handdator

Visa fullständig version : RC Viking (Erik Göte Berglunds EM modell 1958).



bem
2010-11-05, 22:35
Hej,

Kom över en orörd RC Viking byggsats (tillverkad av Sven E Truedsson i Malmö) för ett tag sen. Konstruerad av Erik Göte Berglund och vinnare av EM i RC flyg 1958. En del av Erik Berglunds gärningar inom modellflyget finns beskrivet i SMFF's 50-års jubileumsbok Spänvidd för den som vill läsa mer om det.

Lägger ut lite bilder på byggsatsen nedan och en bild från boken Spännvidd där man kan se hur planet var målat i orginal (det är Erik Göte Berglund på bilden).

Erik Göte Berglund flög sin RC Viking på EM 1958 i Darmstadt i Tyskland och blev Europamästare!
Radion han använde på den tävlingen var egenkonstruerad (Telepilot med styrystemet Gyron) och han hade den i en ryggsäck på ryggen och och en styrdosa i handen. Nån som har nån bild på det kanske?

Nån som byggt och flugit med en RC Viking?

Nån som har listan på flygmanövrerna de flög på EM 1958? Klassen hette "Klass 1" i Europa (i Sverige kallad "RC III") med endast sidoroderkontroll. (Senare i början 1960 talet kom internationella "RC 1" (även kallad "Multi") som var konstflygning med flerkanalsradio som sen fick namnet F3A och i Sverige fanns även under 1960-talet/början 1970-talet klassen "RC 5" med motor, sida och höjdkontroll.)

Ritning för den som vill bygga en RC Viking finns att köpa från SMOS (Svenska Modellflygares Oldtimer Sällskap).

Jag skanna även in byggbeskrivningen och spara till PDF (på engelska - tydligen exporterades Viking till England och då gjordes byggbeskrivning på engelska också).
Jag skanna också in orginaldekalen i PDF.

Måste väl vara en av de första svenska RC modellerna som rönte internationell framgång?

Hoppas nån får nytta av bilderna och kanske bygger en RC Viking nån gång i framtiden, kanske av lite nostalgiska orsaker. Borde funka bra med eldrift idag.

/Bo

Stig H.
2010-11-07, 17:18
Hejsan,
Både RC-Viking, Telepilot och Berglund var kända namn på den tiden. En fin RC-Viking kunde jag beundra på nära håll hos en kompis minns jag.

AeroModeller från 1958-59 hade reportage med bilder från tävlingar där Berglund och ytterligare någon svensk deltog.
Just bilden där han sitter på huk med sändaren på ryggen hade jag fortfarande i minnet när den här nostalgi-tråden dök upp på forumet.
mvh
Stig Håkansson

bem
2010-11-07, 21:04
Hej Stig,

Kul med nån som visste lite om modellen och reportaget i Aero Modeller var intressant. Har du möjlighet att skanna in de två sidorna med lite högre kvalitet och fler pixlar på bredd och höjd så texten går att läsa?

Det där deltaplanet på bild 2 är nog det som det står om i boken Spännvidd, det var nog Schweitzaren som vid vid EM 1959 knep guldet där Erik Göte Berglund blev 3:a för Erik Göte hade inte fått information om en regeländring att en manöver (rakflygning) nu skulle börjas bakom (istället för som tidigare framför) sig. Den andre svensken, i bild 2, som sitter på huk bakom RC Viking är nog Rolf Dilot (han ritade RC Viking - se ritningen i mitt första inlägg). Rolf Dilot konstruerade Vagabond 1957 (byggsats av Sven E Truedsson) som fick många modellflygare i Sverige att börja med radiostyrt. Det står i boken Spännvidd att Rolf Dilot var med och tävlade vid EM 1958 och 1959.

Såg du nån RC Viking flyga nångång?

/Bo

Stig H.
2010-11-08, 20:21
Hej Stig,

Kul med nån som visste lite om modellen och reportaget i Aero Modeller var intressant. Har du möjlighet att skanna in de två sidorna med lite högre kvalitet och fler pixlar på bredd och höjd så texten går att läsa?

Det där deltaplanet på bild 2 är nog det som det står om i boken Spännvidd, det var nog Schweitzaren som vid vid EM 1959 knep guldet där Erik Göte Berglund blev 3:a för Erik Göte hade inte fått information om en regeländring att en manöver (rakflygning) nu skulle börjas bakom (istället för som tidigare framför) sig. Den andre svensken, i bild 2, som sitter på huk bakom RC Viking är nog Rolf Dilot (han ritade RC Viking - se ritningen i mitt första inlägg). Rolf Dilot konstruerade Vagabond 1957 (byggsats av Sven E Truedsson) som fick många modellflygare i Sverige att börja med radiostyrt. Det står i boken Spännsvidd att Rolf Dilot var med och tävlade vid EM 1958 och 1959.

