? Super cub, alltså.*nyfiken*
Har en 160T i min 1/4 J3, lite "overkill" men man behöver ju inte flyga på fullskaft:)
Enastående ljud i dom ju. Mätade just lite på noskåpan och den SKA få plats, om än hårfint.

/Micke

ewalds
2010-10-30, 11:26
Detta var ju som att strö salt i såren :sarcastic:

Har haft lite mejl korspondans med Toni Clark. Och om allt går som det är tänkt så kan det bli en order i mitten/slutet av November. Funderar också på motoralternativet, men Zenoah 38 med den speciella ljuddämparen för Cuben låter lockande.

Ska snacka med bossarna på jobbet om jag kan ta ett rum i huset dom använder som kontor (Det finns ett ledigt, dock lite fuktskador vid fönstret som inte används) om jag inte kan få disponera ett hörn för lite hobby verksamhet...

Såg en video på Toni´s hemsida med Zenoha´n, om jag inte minns fel?
Verkade hur tyst och fin som helst så det är nog ett bra val.
Bra att maila med Toni, han svarar alltid och snabbt, dessutom.
Inte allt för långt till mitten av månaden ju:) Du blir nog klar före mig ändå??
Trevligt om du med bygger en. Att kunna byta erfarenheter är viktigt, inte minst för en oerfaren byggare som jag.
Synd att du inte har ngt byggrum längre men inte alltid man kan rå över omständigheterna. Hoppas det löser sig.

Ska börja på vänstra kroppsidan i em!

/Micke

Ompa
2010-10-30, 11:56
Toni svarade väldigt snabbt på mitt mejl. Svar dagen efter.

Tyvärr är jag inte känd för att vara någon snabb byggare direkt, men kan jag få låna en skrubb i kontors huset på arbetsplatsen så kan det ju definitivt dra upp tempot på bygget. Det är ju tre långa kvällar/vecka att bygga på :dance3:

Pekkala
2010-10-30, 13:43
Kul, Pekkala!
Vad är det för en du har? Super cub, alltså.*nyfiken*
Har en 160T i min 1/4 J3, lite "overkill" men man behöver ju inte flyga på fullskaft:)
Enastående ljud i dom ju. Mätade just lite på noskåpan och den SKA få plats, om än hårfint.

/Micke
Det är en kraftigt modifierad SIG J3 med stora hjul
ska finnas en film här någon stans där vi bogserar med den

LIP
2010-10-30, 15:14
Här
http://www.youtube.com/watch?v=aR-q8U8qWjM&feature=related
och här
http://www.youtube.com/watch?v=nrlikzT4XTw

/Lasse

ewalds
2010-10-30, 18:15
Trevliga filmer! Tack för dom, Lasse!
Skulle vara skoj att testa bogsering nån gång.
Nu kommer en släppanordning att byggas in enl. ritning så förutsättningarna bör finnas sen:)

/Micke

ewalds
2010-10-30, 18:18
Lite progress även idag.
Båda sidorna klara samt spanten ihoplimmade.
Praktiskt att kunna jobba från två håll på bordet..

15614Nu ska jag avnjuta en god öl o bara slappa medans limmet torkar över natten.
En skön lördakväll på er!

Per P
2010-10-31, 10:36
Jag har ju redan en, men fy 17 så sugen jag blir på o bygga en till när jag ser bilderna! Jag har ju ritningen från Toni Clark men men... det räcker med en i taget =)

ewalds
2010-10-31, 18:42
Som du säger, Per, så räcker det nog med en??
Anledninget att jag bygger är att jag tyckte det skulle vara kul med ett projekt som man gjort själv från grunden s a s.
Tycker faktiskt att det är mkt roligare att bygga än jag kunde tänka mig bara för ngn månad sedan:)

Dagen har även idag, till stor del, tillbringats bland balsa o lim.

15645
Kroppsidorna klädda med 0,8mm plywood invändigt. Under press i väntan på att limmet ska härda.
Gillar 24-tim epoxyn. Doftar ingenting alls. Behöver ju iofs inte vara hälsosammare för det, kanske?

15646
I väntan på att kroppen ska härda kastade jag mig framåt några sidor i byggbeskrivningen.
Började på stjärtpartiet och här ses stabben och höjdroder som ska bilda kärnan.
Urtagen för gångjärnen utskurna.

15647
Ena sidans förstärkningar ditlimmade.
Nu får det ligga till sig över natten.

15648
Många nålar blir det!

/Micke

Ompa
2010-10-31, 19:05
Härligt med framgång Micke :icon_pidu:

ewalds
2010-11-03, 19:06
Så sakteliga har det gått lite framåt.
Myket kollande innan man får "håll" på det hela.
Ska ju helst bli rakt till slut och inte velat oroa bordet för mkt medans limmet härdat..

15779
Första spantet på plats..

15780
Min kära hustru kikar in o påpekar att det ser "uppställt" ut... Jag förstår ingenting???
Fler spant på plats..

15781
Andra kroppsidan limmad på plats.

15782
Lite annat smått o gott vid sidan av kroppen.
Här är fästet för stöttorna i kroppen sammanfogat.

15783
Andra sidan av stabbe o höjdroder fixat.
I morgon ska jag (försöka) laminera ytterkanterna.. Kan bli spännande..

/Micke

Björn S
2010-11-03, 20:25
Riktigt kul att följa detta bygge jag blir riktigt sugen på något liknanande.


/ Björn

ewalds
2010-11-04, 07:26
Kul att du gillar det, Björn!
Trodde, som sagt, aldrig att jag skulle ge mig på ngt sånt här men måste säga att det är ganska kul, faktiskt:)
Motor och servon väntas anlända idag.

/Micke

Corsair
2010-11-04, 08:41
Tjena Micke, spännande, det ser mycket bra ut. Själv har jag brottats med att få motorn på plats i nosen...
Fortsätt med dit fina bygge...:icon_pidu:

ewalds
2010-11-05, 19:05
Tack, Janne!
Undrade just om du fått "produktionsstopp" elr nåt??:)
Problem med motorpassningen?
Kör hårt!

/Micke

ewalds
2010-11-05, 19:11
Inga laminat gjorda än.
Just nu tar saker lite längre tid än planerat. Mycket beroende på torktid.
Sen har vi ju det nedrans jobbet som tvunget ska inkräkta på hobbyutövandet..
Men men, fortsatt att få stjärtpartiet klart samt limmat lite fästen för stöttor och landställ på kroppen.
Tyckte inte att det va mkt att visa på bild, dock. Kommer mer bilder i helgen då det, förhoppningsvis, ska hända lite??

En tidig julklapp kom igår, i alla fall... (En till, måste ha varit väldans snäll jag):)

15823
I en fin trälåda, dessutom:)

/Micke

Björn S
2010-11-05, 19:27
Är det en ASP? Jag har en ASP i min Cub och jag har varit ute och luftat min Cub idag det blev riktigt fint flygväder. Jag måste säga att jag är mycket nöjd med min motor och den låter riktigt gott.

// Björn S

ewalds
2010-11-05, 19:35
Är det en ASP? Jag har en ASP i min Cub och jag har varit ute och luftat min Cub idag det blev riktigt fint flygväder. Jag måste säga att jag är mycket nöjd med min motor och den låter riktigt gott.

// Björn S

Det är en ASP!
Har en sedan innan i min andra cub och också jättenöjd med den.
Flygvädret här är ju inte mkt att hänga i granen då så jag har nog lagt ner flygandet för säsongen??
Fast man ska aldrig säga aldrig:)
Har ju lite annat att koncentrera mig på nu, då..
Men en härlig flygdag hade inte varit fel de heller, faktiskt..

/Micke

ewalds
2010-11-08, 19:37
Bygget går framåt, sakta men säkert.

15971
Stabilisatorn laminerad.
Tog lite tid att komma på hur jag skulle göra här.

15972
Brandväggen på plats.

15973
Alla spant på plats.
Nu kan man snart ana en flygplanskropp?
Även fästena för landställen är limmade inuti.

15975
Sätet för stabben och fäste för sporrhjul.
Lite mer "pill" nu så det tar lite längre mellan uppdateringarna.
Men lite framåt varje dag ska det gå, är meningen?
I morgon är det dags att börja på vinginfästningen, är det tänkt?

/Micke

Corsair
2010-11-08, 19:44
Hej Micke, det går som tåget och bra blir det...:):)

ewalds
2010-11-08, 21:32
Hej Micke, det går som tåget och bra blir det...:):)

Tack, Janne!
"Som tåget" vet jag inte men framåt går det i alla fall.
Förhoppningsvis kommer spryglarna för vingfästena på plats i morgon?
Får se hur det går?:)

/Micke

ewalds
2010-11-10, 19:12
Så kom då rotspryglarna för vinginfästningarna på plats.
Mycket kollande och mätande innan jag vågade smeta på epoxyn.
Myckt god hjälp av en balsamall som man limmar ihop innan vilken passar mellan spanten, som plockas bort när epoxyn torkat.
16020
I höjdled limmade jag några stöttor av balsa utanpå spanten, helt enl. byggbeskrivningen.

Nästa projekt blev lite annorlunda.
Självaste släppanordningen för bogserlinan.
Här ska ett 3mm mässingsrör genom ett 8mm dito, silverlödas på plats och sedan rensas bort inuti det större röret.
Efter lite fundering bestämde jag mig för att borra ett 1mm hål i det tunna röret och se till att det hamnade någotsånär i mitten på det större. Det lilla hålet gör att jag får fäste med en liten fräs och kan grovrensa inuti det större.
Gick över förväntan, måste jag säga.

16021
Allt för att en pianotråd ska kunna löpa lätt igenom.

16022
detta ska sen limmas på plats uppe på spantet bakom dörren.

16023
Här har jag just limmat dit anordningen som kommer att ligga jäms med plankningen på rotspryglarna.

Nu är det dags att återgå till lamineringen av stjärtpartiet.

/Micke

ewalds
2010-11-12, 17:55
Mycket småpill nu.
Satte dit plankningen på taket ikväll.
Framför balsan kommer en avtagbar lucka att fällas in för lättare på/avmontering av vingar.
I bakgrunden syns rodret, har laminerat bakkantens första lager.
Ett kvar sen är lamineringen färdig och slipning kan påbörjas.
Jag delade upp lamineringen i två steg. I stället för att lägga fyra balsaremsor på en gång tar jag två, låter det torka, sen ytterligare två. Tar längre tid men ack så mkt lättare.

16089

16090
Cockpitdelen.
Fick även satt dit dom små mässingsrören för vinginfästningarna.

Tanken, som är ritad bakom cockpit, måste uppenbarligen flyttas fram till brandväggen.
Får se hur det passar med tanken som följde med annars får man väl försöka hitta ngt annat?

/Micke

ewalds
2010-11-15, 23:12
Lite uppdatering!

Forstatt pill med div småsaker. Går framåt, dock..

16243
En del av det som ska sköta pull-pull till rodret.
Finurlig lösning, faktiskt..

16244
Servobryggan för bogserservo samt sidoroder.

16245
Luckan för acc/mottagare ihoplimmad.

16246
Servobryggan monterad samt fästena för acc/mottagarluckan.
Släppanordningen för bogserlinan provad, fungerande och godkänd!:)
Även lamineringen av stjärtpartiet är klar o återstår att slipa..

Lite klurigt emellanåt då man får olika "besked" beroende på vilken ritning man tittar på?
Blir mkt funderande och provande. Kunde nog varit lite ättre, måste jag tycka.
Men, ska väl inte vara FÖR enkelt??:)

/Micke

ewalds
2010-11-19, 22:48
Lite uppdatering på byggfronten!
Det fortskrider, varje dag görs något på projektet.. Som planerat..
Umdersidan ditlimmad, alla "stringers", (vad heter det på svenska??), monterade och grovputsade samt "fönsterbågarna" bak i cockpit..
16340
Visst kan mer än jag ana en cub nu??

16341
Kroppens slutgiltliga form klar!

16342
Så kom vi då till dörrarna och där stötte vi på patrull...'
Allt löser sig men lite märkligt att underdörren ska luta några mm inåt??
Tack Lars Roos, för kvällens support!!

16343
Underdörrens ramverk provisoriskt på plats..

16344
"Tools"... Tyckte bara att det va en fin bild:)

16345
En drös me servon kom, häeomdan-...
Dubbla accar, servokabelförlängare o div annat beställt och skickat.. Kommer antagligen på måndag??

16346
Här är vi just nu.. Dörrarna innan montering...

PS: Om ngn skulle "råka" ligga på ett svarvämne i alu DN120mm så snälla, hojta till...
Behöver det för motordistans..
Imo blir det montering av dörrarna, hoppas jag...

//Micke

Ompa
2010-11-21, 08:09
Det här ser ju nästan oförskämt bra ut Micke :icon_winkle:
I den här tackten borde den väll vara flygklar till nästa sommar...:crazy_pilot:

ewalds
2010-11-21, 18:41
Det här ser ju nästan oförskämt bra ut Micke :icon_winkle:
I den här tackten borde den väll vara flygklar till nästa sommar...:crazy_pilot:

Tack ska du ha, Tomas!
Hur pass det blir till nästa säsong vågar jag inte ens spekulera i än..
Visst verkar det lovande, än sålänge, men mycket återstår.
Kan jag bara hålla denna takten så är det kanske inte omöjligt?
Vi får väl se:)

Hur gick det med din "bygghörna"??

/Micke

Ompa
2010-11-21, 20:43
Jo tack, jag har precis packat bilen med ett hopfällbart bord, lite nödvändiga verktyg, en lampa och kroppen till min "lilla" Mustang som är under renovering.
Får väll se hur väl det hela faller ut, men det var iaf ok att disponera rummet. Morgondagen (läs Måndag) blir nog mest till att ställa upp och iordning allt. Sen kan det nog börja renoveras.

ewalds
2010-11-24, 21:33
Kul att det ordnade sig, Tomas!

Luckan i taket påbörjades i helgen som gick.
Inte skalaenligt men underlättar iskruvningen av vingbultar betydligt.

16460
Allt helt enligt ritning o byggbeskrivning.

Plankningen på luckan pålimmad.
16461
Takfönstret ska skäras ut och det hela ska putsas till..

Ett smärre problem dök upp när plötsligt höjroderhalvorna skulle sammanfogas.
Skulle ju, naturligtvis, gjorts i samband med att jag byggde dom men eftersom jag försöker följa beskrivningen så dök det hela inte upp förrän nu.. Har sågat ur o limmat dit hårdträlisten och hoppas på att allt komemr ur rakt o fint imorgon??

16462


Takluckan på plats och grovputsad.
16463
Passade fint med fastsättningen och låsanordningarna efter mycket mätande och kollande.
4 hål som ska passa på den lilla luckan.

Nu ska roderhorn monteras sen är det snart dags att limma på stjärtpartiet.

/Micke

Corsair
2010-11-25, 08:47
Hej Micke, snyggt bygge, jag skulle nog vänta med att limma fast stabbe/höjdroder och fena/sidoroder, det är lätt att slå i när man bygger stora kärror, skulle själv fortsätta med att lägga undan kropp/stabbe/sidoroder och börja bygga vingar mm..:yu::ciao:

ewalds
2010-11-26, 08:48
Tack, Janne!
Jo, tänkte göra kroppen i det närmsta färdig innan jag limmar på stabbe/fena.
I helgen ska det svarvas motorfäste samt monteras tank.
Sammanfogningen av roderhalvorna blev över förväntan, faktiskt.

/Micke

ewalds
2010-11-27, 22:00
Efter en lördag som till stor del, tillbringats vid svarven fick jag tillverkat motordistansen.

16520
Fick, efter en del sökande, tag på ett aluminiumämne.
Nu vet jag vart jag ska vända mig i fortsättningen, när det gäller alu.
Inte helt enkelt att få tag på, märkte jag.

