handdator

Visa fullständig version : SWEE PEA...Art Chesters gamla Good Year racer från 1947



petera38
2010-11-05, 17:43
Jag har anskaffat mig ett nytt projekt.

Min gamla drömmodell från Linstyrningstiden nån gång på femtiotalet, byggar jag nu som R/C modell. Första gång jag så modellen, var i en amerikansk modell tidning från början av femtiotalet. Hade lånad tidningen av en kompis, som hade relationer i USA. Sat och dreglade över bilderne av modellen...minns fortfarande att bilderne var tonad i det som hette "sepia brun".
Det var V-stabben som gjorde den så annorlunda. Och färgen som var mest vit och nånting annat...det går inte att avgöra på sepia-bruna bilder..men den var faktisk grön. Därav namnet Swee´Pea eller grönärt! Det var också namnet på "Pop-Eye" eller Kalle Alfred´s son!
Har präcis fått en ritning från 1948 av Swee Pea i linstyrd version. Tänkte att förstora ritningen och konvertera til R/C... och använda lite lånade konstruktionsdetaljer från en liten R/C kärra som Rich Urawitch konstruerade för en .32 motor. Den hette EXTRA 3.25 och flög jävligt bra...!
Än så länge kommer det inte att hända så mycket...men här kommer alla fall en bild på den originala Swee´Pea.
/Pete

petera38
2010-11-05, 17:52
Förhoppningsvis går det att lägga till en bild....?15822

Corsair
2010-11-05, 19:02
Tjena, det skall bli kul att följa det bygget...:secret::ciao:

ewalds
2010-11-05, 19:29
Låter som ett spännande projekt??
Hur stor blir den?

/Micke

petera38
2010-11-05, 21:32
Just nu vet jag inte präcis hur stor den blir. C/L versionen mäter 64cm i vingspan....så jag gissar på ca. dubbel storlek. Tänkte motorisera den med en .40 glödstift. Men vi får se...just nu väntar jag på ritningarna av Extra 3.25. När dom kommer sätter jag igång med att rita....

petera38
2010-11-28, 11:22
Så kom ritningarna. Har kollat båda ritningar, och när det blir av, ...har en del andra projekt med högra prioritet på gång, blir det säkert en modifiering av Extra 3.25 ....
/Pete