Såg du nån RC Viking flyga nångång?

/Bo

Hejsan Bo,
Jo, jag ska försöka skruva upp kontrasten i skanningen - bilderna blev ju onormalt svaga.

Visst är det Dilot som är i bild. Schweitzaren hette Eugen Setz och flög med sidroder i nosen på deltan - pulsmanövrerat. Kan inte ha varit lätt att styra på det sättet. Antar att din RC-Viking får proportionell radio och kanske även ett höjdroder.
Tyvärr hann jag aldrig se RC-Viking i luften. Den försvann ganska omgående efter en hemsk krasch mot en blank och hård sjöis.

Stig

Stig H.
2010-11-10, 19:53
Det här programmet flög Berglund och övriga av dåtidens RC-flygare från 1956 och framåt i tävling.
http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=16073&d=1289577414

Stig

bem
2010-11-10, 21:46
Tack Stig,

Du verkar ha mycket intressant i dina gömmor. Om man har falkögon kan man nog läsa vad som står i programmet men mina ögon har svårt att tyda de små bokstäverna i bilden. Om du har tid och möjlighet att skanna större bild så bokstäverna blir större och tydligare vore det guld värt.

/Bo

bem
2010-11-11, 09:49
Hej,

Kan du prova att skapa en PDF av bilderna kanske? Jag hade inga problem att ladda upp PDF med byggbeskrivningen och dekalen i mitt första inlägg och det blev bra kvalitet. Eller om du mailar mig ( boem @ algonet . se - ta bort mellanslagen ) bilder med bra kvalitet på dels Aero Modeller artikeln dels på flygprogrammet så kan jag fixa PDF på dessa i bra kvalitet och ladda upp.

Jag provar med en bild på RC Viking nu, orginalbilden är JPG i 1600x1200 pixlar (bredd x höjd) så får vi se hur den ser ut här. OK, min bild blev tydligen förminskad till 800x600 pixlar vid uppladdningen hit. Jag provar med en som är ännu större från början, 3072x2304 pixlar, får vi se hur stor den blir här sen. Nähe den blev bara 800x600 pixlar den också här. Det är väl för att spara diskyta på servern som den här förminskningen sker så filerna inte skall bli så stora.

/Bo

QatHome
2010-11-12, 16:58
Prövade att konvertera en av bildfilerna som Sitg mailade till mig och testar att bifoga den som en PDF.

16073

Optimate
2010-11-12, 17:31
Funkade perfekt. Tack! Kan vi få dom andra också?

QatHome
2010-11-12, 19:51
Det där var enda sidan jag fick mailad till mig men om Stig skickar de andra också kan jag testa att göra om dom också.

bem
2010-11-14, 20:46
Snyggt QatHome - blev finemang kvalitet på PDF:en. Vi får hoppas du får Aeromodeller artikeln också så det kan skapas PDF på den med så den går att läsa.

/Bo

bem
2010-11-15, 10:56
Hej,

Jag fick Aeromodeller artikeln av Stig. Gjorde om bilderna till PDF. Kul läsning. Stig har även en artikel till som han skall maila mig.
Erik Göte Berglund använde en Webra 3,5 cc Bully som tydligen var en ny motor då 1958. Schweitzaren Eugen Setz deltaplan (han som vann året därpå 1959) gick tydligen i backen då den försvann upp i det låga molntäcket och gick sen i spinn ner i träden i fältgränsen. Erik vann en knapp seger med sina 712 poäng, bara 6 poäng före holländaren Willem Schoorel.

/Bo

Optimate
2010-11-16, 20:07
Tack för att ni delar med er av dessa kulturskatter!

bem
2010-11-17, 15:02
Hej,

Här kommer artikel 2, Aero Modeller november 1959 där det står om EM 1959 som Erik Göte Berglund blev 3:a med sin RC Viking. Vann den klassen, Klass II enkanal, gjorde det året Eugen Setz med sitt deltaplan som hade en Enya 19 med skjutande propeller och nosroderstyrning, Microton mottagare med Bellaphon sändare. Erik hade det här året en Taifun Tornado motor och sin egen Telepilot radio. Rolf Dilot kom 5:a i samma klass med sin Vagabond, Webra Bully motor och samma radio som Berglund.

/Bo

Optimate
2010-11-18, 19:17
Jag blev lite nyfiken på Rolf Dilots lågvingade modell. Han hade tydligen med den både 1958 och 1959, men åtminstone 1959 flög han med Vagabond enligt referaten. Jag har aldrig sett den lågvingade tidigare. Unikt med fast klyvklaff.
Är det någon som vet mer om den modellen?