16521
Så här blidde det, till slut..

16522
Med motorn ovanpå..
Borrning/gängning återstår samt städning av versktaden.
Alu-spån överallt.

/Micke

Corsair
2010-11-28, 11:48
Snyggt fäste, en svarv skulle man ha.....:sarcastic:

ewalds
2010-11-28, 16:53
Snyggt fäste, en svarv skulle man ha.....:sarcastic:

Tack, Janne!
För att vara en glad amatör blev jag ganska nöjd, faktiskt.
Svarven är bra att ha dom få ggr man behöver den. Inte så ofta men den kostar ju inget där den står:)

/Micke

ewalds
2010-12-03, 20:08
Nu har fena och stabilisator kommit på plats.
Kontroll av stabbens vinklar, nedan..
16705

Huvudstället påbörjat och provmonterat.
16706

Luckan för mottagare/accar.
Gjorde bottnen demonterbar för att kunna komma åt servona för bogsersläpp samt sidorodret.
16707

Ovan nämnda servon under mottagarluckan.
Stötstänger och kullinkar fixade.
16708

Gjort lite detaljer till sporrstället och även börjat lacka lite smådetaljer inför den stundande klädseln.
16709

Nu, lagom till jul har hon fått egna hjul:)

/Micke

Ompa
2010-12-04, 14:40
Det ser jätte bra ut Micke. Skulle bli förvånad om den här underbar kärran inte kommer upp i luften till sommaren :thumbup:

Björn S
2010-12-04, 16:02
Hej Micke,
Det ser ju mycket bra ut. Jag har en fråga angående landningsstället eftersom jag har en Cub som jag skulle behöva ett nytt ställ till inför nästa säsong. Vad har du för bredd på kroppen där stället monteras? Min Cub är 152 -153 mm och frågan är om Toni Clarkstället skulle kunna passa.

/Björn

ewalds
2010-12-04, 18:51
Det ser jätte bra ut Micke. Skulle bli förvånad om den här underbar kärran inte kommer upp i luften till sommaren :thumbup:
Stort tack, Tomas!
Vi får väl se men visst verkar det lovande??
Har i princip bara vingarna kvar att få ihop sen klädsel/målning så det bör väl hinnas med, kanske?
Men man vet ju aldrig...??

Har du fått beställt än??

//Micke

ewalds
2010-12-04, 19:00
Hej Micke,
Det ser ju mycket bra ut. Jag har en fråga angående landningsstället eftersom jag har en Cub som jag skulle behöva ett nytt ställ till inför nästa säsong. Vad har du för bredd på kroppen där stället monteras? Min Cub är 152 -153 mm och frågan är om Toni Clarkstället skulle kunna passa.

/Björn

Hej o tack, Björn!
Kroppen på min är ca 190mm vid stället så det kanske blir lite väl där? Har 145mm c/c mellan hålen och sen är själva stället en bra bit utanför så det verkar inte funka. Man kan väl iofs bocka om pianotrådarna men dom är otroligt hårda.
Har däremot beställt ett Robart skalaställ till min andra J3:a. Det kanske vore ngt??
Det är lite kortare och ska vara anpassat till SIG cuben.. Minns inte om det va den du hade men du kan ju kolla??
Stället hittar du här: http://www.robart.com/products/14-scale-piper-cub-landing-gear
Finns att beställa via minicars. Beställde mitt för två mån sedan och det har inte dykt upp än, så förbered dig på lite leveranstid.
Kostade ca 1400, om jag minns rätt??

/Micke

ewalds
2010-12-04, 19:16
Efter gårdagens inlägg så fortsatte faktiskt arbetet en stund till...
Var väldigt spänd på att få se motorfästet monterat så va tvungen att ta tag i det:)
Efter att alla mått dubbelkollats så satte jag borren i brandväggen...
16713
Måste erkänna att jag blev väldigt nöjd med resultatet...

Framifrån..
16714

Dagen har ägnats åt att fixa tankinfästning, trottelservo o dyl.
Som stötstång till trotteln fick den lokala cykelhandlarn ställa upp med lite gammal hederlig moppewire..
1,5mm wire, köpt i lösvikt, kullinkarna epoxylimmade på plats..
16715

Medan epoxyn härdar, (20 tim), så fortsätter jag att lacka lite smådetaljer. Kan tala om att det DOFTAR i huset:)
Har även klätt takluckan med duk men mer om det kommer en annan gång..

/Micke

Björn S
2010-12-04, 20:04
Hej Micke,
Tack för ditt svar angående landningsställ det verkar ju som att detta ställe inte passar på min Cub däremot verkar det som arr Robart stället skulle vara ok.
Verkligen snygg motorbock du har fått till. Har du räknat med att fixa någon tryckanslutning till din motor eller kommer du att skippa det?

/Björn

Sweeper
2010-12-04, 20:54
Ett riktigt tjusigt bygge!:lollypop:

Med den här farten så är den klar till sommaren!



Göran

Corsair
2010-12-05, 11:11
Hej Micke, Robart stället är för Hangar 9 och är bredare än Sig Cuben, jag tryckte ihop lite på övre "V"och då satt den perfekt. Skillnade mellan H9 och Sig ca 2cm. :th_o:

ewalds
2010-12-05, 18:50
Björn: Ingen orsak. kul om man kan vara till hjälp nån gång ju:)
En tryckslang från ljudämparen blir det förmodligen??

Göran: Man tackar!:)

Janne: Enl. Robarts hemsida ska det vara för SIG. Iaf enl deras "Gearfinder"?? Kan väl tänkas att man får "justera" lite i alla fall.

/Micke

ewalds
2010-12-08, 19:54
Hållit på mycket med tankar kring tankar, på sistone:)
Då min fantastiskt fina placering av medföljande tank visade sig komma alldeles för högt, (såg det inte förrän efteråt), så blev det till att fundera, vända o vrida, fundera igen och efter viss support lades den medföljande tanken åt sidan och en ny tillverkades.
Det visade sig bli en alldeles ypperlig lösning, tycker jag.
den ser liten ut men rymmer faktiskt 0,5L.

16789
Provtryckt och efter detta har lite stöttor limmats dit samt plankningen ovanpå nosen.
Nu kan jag komma åt att få ut både tank och trottelservo.
Nåväl, det gick en del tid till spillo där men det fortgår även med lack och klädsel av smådelar/roder o s v.

16790
Har numera en övervakarinna som ser till att jag följer ritningarna:)

/Micke

Ompa
2010-12-09, 21:50
Stort tack, Tomas!
Vi får väl se men visst verkar det lovande??
Har i princip bara vingarna kvar att få ihop sen klädsel/målning så det bör väl hinnas med, kanske?
Men man vet ju aldrig...??

Har du fått beställt än??

//Micke

Tyvärr ingen beställning ännu. Måste nog vänta tills våren med att köpa ny kärra. Fortfarande ingenstans att bygga på vardagarna.

ewalds
2010-12-11, 21:09
Tyvärr ingen beställning ännu. Måste nog vänta tills våren med att köpa ny kärra. Fortfarande ingenstans att bygga på vardagarna.

Jasså, funkade det inte på jobbet??
Nåja, den som väntar på nåt gott....??:)
Hoppas det löser sig iaf.

/Micke

ewalds
2010-12-11, 21:16
Har ju börjat klä lite roder o andra smådetaljer med duk nu.
Ett helt enastående sätt att klä modeller, måste jag säga..
Är oerhört imponerad över resultatet.
Visst, det tar längre tid, fler moment men.........man ska ju ha ngt att göra??:)

16901
Höjdroderhalva klädd men ej sträckt.

16902
Efter sträckning...

16903
Sidorodrets andra sida på G!

16904
Och så ser det ut färdigklätt.
Nu ska det lackas några ggr och läggas till sidan i väntan på målning.

I morgon ska byggbordet städas sen ska det byggas vingar.

/Micke

Ompa
2010-12-12, 09:35
Ruskigt bra resultat Micke.
Kanske har missat något, men vad är det för duk du använder?

Blir mer och mer sugen på en Cub, det rycker i köp tarmen.
Går det bygga denna modell som clipped wing?

Per P
2010-12-12, 09:48
Det där ser mycket fint ut!
Nyfiken bara, varför klär du den inte i Solartex Cub-gul med en gång? Den är ju vävstrukturerad o lätt o klä med...

ewalds
2010-12-12, 18:16
Ruskigt bra resultat Micke.
Kanske har missat något, men vad är det för duk du använder?

Blir mer och mer sugen på en Cub, det rycker i köp tarmen.
Går det bygga denna modell som clipped wing?

Det är inte du som missat utan jag som helt enkelt inte tänkt på att berätta om duken.
Det är "Cekconite", en polyesterväv som används även till fullskala.
Fästs och förseglas med dope.
Finns mer att läsa här, om du är intresserad: http://www.ceconite.com/

Clipped wing-alternativet finns med på ritningarna så det är redan förberett.

/Micke

ewalds
2010-12-12, 18:18
Det där ser mycket fint ut!
Nyfiken bara, varför klär du den inte i Solartex Cub-gul med en gång? Den är ju vävstrukturerad o lätt o klä med...

Anledningen att jag klär med duk är mkt för att jag tyckte det va väldigt intressant och lärorikt.
Att man sen, dessutom, får en helt tät yta, utan skarvar som kan gå upp, gör ju inte saken sämre:)
O ang. färgen så har jag en gul cub redan så det blir annat färgval på denna.

/Micke

Ompa
2010-12-12, 19:39
Det är inte du som missat utan jag som helt enkelt inte tänkt på att berätta om duken.
Det är "Cekconite", en polyesterväv som används även till fullskala.
Fästs och förseglas med dope.
Finns mer att läsa här, om du är intresserad: http://www.ceconite.com/

Clipped wing-alternativet finns med på ritningarna så det är redan förberett.

/Micke

Att det finns möjlighet till Clipped wing avgör ju en hel del. Funderade ett tag på att åter köpa en ny warbird, men sen jag såg en mycket snygg flygning med en Clipped Wing cub så väcktes åter suget på Cub :lollypop:

Ser fram emot resten av ditt bygge :crazy_pilot:

ewalds
2010-12-18, 23:20
Att det finns möjlighet till Clipped wing avgör ju en hel del. Funderade ett tag på att åter köpa en ny warbird, men sen jag såg en mycket snygg flygning med en Clipped Wing cub så väcktes åter suget på Cub :lollypop:

Ser fram emot resten av ditt bygge :crazy_pilot:

Efter våran dialog i pm så krävs väl ingen mer utveckling för "utomstående"??
Hoppas på en byggtråd från dig, Ompa??

Ha i a f äntligen fått börjat på vingarna. Inte helt utan problem, dock...
Jobbet har satt käppar i hjulet så det har inte blivit ngt alls i veckan..:(
Laminerat en vingspets och limmat vingbalkar idag men bilder o mer info kommer senare..

/Micke

Ompa
2010-12-18, 23:30
En byggtråd lär det nog bli, blir nog ett lite annorlunda upplägg på den tråden i så fall när byggplatsen blir en helt annorlunda mot vad jag är van vid:pcguru:

INGEMAR NABBING
2010-12-19, 11:09
Hej Grattis till ett mycket vackert bygge. Jag har tittat efter lim-rester men ej funnit några spår bland spant o
lister. Så min fråga är: vad använder Du för lim i detta skala bygge ??
Duken som Du börjat klä stabbe o fena gillar jag eftersom jag är mycket inne på duk-klädsel. Jag antar att Du
mättar balsan med dope där Du skall fästa Din klädsel och sedan fäster duken direkt.
Jag kommer med största intresse att titta in till Din byggtråd och lära mig något nytt varje dag.
Själv håller jag på med att starta upp mitt Stearmanbygge i storlek 1/4 skala. Har fått 5 st helt
fantastiska ritningar ifrån Usa och jag har även hittat modellens förebild.
Så mellan redovisning o bokslut blir det lite skalabygge. Ingemar Nabbing.

ewalds
2010-12-19, 18:46
Hej Grattis till ett mycket vackert bygge. Jag har tittat efter lim-rester men ej funnit några spår bland spant o
lister. Så min fråga är: vad använder Du för lim i detta skala bygge ??
Duken som Du börjat klä stabbe o fena gillar jag eftersom jag är mycket inne på duk-klädsel. Jag antar att Du
mättar balsan med dope där Du skall fästa Din klädsel och sedan fäster duken direkt.
Jag kommer med största intresse att titta in till Din byggtråd och lära mig något nytt varje dag.
Själv håller jag på med att starta upp mitt Stearmanbygge i storlek 1/4 skala. Har fått 5 st helt
fantastiska ritningar ifrån Usa och jag har även hittat modellens förebild.
Så mellan redovisning o bokslut blir det lite skalabygge. Ingemar Nabbing.

Tack ska du ha, Ingemar!
Jag använder mestadels vitlim men även 24 tim epoxu där så föreskrivs.
Dock finns det lite synliga limrester här o där vilka kanske inte syns på bilderna?
Helt korrekt antagande att trä´t dopas först och sedan duken direkt på det.
Resultatet blir enastående, faktiskt. Väldigt lättjobbat och skulle ngt bli fel är det lätt att lossa på fästpunkterna med lite aceton o börja om.
Kul att du gillar det och hoppas jag kan öka takten lite nu i dom kommande helgerna.
Andra vingspetsen blev laminerad idag åtminstone.

Lycka till med ditt stearmanbygge o det blir säkert kul att följa om du gör en byggtråd?
Ingen byggsats, förstår jag? Ska du själv skära ut alla delar?

Mvh
Micke

INGEMAR NABBING
2010-12-19, 21:14
Hej och tack för svar. Jag är en modellflygare som i min ungdom klädde vingarna med siden och sedan lackade
och gjorde allt enligt dåtidens metod men jag liksom Du har funnit att när man väl klätt underlaget färdigt
sitter klädseln kvar för evigt.
Ja min Stearman blir byggd ifrån grunden med utskärning av spryglar och uppbyggnation av spant o s v.
Jag har idag en Stearman ARF men är så besviken på att klädseln lossnar - mer för varje dag.
Jag kommer att lägga upp en tråd och är lite bekymrad över hur det skall gå till men jag skall göra ett försök iallafall.
Hälsning och en riktigt god jul och ett gott nytt år (Det kommer alltid att finnas tid att springa iväg och göra den där
viktiga limningen under helgen. "Ingen dag utan några timmar i hobbyrummet - då växer projektet sakta men säkert."
Ingemar Ng.

ewalds
2010-12-21, 18:42
Hej och tack för svar. Jag är en modellflygare som i min ungdom klädde vingarna med siden och sedan lackade
och gjorde allt enligt dåtidens metod men jag liksom Du har funnit att när man väl klätt underlaget färdigt
sitter klädseln kvar för evigt.
Ja min Stearman blir byggd ifrån grunden med utskärning av spryglar och uppbyggnation av spant o s v.
Jag har idag en Stearman ARF men är så besviken på att klädseln lossnar - mer för varje dag.
Jag kommer att lägga upp en tråd och är lite bekymrad över hur det skall gå till men jag skall göra ett försök iallafall.
Hälsning och en riktigt god jul och ett gott nytt år (Det kommer alltid att finnas tid att springa iväg och göra den där
viktiga limningen under helgen. "Ingen dag utan några timmar i hobbyrummet - då växer projektet sakta men säkert."
Ingemar Ng.


Ja, vi får väl hoppas att slutresultatet blir bra så småningom??
Just det där med lossnande klädsel har nog dom flesta råkat ut för? O när det väl har börjat.....
Bygget går så sakteliga framåt här..
Men som du säger, gör man ngt lite varje dag så stannar det aldrig av i alla fall.
Ska bli spännande att följa din tråd och det är ju inte svårare än att svara här, så det går säkert bra:)

Önskar dig också en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Byggår!

Mvh
Micke

Ompa
2010-12-21, 21:54
Enligt ett mail i går kväll så ska två kollin lämna Tyskland med destination Kristinehamn i Svedala :lollypop:
Nu återstår att se hur mycket alla oväder försenar denna DHL leverans :stupido2:

ewalds
2010-12-22, 21:26
Förstår att du känner dig som en 7-åring inför julen?? Det gjorde jag o då va det inte ens jul:D
Sanslöst låååångt till julafton??:)
Hoppas du får det innan helgerna.. Spännande!
Ser verkligen fram emot att följa det hela.
Lycka till o en riktigt God Jul och ett Gott nytt år, om vi inte skulle höras!

