handdator

Visa fullständig version : Ny radio eller modul 2,4



gin
2010-11-11, 09:50
Hej

Har en JR X-3810 + 5 mottagare JR i diverse plan. Funderar på att börja med helikopter och även gå över till 2,4 sändarna. Har sett att det finns moduler till min radio för ca 600 kr (inkl mottagare), verkar vara billigt. Ett annat alternativ är att skaffa en ny radio, spetsar på en Spectrum SX7 eller DX8.
Tacksam för råd och tips

Gin

Mr J
2010-11-11, 11:16
Det är inte lätt, det där... Det finns gott om möjligheter.

Du kan skaffa en Spektrummodul till din X-3810, fördelen med det är att du kan använda dina gamla mottagare genom att skifta modul fram och tillbaka, samt att du kan använda dina nya mottagare om du senare byter till en nyare Spektrumsändare.
Nackdelen är att mottagarna är dyrare är t.ex. FrSky, om du inte handlar Hobby Kings Orange DSM2 mottagare, dessa är billiga, men lite svåra att få tag på, de är ofta slutsålda hos Hobby King.

Annars kan du skaffa en FrSkymodul, fördelen med det är att deras mottagare är billigare än det mesta på marknaden, nackdelen är att prylarna inte passar ihop med Spektrums sändare.
Men du kan ju skaffa en nyare JR-sändare och flytta över modulen när du har kört slut på modellminnena i 3810:an.

McRegor
2010-11-11, 17:35
Hej,
En del heli-grabbar vill ju ha snabbast möjliga respons på sina styrutslag (avancerad 3D-flygning) och då är nog inte "modul-metoden" den bästa eftersom den bygger på PPM-signalen. "Rena" 2,4-sändare eller sändare med "original 2,4-modul" (t ex Futaba 10C med original Fasst-modul) har ofta klart lägre s k latency och därmed snabbare respons på styrutslag.
Men för mig och många andra överväger flexibiliteten och priset så för mig är valet kristallklart - köp en 3:e-partsmodul till din nuvarande sändare - t ex från FrSky - om du är nöjd med den sändare du har.
Hälsningar
Roger

HS-Racing
2010-11-11, 22:07
Hej !
Jag hade nog valt en 2,4 JR modul från FrSky, Jag har sett dom in action och är mycket imponerad, betydligt snabbare än futaba i uppstarttid tex. Så behåll din JR radio och sätt dit en FrSky modul, + att då har du råd att byta ut alla mottagare du har på en gång.
Men jag kanske bara säger så för att jag är smålänning .. :-) ..