handdator

Visa fullständig version : Torr motor.



Krålle
2010-11-08, 14:05
Jag har idag kört in en ASP FS91AR, Det gick mycket bra. Före så monterade jag ned motorn och justerade ventilspel samt smörjde alla rörliga delar. Efter inkörningen med ca 2,5 liter soppa ( 5%nitro, 15% olja ) så demonterade jag motorn igen och upptäcker att vid kamaxeln och drev å lager är det snustorrt. Då detta är min första fyrtaktare så undrar jag om det skall vara så? Man skulle ju kunna smörja lite med slangen som går mellan insug och över kamaxeln, men är det tänkt så? Det måste ju slita ohygligt mycket mera på kam, drev och lager om det går torrt.

MVH Krålle

Daidalos
2010-11-08, 16:15
Är det verkligen "snustorrt" ? När jag öppnar mina fyrtaktare, brukar jag se en pöl av olja i vevhuset som motsvarar c:a 10 droppar, och i ventilhuset brukar det vara c:a tre droppar. Alla ytor brukar ha en tunn oljehinna.

15% olja borde vara helt OK. Jag går dock aldrig under 18%, vilket är det som tillverkaren rekommenderar (ger ett visst skydd vid felinställd motor).

Ricinolja har en tendens att oxidera efter ett tag (några månader). Då förvandlas den från olja till en fet gummiartad hinna / massa. Jag använder inte ricinolja eftersom kullagren håller sämre då, och att man måste sota cylinderlocket om och om igen.

PS
Det som driver upp oljedimma till ventilhuset, är det övertryck som råder i vevhuset på grund av läckage mellan kolv och cylinder. Trycket driver oljedimman framåt förbi bakre vevaxellagret och till nippeln för vevhusventilationen, alla andra vägar är stängda. En del av oljan trycks upp mot kamaxeln, vidare upp mot ventilhuset genom stötstängernas skyddsrör.

Motorn skall smörja sig själv, så du skall inte behöva göra något annat än att använda oljeblandat bränsle på normalt sätt. Det kan dock vara bra att trycka i en ordentlig dos olja genom vevhusventilationen för att skydda mot rost, om motorn inte skall köras på ett tag. En ordentlig dos är flera teskedar.
DS

Daidalos
2010-11-08, 17:28
Om du kör motorn utan spilloljeslang kopplad till vevhusventilationens nippel, saknas en del tryckfall, även kallat mottryck, vilket annars skulle tvingat upp oljedimma i ventilhuset. Motorn är konstruerad för att ha minst 100 mm slang med ID=2mm kopplad till vevhusventilationen. En del nyare motorer har vevhusventilationen kopplad till insugningsröret via en slang. I det fallet vet jag faktiskt inte hur ventilhuset får sin smörjning.

Krålle
2010-11-08, 18:07
Ja, på min motor så är ju slangen kopplad till insuget. Om trycket skall få upp oljan till ventilhuset så borde det ju vara dränering därifrån för annars har man ju mottryck därifrån, men om olja skall kunna komma dit så måste det ju finnas olja vid kamaxeln, där är det torrt så det gnisslar om kullagren till kammen.

MVH Krålle

bokis
2010-11-08, 18:37
Jag har en gissning: lagret som sitter innan kammen har kapslingen kvar,det är inget bra alls..
Främre lagret ska vara kapslat men bakre okapslat..
Slangen som går till insuget är där för att ta bort olja och skapa lite undertryck i kamhuset men ska man vara petig är den obra också den första timmen då motorn får i sig inte bara oljan utan också småsaker som kommer ifrån in nötningen..

Krålle
2010-11-08, 19:04
Lagret är inte kapslat bakåt mot vevpartiet, med det kan den ju vara framåt, jag skall plocka isär den mera och kolla det.

MVH Krålle

Krålle
2010-11-08, 21:25
Lagret var inte kapslat men nu är den indränkt med ATF olja så nu blir det smort.

bokis
2010-11-08, 21:31
Det är underligt att den inte skickar lite överskott dels via ventilrören och dels från vevhuset,det borde ju finnas ett visst övetryck och bränslerester där..
Hoppas det kommer att funka för dig!

LIP
2010-11-08, 21:45
För ca. 15-20 år sedan hade jag en OS FS 26 som betedde sig på samma sätt.
Den hade vevhusventilationen (nippeln) i baklocket på motorn.
Jag pluggade igen baklocket och borrade ett 1 mm hål i kanten på locket som håller kamaxeln på plats.
Motorn fick då bra smörjning men blev ack så kladdig då det inte gick att avleda oljan via en slang.

På senare motorer så sitter vevhusventilationen fram under vevhuset.

/Lasse

Michael
2010-11-09, 17:57
Jag har haft samma problem med en Saito 100 som har vevhusventilation i baklocket. Inte en droppe olja när fram till kamaxeln.
Jag har nu beslutat att montera en ventilationsnippel vid kamhuset och för att leda ut oljan där. Det är uppenbarligen inte alla konstruktioner som är helt färdigtänkta.