handdator

Visa fullständig version : vilket lim ska jag använda?



E-Fire
2010-11-05, 21:39
köpte mig en ny kärra "beta 1400" (easy star kopia)
material EPP (ser ut som frigolit).

köpte med ett lim som skulle vara "foam safe" men säljaren ringde till mig & frågade om jag skulle ha limmet till planet & menade på att jag valt fel lim.

han skickade med istället en "ZAP A GAP CA+" & ett accelerator spray.
Är det verkligen rätt lim? googlar jag på det så verkar det inte vara foam safe.
fick känslan att det är mer ett snabb lim för plast. typ som attack lim.
har inte vågat limma planet än pga detta.
Så hjälp mig kan jag använda limmet för att limma på kroppen/vingarna?

Ålänning
2010-11-05, 21:50
EPP är väl inte Foam? Frigolit är ej EPP har jag förstått. Men kan ha fel?

Har för mig att tex Multiplex Twinstar II är gjord i EPP (står en här på mitt golv) och den skulle INTE limmas med Foam Safe, utan med Medium CA. Funkade tokfint. Uhu POR som används för depronflyg vet jag inte om funkar med EPP. Epoxy fastnar väl nog på EPP?

DrHanke
2010-11-05, 22:15
Mina MPX i EPP är limmade med Hobbycitys CA lim och kicker, 2st Blizzards, Cularis, Twinstar så nog är vanligt CA funkis utan problem på EPP?

E-Fire
2010-11-05, 22:18
Tack! för snabbt svar! jag är nästan helt 100% säker på att Twinstar II & min kärra är av samma material. Bra då limmar jag ihop det i morgon! ville bara försäkra mig om att limmet är rätt typ. inte så kul om man lämnar planet för att torka & man kommer tillbaka & det bara är en blöt fläck kvar av kärran.

Mr J
2010-11-05, 22:20
Är planet gjort i EPP, eller något av de andra namnen för Expanderad Poly Propylen, som Elapor, Solidipor, osv. så
Kan du hälla på vilka kemikalier som helst. Problemet är snarare det motsatta, att få nånting att bita på EPP'n.

Men, grundreglen när det gäller ett foam-material man är osäker på är att prova på en spillbit, eller på ett ställe som inte har någon bärande funktion.

Så, om det är EPP så behöver du inte använda Foam friendly CA och kicker, men om det är EPS (Frigolit) eller Depron så är det ett måste, annars försvinner materialet när du försöker limma...