handdator

Visa fullständig version : Någon som har Multiplex Cularis och kan ge tips och råd?



Benpa
2010-10-29, 20:41
Hej.

Mitt senaste flygplan blev ett Multiplex Cularis.
Det är helt färdigbyggt efter alla konstens regler, och tro mig, det var ju inte det enklaste plan jag satt ihop, speciellt vingarna, men nu är det redo för jungfrufärd :)

Film och bilder kommer inom kort så fort vädret tillåter.

Dock undrar jag om någon har lite små tips att ge, man brukar ju alltid stöta på små saker som man stör sig på och vill förbättra, och tänkte att någon kanske ville dela med sig utav sina erfarenheter av detta tillsynes fina elsegelplan.

Kör AXI 2820/12 motor, 40Amp reglage och massa servon av hyfsad kvallisort.
Blåste bort köksduken med denna setup :dance3:
Jag undrar bland annat hur man får till så kallade "crow bromsar" flaps ner och ailerons uppåt, struntar nog i detta vid första flygningen, men eftersom jag är lite av ett "halvproffs" ;) så vill jag ju kunna nyttja detta.
Kör med Futaba 7c Fasst, så det borde ju gå.

Andra tips är också välkomna.

QatHome
2010-10-31, 10:22
Hittade följande på Futabas hemsida (http://www.futaba-rc.com/faq/faq-7c-q774.html), borde väl kunna ge den funktion du undrar om.

Benpa
2010-10-31, 19:15
Där satt den QatHome! tackar för hjälpen :)

Nu har jag precis kommit hem efter jungfrufärden, körde med vanliga flaps, funkade fint, jag är så himla nöjd med detta segelflygplan, otroligt stabilt och vackert ;)

Lite bilder: Filmen kommer upp senare. Jag har tagit snapshots ur filmen, och det blir inte världens bästa kvalité.

DrHanke
2010-11-01, 21:17
Grattis Benpa :) Då ser vi fram emot filmen också å inte bara bilder!

Benpa
2010-12-15, 21:37
Jaha, en liten film då på min andra flygning med Cularisen, en vinge hade glidit ur i snabbkopplingen vilket gjorde att FLAPS inte funkade, blev lite lång landning :)
Har nu fixat till lite med dessa snabbfästen med extra kolfiberpinnar som säkrar vingarna på plats.


http://www.youtube.com/watch?v=0bbeEPpbyfg

DrHanke
2010-12-15, 22:05
hade samma problem med min, slutade med att jag borrade hål i plastbiten å skruva fast den. Det är jättespännande när man bara funktion på ena sidan...