Mvh
Micke

Ompa
2010-12-23, 09:44
Förstår att du känner dig som en 7-åring inför julen?? Det gjorde jag o då va det inte ens jul:D
Sanslöst låååångt till julafton??:)
Hoppas du får det innan helgerna.. Spännande!
Ser verkligen fram emot att följa det hela.
Lycka till o en riktigt God Jul och ett Gott nytt år, om vi inte skulle höras!

Mvh
Micke

Julafton kommer senare i år, tyvärr. Lite beroende på vädret, Lufthansas "renar" är något försenade med ett dygn eller så enligt mejlet jag fick igår.
Men i år får jag nog säga "Tomten, släng dig i väggen". Min privata tomte i år blir DHL :sarcastic:
Precis kollat leveransen och mina paket har i morse lämmnat Hamburg med destination Sweden och sedan Krillehöla i Värmland :lollypop:

God Jul & Gott Nytt År

ewalds
2010-12-23, 18:21
Kul, Tomas!
Renarna torde nog anlända i mellandagarna??:)
O då vet Du vad du ska göra till nyår, antar jag??

Här har vingbygget äntligen tagit lite fart igen, efter lite dålig produktivitet, på sistone.
Dock har min kära hustru överfört en grym förkylning till mig, (hur nu det gått till??), som börjar göra sig gällande...

17329
Vingspetsarna laminerades förra helgen och "övervakarinnan" lyckades trockla in sig under ritningarna, efter visst besvär.

17330
Har just limmat dit spryglarna på första vinghalvan. Det ska få sätta sig en timma sen ska jag ta andra vinghalvan.
Spryglarna passar väldigt bra och enkelt att sätta dom vinkelrätt utan vare sig nålar eller andra "tillhyggen". Nyper hur bra som helst i listerna.

Önskar samtliga läsare en riktigt God Jul & ett Gott Nytt År!

PS. Tomas: Mellan sprygel 2 o 3 fr vänster ser du en streck med lite text. Där ska vingen kapas för clipped wing-varianten! DS.

/Micke

ewalds
2010-12-23, 19:09
17331
Samtliga 20 "main ribs" på plats.

/Micke

Ompa
2010-12-23, 19:52
Kör hårt in i det sista ser jag :)

Själv håller jag på att steka köttbullar och griljera skinka. Frugan med barn klär granen,
önskar jag var i hobbyrummet istället...

Men det blir det under jul ledigheten :bandit:

ewalds
2010-12-31, 14:47
Såhär sista dagen på året har jag lyckats med konststycket att få till samtliga "webbar" på vingarna åtminstone.
Mkt jobb har gjort att det inte hänt så mkt senaste veckan, även om jag försökt att bygga lite när tillfälle uppenbarat sig.
Webbarna var ju lite tidsödande.

17554
Limmade ihop alla och passade till innan jag började limma dom på plats.
Dom är dock redan tillverkade i rätt mått på höjden så "bara" att limma ihop med CA och skära till i rätt längd.
Men det blir ju några stycken..

17555
Samtliga, utom dom närmast rotspryglarna, limmade på plats.
Skönt!

17556
Fick även, äntligen, köpt T-pins.
Har tidigare använt nålarna med blå plasthuvuden men dom har ju en viss förmåga att gå sönder hela tiden?
Dessa verkar alldeles ypperliga att jobba med.

I morgon ska vingarna lossas från bordet och plankningen påbörjas, om jag minns rätt?

Ett riktigt Gott Nytt År önskar jag alla läsare!

/Micke

Ompa
2010-12-31, 15:08
Å vad jag längtar tills jag får sätta tänderna i min Cub byggsats.

Det ser iaf bra ut med vingarna, vad annars.

God fortsättning så hörs vi 2011

ewalds
2011-01-05, 20:11
Blir mkt vingar på bilderna nu..
Många fler moment än jag trodde, faktiskt..
Lite strul emellanåt men så ska det väl vara??:) Är väl oerfarenheten som gör sig gällande, kan man tänka??

17731
Framkantens bakkant??.... slipas till för ovansidans plankning.
Undersidan klar, faktiskt!!

17732
Balsastripsen på spryglarna tillpassade och limmade.
Bakkanten som sitter kvar på vingen till vänster ska sedermera kapas av och bli till flaps.

17733
Gjorde nog en liten miss när jag plankade undersidan?
Lät balsan gå ända fram till vingspetsen. Får nog lite problemnär jag ska passa till den laminerade spetsen sen, kanske?
Skulle nog sparat sista biten av plankningen till efter monteringen av spetsen?
Får väl, i värsta fall ta bort den och göra om.. Får se hur det går??

Fick faktiskt, äntligen, betalat in medlemsavgiften till forumet!!:)
Skulle gjort det läääänge...

/Micke

Ompa
2011-01-05, 23:51
Tycker de ser bra ut ditt vingbygge. Och mycket bilder förhöjer bara tråden.

Svårt att avgöra det där med plankningen av undersidan innan vingspetsen är på plats då jag inte läst om momenten ännu i manualen. Men det är ju inte värre än att kapa bort den främre plankningen och göra om det efter vinspetsen är limmad där den ska och anpassad/slipad till form.
Learning by doing så att säga :lollypop:

Kör hårt.

ewalds
2011-01-06, 00:47
Tycker de ser bra ut ditt vingbygge. Och mycket bilder förhöjer bara tråden.

Svårt att avgöra det där med plankningen av undersidan innan vingspetsen är på plats då jag inte läst om momenten ännu i manualen. Men det är ju inte värre än att kapa bort den främre plankningen och göra om det efter vinspetsen är limmad där den ska och anpassad/slipad till form.
Learning by doing så att säga :lollypop:

Kör hårt.

Trial and error!! The hard way)
Är väl ingen katastrof om jag måste gära om lite plankning på spetsen.. Det klarar jag nog..
Mer brydd att få vingspetsarna på plats?? men det ordnar sig nog de me, till slut??:)

/Icke

Ompa
2011-01-06, 00:57
Ska se om jag "orkar" ta mig ut i hobbyrummet en stund i natt och studera manual och ritning och försöka få en överblick av vad du har för huvudbry :confused:

ewalds
2011-01-06, 01:22
Ska se om jag "orkar" ta mig ut i hobbyrummet en stund i natt och studera manual och ritning och försöka få en överblick av vad du har för huvudbry :confused:
Ta hand om fruga o barn o se sen till att ägna dig åt viktiga saker:)
Tacksam för råd!!
Micke!

Ompa
2011-01-06, 02:34
Fru och barn sover sen länge. Sitter här med sista julölen och har hela vardagsrumsgolvet och bordet belammrat med Cub ritningar :sarcastic:

Har studerat manualen något nu, och som jag ser det har du faktiskt gjort rätt enligt manualen :lollypop:
Den beskriver att du ska planka precis som du gjort, för du ska ju markera insidan av den laminerad vingspetsen på plankningen och framkanten, därefter slipa bort allt utanför denna markering.
Och för guds skull, slipa inte bort allt på en gång, lite i taget och sedan prova passformen bit för bit. Bättre vara säker, typ jaga elefanter i en trång gång :sarcastic:

Blev några metaforer i kväll också, eller hur? :icon_pidu:

God natt

Sweeper
2011-01-06, 10:17
Det ser väldigt bra ut Micke! Snyggt jobbat!:)

Trial and error metoden är väl en av de bästa metoderna att lära sig på? Om inte annat så borde jag veta det. :sarcastic::sarcastic::sarcastic:Det händer ofta att man börjar göra saker och ting på ett sätt och efter en stund så börjar man om och gör det på det för stunden rätta sättet. :)


Göran

Sweeper
2011-01-06, 10:18
Bättre vara säker, typ jaga elefanter i en trång gång :sarcastic:

Blev några metaforer i kväll också, eller hur? :icon_pidu:

God natt


Jag gillar verkligen dina visdomsord Tomas!:sarcastic:


Göran

ewalds
2011-01-06, 11:51
Fru och barn sover sen länge. Sitter här med sista julölen och har hela vardagsrumsgolvet och bordet belammrat med Cub ritningar :sarcastic:

Har studerat manualen något nu, och som jag ser det har du faktiskt gjort rätt enligt manualen :lollypop:
Den beskriver att du ska planka precis som du gjort, för du ska ju markera insidan av den laminerad vingspetsen på plankningen och framkanten, därefter slipa bort allt utanför denna markering.
Och för guds skull, slipa inte bort allt på en gång, lite i taget och sedan prova passformen bit för bit. Bättre vara säker, typ jaga elefanter i en trång gång :sarcastic:

Blev några metaforer i kväll också, eller hur? :icon_pidu:

God natt

Tack! Det känns ändå på ngt vis lite bakvänt men ska prova i alla fall?

Dags att ge sig på ovansidan nu sen får vi se??:)
I helgen kommer förhöppningsvis spetsarna på plats, kanske?

Lite metaforer då o då är väl bara trevligt??:)

/Micke

ewalds
2011-01-06, 11:57
Det ser väldigt bra ut Micke! Snyggt jobbat!:)

Trial and error metoden är väl en av de bästa metoderna att lära sig på? Om inte annat så borde jag veta det. :sarcastic::sarcastic::sarcastic:Det händer ofta att man börjar göra saker och ting på ett sätt och efter en stund så börjar man om och gör det på det för stunden rätta sättet. :)


Göran


Tack, Göran!
Jo, förstår att ni har lite mer dyrköpt "visdom" än en annan som aldrig gjort ngt sånt här förut?
Hör väl till att man ska gå på en elr annan mina så att man inte nickar till??:)
Tar sin lilla tid ibland att komma på "bästa sättet för stunden". Flera ggr har jag undrat, efteråt, varför jag inte gjorde si eller så istället.
Erfarenhetsbanken blir dock större och större ju längre resan går:)

Nåja, det är ju slutresultatet som är det viktiga och får ju hoppas att det blir bra..

/Micke

ewalds
2011-01-07, 20:47
Fått på plankningen och framkanten nu.

17907
Även samtliga strips, (nästan), är på plats.

Fick även dit första vingspetsen. Det funkade faktiskt över förväntat..(tror jag)

17908

Tänkte ge mig på den andra spetsen med men det får nog vänta tills imorgon?
Dumt att oroa bordet nu, tror jag.

Lite mer stag för spetsarna ska limmas in imorgon sen återstår en del slipning.

/Micke

Ompa
2011-01-07, 23:12
Ser mycket bra ut :thumbup:
Nu ska jag skicka min små gangsters i säng och sedan ska jag ut till mitt paradis :lollypop:

ewalds
2011-01-07, 23:56
Ser mycket bra ut :thumbup:
Nu ska jag skicka min små gangsters i säng och sedan ska jag ut till mitt paradis :lollypop:

Gick faktiskt smidigt att passa in spetsen..:dance3:

Du börjar när vi andra slutar??:)
Lycka till i "paradiset"!!
Mitt är i ett stort behov av storstädning..

/Micke

Ompa
2011-01-07, 23:58
Gick faktiskt smidigt att passa in spetsen..:dance3:

Du börjar när vi andra slutar??:)
Lycka till i "paradiset"!!
Mitt är i ett stort behov av storstädning..

/Micke

Måste ju natta resten av familjen först för att få lite kvalitéts tid :man_in_love:

ewalds
2011-01-08, 00:04
Måste ju natta resten av familjen först för att få lite kvalitéts tid :man_in_love:

...o sova kan vi göra när vi blir gamla, eller??:D

Ompa
2011-01-08, 00:10
...o sova kan vi göra när vi blir gamla, eller??:D

Typ... :lollypop:

Aldrig äldre än vad man gör sig :icon_kidra:

ewalds
2011-01-08, 11:46
Typ... :lollypop:

Aldrig äldre än vad man gör sig :icon_kidra:


Så sant!
Nu är andra vingspetsen på plats, även den.
Ser ut "ungefär" som den första så hoppar bilden på den..

Nu får limmet sitta till sig medans jag drar iväg på 50-årsfest i eftermiddag.

/Micke

Corsair
2011-01-08, 22:35
Hej Micke, jag följer din tråd, det kommer att bli en fin pjäs. Min Cub står på hyllan, har ju fullt upp med Corsairen till Modell Flyg Nytt. Skall handla hos LP-Agentur, glasfiber, epoxy och glasfiberplattor. Ska också gjuta en motorkåpa till Cubben...

ewalds
2011-01-11, 17:09
Hej Micke, jag följer din tråd, det kommer att bli en fin pjäs. Min Cub står på hyllan, har ju fullt upp med Corsairen till Modell Flyg Nytt. Skall handla hos LP-Agentur, glasfiber, epoxy och glasfiberplattor. Ska också gjuta en motorkåpa till Cubben...

Kul att du följer tråden!
Lite segare mellan uppdateringarna för stunden men mkt med jobb o s v.

Nog läge att hålla sig till ett projekt åt gången, kanske??:)
känns så för mig, iaf även om vissa tycks kunna ha hur mkt på G som helst, samtidigt:)

Önskar dig lycka till med Corsairen.
Det följs även det, härifrån och ser spännande ut:)

Nä, man kanske skulle putsa lite vingspetsar i stället för att hänga framför datorn??

Micke

Corsair
2011-01-11, 21:40
Det var kul att du följer den oxå, håller på med tredje delen, kommer snart..:icon_pidu:

ewalds
2011-01-14, 20:00
Det var kul att du följer den oxå, håller på med tredje delen, kommer snart..:icon_pidu:

Åjo, läser "Modellflyg" även jag:)

ewalds
2011-01-14, 20:04
Kämpar med mina vingar.... även om det tar tid...
Vart väldigt orolig för hur spetsarna skulle funka men det gick ganska bra.
Första gjorde jag för några dagar sen, (grovt), o här följer en, kanske ointressant, videosnutt på den andra..


http://www.youtube.com/watch?v=CWV5f5_X9Y0

Kanske mest drygt att titta på??
Om inte annat så är det drygt att se o höra sig själv:)
Resultatet får ni se i helgen..

/Micke

Corsair
2011-01-15, 10:31
hej micke, det är alltid kul med bilder och filmer. Man behöver inte vara proffs, vi gör ju det för vi gillar modellflyg och modellbyggen. Fortsätt och lägga upp bilder och filmer.:):)
janne

micke säger,"kanske mest drygt att titta på??
Om inte annat så är det drygt att se o höra sig själv:)
resultatet får ni se i helgen..

/micke"[/quote]

Ompa
2011-01-15, 11:41
Wow, filma själva bygget, det var läckert :thumbup:
Nu blir det nästa steg i byggdagboken, istället för bilder blir det film :sarcastic:

ewalds
2011-01-15, 14:15
Tack, Janne & Tomas!
Tänkte att det kanske vore kul med lite rörliga bilder samt för att jag skulle lägga upp ngt i tråden för att hålla den vid liv.:)
Det finns ju några moment man skulle kunna filma, t ex klädsel och dyl kanske?

Nu ska det borras för fästena till stöttorna vilka ska limmas på plats i morgon.
Sen är det, faktiskt, dags att testa vingarna på kroppen:)

Blir att ge sig på skevroder och flaps sen.

/Micke

Corsair
2011-01-15, 16:23
Hej Micke, blir det en film igen eller blir det bilder, jag måste nog fixa min videokamera och lära mig mer om hur man redigerar filmer i IMovie. ...:vroam:

ewalds
2011-01-15, 18:38
Hej Micke, blir det en film igen eller blir det bilder, jag måste nog fixa min videokamera och lära mig mer om hur man redigerar filmer i IMovie. ...:vroam:

Det är nog inte alls omöjligt att det kommer en eller annan filmsnutt till om ni så önskar?
Dröjer kanske en dag eller två tills jag ska testa vingarna på kroppen.
Är ju smidigt att bara sätta kameran på stativet medans man jobbar.
O klart ska du fixa kameran, Janne:) Är den sönder?

