handdator

Visa fullständig version : B-17 ½ (nästan lookalike på långt håll)



bokis
2010-11-08, 10:51
Efter att ha satt ihop Lancaster och flugit den ett par varv med el så drabbades jag av ett sug efter nåt med flera motorer av ickeAmpere sort..
Jag vet,krångligt och opålitligt+kladdigt men jag mindes en Guru som hade en med fyra saito 56 som lät och flög riktigt bra fram tills den träffade en annan warbird och tycke uppstod.

Eftersom jag totalt saknar Gurus:s byggkunskaper så var det bara att snällt vänta tills det kom en B17-lik skapelse och den har nu hittat till mitt hobbyrum!
Sammalika som Lancaster,ASM heter tillverkaren och jag blev jättelycklig när jag öppnade kartongen,tyckte den såg fantastiskt fin ut och for iväg till gurun för välsignelse,hade lovat att han skulle få se den innan skruvmejsel o CA kom fram..

Där så fnystes det,knorrades och påpekades att på långt håll så skulle den kunna förväxlas med en fyrmotorig bombare,kanske t.om en B-17 om åskådaren hade taskig syn.

Gråtandes for jag hem och plockade iallafall fram fyra st saito 62 som jag råkade ha,två st Simprop ombordglöd,servon i mängder,ackar i drivor,ett par robart ställmekanismer och indiska ställben med bromsar fast besluten att få upp den i luften så småningom oavsett utseende..
Kan dock hålla med om att det finns saker som inte riktigt är i skala typ vingkordan,den här har halva tjockleken jämfört med Guruns,färgen som är "stänkmattad" m.m..
Men jag gillar den ändå!

Det här med ett ombordglöd till två motorer funkar lysande,man ansluter (jordar) motorerna tillsammans så uppfattar simpropen dett som en tvåcyllad skapelse,
Köper sen McDaniels lösa glödstiftshållare (sitter som berget) och det är klart att använda.
Det liila som har gjorts på den har hur som visat sig vara av samma kvalisort som Lancaster,passformen är kanon så jag har förhoppningar om en flygtur till våren,
kan bara hoppas att den flyger lika bra som den där elektristiska..

Bygget går framåt så sakta,bara att få dit fyra tankar,slangar motorer och gasservon är ett helt äventyr!
Fördelen är att så gott som allt sitter i vingens mittsektion,ställ motorer m.m så 75% av jobbet går dit.
Accarna,både mottagare och ombordglöd är min balansvikt så dessa hamnar förmodligtvis i nosen,skulle tippa att den behöver ca 1,5 kg därfram för o kunna flygas.

Bilder från Guruns hobbyrum och tittning:
15940

15941

15942

15943

15944

Han viile givetvis inte förknippas med en sån där "arrrrf" så han stod bakom kameran..
Ska ta några bilder själv straxt på mittsektionen för o klarlägga vad jag menar med "allt sitter där"...

bokis
2010-11-08, 11:58
Vingen centersektion,mycket prylar blir det...
15945

15946

15947

Man önskar faktiskt att den vore ett nummer större,det är trångt om saligheten..
Ide´n är att när denna del är klar så spänner jag fast den och motorkör så att jag vet att det funkar INNAN alla småprylar är på plats..

matbos
2010-11-08, 14:00
Ser ut och bli stilig denna dära. :lollypop:

martina
2010-11-08, 16:25
VAR HITTAR MAN McDaniels lösa glödstiftshållare
HUR FUNGERAR DEN,UTSEENDE?

MARTIN

taygher
2010-11-08, 17:28
Tjenare Bokis!

Skalautseende eller inte, den ser jäkligt maffig ut!
Ser fram emot att få följa bygget. :thumbup:

ivve
2010-11-08, 17:54
VAR HITTAR MAN McDaniels lösa glödstiftshållare
HUR FUNGERAR DEN,UTSEENDE?

