handdator

Visa fullständig version : Autogyro?



Ålänning
2010-10-25, 23:56
En bekant är galen i autogyros och frågade om det fanns som RC och jag sade ju "jooodå" för jag har ju sett nånstans, så jag tänkte kolla upp lite mer vad som finns.

Folk säger Autogyro, Autogiro, Gyrokopter, Gyrocopter, Rotaplanes, Gyroplanes, osv. Hittade detta:
"Autogyros are also known as gyroplanes, gyrocopters, or rotaplanes. When the term is spelled autogiro it is a trademark that can only be applied to products of the Cierva Autogiro Company or its licensees, and the name Gyrocopter was a trademark of the Bensen Company."
Så Autogyro ska det va verkar det som. =)

Så... vilka RC-autogyros finns det? ARF? Kit? El, metanol, bensin?
Är mest intresserad av dem som är semiskala/skala och inte färgsprakande påhitt.
Vem säljer?

Hittade en sida i detta forum som jag inte hunnit kikat nåt mer på: http://www.autogyro-rc.com/

Har tex sett den där ljusgrå Cierva nånstans som jag hittade bild på...
http://www.smartstep.se/shopimages/278561.jpg

Mr J
2010-10-26, 00:25
Det är ganska tunt med autoyron på marknaden, Ciervan på bilden är troligtvis en Flying Styro byggsats.
Finns hos MFT/Full Kontroll.

http://www.mft.nu/?ProdID=294026

jocke1963
2010-10-26, 11:31
Finns i österland oxå, men verkar (delvis iaf) vara byggd av balsa:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=14291

Mr X
2010-10-26, 12:35
Autogyro Company of Arizona
Producing Model Autogyro Kits for Radio Control

http://www.autogyro-rc.com/default.asp

bokis
2010-10-26, 16:32
Och jag har.."flugit" en sån i sommar! (beror på vad man har med i definitionen flyg..)
Jisses..Det var ingen lek..Tror att Ivve har en bild på ekipaget i luften.

Ålänning
2010-10-26, 19:52
Ja kanske man borde skaffa en och se hur dom flyger. Haha!
Fanns ingen passlig forumdel för dessa märkliga ting. =)

Mr J... Exakt den på MFT verkar helt okej, men dom är väl den enda RC-firman i Sverige som inte klarar av att skicka momsfritt till Åland, så dom går fetbort tvärt direkt på en gång. Fullkontroll, där hittade jag inte. =( Undras hur liten/stor den är.

Jocke1963... Den där är ju faktiskt i balsa helt jo. Hm.

Mr X... du har ju gett samma länk som jag hade i första inlägget! :D
Men där fanns det nio olika som jag hittade bilder, filmer och info på.
Smarrigaste sidan hittills. =)

Bokis... ni filmar ju en massa, har ni ingen film på den? Ni som
brukar filma allt? :D Jag läste på nån sida att man ska ha rätt
vinklar på saker och ting för att de ska flyga bra, och detta
framgick inte vad gällde den där Ciervan. Förstod jag. Men
inte vet jag vad det innebär i slutänden ändå.

Har i alla fall samlat ihop en massa info, bilder och filmer på
alla ovan nu så man får vissa herrn med autogyro-mani. =)

En får tacka! Men sluta inte ge mer info för det. Finns kanske
nån till som har en, som flugit, som har bilder och filmer och
kanske vet nåt skoj om dessa märkliga ting? :D

Mr J
2010-10-26, 20:12
Jag har ett par autogyro, dock inga snygga skalamodeller.
Den ena är en ombyggnadsats till en Slow stick. Finns på film på min hos tillverkaren här: http://www.slow-g.com/customers/Slow-G.wmv

Den andra är en St Model Pisces, premiärad i söndags så den har inte hunnit komma med på nån film ännu (tror jag) :-)
Pisces är lite mer 3D stuk. Bägge är rejält vindkänsliga, så det är inte ofta man kan flyga dom ute.

Thomas
2010-10-26, 20:18
Den andra är en St Model Pisces, premiärad i söndags så den har inte hunnit komma med på nån film ännu (tror jag) :-)
Pisces är lite mer 3D stuk. Bägge är rejält vindkänsliga, så det är inte ofta man kan flyga dom ute.

Jobbar på det...!

bokis
2010-10-26, 21:02
Jäss! Har bilderna,flygtursförsöken är värde ett eget kapitel,den tillhörde Bertile och det skrattades en smula i omgivningen,den uppförde sig...sisådär?:blush:
Starten var episk,den involverade tre personer,Gurun,Bertile och lilla mig och mycket engagemang!
Landningarna var om möjligt ändå värre men ner kom den..
Start crew: 66 % av dem i alla fall:

15520

Uppgång:
15521

Tror ingen fick "landning"(eller fall) på bild,garvades för mycket!

Thomas
2010-10-26, 21:28
Jobbar på det...!

Sådärja! http://www.viddler.com/explore/thomasberggren/videos/44/

Ålänning
2010-10-27, 20:35
Har sett lite filmer nu och dom verkar ju flyga rätt snällt och sakta trots allt.

Bokis: Ser ut som en Pitcairn "Cabin" 1935. :D (har läst på lite). Brant stigning på ena bilden där.

Mr J, dom där dubbelrotoriga ser ju lite knepiga ut, men nog flyger dom för det.

Hur styrs dom då? Höjdroder, sidoroder, skevroder!?

Mr J
2010-10-27, 21:13
Mina styrs med höjd/sida.

FSK's Cierva C-30 styrs med två deltamixade servon som lutar rotorhuvudet, men många modifierar dom till även använda sidroder.

Ålänning
2010-10-28, 23:09
Hm, gillar inte flyga med sidoroder och höjdroder.
Så det går att få till "skevroder" med en autogyro?

