handdator

Visa fullständig version : Elsegel flygfoto



Peterax
2010-10-29, 22:13
Hejsan, jag tänkte börja flygfota med en elseglare och använda den även under vintern. Kan det bli problem med digitalkameran och lipo-batteriet vid 5-10 minusgrader? Har läst att lipo-batterier inte levererar lika mycket energi vid kyla? Hur stor skillnad blir det? Kan det bli problem även med digitalkameran pga kylan? Digitalkameran har ett laddbart lithiumbatteri.

/Peter

Mr J
2010-10-29, 22:46
Har inga vetenskapliga belägg för det, men nog fasen känns det som att LiPo:na tappar orken rätt rejält i minusgrader.
Å andra sidan, om man förvarar dom i en varm ficka tills man ska använda dom och ser till att dom inte sitter direkt i fartvinden så märks inte mycket skillnad mot sommarflygning...

tomasstrom
2010-10-30, 13:07
Förvara INTE kameran i fickan eller varmt och sen in med den i planet! Det kan bildas kondens på grund av den hastiga temperaturskillnaden och du kan ha sett ditt plan och kamera för sista gången. Var också försiktig efter flygning så att den inte värms upp för snabbt. Ta gärna ur batteriet ur kameran/modellen innan den kommer in i värmen igen så minskas risken för skador på elektroniken.

Gällande din fråga så stämmer det att lipo tappar kraft vid kyla. Du måste helt enkelt pröva dig fram där och mäta volten/amperen du får ut ut batteriet vid gällande temperatur.

Kennerdahl
2010-12-15, 18:11
Alla batterier tappar strömstyrka i kyla, bästa tipset är redan sagt här att förvara dem så nära rumstemperatur som möjligt tills de ska användas.. de jag undrade va lite mer vad det är för kamera du tänkt flygfota med?

mvh

bajkarn
2011-01-10, 15:02
har flygfotat med mitt cessna när det var -16 och flygtiden blev då inte kortare. kameran som jag använder har ett lithilium batteri och den funkade också utmärkt:)

UndCon
2011-01-10, 16:28
Om man inte har problem med värme kan man tejpa igen eventuella kylluftshål också - och på så sätt bevara värmen bättre i LIPO'n

Blir den varm vid användning kanske man inte skall göra det...risk för härdsmälta...

McRegor
2011-01-10, 17:11
Hej,
Har man en EPP-seglare - t ex nån av Multiplex-kärrorna - så är ju dessa rena termosen så de batterier som ligger inombords borde fungera. Men har man en kamera med inbyggt batteri sittandes ute i luftströmmen så kanske oddsen är lite sämre om det är kallt. Ett alternativ kan ju vara att köra strömmatningen till kameran från ett externt batteri som man förvarar inne i kroppen. Men det är väl bara att testa först - det kanske fungerar alldeles utmärkt utan extra arrangemang.
Hälsningar
Roger

LIP
2011-01-10, 18:34
Rätta mig om jag har fel.
Att ett lipobatteri tappar effekt i kyla kan jag förstå, men är det inte beroende av hur mycket effekt en brukare tar.
Jag tänker att en kamera drar väl inte så mycket ström så att det inte skall gå att driva den med det inbyggda batteriet i kyla. Jag menar, att en kamera kan ju drivas under en mycket längre tid än t.e.x. en elmotor som har en mycket större förbrukning.


/Lasse