MARTIN



http://www.sonictronics.com/xcart/home.php?cat=330

bokis
2010-11-08, 18:32
...och funktionen/fastsättandet är simpelt:
Tryck ner/vrid ett kvarts varv och den sitter där..OS har oxå en som jag använder,sitter ännu bättre MEN passar bara OS F-stift..
Den har en fjäderbelastad kula som låser mot spåret i stiftet.
Allt är bättre än det där gummihöljet med en fjäder i som alla säljer,den är bara för usel tycker jag!

bokis
2010-11-13, 19:41
Bygget framskrider i snigelfart,det är nåt onödigt som inkräktar på fritiden..
Men lite gjort blir det iallafall:


16119

Den där bilden föreställer nåt som jag tycker alla ARF tillverkare borde ta efter,allt smågodis (som dessutom är helt OK )
ligger förpackat i småpåsar märkta till vilken del i bygget de är tänkta att hamna i..
AJ LAJK!!!:lollypop:
Den där prylen till höger är en av fyra småpåsar innehållande riktigt bra gjorda motorkåps-fästen (inget limmande av träklössar här inte!)

16120

Ett foto på höjroderservo,en på varje sida och allt är isärtagbart inkl kroppen som kan fås i två delar,antar att den går in i en hundkoja om man vill.
Lagoma servon tror jag,ett par Futaba 3010 som fanns i "braåha" lådan..

16121

Vingen i sin fulla längd och den tar plats men den är som sagt tredelad och passformen på grejorna är det bästa jag har sett,Lancastern undantagen,"mersadörrspassning"!
Mittdelen som är lackad av Mr Chi Peng blev tyvärr kvarglömd i plåtskjulet när resten av polarna dundrade in på kvällen för o måla sina cycklar..Resultat?
Jo,det är en massa knotter på det gröna,ser underligt matt ut men det är numera på bättringsvägen,det går och få bort..

16122

Åter i fyndlådan o se: Där låg ett par Robart 105 graders mekanismersom satt som gjutna,kapade ner ett par dito ställben och som grädde på moset så fick alltihopa då den där rätta lutningen i färdriktningen som orginalet har.
JAG ÄR MER ÄN NÖJD!

16123

Returburken igen,låg ett stycke springair nosställ från ett flyg som inte längre är med oss,men det blev organdonator istället..
Bockade lite pianotråd och det verkar funka som sporrhjul.
Thats All Folk`s ! (för den här gången)

Ompa
2010-11-13, 21:17
Detta magnifika bygge/montage kommer självfallet följas noggrant :lollypop:

Curpling
2010-11-15, 17:42
Denna får du filma när du startar motorerna på! Blir maffig den där.

bokis
2010-11-15, 20:36
Film kommer snart,är nästan klar o testa motorerna samtidigt som byggboa snart är helt oframkommlig..
Det har flyttat in en F15 som jag pillrar lite på samtidigt som denna..
Eftermiddag/kväll har ägnats åt småpill,cockpit,kanontorn,glasbubblor m.m +en omgång med att få en Futaba o funka med F-15..
Varje gång som jag har blivit förbannad(höjdtrimmen går bara på ena servot på denna F-bannade get) så har jag vänt mig om o limmat rutor som terapijobb..´
Till slut gav radion med sig och då satte jag ihop kroppshalvorna och drog sladdarna i den..

Imorrn så åker allt ihop för o kolla C.G,ombordglödsackarnas storlek och placering blir det jag balanserar den med.
Hoppas det räcker!
Annars så får blyet komma fram ,jag misstänker att det kan bli så i slutändan men den dagen,den sorgen..
16241

16242
Men den är hur som otroligt kul o sätta ihop,det är så genomtänkt så man blir tårögd..

bokis
2010-11-17, 14:10
Kallt idag..Disgt och kallt d.v.s obra..
Men det hindrade inte att man testade lite om man hade dragit all rätt,det var ju mycket slangar o snoddar o jox som är ditsatt och kan det jäklas så brukar det gör a det..
Me se det bara funkade!