/Micke

Ompa
2011-01-15, 20:02
Vad bra det går för dig, önskar dig all lycka.

Han med ett kort pass i natt, så nu är högersidan på min Cub klar och det är dags att börja med väbstra halvan.

ewalds
2011-01-16, 09:26
Vad bra det går för dig, önskar dig all lycka.

Han med ett kort pass i natt, så nu är högersidan på min Cub klar och det är dags att börja med väbstra halvan.

Tack, Tomas!
Har infästningarna till vingstöttorna klara att limmas dit nu så i morgon ska vingen provas på kroppen.
Lite finputsning o s v återstår samt skev o flaps.
Men lite då o då så ska jag väl komma dit så småningom?
En storstädning ska till i rummet, nu får jag snart inte plats.

Misstänker att din andra sida är klar när detta skrives, kanske:thumbup:

/Micke

Corsair
2011-01-16, 12:47
Hej Micke, "En katt bland Hermeliner", detta är det som gör att min Cub ligger still.:ciao:


18184

ewalds
2011-01-16, 16:17
Hej Micke, "En katt bland Hermeliner", detta är det som gör att min Cub ligger still.:ciao:


18184

Vet ju att du har lite att pyssla med:)
Och Cuben lär nog inte gå någonstans så det kommer säkert det med:sarcastic:

/Micke

ewalds
2011-01-17, 17:51
Ett steg framåt bland balsa o lim.
Börjar ta hårt på dom lösa träbitarna nu, faktiskt.
Fortsätter plåga er med bilder.

18220
8 st fästpunkter för vingstöttorna klara för montering.

18221
Fästena på plats, allt enl ritningen.
Kommer nog dock att göra en modifiering av vingstöttorna för att få en smidigare montering?
Mer om det senare.

18222
Det färdiga resultatet.

18224
"Flapsen" nu separerade från vingarna.
Lite pyssel återstår med dom.

18223
Så kom då den efterlängtade stunden då jag fick hänga på vingarna på prov, för första gången.
Mest för att se så det passade innan jag limmar fast styrhylsorna i vingarna.
Allt verkar ok så långt i alla fall.

18225
Framifrån!

18226
Efter en hel del testande så vände jag på modellen, satte epoxy på hylsorna och tryckte in dom, över stiften på kroppen.
På med några tvingar för att hålla vingen på plats. Återstår att se imorgon om jag får isär det hela så jag kan göra andra sidan??:)
Framför vingen ligger skevrodrets bakkant i väntan på torkn.
Satte den över en aluprofil för att det ska blir rakt...

/Micke

/Micke

Corsair
2011-01-17, 18:43
Hej Micke, några Cubar och andra flyg...:)

http://vogelsang-aeroscale.com (http://vogelsang-aeroscale.com/)

Kolla i "VINTAGE"!!!!!!

Ompa
2011-01-17, 21:53
Hej Micke.

Ser oförskämt bra ut :sarcastic:
Får mig att längta hem till hobbyrummet :lollypop:

ewalds
2011-01-17, 22:07
Hej Micke, några Cubar och andra flyg...:)

http://vogelsang-aeroscale.com (http://vogelsang-aeroscale.com/)

Kolla i "VINTAGE"!!!!!!


Den tackar vi för, Janne!
Mkt godis den länken ledde till ju:)
Har du handlat ngt därifrån?

Blev ju klart sugen på en intrumentpanel till cuben:)
http://www.noll-modelltechnik.de/cockpits_sonstige.htm

Får vänta tills jag ser att den verkligen flyger först, bara:)
Sen kan man pyssla med smådetaljer under vintermånaderna.

/Micke

ewalds
2011-01-17, 22:10
Hej Micke.

Ser oförskämt bra ut :sarcastic:
Får mig att längta hem till hobbyrummet :lollypop:

Tack, Tomas!
Hoppas att det blir bra med:)

Veckorna går ju rasande fort nu men du ska ju snart ha hobbyrummet med dig ju??:)

/Micke

Ompa
2011-01-17, 22:36
Tack, Tomas!
Hoppas att det blir bra med:)

Veckorna går ju rasande fort nu men du ska ju snart ha hobbyrummet med dig ju??:)

/Micke

Jo det är tanken, men bör bygga kroppsidorna hemma för att få plats med mitt lite mindre byggbord i husvangen.

Ang panelerna, en sån måste man ju nästan bara ha :)
Skammligt läckra :man_in_love: aningen dyra kanske :scared:

ewalds
2011-01-17, 23:09
Jo det är tanken, men bör bygga kroppsidorna hemma för att få plats med mitt lite mindre byggbord i husvangen.

Ang panelerna, en sån måste man ju nästan bara ha :)
Skammligt läckra :man_in_love: aningen dyra kanske :scared:

Förstår att du kan behöva lite prefabricerat hemma:)
Grymt sugen på att se bilder från din kombinerade husvagn/byggbod sen:D

Jo, 129 euro, va det väl?
Har letat en del men inte hittat ngt bra annars?
Tyckte dom va skitfräna.
Får vänta tills nästa vinder, dock..

/Micke

ewalds
2011-01-18, 22:32
Var tvungen att försöka sära vingen från kroppen imorse, innan jag åkte till jobbet.
Det verkade passa bra så nu ligger den andra vinghalvan med styrhylsorna fastlimmade, i spänn på kroppen.
So far, so good:)

I väntan på att limmet torkar satte jag dom sista webbarna på ena vingen sen började jag göra lite test med "pinkingtape" och simulerade stygn och nitar.

18245
Detta är andra försöket.
Märkte upp på en bit balsa och dopade några ggr.

18246
Sen försökte jag få till stygnen med vitlim i en spruta.
Ska ta en storlek mindre nål, nästa gång.

18247
När limmet torkat satte jag dit tapen. Denna bild är från försök nr ett, då jag glömde plåta detta moment andra gången.
Mest för att visa tapen. Svag värme verkar vara modellen.

18248
Efter några tunna lager primer blev resultatet som ovan.

Kommer att krävas lite mer träning innan jag vågar applicera det hela på modellen men skam den som ger sig:)

/Micke
http://www.rcflyg.se/forum/images/misc/pencil.png

Ompa
2011-01-19, 22:02
Kan bara berömma ditt arbete Micke. Det kommer bli grymt.

Ang instrumenten, 129 euro är i överkant, men måste man så måste man :sarcastic:

Imorgon kväll åker jag hem, och så vitt jag vet är det inga stora planer i helgen, inte mer än ex fruns 42års kalas på fredag, antar att jag bör delta då jag inte flyttat ännu :rolleyes: Tror jag ska kunna klämma några timmar med Captain Morgan & Cuben i hobby rummet :lollypop:

ewalds
2011-01-20, 16:14
:th_o:
Kan bara berömma ditt arbete Micke. Det kommer bli grymt.

Ang instrumenten, 129 euro är i överkant, men måste man så måste man :sarcastic:

Imorgon kväll åker jag hem, och så vitt jag vet är det inga stora planer i helgen, inte mer än ex fruns 42års kalas på fredag, antar att jag bör delta då jag inte flyttat ännu :rolleyes: Tror jag ska kunna klämma några timmar med Captain Morgan & Cuben i hobby rummet

Suger åt mig som en svamp av berömmet:sarcastic:
Just nu är det flappar och skevar på byggbordet här. Har en tanke att vingarna ska vara helt träfärdiga, inkl roder, flaps och servon, efter helgen:crazy_pilot:
Jo, klart sugen på panelen menden får vänta ett tag..

Nåja, festen kanske inte håller på hela natten o det brukar ju vara "din" tid så det ordnar sig säkert:)
Ett hobbyrum, Captain Morgan och en byggsats .........Paradis??:love:

/Micke

ewalds
2011-01-22, 00:46
Slit o släp, ingen rast o ingen vila..

Rationell produktion har det varit igår o idag...
Varvat flaps o skevar om vartannat.. Skevar på ena sidan o flappar på den andra, på byggbordet..


18314
Första skevrodret!

18315
Urtag för gångjärn ska fixas..

18316
Blodvite uppstod! Känns igen??:D

18317
0,8mm plyfa går alldeles utmärkt att klippa med en bra sax..

18318
Köpt nytt vitlim... Riktigt bra o lättslipat..

18319'
Ena vingen med roder och bromsar!
Finputsning på båda sidorna återstår samt montering av servon...

Lite flyt just nu, känns det som?? Den andra vingen släppte mjukt o fint efter limningen av styrhylsorna..
En hel del "finlir" kvar men nu ser man verkligen en ände på bygget, även om det återstår mkt innan man är där..
Snart dags att klä på allvar.....o vingstöttorna ska knåpas ihop....

Blir den klar till Östersund, månne??:D


Måste även inflika en kommentar ang besökarantalet.. Över 8000 visningar på några månader?? Tyder väl på ett visst intresse, kanske?? Kul i vilket fall o varmt tack till alla läsare!

/Micke

ewalds
2011-01-22, 20:28
Dagen har ägnats åt att få skevroder, flap och servo på plats i den ena vinghalvan.

18349
Vinghalva inkl. allt!!

Servon monterade, förlängt och märkt kablarna.

18350
En bit krympslang över skarven ska, förhoppningsvis, förhindra att den delar på sig?

Alltihop tog lite längre tid än jag trodde, framförallt att passa in gångjärnen.
På flapsen går dom genom en furulist, diagonalt, dessutom.
Satt med ett 1mm borr och "pillade" tills jag fick igenom ett slipat bågfilsblad.

Nu återstår att testa servona samt att finputsa vinge och roder sen är denna halvan klar att börja lackas.
Det får nog bli imorgon, tror jag. Känner mig ganska nöjd för tillfället.

/Micke

ewalds
2011-01-25, 18:49
Små steg i riktning framåt!

Börjat dopa skevroder och flaps, vingarna står på tur.
Även primat och slipat lite färdigklädda smådetaljer inför den, så småningom, stundande målningen.

18421

Ska även börja så smått på vingstöttorna nu.
Många eldar i järnen:D

/Micke

Ompa
2011-01-25, 20:10
Bara inse att man är hästlängdert efter :sarcastic:

ewalds
2011-01-25, 20:23
Bara inse att man är hästlängdert efter :sarcastic:

De vore väl attans om jag inte skulle ligga ngt steg före dig??:D
Mycket återstår ju dock. Du kanske hinner före mig till mål ändå, vem vet??:)

Tror banne mig att jag ska börja dopa vingarna ikväll med. Första strykningen i alla fall!

Ompa
2011-01-25, 20:28
Kör hårt :thumbup:

ewalds
2011-01-25, 21:54
Nu va det gjort...
Roderna färdigdopade och klara att kläs. Vingarnas ovansida har fått första strykningen..
Nu har jag fått nog med ångor för ikväll, tror jag??:afraid:

Fortsättning följer!

/Micke

Corsair
2011-01-26, 12:24
Hej Micke, fint bygge, spännande att du snart börjar lägga på duken...:man_in_love:

ewalds
2011-01-27, 17:19
Hej Micke, fint bygge, spännande att du snart börjar lägga på duken...:man_in_love:

Tack, Janne!
Det går framåt, sakta men säkert:sarcastic:
Vingarna har fått två omgångar dope nu och lär få den sista innan sängen ikväll.
Sen ska det limmas vingstöttor!
Ambitionen är att stöttorna ska bli klara i helgen sen är det bara att duka på:)
Fick även en lektion i sprutmålning igår och provade lite på några smådetaljer. Klart intressant om än inte helt lätt.
Smådetaljer ska primas och putsas, pinkingtape o stygn ska på o s v..
En hel del pyssel kvar när man tänker efter:)
Men lite då o lite då så.........

/Micke

McLund
2011-01-27, 21:25
Tack, Janne!
Det går framåt, sakta men säkert:sarcastic:
Vingarna har fått två omgångar dope nu och lär få den sista innan sängen ikväll.
Sen ska det limmas vingstöttor!
Ambitionen är att stöttorna ska bli klara i helgen sen är det bara att duka på:)
Fick även en lektion i sprutmålning igår och provade lite på några smådetaljer. Klart intressant om än inte helt lätt.
Smådetaljer ska primas och putsas, pinkingtape o stygn ska på o s v..
En hel del pyssel kvar när man tänker efter:)
Men lite då o lite då så.........

/Micke

Hej Micke!

Jag bara måste fråga, dope... vad använder du för dope och i vilken blandning?

//McLund

ewalds
2011-01-27, 21:51
Lyckades med mitt uppsåt ikväll!

18450
Vingarna färdigdopade och stöttorna sammanfogade.



18451
Kalas passform på dom redan formade vingstöttorna.
Tunnt med epoxy o sen tejpade jag ihop halvorna.
Plockade även fram övriga detaljer som ska vara med.

/Micke

ewalds
2011-01-27, 21:55
Hej Micke!

Jag bara måste fråga, dope... vad använder du för dope och i vilken blandning?

//McLund

Hej McLund!
Klart man ska fråga om man undrar något:)
En bild på dopeburk och förtunning!
18454
Blandas 50/50%.

Hoppas att det hjälpte??

/Micke

McLund
2011-01-28, 19:58
Hej McLund!
Klart man ska fråga om man undrar något:)
En bild på dopeburk och förtunning!
18454
Blandas 50/50%.



Hoppas att det hjälpte??

/Micke

Tackar så hjärtligt för informationen! ;-)

Jag ser att det är Randolph´s produkter du dopar med, är det så att du även tänker använda Randolph´s färg sedan?

Handlar du på ARIGO TEKNIK AB eller direkt från Amerikat?

Lite frågor pga av att jag håller på med en "oklippt" SIG 1/4-skala J3 Cub som jag skall börja duka framöver med Sig´s Koverall.


//McLund

ewalds
2011-01-28, 21:07
Tackar så hjärtligt för informationen! ;-)

Jag ser att det är Randolph´s produkter du dopar med, är det så att du även tänker använda Randolph´s färg sedan?

Handlar du på ARIGO TEKNIK AB eller direkt från Amerikat?

Lite frågor pga av att jag håller på med en "oklippt" SIG 1/4-skala J3 Cub som jag skall börja duka framöver med Sig´s Koverall.


//McLund

Kul att kunna hjälpa till!!:)
Det ska målas med färg i samma fabrikat.
Köpes via ARIGO precis som du misstänkte:)
Handlar gemensamt i klubben. Är några st som håller på med samma material för tillfället.
Väldigt intressant, tycker jag.
Klär med Ceconite som, om jag förstått det hela, är en aning tjockare än koverall?
Tycker dock att det gått väldigt bra hittills. Får väl se hur det blir till slut?
Koverall blir nog alldeles utmärkt det med.
Du får väl lägga upp en tråd på din cub??:) Eller det finns kanske redan?

/Micke

ewalds
2011-01-28, 21:15
Fick passat ihop första stöttan ikväll.

18479

Medan den torkar det obligatoriska dygnet fick jag putsat lite smådelar.
Kunde inte låta bli att testa att göra stygnen "på riktigt".

18480
Efter ngt mer träning vågade jag prova på undersidan av höjdrodret.
Ska bli oerhört spännande att skåda resultatet när pinkingtapen är på??

/Micke

Ompa
2011-01-29, 11:14
Ser mycket bra ut Micke :thumbup:

För min del blir det nog inte något byggt alls denna helg. Är helt däckad av influensan :bawling:

ewalds
2011-01-29, 17:35
Ser mycket bra ut Micke :thumbup:

För min del blir det nog inte något byggt alls denna helg. Är helt däckad av influensan :bawling:

Tack, Tomas!
Du får krya på dig och ta nya, friska tag sen..:)
Dina byggen lär nog finnas kvar:thumbup:

/Micke

ewalds
2011-01-29, 17:55
Nöjd med dagen, faktiskt!
Fortsatt med vingstöttorna under dagen..
Andra är sammanfogad och ligger på tork

18511
Urfasningen till plåtbitarna som ska sitta mot vingen är i den undre halvan av stöttorna.
Inget som framgår av beskrivningen men man måste göra en vänster och en höger-stötta.
Hade nog en smula tur som reagerade där annars hade jag nog kommit upp med en felvänd o det hade inte varit så lätt att rätta till.