Lada008
2010-12-14, 21:58
Trevligt med gammal nostalgi skymtade även en Vagabond på en av bilderna
Har precis byggt färdigt en sån som jag fick av en jobbarkompis pappa
Har dock fuskat lite med plastklädsel och höjdroder

bem
2011-03-23, 20:52
Hej,

Såg att det finns en obyggd RC Viking till salu på ebay USA just nu, sök på 250793077765 (den finns där i 6 dagar till från idag 23 mars).

/Bo

genland
2011-03-30, 22:17
Hej,

Såg att det finns en obyggd RC Viking till salu på ebay USA just nu, sök på 250793077765 (den finns där i 6 dagar till från idag 23 mars).

/Bo

Det är nog den som jag nyss fyndade då.

19927

19928

Nostalgi...
Har kvar Truedssons katalog sen 1963,
minns att man drömde om den då som ung spoling.
Men 69.50 var mycket peng då....

19929

19930

Känns riktigt skoj att få tag på den då...

MVH Kent

bem
2011-03-30, 23:15
Hej Kent,

Kul - då finns det åtminstone två byggsatser, min och din. Har du tänkt att bygga din byggsats eller skall du spara byggsatsen (kanske malla av delarna och bygga den vägen?)?

/Bo

genland
2011-03-30, 23:39
Tror nog den får ligga till sig.

Har en annan gammal goding också orörd.
Det är Ed Kazmierskys Top Flite Taurus från 60:talet,
(även det ett ebayfynd från USA)
som jag är väldigt ambivalent om jag skall våga bygga.
Har man börjat bygga så är det ju lite som att
man förstört lite av det hele....

MVH Kent

p-51
2011-06-13, 20:16
Tjena tror att Micke Berg i min klubb (Siljansbygdens Rfk) flyger med en viking , hittade bara denna bild nu men ska se om jag kan hitta fler. http://www.siljansbygdensrfk.se/galleries/2010_ulfm_flygdag/index.html

Mvh Andreas Pettersson

bem
2011-06-15, 23:39
Hej Andreas,

Kul att nån flyger med de här gamla godingarna än idag. Den röda RC-Vikingen på en av bilderna såg fin ut.

/Bo

Stig H.
2011-08-29, 14:14
Bläddrade i en gammal katalog från 1956 och Erik Lindgren, Malmö där jag tyckte att jag såg RC Viking - men det var istället en friflygande Graupner-modell som hette Tourist.
Ibland ser man linjer på modeller som liknar varandra mer än vanligt. Jag tror att RC Viking kom till ungefär vid samma tid i historien.

22786

bem
2012-02-08, 23:47
Jag blev lite nyfiken på Rolf Dilots lågvingade modell. Han hade tydligen med den både 1958 och 1959, men åtminstone 1959 flög han med Vagabond enligt referaten. Jag har aldrig sett den lågvingade tidigare. Unikt med fast klyvklaff.
Är det någon som vet mer om den modellen?

Hej,
Fanns en bild i SMFF's bok "Spännvidd" sid 87 på Rolf Dilot med hans lågvingade modell, tog även med bilderna i Aero Modeller dec 1958 och november 1959 här. Kanske nån vet vad modellen hette?

/Bo

pgrts
2012-02-10, 06:19
Här ska det hädas - en elmotor är på väg.
http://www.ripamfk.com/html/patrik/viking/120204-03.JPG

bem
2012-02-10, 10:51
Hej,
Härligt att se en sån här gammal goding som RC Viking byggas igen. Skevroder ser jag du skall ha. Har du minskat V-formen något (ser så ut)?

/Bo

AM
2012-02-10, 10:59
Hittade en gammal bild från 70-talet i datorn. Motivet är Kay Krut, men gissa vilken modell?

26477

OBS! Lägg märke till det lätta steget...

En annan historia från 1980. Jag hade precis träffat min nuvarande hustru -Kicki - och tagit med henne till fältet för att beundra alla fina modellplan. Vacker väder och en skön eftermiddag var ju perfekt att introducera henne till vår hobby.
Einar i Malmöklubben hade kommit ut med en skitsnygg MFI 15, jag tror t.o.m att den var nybyggd och skulle provflygas.
Einar startade upp i depån och började taxa ut till banan. Han gick bakom planet och han hade vanan att peka nedåt med antennen när han gick bakom planet. Antennen var m.a.o. oroväckande nära marken där han gick ut mot startbanan. Han hade hunnit ett par meter i depån då antennen krokade fast i gräset och Einar tappade balansen då han försökte undvika att trampa på antennen. Istället tog han ett jättekliv framåt..... och trampar rakt på den nya modellens bakkropp. Totalmosad! Då brister Kicki ut i ett hysteriskt skratt! Det var inte lite pinsamt. Vi avlägsnade oss snabbt från platsen. Jag var arg på Kicki och undrade vad som var så roligt med att man trampar sönder sin nya modell? "Jag tyckte det var hemskt, men kunde inte låta bli att skratta", var hennes svar. Hon blev klart chockad och skrattet var en nervös reaktion på tragiken.
Jag hoppas Einar har förlåtit oss. Varken jag eller Einar har kommenterat händelsen under alla år...