http://www.youtube.com/watch?v=WXafHGqhf_U&feature=youtube_gdata

Efter att kameran stängts av så tog jag ett par provrepor på fältet och jag tror knappast att det blir problem med pulvret,den for iväg hujeda mig!
Sen vidtog upptining av fingrar varpå jag kånkade in den igen för nu ska det dit cowlings ,dekaler,turbosar,byte av däck och dit med bromsar men det känns lite lättare nu när man vet att det funkar..
Den är lättare än Lancastern,hur mycket vet jag inte ännu ,måste kolla c.g först och troligtvis tynga den en del i nosen..
Ska bli skoj o se om den flyger lika bra som den ser ut!

magnus_per
2010-11-17, 16:31
du måste ha kraftigt med pengar så många modeller som du har............avundsjuk som fan

Mr J
2010-11-17, 16:42
Ska bli skoj o se om den flyger lika bra som den ser ut!

Det var på tiden den fick lite beröm, när man läser rubriken på tråden tror man ju att det rör sig om en omålad profilmodell i Depron...

Sigun
2010-11-17, 16:59
Kul att se att monteringen snart är helt klar.. vad är det för spännvidd på denna tingest? var kan man köpa den? köstar den nått ?

/Martin

bokis
2010-11-17, 16:59
Magnus,jag rik? Näe,dessvärre inte..Monetärt alltså..
Dock så har turen att ha en fru som hejar på och går med på galenskaperna!
Och på det viset så känner jag mig som en miljonär,är värt hur mycket som helst!
Mr J,den artar sig även om Gurun komer o fnysa o puffa när han får se den,den är inte i hans klass..
Men jag är mer än nöjd än så länge..
Ljudet var bara för gött!!!

Sigun
2010-11-17, 17:01
Klart Bokis är miljonär !.. som du sa sånna frugor finns inte mer än EN på miljonen :)

Oskar Andreasson
2010-11-17, 20:35
Helt tokigt underbart ljud i den kärran! Utseendet "duger väl..." ;)

Kan du lägga upp lite bilder som man får ett bättre humm om storleken av, har svårt att se bra referenser i bilderna som är upplagda so far?

taygher
2010-11-17, 20:43
Supernice Bokis! :icon_pidu:

I mina ögon en snygg ARF som ser ut som en B17 ska göra.
Verkar vara trevliga modeller de här ASM-kärrorna.
Om jag har förstått Dig rätt är Du imponerad över passformen mm. på både Lancastern och denna nya pärla.

Skall bli kul att få se flygvideo framöver... :lollypop:

bokis
2010-11-17, 20:52
Oskar,ska se om jag kan få ut den igen så du får ett par stillbilder med nåt lagom bredvid..
Men du får nog ha lite tålamod,är inne i en jobbperiod nu
Den luras lite för den är så låg,ställbena är korta på modellen för skalan är ju 1:10 så den växer när man ska flytta på den.
Vingspannet är 305 cm/ 10 fötter som det heter hos en del .
Priset beror på var man handlar den och OM den finns o få tag i..
ca 8000 kostar den,en jädrans massa pengar,jag vet men alternativet att bygga den finns inte för mig som jag nämnt tidigare.
Jag vet hur skicklig Guru Ivve är och tiden han lägger ner,ska den värderas så är detta rena reapriset..Tro mig..
Allting som skulle i den hade jag på hyllan,sorterade sopor/återvinning.
Både denna o Lancastern har jag tagit från Minicars som är en firma som har hjälpt mig mycket. (Tack Jacob!:love:)
Vet att det surras mycket om den firman men de har alltid hjälpt mig!