18513
Böjde till blecken som ska sitta mot vingen i rätt vinkel samt rundade av ändarna.
19,5 grader enl ritning.

18512
Därefter tog jag tag i kroppsfastsättningen av stöttorna.
Noga med tillpassningen av mässingsröret. Inget glapp får förekomma.
Lite finlir men det gick bra.

18514
Här ses hylsorna som ska passas in i plåtvinklarna.
Ska sedan fogas samman med epoxy under värme.
Ruggade båda ytor med grovt sandpapper och avfettade med aceton.
Fick lite bry hur jag skulle få dom att bli stående men lösningen blev en magnet.

18515
Sen in med hela kakan i 100 grader i ugnen:)

18516
Sidorodret blev, även det, bestyckat med stygn under dagen.
Börjar få lite kläm på det nu, tycker jag?
Spelar stor roll hur nålen är vinklad samt bra stöd för händerna..

18517
Höjd o sidoroder klara med tape och allt.
Färdiga för målning!! Ska bli oerhört spännande att se resultatet med färg på:)
Tror det kan bli bra, faktiskt??
Vad gäller pinkingtapen så är det ett företag för sig.
Måste värma med svag värme och stor försiktighet.
Inte trycka eller dra järnet utan bara lägga det med sin egen tyngd på tapen ngn sekund.
Lite pill runt varje stygn så det är lite tidsödande.
Men det gick ganska bra efter ett tag de me, tycker jag.

Nu kastar jag in handduken för ikväll och ska sätta mig framför en film så får vi se vad som händer imorrn??

Önskar er en trevlig lördakväll!!

/Micke

ewalds
2011-01-30, 14:26
Tyckte mig ha ett skapligt stort byggbord men när momentet med vingstöttorna blev realitet då räckte det inte längre till:(
Fick ta mig en rejäl funderare igår kväll hur detta skulle lösas då modellen ska läggas upp och ner med båda vingarna monterade. Golvet var under övervägande ett tag men övergavs till förmån för en 3m alustege och en bräda.


18531
En färdig balsabit finn i satsen som ska ligga under modellen vid tp-läget.
Allt för att få den rätta V-formen på vingarna.

18532
Efter att passat in stötta nr 1, efter mycket kollande, vägande och mätande, limmade jag fast fästena.

18533
Satte även lite epoxu på kroppsfästet.
Detta ska, enl beskrivningen, borras med fyra M2 och jag tror det blir lättare att få det rätt med skruvarna när det sitter på plats? Vi får väl se i morgon:)

18534
Lite tejp under fästet ska, förhoppningsvis, förhindra utträngade lim att fästa på vingen?
Kan ju bli drygt att behöva transportera den hel:)

Allt passar nästan oroväckande bra?
Jag förväntar mig ngn form av bakslag hela tiden men än verkar det funka...

Nu får hela härligheten ligga till imorgon och jag ska pyssla lite med mellanstöttorna.

/Micke

Corsair
2011-01-31, 13:47
Hej Micke, nu har du full fart på bordet, skall försöka ta hand om min Cub i veckan....:girl_cray3:

ewalds
2011-01-31, 18:38
Hej Micke, nu har du full fart på bordet, skall försöka ta hand om min Cub i veckan....:girl_cray3:

Jo, det är aningen trångt på bordet just nu.
Men bara tills imorgon, då kan jag ta bort sista stöttan o dela på det hela igen.
Sen är det snart dags att börja klä på allvar:)

Jasså, är Corsairen flygfärdig nu då?:dance3:
Eftersom du har tid med cuben, menar jag??:)

/Micke

ewalds
2011-01-31, 18:55
Första "mellan"-stöttan på plats. Även en hel del gjort på den andra men kan inte sätta den än.
Limmet måste torka på huvudstöttan som just är limmad.


18581
Frångick byggbeskrivningen en del här då den ska göras i 1,5mm pianotråd och om man tycker det ser klent ut kan man sedermera klä det hela i balsa??
Tog fästena från byggsatsen och silverlödde på lite grövre mässingsrör istället, allt efter ideér av andra cubbyggare:)
Två plåtsvep och skruv+mutter för att hålla ihop det hela.
Imorn blir den andra sidan helt klar sen kan jag dela på grunkorna igen och få lite plats att klä.

/Micke

Ompa
2011-01-31, 20:36
Men gud vad du ligger i. Heja :thumbup:

Legat däckad hela helgen men det blev ändå ett par kroppsspant byggda i går innan avresa mot jobbet.

ewalds
2011-01-31, 21:42
Men gud vad du ligger i. Heja :thumbup:

Legat däckad hela helgen men det blev ändå ett par kroppsspant byggda i går innan avresa mot jobbet.

Jo, det känns som det flyter på lite nu, faktiskt..
O nu börjar man ju skymta en färdig modell, till slut:)
Inte så många sidor kvar i byggbeskrivningen men mycket småplock återstår.
Men KUL är det:D

Jobba lugnt så att du orkar bygga i helgen;)

/Micke

Ompa
2011-01-31, 21:59
Har siktet inställt på en del byggande till helgen :lollypop:

Börjar hända en del på husförsäljnings fronten nu. Hoppas allt är klart nu till helgen och köparen skrivit under köpekontraktet. Då kan man faktiskt börja gå in i andra andningen :sarcastic:

ewalds
2011-02-01, 07:14
Har siktet inställt på en del byggande till helgen :lollypop:

Börjar hända en del på husförsäljnings fronten nu. Hoppas allt är klart nu till helgen och köparen skrivit under köpekontraktet. Då kan man faktiskt börja gå in i andra andningen :sarcastic:

:thumbup: Håller alla tummar att det ordnar sig för dig snart!

ewalds
2011-02-02, 07:48
I gårkväll fick dom färdiga roderytorna en omgång med silverfärg.
Tack Lars, för lektionen i sprutmåleriets ädla konst:)
Pinkingtapen satt kvar och resultatet blev faktiskt ganska bra, tycker jag.
Tyvärr glömde jag ta kamera med mig så bilderna får komma vid ett annat tillfälle.

Stöttorna blev klara och nu ska jag städa upp och börja klä vingar.

/Micke

ewalds
2011-02-04, 20:42
Lite uppdatering ang. bygget, kanske??
Även igårkväll blev det lite målning och det är ju precis hur kul som helst:)
Naturligtvis glömde jag att ta med mig såväl video som stillbildskamera.
Nog trångt i "arbetsminnet" just nu??:sarcastic:

Färgspruta är beställd och väntas hem i kommande vecka!!
Very spännande:)


18672
Nåväl, roderna har, som sagt, fått en omgång silver och igår fick dom lite vitt.

18673
Ett smärre problem som uppstod var att damm, hår och dyl ville smuga sig in under kanterna på pinkingtapen. Syns nog lite på bilden, tror jag?
Ganska enkelt att ta bort men ska ändra arbetsflödet en smula inför vingar o s v.
Många lager återstår:)

18674
Eftersom jag hade kroppen på bordet efter tillverkningen av stöttorna så fortsatte jag med lite förberedande arbeten på den. Lite slipning, pensling av tunnad eposy samt montering av fästen för motorkåpan.
Fick använda uppfinningsrikedomen för att få dom på plats.
En balsalist med underlägg för rätt mått, fästet CA-limmat på listen som är nålad i golvet. Epoxy på fästet som förhoppningsvis sitter kvar imo??:)

18675
Ovansidan, (som här är under för modellen ligger upp o ner), gjorde jag en balsavinkel, där jag CA-limmade fästet sen nålade fast. Kom inte på ngt bättre, tyvärr:(

18676
Duken passas till och fästs.

18677
Båda vingarna klädda på undersidan.. Ej sträckta, än.

18678
Tänkte avsluta dagen inlägg med en "aptitretare"??
En hint om vad som komma skall....kanske??:D

/Micke

ewalds
2011-02-05, 21:38
Har låtit videokameran rulla lite medans jag förberett och klätt vingen.
Bara klippte ihop en snutt lite snabbt om det skulle intressera någon?


http://www.youtube.com/watch?v=SAdcH7W9PC8

Nu är i alla fall den ena vinghalvan färdigklädd och lackad första gången.
Kört nästan slut på såväl dope som duk. Får hämta mer imorgon så den andra halvan kan få en ovansida med.

/Micke

Ompa
2011-02-06, 09:05
Så otroligt snyggt det blir. Lite mer pill än med typ oratex eller liknande, men resultatet borde bli enastående.

Du har även ett PM.

ewalds
2011-02-06, 20:51
Andra vinghalvan färdigklädd och dopning pågår för glatta livet!
Hinner förmodligen inte få båda färdigdopade ikväll såvida jag inte tar natten till hjälp?
Det tar sin lilla tid, detta här:D

/Micke

McLund
2011-02-06, 21:49
Har låtit videokameran rulla lite medans jag förberett och klätt vingen.
Bara klippte ihop en snutt lite snabbt om det skulle intressera någon?


"om det skulle intressera någon?.... " Jo du tack, jag sitter här och bara suger i mig allt jag kan från denna fantastiska tråden. Det är så roligt att kolla på hur proffsen gör... :)

Tack för film-"snutten"!

//McLund

ewalds
2011-02-06, 21:58
"om det skulle intressera någon?.... " Jo du tack, jag sitter här och bara suger i mig allt jag kan från denna fantastiska tråden. Det är så roligt att kolla på hur proffsen gör... :)

Tack för film-"snutten"!

//McLund

"Proffs"???:stupido2:
Jag bugar o bockar, McLund, men något proffs är jag definitivt inte:)
Detta är första gången för mig, dock har jag bra support till min hjälp:)
Det är ju, dessutom, mitt allra första riktiga bygge men jag lär mig massor, hela tiden, längs resans gång:) Trial and error, som bekant!!
Kul att du gillar tråden och om den sen kan vara till hjälp för någon så är det ju än roligare. Jag har i alla fall kul.

/Micke

McLund
2011-02-06, 22:17
En liten fråga igen.....

När du lägger på dopen efter det att du spännt upp duken med strykjärnet, kör du fortfarande med 50/50 av dope/thinner-blandningen då? Om det är så, det är ingen risk att det "blöder" igenom duken för mycket mellan spryglarna med den blandningen då?

//McLund

ewalds
2011-02-06, 22:23
En liten fråga igen.....

När du lägger på dopen efter det att du spännt upp duken med strykjärnet, kör du fortfarande med 50/50 av dope/thinner-blandningen då? Om det är så, det är ingen risk att det "blöder" igenom duken för mycket mellan spryglarna med den blandningen då?

//McLund

Så välkommet så!
Det är fortfarande 50/50 efter att väven är spänd och det blöder inte igenom. Det dunstar och blir klibbigt på mkt kort tid.
Däremot får man vara lite försiktig med första strykningnen där man fäst duken så att man inte löser upp där man fäst, om du förstår?
Inget som jag upplevt som något problem, dock.

/Micke

Baua
2011-02-06, 23:06
Hej!
Kan väll säga att en Cub inte direkt ligger på min tio i topplista över "vill ha plan", men jag tycker att ditt bygge är mycket fint. Kul med videon.:)

Hils
Magnus

ewalds
2011-02-07, 21:27
Hej!
Kan väll säga att en Cub inte direkt ligger på min tio i topplista över "vill ha plan", men jag tycker att ditt bygge är mycket fint. Kul med videon.:)

Hils
Magnus

Hej o tack, Magnus!
Efter att kikat lite på dina bilder så förstår jag mkt väl att Cub inte är Din grej:)
Ungefär lika sugen på en jet, är jag:)
Kan dock inte sluta förvånas över dess realism och vackra byggen.
Vilken tur att vi alla är olika??:) Hade blivit lite tjatigt annars.

Mvh
Micke

ewalds
2011-02-08, 19:25
Båda vinghalvorna färdigdopade. (Äntligen):)

18805
Imorgon ska det på lite primer/filler sen ska det putsas, "sys" och tejpas.
Sen är dom klara för målning:D

Ett spännande paket anlände idag.

18806
Japp, färgsprutan!

Och den var jag ju, naturligtvis, tvungen att testa lite lätt:)

18807
Provade lite vitt på takluckan samt luckan för mottagarfacket.
Det gick över förväntan, måste jag säga:)
Efter att satt i lite större munstycke kan det nog bli riktigt bra efter lite träning??:)

/Micke

ewalds
2011-02-12, 20:20
Har pysslat med förberedande arbeten infär lite målning av vinge idag.


18860
Satt dit pinkintapen på ena halvan.
Det är en del pyssel då vaje halva innefattar 256 "stygn" som jag får vräma lite försiktigt runt.
Det var så mycket pyssel att jag alldeles glömde bort årsmötet på klubben:( Ber om ursäkt för det!

Full av förväntan laddade jag färgsprutan med en omgång silver, nu ikväll..

18861
Resultatet!
Snacka om att alla "skavanker" framträder som en tysklandsfärja på E6:an??
Nu ska det "stygnas" andra halvan samt putsas o donas..

/Micke

Sweeper
2011-02-12, 20:31
Väldigt snyggt jobb!:thumbup:


Göran

McLund
2011-02-13, 11:37
... Full av förväntan laddade jag färgsprutan med en omgång silver, nu ikväll..

/Micke

Silver??? Nu é ja inte mé riktigt.... Är det grundfärgen som är silver? :confused:

//McLund

ewalds
2011-02-13, 18:00
Silver??? Nu é ja inte mé riktigt.... Är det grundfärgen som är silver? :confused:

//McLund

Silver i botten av, egentligen, flera anledningar!
Dels ger det en bra "täckgrund" för färdigfärgen, dels avlöjar det lilla minsta slarv i underarbetet, (jodå, det var lite grann):), och för det tredje så förhindrar det att solens UV-strålar gör duken skör.
Det sista kanske inte så viktigt på modeller då, kanske? Skadar ju inte i alla fall:)

/Micke

ewalds
2011-02-13, 18:01
Väldigt snyggt jobb!:thumbup:


Göran

Man tackar!:)

ewalds
2011-02-14, 19:52
Ingen risk att man blir sysslolös nu, direkt:sarcastic:

Håller som bäst på att få vingar och allt som hör därtill, klart för att börja måla.
Det tar sin lilla tid, roder och flaps är dukade och nästan färdiglackade.
En runda kvar på skevarna men det blir ikväll.

18937
Roderhornen i flapsen limmades dit alldeles just:)

18938
Många moment på G hela tiden nu. Hoppas få allt klart till helgen så att hela härligheten kan få en omgång silver??
När sen Det är kalrt ska det bli vitt.
Efter det är det dags att börja klä kroppen, som fått stå till sidan ett tag nu.
Och det jag bävar mest inför är maskeringen sen?? Jaja, det ger sig väl det me:)
Blir till att ringa in en hjälpande hand där, tror jag??:thumbup:

/Micke

Ompa
2011-02-14, 20:01
Du kämpar på Micke, och bra vill det bli också :lollypop:
Det gillar jag :)

ewalds
2011-02-15, 17:07
Du kämpar på Micke, och bra vill det bli också :lollypop:
Det gillar jag :)

Det gäller att smida medans järnet är varmt, sägs det ju:D
Det blir ett smärre uppehåll i byggandet om ett tag, tyvärr..
Ska dock försöka hinna med så mkt som möjligt innan dess:)

ewalds
2011-02-16, 19:29
Arbetet med att få vingdelarna klara för målning fortgår.

18977
Lite smärre "blessyrer"på den redan silvermålade halvan fixas med en blandning av lack och talk.
Oerhört smidigt! Ett värdefullt tips jag tackar för..:)
Väldigt lättslipat.

18978
Även skarven vid listen där flapsen ska sluta till fick fyllas ut lite med ovanstående mix.
Fick skära duken i hörnet. Här den omålade halvan.
Har täckt över ytorna med plast i väntan på målning för att ev slippa damm och smuts som fastnar under taggarna i pinkingtapen.