Mvh
Ove

pgrts
2012-02-10, 12:00
Hittade en gammal bild från 70-talet i datorn. Motivet är Kay Krut, men gissa vilken modell?

26477

Kan det vara något sådant här - konstruktion från -72? - men snarare storebror som kom ett par år senare.
http://www.ripamfk.com/html/patrik/viking/120204-02.JPG

SteffeB
2012-02-10, 12:44
Du, AM, jag tror helt klart att din fru skrattade för att det måste varit bland det roligaste hon sett. Haha! Trampa sönder flygplanet, det var kul! :) Mer sådana historier!

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Mr J
2012-02-10, 17:35
Hittade en gammal bild från 70-talet i datorn. Motivet är Kay Krut, men gissa vilken modell?

26477



Är det inte en Falcon Sr? den ser iaf ut som den jag har i källaren...

pgrts
2012-02-10, 18:31
I källaren gör den ingen nytta - ut och flyg! Det ska bli strålande solsken i morgon och knappt någon vind.
Snön har väl blåst bort även hos er?

Mr J
2012-02-10, 18:37
I källaren gör den ingen nytta - ut och flyg! Det ska bli strålande solsken i morgon och knappt någon vind.
Snön har väl blåst bort även hos er?

Näe, det kräver en massa kladd och klet, och soppapump och nytt starterbatteri...
I morron ska det bli en massa otäcka minusgrader, jag får hålla mig till innomhusflygningen på söndag.

Thomas
2012-02-10, 19:50
Hittade en gammal bild från 70-talet i datorn. Motivet är Kay Krut, men gissa vilken modell?

26477

OBS! Lägg märke till det lätta steget...

Mvh
Ove

Ja, HAN lär iaf inte trampa sönder kärran!
Synd att Einar inte har internet, han har säkert mycket att berätta från Anno Dazumal...

pgrts
2012-02-10, 20:41
Näe, det kräver en massa kladd och klet, och soppapump och nytt starterbatteri...
..
Då får du väl peta in en elmotor. Jag är förvånad över att se flera "större" modeller konverterade till el den senaste tiden men kan förstå det när man ser de som fortfarande lägger någon extra onödig timme på kladd och klet nu när varje minut i luften är välkommen jämfört med att frysa fingrarna med att tanka och starta och felsöka. Min Viking ska bli el för mycket flygande men Falconen får ha en gammal Enya 40 att "finflyga" med när vädret tillåter. En vecka till sedan är det lov och förhoppningsvis lite mera byggtid och då kommer kanske dopen och sidenet till nytta.

Mr J
2012-02-10, 20:55
Ja, HAN lär iaf inte trampa sönder kärran!
Synd att Einar inte har internet, han har säkert mycket att berätta från Anno Dazumal...

Einar har internet, men han håller tyvärr inte till här... Vi kan ju försöka med en övertalningskampanj på söndag...

Mr J
2012-02-10, 21:01
Då får du väl peta in en elmotor. Jag är förvånad över att se flera "större" modeller konverterade till el den senaste tiden men kan förstå det när man ser de som fortfarande lägger någon extra onödig timme på kladd och klet nu när varje minut i luften är välkommen jämfört med att frysa fingrarna med att tanka och starta och felsöka. Min Viking ska bli el för mycket flygande men Falconen får ha en gammal Enya 40 att "finflyga" med när vädret tillåter. En vecka till sedan är det lov och förhoppningsvis lite mera byggtid och då kommer kanske dopen och sidenet till nytta.

Visst kan jag kasta ut den gamla Webra Black Head tiokubikarn och peta in en elmotor.
Men det känns lite som förneka världshistoren, fasen vet om jag inte hellere hade sålt den till nån som ville fortsätta att köra glödstift i den...

Men visst längtar jag efter att utetemperaturen ska kliva upp mot en +10 och däröver så att jag kan gå ut frivilligt och kanske flyga en smula...

bem
2016-07-25, 10:24
Hej,
Fanns en bild i SMFF's bok "Spännvidd" sid 87 på Rolf Dilot med hans lågvingade modell, tog även med bilderna i Aero Modeller dec 1958 och november 1959 här. Kanske nån vet vad modellen hette?

/Bo

I KSAK NYTT nr 5 1959 finns Rolf Dilots lågvingade modell beskriven med en bild fast den är nu utvecklad till en multimodell dvs den har nu flera kanaler. Färgschemat verkar också nytt på denna multimodell.
Det var tyvärr lite dålig bild i den elektroniska KSAK NYTT jag hitta på nätet så bilden på planet är inte den bästa.
Men specifikation på planet finns i bilden nedan.
/Bo