En länk till kärran: http://www2.ripmax.net/item.asp?itemid=A-ASM010&Category=010-040

matbos
2010-11-18, 09:54
Du får ju stå bredvid. Så vet vi andra hur stor den är. :lollypop:

magnus_per
2010-11-18, 13:03
jaha ok..låter bra det bokis..du verkar bo perfekt åxå för denna hobby

magnus_per
2010-11-18, 15:36
hej. jag har ett dg-1000 motorseglare som propellerstoppen gått av på..min polare har ett likadant som åxå den stoppen gått av på..nån som vet om det går att köpa just propellerstoppen som reservdel?

Mr J
2010-11-18, 16:27
hej. jag har ett dg-1000 motorseglare som propellerstoppen gått av på..min polare har ett likadant som åxå den stoppen gått av på..nån som vet om det går att köpa just propellerstoppen som reservdel?

Det finns en forumavdelning för segelflyg...

Stoppen finns här: http://www.mft.nu/?ProdID=7761

bokis
2010-11-19, 22:02
Du får ju stå bredvid. Så vet vi andra hur stor den är. :lollypop:
Du e rolig du!:sarcastic:
Står jag bredvid så ser den nog ut som skala H0 1:87..
Testat lite mer nu och det får bli bromsar på den,har en Herre som är fenomenal allkonstnär som ska få svarva ett par passande fälgar i alu till däck som jag har,
Tror Pekkala vet ungefär vad jag menar,jag skickade ett set med bromsar til hans J21 men det förutsätter att de har en fälg o gnida mot.
Den drar ganska bra på tomgång så risken att den står still på asfalt är liksom 0 d.v.s obefintlig..
Och det slutar alltid på samma sätt då,en 90 gradare på slutet och ut i terrängen för o få hejd på det.. Ser inge skoj ut..
Finnessen med de här Indiska bromsarna är att man kan köra dom med vätska och en liten bromcylinder som gör att man kan ställa bromsen någorlunda,tryckluft så blir det tvärnit och en Mollbergare..
Annars så tror jag på den här,känns helt OK med de små övningar jag haft med den och motorerna funkar klockrent..
Den är rejält övermotoriserad så min förhoppning är att den ung. som min DC 3:a kan skramla runt på halvgas,då låter den gott..
Är det någon som har blivit sugen på en sån här eller Lancaster så kan jag nog med gott samvete säga att de är i toppen av vad jag har sett i ARF-väg,genomtänkta och problemfria att få ihop..
Är man skaladiggare så ges det bra möjligheter och göra dem hur stiliga som helst och det mesta förjer med,kulsprutor m.m.
Och med el så var Lancaster en fröjd o flyga,återkommer med en rapport om denna men det får bli när det är lite trevligare ute!

Pekkala
2010-11-19, 22:43
Vet precis vad du menar, dom där bromsarna fungerar perfekt, jag kör dom på luft och det går bra för mig för att jag har ju noshjul på min 21a som förhindrar mollbergaren, men den niger väldigt snyggt på noshjulsfjädringen när man bromsar.
Får vi se dom där mångmotoriga skönheterna i norrland till sommaren tro?

bokis
2010-11-30, 11:20
Vet precis vad du menar, dom där bromsarna fungerar perfekt, jag kör dom på luft och det går bra för mig för att jag har ju noshjul på min 21a som förhindrar mollbergaren, men den niger väldigt snyggt på noshjulsfjädringen när man bromsar.
Får vi se dom där mångmotoriga skönheterna i norrland till sommaren tro?

Jodå,har fått fatt på ett släp som rymmer flygplan så jag tänkte ta mig norrut till Ope till sommaren..
Nu sitter samma bromsar på min B17 kombinerat med ett par ESM hjul som jag tog upp innerdelen på fälgarna ett par mm..
Bromsverkan var det inget fel på så nu till mitt problem:
JAG BEHÖVER REDUCERAT TRYCK PÅ BROMSARNA!!!