18979
Flapsen håller på att få sina "stygn". Dom små plastbitarna är mina mallar för stygn och tejp.
Roderhornen på skevroderna blev limmade igår och just nu har dom fått lite primer/filler.
En klibbduk är ytterligare ett värdefullt tips att använda för att göra ytor rena fr damm och smuts.
Väldigt effektiva, må jag säga.
Om allt fortgår som planerat BLIR det målning på lördag:D

/Micke

Sweeper
2011-02-18, 06:46
Mmmm, det ser verkligen tjusigt ut. Och här kan man snappa upp en hel del intressanta tips. :)


Göran

ewalds
2011-02-18, 15:00
Mmmm, det ser verkligen tjusigt ut. Och här kan man snappa upp en hel del intressanta tips. :)


Göran

Tack, Göran!
Inte för att jag tror att jag har så mkt att lära dig direkt utan snarare tvärtom:D
Men visst kan man få en hel del tips o trix via byggtrådarna o det är ju alltid kul om man kan tillföra något. Har själv snappat upp en hel del matnyttigt via trådarna o inte minst kan man knyta värdefulla kontakter)
Det är väl liksom lite meningen med det hela?:)

Nu ska det målas för glatta livet här:thumbup:

ewalds
2011-02-19, 16:29
Timmarna bara flyger förbi när man håller på!

Vinghalvor och roder har fått sista silverlagret, (efter lite bättring).

19047
Så ser det ut tillsammans:)
Om allt går som planerat hade jag tänkt att börja måla vitt på dessa i morgon?

Efter att vingarna ska ligga ett dygn nu så är det bara att rensa bordet och få upp kroppen.
Där har ju inte hänt något, på ett tag nu.
Började med att passa till fästena för noskåpan som jag limmade dit för några veckor sedan.
Väldigt noga att kåpan sluter till fästena för att inte hålen ska vidga sig av vibrationer. (Enl. byggbeskrivningen)
Lite pyssel att få till det då vinklarna inte är räta.

19048
Även det gick över förväntan, faktiskt.

19049
Framifrån!

Ska klä kroppen innan jag sätter på motorn och passar in kåpan för gott så det är lite kvar dit.
Kan kanske börja klä lite imorrn med?

19050
Vajrarna till sidorodret måste med innan klädseln kommer på.
Nu kom vantskruvarna som Ompa skickade, väl till pass:thumbup:
Tack för dom, Tomas!
Vet egentligen inte hur Toni Clark har tänkt sig annars? Framgår inte, tyvärr.

19051
Här monterat på oket!

19052
Nu är det bara att lacka på några ggr sen ska det kläs.
Eller, rättare sagt, försökas. Kan nog bli lite väl valda ord på vägen, kan jag tänka?
Ska ha lacken klar ikväll i alla fall!

/Micke

Ompa
2011-02-19, 16:46
Ser mycket bra ut Micke, keep up the god work. Den där kärran kommer definitivt susa runt i lufthavet om några månader :lollypop:
Kul att lite av mina sparade grejor kommer till användning istället för att bara bli liggandes.

Själv håller jag på som bäst att tömma mitt hobbyrum och göra plats för flyttkartonger och annan bråte. Inte roligt, men dock nödvändigt :icon_butt:

ewalds
2011-02-19, 22:39
Ser mycket bra ut Micke, keep up the god work. Den där kärran kommer definitivt susa runt i lufthavet om några månader :lollypop:
Kul att lite av mina sparade grejor kommer till användning istället för att bara bli liggandes.

Själv håller jag på som bäst att tömma mitt hobbyrum och göra plats för flyttkartonger och annan bråte. Inte roligt, men dock nödvändigt :icon_butt:

Hoppas att du har rätt där, Tomas?
Börjar själv tro på att det ska kunna bli premiär kommande säsong, faktiskt:D
Vi får väl se hur det går??:)
Färdig med lackningen av kroppen nu så det blir till att försöka klä lite imrgon.

När går flyttlasset, då?

/Micke

Ompa
2011-02-19, 23:30
Hoppas att du har rätt där, Tomas?
Börjar själv tro på att det ska kunna bli premiär kommande säsong, faktiskt:D
Vi får väl se hur det går??:)
Färdig med lackningen av kroppen nu så det blir till att försöka klä lite imrgon.

När går flyttlasset, då?

/Micke

Hämtar nyckeln till lägenheten 1:a April. Sen är det bara att börja köra & bära grejor :sarcastic:

ewalds
2011-02-20, 17:16
Hämtar nyckeln till lägenheten 1:a April. Sen är det bara att börja köra & bära grejor :sarcastic:

O sen är snart flygsäsongen i full gång:)
Du får spara på byggena till hösten och ägna vår/sommar att flyga??
Fast, det lär väl bli "byggväder" några dagar även denna sommar, kanske??:sarcastic:

ewalds
2011-02-20, 17:27
Är i full gång med att klä kroppen.
Jäklar vilken tid det tar!

19084
Började tidigt i morse på undersidan.
Det gick skapligt, tycker jag.

Värre blev det när vänstersidan skulle kläs.

19085
Efter mycket funderingar hur jag skulle gå tillväga beslöt jag mig för att försöka göra hela sidan i ett stycke.
Lite lurigt att skära längs stabben men vågade till slut sätta rakbladet i duken.

Väldigt svårt att få till det bra runt stabben, faktiskt. Mkt pill och känner mig väl inte helt nöjd med resultatet:(
Ska testa att värma lite försitkigt på dom kritiska ställena för att se hur det utvecklar sig.
Annars är det bara att dra bort eländet igen o börja om??

19086
Så här ser det ut just nu i alla fall!
Har tagit hela dagen i anspråk att få på botten och en sida..
Nåja, det är bara att kämpa vidare.
Om det, efter krympningen, ser ok ut så ska jag påbörja även den andra sidan?

/Micke

ewalds
2011-02-21, 19:46
Kroppen i det närmaste färdigklädd nu.
Lite fönsterbågar, dörrar o sånt smått o gott kvar.
Jodå, det löste sig med klädseln. Lite värme gör rena underverk ju:)

19107
Håller som bäst på med stabben.
Ena undersidan fäst.

19108
Även höjdservot fick ta plats.
Dels för att få kabeln på plats innan klädsel o sen ska det målas i samma färg som kroppen, är det tänkt.

Vajern som sticker ut är till sidodrodret.
Några förslag på hur man ska lösa det eller ska man bara låta den löpa ut genom ett hål i klädseln?
Många funderingar blir det!

/Micke

Corsair
2011-02-21, 20:25
Hej Micke, snyggt jobbat, själv händer ingenting pga sjukdom men snart blir det fart igen, Corsairen är lite uppdaterad kommer i MFN....:ciao:

ewalds
2011-02-22, 07:56
Hej Micke, snyggt jobbat, själv händer ingenting pga sjukdom men snart blir det fart igen, Corsairen är lite uppdaterad kommer i MFN....:ciao:

Krya på dig, Janne!
Går ju med stormsteg mot vår nu även om det är svårt att tro när man kommer ut?:D
Ser fram emot MFN som väl borde komma snart?
Kör hårt!

/Micke

hjalleo
2011-02-23, 18:00
Hej!
Din tråd har jag kikat på inser jag nu. Jag tycker att det ser riktigt, riktigt läckert ut. Vingarna ser ju helt underbara ut!
/Olov

ewalds
2011-02-23, 22:21
Hej!
Din tråd har jag kikat på inser jag nu. Jag tycker att det ser riktigt, riktigt läckert ut. Vingarna ser ju helt underbara ut!
/Olov

Tack, Olov!
Dom där små detaljerna som pinkingtape och stygn gör ju en hel del på utseendet, faktiskt.
Önskar jag vågade mig på att "vädra" lite med men känner mig inte mogen för det än??
Det får jag testa på nästa modell, kanske?:D

/Micke

ewalds
2011-02-23, 22:23
Ytterligare en milstolpe har passerats!


19135
Kroppen klädd och sträckt!
Det har tagit några timmar.
Nu ska den lackas....ett antal gånger!:)

/Micke

ewalds
2011-02-25, 22:40
Jahapp nu fick man, minsann, beställt en ombrdglöd.
Någon sådan skulle jag ju inte ha?? Jaja, satt o surfade lite igår o då belv det ett "köpklick"... Kanske funkar, vi får väl se??:(

Well, well, jag lackar o inhalerar thinner som den värsta sniffare..
Det värsta av allt är att man vänjer sig... Missförstå mig rätt nu, men det doftar inte lika illa Nu som när jag började...Väl ventilerat utrymme är att rekommendera!
19170
Som jag sa så klär jag fönsterbågarna med japanpapper.

En fråga som dök upp va ju hur jag skulle lösqa vajergenomföringarna till sidorodret, genom klädseln?? Förväntade mig, FAKTISKT, ett elr annat tips där?? Lite besviken, måste jag säga...
Nåja, efter ett samtal till "mentorn" så poppade den ena efter den andra, idén upp..

Helt enkelt FÖR enkelt att komma på av egen hjärnkapacitet?? Blit lite irriterad på sån här... Som man verkligen BORDE kunna klura ut själv, men icke...:( Vilken tur att det finns folk att bolla idéer me:)

Allt från färdiga genomföringar till kulspetspennor avhandlades men slutade med.....

19171
............2 st 6,5mm balsalist....:D

Så nedrans enkelt så man kan få krupp....

19172
Lite tillputsade......

19173
En remsa maskeringstejp för att få en markant övergång som sedermera ska få en nitrad......om det funkar??

19174
Genomföringen ditlimmad..

/Micke

ewalds
2011-02-27, 11:11
Så har även ställen fått sin del av klädsel.

19203
Ska lackas några ggr och mellan varven tänkte jag putsa och börja måla kroppen så smått..
Ska bli spännande att få lite färg även på den.

/Micke

Zazzu
2011-02-27, 21:27
Hej.
Håller med att det ser mycket lovande ut. Vingarna är mycket snygga och jag räknar med att kroppen blir lika snygg. Dopen som du använder är den färgad grön?. eller vad äd det för dope.

/Ulf A. www.modellbygge.se

Modellflygarn
2011-02-27, 22:14
Tycker det här börjar se riktigt bra ut!
Kanonsnygga vingar!

ewalds
2011-02-28, 18:29
Hej.
Håller med att det ser mycket lovande ut. Vingarna är mycket snygga och jag räknar med att kroppen blir lika snygg. Dopen som du använder är den färgad grön?. eller vad äd det för dope.

/Ulf A. www.modellbygge.se (http://www.modellbygge.se)

Hej o tack för dom trevliga raderna, Ulf! Det uppskattas:)

Dopen för duken är Randolp´s "Nitrate-dope"och den är färgad grön.
Sen målas det med "Butyrate-dope" Även det Randolph´s.
Lite småfix finns det som säkert hade kunnat göras bättre/annorlunda men jag känner mig skapligt nöjd med resultatet hittills.
Har lärt mig så oerhört mycket under byggets gång som kommer till nytta på nästa modell.
Hoppas bara att hon flyger sen me:sarcastic:

/Micke

ewalds
2011-02-28, 18:31
Tycker det här börjar se riktigt bra ut!
Kanonsnygga vingar!

Det tackar vi för:thumbup:

/Micke

ewalds
2011-02-28, 18:38
Idag kom postmannen med ombordglöden som jag beställde förra veckan.

Sånt bara MÅSTE testas ju så upp med mojängerna på bordet och koppla ihop.
Jag hara ldrig testat ombordglöd förut och min ringa erfarenhet sa mig att många har problem att få det att funka??

Sagt o gjort... På med lite spänning och testade..

19234
Tyckte det verkade funka långt över förväntan??
En snillrik liten grunka, faktiskt!
Hur simpelt som helst att ställa in och glöder kalasfint.

Ska bli väldigt spännande att prova i skarpt läge sen:D

/Micke

Björn S
2011-03-01, 08:40
Hej Micke,
Kul att det fungerar vad är dset för ombordglöd du har köpt?

/Björn

ewalds
2011-03-01, 18:41
Hej Micke,
Kul att det fungerar vad är dset för ombordglöd du har köpt?

/Björn

Halloj, Björn!
Så du är med, fortfarande?? Kul:)

Ombordglöden jag köpte är "42% Micro Glow".

Så här står det om den i beskrivningen:
Simple single button programming on board glow system
Plugs inline with throttle servo or can be setup on own channel for separate control
Single or multiple plugs (20 Amp max – up to 5 plugs per board )
Red/Green LED to indicate glow / program status
Remote LED included for external mounting if desired.
Mounting Hardware supplied
Universal heavy duty type leads
Mini R-Clip for glow plug connection.
*Enclosed rubber boot type lead is available for separate purchase if you prefer a covered boot glow connector

DC Input 1.2 – 1.5 Volts
Requires Single C size >3000mAh Ni-Mh (3800mAh - 4500mAh preferred) Additional Battery required for 3 or more plugs
Small and light weight. Includes mounting hardware and glow clip / remote LED
Total weight only 42grams including all leads, LED, clips, connectors and mounting hardware as pictured

Köpte den hos aircpro.

/Micke

Björn S
2011-03-02, 19:02
Hej Micke,
Visst är jag med jag har full koll på ditt bygge och det ser ju jättebra ut. Själv har jag gjort det smidigt för mej, jag var ju sugen på att ha något nytt inför säsongen, det blev en ARF AT-6 Texan från Black Horse.
Jag håller på att plocka ihop den nu och räknar med att montera ombordglöd, jag tror att jag har en begagnad uppsättning liggande jag får bara kolla upp att den är ok. Jag skall plocka i en ASP 180 fyrtakt i denna maskin.

/Björn

ewalds
2011-03-02, 20:34
Hej Micke,
Visst är jag med jag har full koll på ditt bygge och det ser ju jättebra ut. Själv har jag gjort det smidigt för mej, jag var ju sugen på att ha något nytt inför säsongen, det blev en ARF AT-6 Texan från Black Horse.
Jag håller på att plocka ihop den nu och räknar med att montera ombordglöd, jag tror att jag har en begagnad uppsättning liggande jag får bara kolla upp att den är ok. Jag skall plocka i en ASP 180 fyrtakt i denna maskin.

/Björn

Trevligt att du orkar hänga med i tråden än:)
När får vi se AT-6:an, då??:) Verkar vara en trevlig maskin.
Ganska stor, förmodar jag, eftersom du ska peta in en 180 i nosen?

Själv har jag ploppat dit dom sista av ca 600 stygn på min ikväll.
Även börjat så smått att fixa till motorkåpan.
Blir dock lite uppehåll i byggandet nu ett tag, tyvärr..

/Micke

LIP
2011-03-02, 21:45
Kroppen i det närmaste färdigklädd nu.
Lite fönsterbågar, dörrar o sånt smått o gott kvar.
Jodå, det löste sig med klädseln. Lite värme gör rena underverk ju:)

19107
Håller som bäst på med stabben.
Ena undersidan fäst.

19108
Även höjdservot fick ta plats.
Dels för att få kabeln på plats innan klädsel o sen ska det målas i samma färg som kroppen, är det tänkt.

Vajern som sticker ut är till sidodrodret.
Några förslag på hur man ska lösa det eller ska man bara låta den löpa ut genom ett hål i klädseln?
Många funderingar blir det!

/Micke

Jag skulle ha förstärkt klädseln runt hålet med 0,4mm plywood.
På fullskala brukar man förstärka duken runt hål med en läderlapp.

ewalds
2011-03-06, 20:05
Jag skulle ha förstärkt klädseln runt hålet med 0,4mm plywood.
På fullskala brukar man förstärka duken runt hål med en läderlapp.

Ursäkta ett sent svar, varit på resande fot här...

Tack, LIP!
Var mer det utseéndemässiga, jag tänkte på..
Hållfastheten är det nog ingen fara med??
Ska kolla lite hur det ser ut i fullskalavärlden, även om jag, (med hjälp), har löst problemet.
Har faktiskt inte en susning om det, för att vara ärlig...
Kanske räcker med en läderlapp??:)

/Micke

LIP
2011-03-06, 22:02
Ursäkta ett sent svar, varit på resande fot här...

