handdator

Visa fullständig version : CRRC PRO GF55II , liten feedback på denna rova



nito
2010-11-04, 21:24
hittade inte mycket alls om denna motor då jag beställde en så jag drar väl mit strå till stacken och lägger upp lite bilder och tankar och åsikter om den.
Senaste bensinmotorn jag hade var en Tartan 44cc. twin, så det var ju ett tag sedan och det blir intressant se vad som har ändrats.
steg ett som jag alltid gör, vis av erfarenhet, är att alltid ta isär nya motorer, och jag har allt för ofta hittat metallspån i både OS och Saito motorer likaväl som i billiga kineser, och se på fan, direkt jag tittade in i avgasporten var det skräp där.
-har precis kommit hem från arbetsperiod 1000 meter under jord, och första stop var att hämta ut motorn från posten och packa upp och kika lite, men bilder och mer info samt första provstart kommer imorgon.

jocke1963
2010-11-05, 08:12
-har precis kommit hem från arbetsperiod 1000 meter under jord

Har du varit på semester i Chile? ;)

nito
2010-11-05, 11:33
hahaha, nä, men det företag jag jobbat med nu var där och borrade upp dom som fastnat faktiskt

nito
2010-11-06, 19:27
tänkte ju pilla isär motorn, men hade ju inga nya packningar så det får vara, får nöja mig med att kika in så gott det går och ge ett allmänt intryck, och det man ser genom avgasporten är att den är lite grovt honad, i cylinderloppet, det nästan känns då man drar runt den, och i manualen rekommenderas att köra in den 3 timmar med mineralolja, och det är väl vad jag kommer att göra.
Motorn är rent allmänt lite grovhuggen i sin finish, det finns spår efter fräsen på blocket, men jag har heller inte betalat för en polerad snurra, och det som betyder nåt är ju hur den går, jag sitter inte och tittar på en motor, den ska funka.
en parallell är ju hur en mussemotor såg ut invändigt kontra en tysk motor under WWII, jänkarna lade inte en sekund mer än nödvändigt på kosmetika, det var bara frågan om att producera många motorer, tyskarna var ju som bekant väldigt anala på den fronten...
idag har jag spikat ihop en testbänk för att köra in snurran och bekanta mig med den, men det snöar idag så jag får vänta någon dag till det iaf är uppehåll innan provkörning.
ska också montera en starterkona på en skruvdragare för att lätt få igång den innan jag lär mig hur den ska handstartas, eller så behåller jag konan och startar med den framöver, varför konstra till det?
det som trots allt ska bli mest intressant är ju att prova hur den funkar i kärran, en extra 300 på 203 cm.
anledningen till att jag valde en Twin är ju att den inte vibrerar så att vingarna nästan hoppar lös..

fredrikb
2010-11-08, 07:32
Hej
När du kommer att plocka isär motorn kan du kolla om det går att sätta cylindrarna 180 grader, så man får avgasporten ifrån förgasaren.
Mvh fredde

nito
2010-11-08, 19:02
jag kom på att jag inte hade några extra packningar så jag skippade det, vad skulle det blir för fördel av att vända portarna?
var idag och provstartade den i minus 5 grader, men den startade och stannade, och jag hade inte handskarna med mig så jag orkade inte tjura på då jag inte hade en starter, nytt försök imorgon då jag varit och fixat konan till dragaren.