8 kg:s tryck gör att de tar rejält och jag vill inte bjuda Gurun på garvet när den står på näsan!
Misstänker att den kan styra ut i skogen också om det drar det minsta snett=garv nr 2..
Reducerventil? finns det sånt i denna storlek? Hittade en jet-tronic ventil som jag inte helt fattar funktionen på,nån som kan förklara?
Verkar som den har nån form av proportionellt bromsande men som sagt: tyskan är usel..
http://www.jet-tronics.de/index.php?option=com_content&view=article&id=47&Itemid=57 B-ventile ska den visst heta..
Nån som parlerar germanische?

Så här ser det ut ialla fall,ingen skalalook på hjulen men här är det funktion som gäller!
Risken att den står still med fyra motorer igång på asfalt är obefintlig så det här var ett måste..

16591

16592

Tips emottages tacksamt!

Pekkala
2010-11-30, 11:41
Ring mig bokis! 070-64sju 2fem54 så ska vi se vad vi kan hitta på!

qrt
2010-11-30, 11:46
Bokis, i pdf-filerna så finns texten på engelska oxo, bara att scrolla ner.

mhv/Kurt

bokis
2010-11-30, 11:59
:banghead: Jämrans! Så mycket såg jag! Tack Kurt!

bokis
2010-12-07, 14:35
Små framsteg är oxå bra!
Christer Pekkala(en hjälte i nödens stund) lade en sån här:
16764
..i en påse och skickade den till behövande söderöver..
En smutt liten tryckregulator som man kan använda tillsammans med tex BROMSAR!
Numera så går det att ställa så att hjulen går lagom tungt vid full bromsverkan och så äter inte pulsfunktionen på Jettronic bromsventilen upp luften på en gång!
Synd bara att våren är en bit bort,vore det inte för det där vita skulle kärran testas bums!

wesse
2010-12-07, 14:47
Varken du eller Ivve klarar av att få opp den dära fyrtakten i luften så skick hit den till Hultsfred så ska vi rädda era små rumpor innan ni trampar ner er fullständigt i kvicksanden...

// Han som har koll på riktigt

bokis
2010-12-07, 15:23
Anlita Hultfredsbor för slikt finns inte på kartan..de verkar mest skena runt i rosa baddräkter och oja sig över kylan..
jisses vilka veklingar det bor där..
Älskar depron o hatar cubbar..
Skicka nåt dit för o provflygas finns inte!

Baua
2010-12-07, 19:59
Jag får nog ställa mig till din skara Bokis, har också haft tur att hitta en kvinna, som sedan 20 år tillbaka går med på mina många tokprojekt gällande bilar och rc-flyg. Så visst kan vi väll få kalla oss miljonärer...... Snygg kärra förresten!
Hils Magnus


Magnus,jag rik? Näe,dessvärre inte..Monetärt alltså..
Dock så har turen att ha en fru som hejar på och går med på galenskaperna!
Och på det viset så känner jag mig som en miljonär,är värt hur mycket som helst!
Mr J,den artar sig även om Gurun komer o fnysa o puffa när han får se den,den är inte i hans klass..
Men jag är mer än nöjd än så länge..
Ljudet var bara för gött!!!

bokis
2010-12-07, 20:08
Mmm..Gott eller hur?
Utan min Gullan så skulle jag inte ha en chans o ha så mycket skoj!
I sommras så överaskade hon med en presang till mig,en båt! Man får nypa sig ibland för o tro det..
Men vi har skoj!

Mats J
2010-12-07, 20:50
Kanske skalagurun glömt att tala om det för dig Bokis men B17 (alla versioner) testflögs alltid med skidor på från snö....alla som tillverkades.......jag lovar....det är sant........helt säkert.....

Mvh Mats J :D

Kennerdahl
2010-12-17, 16:55
Grymt bygge Bokis, jag som gilla din DC3a men det här smäller lite högre.. ;)
Tycker Mats sitter på bra fakta, skidor är det ända som är bra med vintern lixom, eller?

Wulfman
2011-01-15, 09:06
Satan i gatan vad sugen jag blir på flermotorigt när man ser din underbart snygga B-17 Bokis:big_boss: sen blev symptomen ju inte bättre av länken som du bifogade i den här tråden.