Tack, LIP!
Var mer det utseéndemässiga, jag tänkte på..
Hållfastheten är det nog ingen fara med??
Ska kolla lite hur det ser ut i fullskalavärlden, även om jag, (med hjälp), har löst problemet.
Har faktiskt inte en susning om det, för att vara ärlig...
Kanske räcker med en läderlapp??:)

/Micke

Tror absolut att det räcker med ett tunn läderbit.

/Lasse

ewalds
2011-03-15, 09:00
Efter ett litet uppehåll i byggandet är det nu dags att ta tag i det hela igen.
Det var ganska skönt att komma ifrån det lite, har tillbringat många timmar i byggrummet på sistone. Abstinensen blev dock stor efter ett tag så det ska bli kul att komma igång igen.
Har ju även haft tid att fundera över nästa projekt en del. Tänkte försöka ge mig på ett riktigt skalabygge? Nu vet jag varken hur eller vad men funderade ett tag på SIG Spacewalker?
Hittade inte mycket info om den i fullskala, tyvärr. Någon som kanske har ngt annat tips på en trevlig skalamodell?
Vilar fortfarande upp mig efter ett megapass i bilen men i eftermiddag är tanken att pinkingtejpen ska på kroppen.
Sen är den klar för ett första lager silver, hoppas det kan bli lite målning till helgen?
Kommer lite bilder senare.

LIP
2011-03-15, 12:03
Kan rekommendera denna version.
Byggde själv den för ca.10-15 år sedan.
Flyger mycket bra.
Det är en 1/4 skala.
Ritning kan köpas från RCM enligt adress nedan.

Det finns också beskrivning på den i RCM med byggbeskrivning.
Har glömt vilket år det var.

Jag flög den med en Laser 90 som var en perfekt motor till den.

Har själv lust att bygga en till sådan, men jag har lust att bygga andra modeller också.


http://www.rcmplans.com/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=1847

Här kanske du kan hitta lite mer info.
http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.eaa287.org/images/building/Spacewalker.jpg&imgrefurl=http://www.eaa287.org/eaamembr.htm&h=991&w=1621&sz=129&tbnid=VS8bD33wAmowuM:&tbnh=92&tbnw=150&prev=/images%3Fq%3Dspacewalker&zoom=1&q=spacewalker&hl=sv&usg=__884RMUwajj-gzEa9pe9lj7bypLs=&sa=X&ei=WEd_TaXRG4ydOu-s7boI&ved=0CC8Q9QEwAg

/Lasse

ewalds
2011-03-16, 07:52
Kan rekommendera denna version.
Byggde själv den för ca.10-15 år sedan.
Flyger mycket bra.
Det är en 1/4 skala.
Ritning kan köpas från RCM enligt adress nedan.

Det finns också beskrivning på den i RCM med byggbeskrivning.
Har glömt vilket år det var.

Jag flög den med en Laser 90 som var en perfekt motor till den.

Har själv lust att bygga en till sådan, men jag har lust att bygga andra modeller också.


http://www.rcmplans.com/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=1847

Här kanske du kan hitta lite mer info.
http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.eaa287.org/images/building/Spacewalker.jpg&imgrefurl=http://www.eaa287.org/eaamembr.htm&h=991&w=1621&sz=129&tbnid=VS8bD33wAmowuM:&tbnh=92&tbnw=150&prev=/images%3Fq%3Dspacewalker&zoom=1&q=spacewalker&hl=sv&usg=__884RMUwajj-gzEa9pe9lj7bypLs=&sa=X&ei=WEd_TaXRG4ydOu-s7boI&ved=0CC8Q9QEwAg

/Lasse

Tack för den infon, Lasse!
Det är just en 1/4-skala jag tänkt mig då jag har en Saito 100 liggande och det borde ju passa bra??
Hade väl tänkt att utgå från en byggsats men man vet ju aldrig?:)
Måste bara ha mer tillgång till skaladetaljerna då, bara.
Fanns bara två bilder på den men man kan kanske kontakta vederbörande för mer info?
Ser väldigt intressant ur, annars. Tjusig kärra!

/Micke

ewalds
2011-03-16, 20:04
Då var vi åter till det primära!
Fick på pinkingtejpen till slut.
Inte helt utan bryderier.

19637
Får se hur det ser ut efter lite silverfärg sen??
Ska passa till motorkåpan innan jag börjar måla.

19638
En smärre reparation av klädsel:(
Slant med rakbladet när jag skulle skära tejpen:banghead:
Bara att försöka fixa till med en liten lapp och lacka/putsa, lacka/putsa o s v..

/Micke

ewalds
2011-03-19, 15:06
Ytterligare större delen av en dag som bara sprungit iväg??

Började så smått igår att montera motorfäste/motor för att kunna passa till kåpan.

19671
Fick även gjort ett litet hål i brandväggen och fått i ombordglöden.
Slangarna från tanken är, även dom, färdiga att peta dit på rätt ställe sen.

19672
Efter lite knep o knåp kom även motorkåpan på plats.
Tyvärr, ett bakslag a la grande då ventilkåporna inte får plats inuti:banghead:
Det SKULLE funka när jag tog måtten innan jag beställde motorn??
Den kanske har svällt??:D
Nåja, denna supercub får gå som en modifierad variant....uppenbarligen:)
Om det vore ett riktigt skalabygge hade det ju bara varit att se sig om efter en annan motor? Så håller på TC´s "Practical scale":)
Definitivt ngt att tänka på till en annan gång!!

Nu håller jag som bäst på att rigga till för att börja måla kroppen.
Hoppas jag hinner få på ett lager silver ikväll??

19681
Har även skrivit ut registreringsbeteckningarna idag och börjat skära ut så smått.
Kan vara bra att pyssla med medans färglagerna torkar:)
Skrev ut på mallar lite styvare fotopapper som jag sen ska överföra till självhäftande plastfilm. Sen får vi se hur det hela tar sig ut??:sarcastic:

Trevlig helg på er!
/Micke

Ompa
2011-03-20, 07:15
Surt med motorn Micke, men i övrigt blir det en väldigt fin och välbyggd kärra :lollypop::thumbup:

ewalds
2011-03-20, 15:47
Surt med motorn Micke, men i övrigt blir det en väldigt fin och välbyggd kärra :lollypop::thumbup:

Tack, Tomas!
Jo, var lite surt med motorn men har bara mig själv att skylla. Hade varit frustrerande om det vore ett riktigt skalabygge men nu är det ju inte det:) Inte än i alla fall:)
Man lär av sina misstag, som vi sagt tidigare.
Nästa projekt ska varje detalj studeras in i det minsta för att undvika sådana problem.
Jag kan nog leva med att kåporna sticker ut lite på denna modellen, faktiskt.
Det är ju mitt "läroprojekt" så det vore ju konstigt om det inte skulle dyka upp något bakslag alls..
Nu sk jag ge mig ut i "måleriet" igen.. Kommer ev lite mer senare ikväll??:vroam:

ewalds
2011-03-21, 16:52
Kroppen har fått sin silverskrud och ena vinghalvan är klar med det vita.

19723
Andra vinghalvan håller som bäst på att målas och beräknas bli klar ikväll. Med det vita, alltså.
Kräver några lager men det funkar väldigt bra, faktiskt.

Blir till att pallra sig upp lite tidigare några dar nu så man kan ge alla mindre detaljer som roder, stöttor, ställ, kåpa o s v en omgång innan man åker till jobbet.

Kroppen ska, naturligtvis, få vitt den med..

Corsair
2011-03-24, 22:46
Hej Micke, är på banan igen...har haft en tung tid med kroppen men nu hoppas jag det blir bättre....Lagt ut bilder på min Cub.
Du gör ett jätte fint bygge..Gillas mycket...
:icon_pidu::icon_pidu:

ewalds
2011-03-26, 14:38
Välkommen åter, Janne!
Har kollat in din tråd, som du ser:)
Den kommer nog upp iår den med??
Tack för dom trevliga raderna:)

/Micke

ewalds
2011-03-26, 14:44
Färdigmålad med det vita.
Inte så mkt att visa bilder på, tycker jag.
Nu ska det maskeras o det lär nog ta sin lilla tid, misstänker jag??
Hade tänkt börja ta tag i det nu i em men efter en underbar förmiddag på fältet med tillhörande säsongspremiär i luften så känns det som att jag sitter alldeles för skönt och bekvämt, just nu?
Life is good!!:D
Blev fyra flygningar i skönt vårvinterväder innan vinden vände och det började bli bistert kallt..
4 st var vi som flög. TREVLIGT!
Denna dagen har man sett fram emot sen september:D
Ska se om jag kommer loss från fåtöljen och kan komma igång med maskeringen lite senare, kanske?
Annars får det vara tills imorgon...

/Micke

Corsair
2011-03-26, 18:48
Hej Micke, det är på gång nu igen...tack för du tittar på min hemsida...:ciao:
Ditt bygge är jätte fin......:dancing2:

ewalds
2011-04-02, 21:20
Händer inte så mycket på byggfronten just nu, tyvärr.
Mycket jobb har satt käppar i bygghjulen samt att vädret ju börjar bli flygbart:)
Köpte mig ytterligare en, av tidigare nämnda, ombordglöd som jag nu monterat i min J3:a.
Hoppas på bra väder så att jag kan testa den en sväng i morgon.
Tar nog ytterligare ett tag innan jag kommer loss med maskeringen av supercuben så att jag kan måla klart:(
Utan att gå in på detaljer så är det jobbet som spökar.

/Micke

Ompa
2011-04-03, 07:10
Händer inte så mycket på byggfronten just nu, tyvärr.
Mycket jobb har satt käppar i bygghjulen samt att vädret ju börjar bli flygbart:)
Köpte mig ytterligare en, av tidigare nämnda, ombordglöd som jag nu monterat i min J3:a.
Hoppas på bra väder så att jag kan testa den en sväng i morgon.
Tar nog ytterligare ett tag innan jag kommer loss med maskeringen av supercuben så att jag kan måla klart:(
Utan att gå in på detaljer så är det jobbet som spökar.

/Micke


Hej Micke.
Märker att även du hamnar i situationer som dom flesta av oss hobby utövare någongång hamnar i. Definitvt jag åtminstone.
I klämm mellan jobb & hobby eller familj & hobby :argh:
Men det är väll därför det heter hobby, dvs något att göra på fritid, när allt annat är avklarat... :toetap05:

Tragiskt men sant faktiskt :svengo:

Men trösta dig med att det är desto roligare när man åter får igen sin dyrbara tid att spendera på det man tycker är allra roligast :lollypop:

ewalds
2011-04-03, 09:03
Hej Micke.
Märker att även du hamnar i situationer som dom flesta av oss hobby utövare någongång hamnar i. Definitvt jag åtminstone.
I klämm mellan jobb & hobby eller familj & hobby :argh:
Men det är väll därför det heter hobby, dvs något att göra på fritid, när allt annat är avklarat... :toetap05:

Tragiskt men sant faktiskt :svengo:

Men trösta dig med att det är desto roligare när man åter får igen sin dyrbara tid att spendera på det man tycker är allra roligast :lollypop:

Hej Tomas!
Ingen fara på taket här, även om det blir lite avbräck i byggandet.
Har ju sagt att det får ta sin tid:D
En massa nya, intressanta och väldigt spännande arbetsuppgifter som tar en massa tid i anspråk, just nu.
Mer mentalt än rent tidsmässigt men svårt att koncentrera sig på byggandet när man har en massa annat i skallen??:D
Inte plats för så mycket där ju:) Får väl uppgradera minnet, kanske??:)
Så fort problemet är löst så ska jag vara på banan igen. Handlar väl om några veckor, misstänker jag??
Lite ska det väl ändå bli gjort mellan varven?
O sen ska jag passa på att flyga så mkt det bara går när väder och tid tillåter.
Som just nu, t ex. Nu ska jag lasta bilen, köra ut till fältet och hoppas på att dimman lättar innan regnet kommer:D

/Micke

ewalds
2011-10-01, 22:46
Va ett tag sen sist... Kom en flysäsong emellan.... Mycket "cubbande" vilket har varit oerhört trevligt!
Får säga att det varit skapligt aktivt på fältet i sommar... Kul!!
Flugit massor o sett/hört/upplevt många trevliga saker i genren... Positivt!!
Ska försåka komma igång med supercuben snarast... Dock kom ju sommaren, (i Oktober), så det gäller ju att passa på??
Lär väl bli vinterkvällar då man kan spendera tid i byggrummet o till nästa säsong ska i a f bygget vara färdigt?? (F-n vet)??:D
Ska sätta mig o skära ut resterande maskering för att avsluta färgläggningen....
Sen återstår, klarlack, lite montering av vindruta/fönster, start/inkörning av motorn, o div andra finjusteringar... Spännande!!
Hoppas att den flyger me, sen??
Som bäst håller vi på med ett nytt fält, dessutom... Blir mkt jobb där framöver... Mkt trevligt, dock...
nte minst p g a att jag har oerhört nära dit.... Kommer att kunna sitta på ovanvåningen och se om det är flygetyg i luftrummet:) Cykelkärra är på konstruktionsstadiet....
Dagen har ägnats åt modellflyg och kanske blir det premiär på "Nya fältet! imo???
För att dokumentera med lite flygfilm.....

Misströsta inte....

I´ll be back..... soon!

/Micke

hjalleo
2011-10-01, 22:56
Va ett tag sen sist... Kom en flysäsong emellan.... Mycket "cubbande" vilket har varit oerhört trevligt!
Får säga att det varit skapligt aktivt på fältet i sommar... Kul!!
Flugit massor o sett/hört/upplevt många trevliga saker i genren... Positivt!!
Ska försåka komma igång med supercuben snarast... Dock kom ju sommaren, (i Oktober), så det gäller ju att passa på??
Lär väl bli vinterkvällar då man kan spendera tid i byggrummet o till nästa säsong ska i a f bygget vara färdigt?? (F-n vet)??:D
Ska sätta mig o skära ut resterande maskering för att avsluta färgläggningen....
Sen återstår, klarlack, lite montering av vindruta/fönster, start/inkörning av motorn, o div andra finjusteringar... Spännande!!
Hoppas att den flyger me, sen??
Som bäst håller vi på med ett nytt fält, dessutom... Blir mkt jobb där framöver... Mkt trevligt, dock...
nte minst p g a att jag har oerhört nära dit.... Kommer att kunna sitta på ovanvåningen och se om det är flygetyg i luftrummet:) Cykelkärra är på konstruktionsstadiet....
Dagen har ägnats åt modellflyg och kanske blir det premiär på "Nya fältet! imo???
För att dokumentera med lite flygfilm.....

Misströsta inte....

I´ll be back..... soon!

/Micke

Hej Micke!

Jag ser fram emot nya uppdateringar av byggprocessen.

Mvh Olov

Ompa
2011-10-02, 07:50
Kul att se du är på G snart igen. Kommer bli välldans intressant att se slutspurten på Super Cuben :lollypop:

Jag räknar med att dra igång mitt projekt i slutet av Oktober början på November då allas vår favorit sotare har återvänt till ett grått och trist sverige igen. Han ska nämligen såga en del lind lister åt mig, sedan så väntar jag svar från BelAir precision cut i England då det saknas en detalj i mitt shortkit för att bygga stabben.
Kör hårt :boxing:

ewalds
2011-10-02, 18:03
Tack, Olov o Tomas!

Det ska bli skoj att komma igång igen, faktiskt...
Ska försöka att få maskeringen utskuren i veckan så kanske det kan bli lite målning kommande helg?
Måste först röja lite i byggrummet o försöka få koll på vart jag nu lagt alla saker??

/Micke

ewalds
2011-10-03, 18:07
Faktiskt kommit igång med att skära ut maskeringen nu.
Ska få klart all text ikväll, är det tänkt??
Sen kanske det kan bli lite klippoklistra i morgon:D
Kan inte förneka att jag är en smula nervös för resultatet.. Ska bli spännande att se när huvudfärgen kommit på??

/Micke

ewalds
2011-10-03, 20:57
Tänk vad det kan bli till när man väl får tummarna loss??
Ändrade lite i planen ang att skära ut all text utan höll med kroppstexten och började maskera istället.
Kan ju maskera vingarna medans jag målar kroppen och alla smådelar??