Mr J
2010-10-28, 23:34
Det gör inte jag heller, men eftersom jag har lagt sidrodret på högerspaken och dom bankar ganska rejält när jag svänger så känns det mer som skev.

Jag har inte provat, men jag antar att autogyron som styrs med rotorhuvudet känns som om man körde med skevroder.

Nu har jag aldrig sett nån autogyro med riktiga skevroder, men nån ska ju vara först, varför inte en Ålänning... :sarcastic:

Ålänning
2010-10-29, 18:55
Haha! Ja när jag blir stor och skaffat autogyro, då ska jag nog bygga en autogyro med riktiga skevroder! :D Går ju inte flyga utan. Men om Ciervan (den som jag inte får tag på från MFT, eller den från HobbyKing) har ett eller två servon för "swashen" på huvudrotorn, då borde väl den funktionen bete sig som skevroder?! Ska jag måsta köpa en sån där ful sprätt nu då...

Mr J
2010-10-29, 19:06
Klart du måste, hur ska du annars få reda på hur det ligger till? :sarcastic:
Dessutom är det ju lite coolt att vara först på kobben med ett sånt flygfä...

Jag ser fram mot en helgalen Ållywoodproduktion med provflygningen :thumbup:

Thomas
2010-10-29, 21:17
Hehe.. "Ållywood Pictures", nya filmbolaget!
Skämt åsido, att sätta skevroder på en autogyro är stört(!) omöjligt.
Hela tricket är att rotordisken och bladen är bärande, d.v.s. bladen producerar lyftkraft genom sin form/vinkel. Om man då sätter vingar med skevroder och rollar så kommer rotordisken att hamna uppochner, och rotorverkan avstannar och lyftkraften blir.... NOLL! Stört(!)kul!
Det man åstadkommer genom att montera en ledad rotordisk och ha två servon med deltamix är egentligen att man flyttar tyngdpunkten på kroppen, och autogyron "svänger" åt avsett håll, eller stiger eller sjunker. För säkerhets skull får man nog lägga in lite sidoroder för att stötta i svängarna.

Här är en enkel variant från systerforumet: http://www.svensktmodellflyg.se/users/5466/Nanomum_V-2__Depron_Autogyro.pdf
Annars kan du googla på "Twirl" eller "Monotwirl".


Men, som sagt, vi väntar med spänning på en film från demonproducenterna på andra sidan sjödiket...

Modellflygarn
2010-10-29, 22:46
Hejsan!
Det fanns en svensktillverkad byggsats till autogyro för längesen. Kan varit från Hobbyträ eller nåt sånt.
Var säkert med i Allt om Hobby också. 80-talet nån gång.
Den hade en jättestabbe med mixade "skev" och höjdroder. Jag provflög och den kom ner hel men jisses vad man fick jobba!
Testade bara en gång men tror att man får lära sig en lite annan flygteknik med en sån. Det gäller ju att hålla snurr på rotorn... :)

Modellflygarn
2010-10-29, 22:50
Den hade ett helt fast rotorhuvud och var superkänslig på skeven vad jag kommer ihåg.
Fanns sidroder också...

Spännande flygetyg iaf!
Lycka till, vore kul att se en i luften!

Thomas
2010-10-30, 16:03
Hejsan!
Det fanns en svensktillverkad byggsats till autogyro för längesen. Kan varit från Hobbyträ eller nåt sånt.
Var säkert med i Allt om Hobby också. 80-talet nån gång.
Den hade en jättestabbe med mixade "skev" och höjdroder. Jag provflög och den kom ner hel men jisses vad man fick jobba!
Testade bara en gång men tror att man får lära sig en lite annan flygteknik med en sån. Det gäller ju att hålla snurr på rotorn... :)
Var nog en "Silverbird", om jag kommer ihåg rätt.
Den hade väl, som du sa, fast rotorhuvud men med "flappande" blad. Mixen i höjdrodret var nog både skev och höjd. Och det är oxå ett sätt att styra...

Ålänning
2010-10-31, 12:44
Ja nog måste man väl skaffa en/ett autogyro... måste bli av med nåt till bara, eller så gör man som man brukar, bär grejerna man inte får rum med till den lokala RC-handlaren så vips har man mer utrymme för mer flygetyg. :D

Skaffar jag ett autogyro så ska det som sagt vara skala-likt på nåt vis så att man kan ha det framme utan att det ser ut som nån mobil som ska hänga ovanför vaggan. Finns inte så många att välja bland då. Helst också el och att man kan använda 2200mAh 3S-ackar skulle ju vara perfekt.

Vad menar HobbyKing med "Rotor diameter: 460mm" och "Length : 590mm" ?! Nåt som inte stämmer.

Skulle vara intressant flyga en autogyro. Nästan som första gången vi flög RC-flyg på vårt fält, ingen visste hur det skulle gå till. Skevrodrena visste ingen vart skulle röra sig, höjden var ett dilemma, det blåste som tusan, och flyget flög 11 sek men hann med ett drös loopar. Vi hade tokskoj! :D Autogyro... jäh! Utmaning!

Har nån sett ett annan skalalikt autogyro som inte är byggsats på nån svensk sida? Annars verkar ju Ciervan från HK vara nåt att satsa på. För den har väl samtliga manöver-"don" ett autogyro har? Den har ju lite historia också, den riktiga modellen alltså.

Modellflygarn
2010-10-31, 18:31
Kikade på den från HK. Tycker den ser riktigt snygg ut! Kanske lite väl liten men är det fint väder nån gång så... :)
Ska bli kul att se hur den blir.

Thomas
2010-11-01, 06:42
Här är en halvdålig filmsnutt på min och Mr J's gyro:


http://www.youtube.com/watch?v=LO3DgaLFnfo