Hittade nedanstående kärra, drömde t.o.m. om den inatt

http://www2.ripmax.net/item.asp?itemid=A-ASM005&Category=010

Vill ha....arghhhh:dancing2:

bokis
2011-04-23, 19:06
Glad Påsk!
Henry o jag har haft det ialla fall!



http://www.youtube.com/watch?v=9XD_A2jajYo&feature=channel_video_title

peiter
2011-04-23, 20:19
Glad påsk på dig bokis

Lelle
2011-04-24, 07:04
Läckert Bokis.

Kan det tänkas att du kommer till vårt MFD den 2: juni och tar med dej din B17(och även DC3:an) .
Du har här härmed en stående inbjudan.

GLAD PÅSK

hjalleo
2011-04-24, 07:24
Hej Bokis!

Kärran blev ju helt fantastisk! Vilken underbar sång motorerna ger i från sig och fint flyger den också. Grattis!

/Olov

Dufniall
2011-04-24, 07:57
Najs !

bokis
2011-04-24, 09:16
Tack ska ni ha!
Jodå ,den flyger men har inte riktigt fått någon känsla för den och hur den egentligen bär sig åt,de två flygningar som jag lyckades få till igår gav dock mersmak..
Har lite saker som jag ska försöka få till så blir det nog bra!
Lelle,tack för inbjudan,ska försöka o komma iväg till er om vädret blir OK,det lovar jag.
Och ett stort tack till Henry för filmandet,det var kalasbra gjort!

Thomas
2011-04-24, 09:25
Såå majestätiskt!

Och inte en tillstymmelse till hovring....

taygher
2011-04-24, 09:36
Härligt att skåda!!!

Stoooort grattis till den lyckade premiärturen! :thumbup:

lassebetong
2011-04-24, 09:44
Grattis till premiären och en glad påsk.

Baua
2011-04-24, 10:16
Hej Rickard!
Fin flygning och en fantastisk kärra, fy fan va läckert när du sveper förbi på lågan. Nu ska den bara få 4st Mokimotorer så är lyckan total.
Moki moki moki.....

Hils
Magnus

ivve
2011-04-24, 10:17
Ja va säger man. Bokis e duktig han. Har monterat hela denna magnifika modell alldeles själv. Inte ens hustrun har behövt hjälpa till.
Tycks flyga väldigt fint.
Bifogar en film på ytterligare en B-17 i samma storlek oxå 4 x Saito. Dock ej ARF. Stickor o strån. Inte lika fin som Bokis, men den flög bra ända tills den mötte sitt öde med en anfallande mustang bakifrån !!!
http://www.youtube.com/watch?v=snjtbY9Z6uI

ivve
2011-04-24, 10:18
http://www.youtube.com/watch?v=snjtbY9Z6uI

bokis
2011-04-24, 10:46
Hmmm..Slutscenen i den rullen är i klass med Sjunde Inseglet,Bergmanska vibrationer..Man gråter..
"-vem är du?" Jag är **..osv..
Pekkala! Bromsarna funkar lysande,tror tom att den tål en asfaltsbana! Tack!

DrHanke
2011-04-24, 19:24
Snyggt Bokis! Saknar dock den andra med ljudmodulen i :)

Baua
2011-04-24, 19:47
Ja fy fan vad jag började må illa. Jag och TZT Tommy började nästan grina.....

Hila
Magnus

Hmmm..Slutscenen i den rullen är i klass med Sjunde Inseglet,Bergmanska vibrationer..Man gråter..
"-vem är du?" Jag är **..osv..
Pekkala! Bromsarna funkar lysande,tror tom att den tål en asfaltsbana! Tack!

Pekkala
2011-04-24, 20:36
Pekkala! Bromsarna funkar lysande,tror tom att den tål en asfaltsbana! Tack!

Det glädjer mig att dom fungerar, och jag tackar dig för att du hjälpte mig med bromsarna till 21an!