Efter lite funderande hit o dit började jag slutligen klistra på maskeringen..
23384

Syns kanske inte så bra på bilden då texten är transparent??
Inga avancerade mönster elr så utan bara lite text samt en tunn linje genom kroppen..
Har grymt svårt att se framför mig hur det färdiga resultatet blir??

Nu ska det i alla fall riggas för målning i morgon. Blir att röja lite i verkstaden så det tar väl nån dag innan jag kommer igång med det, kanske??
Måste komma ihåg att köp aceton!!! Kört tomt på det, upptäckte jag..

Kul att vara igång igen!

/Micke

Sweeper
2011-10-04, 14:12
Snyggt jobbat Micke! :)
Jag ser fram emot att se den färdiglackad. :)


Göran

ewalds
2011-10-04, 17:35
Snyggt jobbat Micke! :)
Jag ser fram emot att se den färdiglackad. :)


Göran

Tack, Göran!
Kan ju tala om att jag också ser fram emot det:D
Är ju en bit kvar innan jag är där..

/Micke

hjalleo
2011-10-04, 22:27
Hej Micke!

Det ser riktigt bra ut. Jag väntar med spänning på nästa uppdatering.

Mvh Olov

ewalds
2011-10-05, 18:15
Fortsatte, efter jobbet idag, med att göra klart för målning, vilket gick snabbare än jag trodde??
Resultatet blev att jag blandade färg och gav cuben en omgång huvudfärg..

23433

Inte så vackert....än iaf:)

23434

Förhoppningsvis blir det bättre efter några lager till??
Tänkte bli klar med undersidan ikväll sen kan det torka tills imorgon..
Kanske hinner jag spruta ovansidan då, om jag inte fastnar på klubben, (vilket är en överhängande risk):D

23435

Mycket ska få plats på litet utrymme!!!

Håll tummarna att det ser okej ut när maskeringen ska bort sen??:concern:

/Micke

Ompa
2011-10-05, 19:32
Tycker det där ser riktigt bra ut Micke :lollypop:

ewalds
2011-10-05, 20:53
Tycker det där ser riktigt bra ut Micke :lollypop:

Du bör nog uppsöka en optiker snarast, Tomas???:D
Kan dock berätta att det ser betydligt bättre ut nu, efter ytterligare tre lager färg:sarcastic:

ewalds
2011-10-07, 20:08
Sen jag sprutade sista lagret på kroppen, igår, har jag varit smått nervös över resultatet...
Den röda färgen täcker oerhört bra, (bara för att jag målat vitt först, enligt "vissa"):D Säkerligen en poäng i det...
Efter jobbet idag tar jag upp modellen på byggbordet, efter viss granskning i dagsljus utomhus.... Ser, i mina ögon, helt ok ut!!! Ska dock påpeas att dessa ögon är amatörögon:D

23459
Ser trevligt ut, tycker jag... Så far, so good!

23460
Andra sidan... Inte börjat försöka lossa maskeringen, än...

Måste ju till slut börja dra av maskeringen.... Lite nervös när jag pillar upp hörnen på maskeringen med skalpellen...

23462
Här är hon...naken!!

23461
Detaljbild på texten..

Tänkte mig att den vita genomgående linjen skulle även få ta sin väg genåm sidorodret...
Fick montera det med två gångjärn, löst med två balsaflak emellan klämmans käftar... För att få rätt läge s a s...

23465

Enkelt att sätta maskeringstejpen sen med hjälp av en stålskala som referens till den redan målade linjen...

23466

Tejpen på plats... Bara att plocka bort o ta ut rodret för målning..

I det hela taget mkt nöjd med resultatet än... På ett ställe lyfte maskeringen färgen på pinkintapen, tyvärr...
Var lite oförsiktig när jag drog bort den, tyvärr.... Shit happens!!
För att vara första gången så är jag mycket nöjd, faktiskt...

Just nu håller jag på att måla en massa smådetaljer som stöttor, roder, ställ o s v...

Ska skära ut maskeringen till vingarna imorgon o försöka få på plats?? Spännande!!

Måste även tillkännage att jag numera är medlem på RCSB (http://www.rcscalebuilder.com/)... Elr medlem har jag varit länge men nu är jag "Site supporter"...
En oerhört bra sida för tips o trix framförallt gällande skala.... En site jag varmt kan rekommendera för er som tycker om att bygga!!

Ha en trevlig helg!!
Micke

Ompa
2011-10-07, 20:15
Ha ha, var till optikern idag. Glasögonen behöver jag bara ha när jag blir trött i ögona numer. Möjligen vid läsning oxå...

Men jag tycker fortfarande att måleriet blev strålande :applouse:

Bra jobbat Micke :icon_pidu:

hjalleo
2011-10-07, 20:46
Det var länge sedan jag började gå hos optikern och min syn MED glasögon är förträfflig. Utan glasögon kan jag inte skilja på en krashad och hel modell men med glasögon kan jag definitivt avgöra att din modell ser fantastiskt bra ut!:applouse:

/Olov

ewalds
2011-10-07, 20:48
Ha ha, var till optikern idag. Glasögonen behöver jag bara ha när jag blir trött i ögona numer. Möjligen vid läsning oxå...

Men jag tycker fortfarande att måleriet blev strålande :applouse:

Bra jobbat Micke :icon_pidu:

Kul att du gillar det, Tomas! (Du såg att jag svarade på ditt mail, vá??)
När jag skrev det va ju efter första "strykningen" o de vart det an smula "flammigt"... Inte så vackert:D
Blev själv positivt överraskad av slutresultatet, faktiskt... Gillar verkligen den röda färgen...
Stor skillnad på att se den på en liten prov, elr i burk, o sen i verkligheten, målad på en större yta...
Life is good.....sometimes:D
Ha de bäst!
/Micke

ewalds
2011-10-07, 20:57
Det var länge sedan jag började gå hos optikern och min syn MED glasögon är förträfflig. Utan glasögon kan jag inte skilja på en krashad och hel modell men med glasögon kan jag definitivt avgöra att din modell ser fantastiskt bra ut!:applouse:

/Olov

För en, som inte behövt glasögon förräns dom senaste åren, o min "optiker" är Jysk, 3 par för 30:-:D så kan jag bara buga o bocka för dom trevliga raderna, Olov..
Visst finns det saker som skulle kunna göras bättre/på ett annat sätt men jag lär... Massor, hela tiden och det är precis hur kul som helst...
Kul att du gillar det i alla fall:)
Nu ska jag ut o fortsätta måla...
Ha en bra helg
/Micke

ewalds
2011-10-07, 22:11
Stöttorna klara med det röda.... bort med dom..
Upp med luckor, ställ o s v på målarbordet....blanda färg.... spraya...inhalera thinnerångor, (mask på!!).... Life is goood!!:D

ewalds
2011-10-08, 17:39
Dagen har ägnats åt att måla smådetaljer, som jag berättade igår.. Det tar sin lilla tid o mycke spring blir det..
Har fått klart allt det "småa" utom skevroderna... Kom in o fick duschat o då gick luften ur mig..
Satte mig i fåtöljen o, himmel, va skönt:D En kall öl till det gör ju inte saken sämre, direkt..

23490
Målade smådelar...

23491
Monterade även på sidorodret för att kolla att den vita linjen stämde...

23492
Annan vinkel där stygn och pinkingtape framträder bra.. Det gör en del för utseendet dom däringa smådetaljerna...

23493
Fick även på maskeringen för texten till ena vinghalvan... Lite "jox" över stygn o s v men hoppas det funkar?
Ambitionen är att allt det röda ska vara färdigmålat i morgon kväll?? Ambitioner ska man väl ha, eller??:D

/Micke

ewalds
2011-10-09, 19:55
Målningen har fortsatt under dagen, dock utan att jag uppnår mina ambitioner från gårdagen att ha det röda klart idag.
Håller som bäst på med ena vinghalvan o kommer att ha motorkåpa och höjdroder kvar att måla imo..

23509
Ovansidan på vänster vinghalva...

23510
Undersidan. På ngt ställe rök det in lite rött under maskeringen på det vita.. Får se hur jag ska lösa det, framöver?

Lite andra småmissar tillfixade o sen stundar ett antal lager klarlack över hela konkarongen...


Micke

hjalleo
2011-10-09, 20:26
Jösses vad snyggt det blir. Det ska bli skoj att se hela modellen ihopsatt när den är färdig.

Mvh Olov

ewalds
2011-10-11, 06:52
Tack, Olov!

Nu är det röda i alla fall färdigmålat.
Blev lite missar där det rök in lite färg på det vita, tyvärr..
O mina försök att lindra skadan blev knappast bättre?? Får ta till mig det som lärdom inför nästa projekt..
Retfullt i vilket fall..

Ikväll ska det börjas klarlackas o kanske kan det bli en provmontering av hela konkarongen i helgen, om vädret tillåter??
Lite lättare utomhus men vi får se??

/Micke

kay.krut
2011-10-11, 17:02
Micke !

Det ska visst bli fint väder till helgen. Får man se skapelsen i luften? Våra andra Cubar behöver ju lite sällskap.

Kay krut

Vill man så kan man.

ewalds
2011-10-11, 20:24
Micke !

Det ska visst bli fint väder till helgen. Får man se skapelsen i luften? Våra andra Cubar behöver ju lite sällskap.

Kay krut

Vill man så kan man.

Möjligen om du bogserar upp mig, annars lär det nog ta ett tag till??
Men flyga lite kan vi kanske göra ändå??

/Micke

patternmaster
2011-10-11, 21:43
Hej Micke, nu har du visst redan fixat den där färgläckan, men en sak man kan göra är att skrapa bort det röda med ett rakblad eller ännu bättre ett skalpellblad. Med MYCKET lätt hand bör tilläggas, det vita ska ju inte bort!

/Lars

ewalds
2011-10-12, 07:46
Hej Micke, nu har du visst redan fixat den där färgläckan, men en sak man kan göra är att skrapa bort det röda med ett rakblad eller ännu bättre ett skalpellblad. Med MYCKET lätt hand bör tilläggas, det vita ska ju inte bort!

/Lars

Hej Lars!
Har ju gjort lite tappra bättringsförsök, med blandat resultat. Vi kan ta det på klubben imorgon om jag hinner ner?

/Micke

ewalds
2011-10-12, 20:32
Sprutar klarlack för fullt, om kvällarna nu...
Mycket pyssel med alla smådetaljer.. Blir klar med allt det småa imorgon o sen är det dags för kropp och vingar.

23606
Fick satt "björnen" på plats mellan varven, åtminstone...

/Micke

hjalleo
2011-10-13, 20:47
Hej!

Det blir ju bara bättre och bättre. Nu blir jag än mer sugen på att se den färdig.:applouse::applouse:

Mvh Olov

Ompa
2011-10-13, 21:12
Snyggt jobbat Micke :lollypop:

ewalds
2011-10-14, 12:49
Tack, Olov o Tomas!

Har vingar och kropp kvar att klarlacka, (börjar på kroppen, strax), sen när det är klart kan jag börja montera dit roder, fönster, (vindrutan bävar jag för), o s v.. En hel del småplock kvar.. Ljuddämpare ska tillverkas, motorn ska köras in o s v..
Men det går i rätt riktning iaf:)

/Micke

ewalds
2011-10-14, 21:48
En liten filmsnutt av skeendet dom senaste dagarna..
Inte varit läge för några bilder direkt så jag satte videokameran på knoppen och tog mig ut en, (av otaliga turer), i min kombinerade, hangar/verkstad/sprutbox.... Om ngn tycker att det skulle vara ngt att se??


http://www.youtube.com/watch?v=NwHUaHQfuxg

Färgerna blir lite konstiga i lysrörsljuset, (har försökt justera), men ni får ta det som det är..
Kroppen klar nu o två vinghalvor kvar... Nu blir det lite flygning i morgon men på söndag kväll SKA det vara färdigsprutat...

Nu sjunker jag ner i fåtöljen!!

/Micke

hjalleo
2011-10-14, 22:25
Suveränt att få se ett proffs i arbete.:applouse:

Kan du sätta kameran på piloten vid maiden?:icon_pidu:

Jag tycker att du har gjort dig förtjänt att sjunka ner i fåtöljen.

Mvh Olov

ewalds
2011-10-14, 23:06
Suveränt att få se ett proffs i arbete.:applouse:

Kan du sätta kameran på piloten vid maiden?:icon_pidu:

Jag tycker att du har gjort dig förtjänt att sjunka ner i fåtöljen.

Mvh Olov

Du får gärna kalla mig en massa men INTE "proffs"!!!
Första gången för mig, detta ju.... Gör bara som andra säger att jag ska göra....(Försöker i alla fall):)
Resultatet blir blandat men oerhört lärorikt... Tror du är i, ungefär, samma situation??

Vad gäller maiden så kommer det att filmas/fotas/dokumenteras... Oavsett, resultat... Ser fram emot det....en bit kvar, dock*pust*...
Men nu ska vi snart se "färdiga" resultat, allt eftersom... Montering återstår.... nästa vecka...*spännande*

Sjunk nu ner i fåtöljen du me:)

/Micke

hjalleo
2011-10-14, 23:27
Du får gärna kalla mig en massa men INTE "proffs"!!!
Första gången för mig, detta ju.... Gör bara som andra säger att jag ska göra....(Försöker i alla fall):)
Resultatet blir blandat men oerhört lärorikt... Tror du är i, ungefär, samma situation??

Vad gäller maiden så kommer det att filmas/fotas/dokumenteras... Oavsett, resultat... Ser fram emot det....en bit kvar, dock*pust*...
Men nu ska vi snart se "färdiga" resultat, allt eftersom... Montering återstår.... nästa vecka...*spännande*

Sjunk nu ner i fåtöljen du me:)

/Micke

Hej Micke!

Du har nog rätt. Att vara proffs, dvs professionell, innebär ju att man får betalt för det man gör och så lyckligt lottad är nog ingen av oss.:sarcastic: Jag får i alla fall ingen slant för det, inte ens av frugan.

Hur som helst ser det ut att bli väldigt bra ut.

Mvh Olov

ewalds
2011-10-14, 23:36
Hej Micke!

Du har nog rätt. Att vara proffs, dvs professionell, innebär ju att man får betalt för det man gör och så lyckligt lottad är nog ingen av oss.:sarcastic: Jag får i alla fall ingen slant för det, inte ens av frugan.

Hur som helst ser det ut att bli väldigt bra ut.

Mvh Olov

Om frugan skulle ha ett ord med i laget så blidde det kanske en depronmodell med spännvidd 576mm??
Bäst att lämna henne utanför o lyckligt ovetande??:D
Med "proffs" syftade jag mer åt dom mer erfarna byggarna, som du säkert förstod??
Hoppas ändå, verkligen, att både du o jag kan lyckas i vårat uppsåt o få upp dom i luften o ner i ett stycke??:D

Nu ska jag vika ner mig här inför morgondagens flygning...

/Micke

ewalds
2011-10-16, 13:58
Nu är hon färdiglackad och står, för första gången, på egna hjul för gott!


23678

Blev ju en dag på fältet igår så då stod produktionen stilla.. En vinghalva kvar att spruta klarlack på och den blir klar ikväll... Sen kan jag städa undan allt som har med måleriet att göra.
Höjdrodret ska limmas på plats idag o skev/flaps väntar jag nån dag med så att lacken får härda ordentligt.

/Micke

ewalds
2011-10-16, 16:33
...och även höjdrodrets gångjärn limmade på plats.....för gott..

23685

/Micke

ewalds
2011-10-17, 20:51
Lite progress även idag...

23752

Höjdroderlinkaget, som var klart sedan tidigare, monterat!

23753
Flap o skev monterat på ena vinghalvan...

23754
Även sidorodret på plats! En vinghalva kvar att limma gångjärn i sen är även det momentet avslutat..

/Micke

hjalleo
2011-10-17, 21:31
Jösses vad fint det blir!:applouse:

/Olov