handdator

Visa fullständig version : Mustang p-51 TOP FLITE GIANT KIT



INGEMAR NABBING
2010-11-15, 10:39
En ny tråd är under skapande och detta är ett första test på hur jag kan
foga en bild.
Mera material o bilder är på gång
Ingemar Nabbing
mustang

INGEMAR NABBING
2010-11-15, 12:01
MUSTANG P-51 BYGGSATS
Först en liten presentation av vem jag är. Idag pensionär - dock jobbar jag fortfarande som revisor med
eget företag. Modellflyg har alltid funnits i mitt liv. Har varit medlem i AKG (Aeroklubben i Göteborg) Så man kan
säga att jag varit med ett tag. Mitt SMFF nr 1438.
Tidagare har det varit termikradio och friflyg så detta med skala är mitt första riktiga storobjekt.
Varför en Mustang. Helt klart tycker jag att Mustangen tillsammans med Spitfire är både klassiska och mycket
vackra flygplan. Jag har under en tid tillbaka följt OMPA byggtråd och på så sätt blivit förtjust av skala.
Men detta med friflyg hänger med vad gäller val av balsa o val av lim. Jag kan inte jobba med ett balsaflak som jag inte
tycker om. Nej då läggs flaket tillbaka i hyllan och jag väljer ett annat som stämmer bättra både med rätt fiberriktning o
vikt samt hårdhet.
Min motor till Mustangen har blivit en MVVS 50 IRS och jag tror att det är ett bra val. En specialdämpare har beställts och
kommit på plats. Givetvis är motorn gummiupphängd 4-bladig snurra hör till.
Jag har även valt att bygga in alla linkage helt dolda i vingen. Så att mina skev o flaps har sitt linkage direkt kopplat till
servot. En skjutande huv försedd med ett liniärt servo med en rörelse av hela 100 mm och en dragkraft av cirka
12 kg. Detta servo sitter dolt under "däcket o piloten".
Just nu byggs systemet med motorns avgaser ut till Mustangens kroppsidor. 3 av utblåsrör (8 mm) på varje sida av
kroppen skall garantera en sammanlagt utblåsyta av 2 x 3 x 8 mm = 48 mm utblås. Men det är trixigt att få ett snygg
montage och det skall ju inte synas utanför huven.
Motorhuven är på sin innersida armerad medf 48 gramms glasväv och även kåpans övre del - den som är gjord i balsa - är
förstärkt med 48 gramms glasfiber och glasad i 3 lager.
Jag anavänder ett epocy av tyskt märke som visat sig ge en fin yta och är slipbart efter cirka 8 tinmar.
Dock är det vattenslipning som gäller.
Radiodelen kommer att inköpas och vad jag förstår på denna sida är det bara FUTABA 12 Z som gäller. En investering
på runt 13,500:-
Under den kommande veckan - mellan momsdeklarationer o bokslut - skall jag försöka att lägga en lite bilder
- jag tror att jag börjar få kunskap om detta.
Tillsist några ord om min klubb. Jag är medlem i Ållebergs modellflygklubb i Falköping.
Klubben har en stor o trevlig bygglokal - rum för fika o andra sociala aktiviteter - rum för data och inte minst
en maskinhall med diverse maskiner o slipar samt ett litet byggförråd.
Klubbens anda är oerhört fin. Det är bara "goa gubbar" som träffas där varje tisdag o torsdag för en fika och
många skratt och trevlig gemenskap. Alla fullvärdiga medlemmar har egen nyckel och egen byggplats och kan
under vilken tid på dygnet som helst gå ner o bygga eller bara titta i aktuella tidskrifter.
Klubben har även ett eget flygfält med stort antal inventarier. Ordförande Rolf Maier driver klubben och får
de flesta medlemmar att dra sitt strå till stacken.

Detta var lite om min kommande byggtråd och om mig själv. Är Du intresserad av att få veta mera - skriv
gärna en Dina synpunkter på denna tråd - och Du - eftersom jag är nybörjare inom skala - tar jag mycket
tacksamt emot alla råd o tips som jag får.
Hälsningar Ingemar Nabbing Falköping.

Curpling
2010-11-15, 18:21
Ser fram emot mer.
Keep it coming :)

hjalleo
2011-03-14, 23:08
Hej Ingemar!

Här är ju din Mustang!

Jag ser att du valt en MVVS. Har du provkört den ännu? Själv funderar jag på el.

Det vore skoj om du kunde lägga ut lite bilder på bygget.

Mvh Olov

Ompa
2011-08-20, 18:38
Hej Ingemar.

Hur går det med din Mustang?
Skulle vara intressant att se hur det gått för dig.

INGEMAR NABBING
2011-09-06, 18:16
Hej Thomas Jo tack Mustangen ligger o väntar på att bli färgsatt. Nu byggs det för fullt med en
Super Stearman 1/4 skala ifrån en orig.ritning från Boing som scannats ner till 1/4 storlek.
Detta betyder mycket arbete med att limma balkar såga spryglar och annat som en normal byggsats
tillhandahåller. Det är otroligt mycket mer arbete och även dyrare materialkostnad om man är lite
petig vad gäller materialkvalititen.
Vingarna o mittensektionen är färdiga. Stabben o fenan likaså och nu håller jag på med
kroppen. Har köpt en ny 50 cc bensin eftersom en stjärnmotor till kärran skulle kosta mellan
25,000 - 28.000.- kronor och det skulle förmodligen inte min kära hustru kunna acceptera.
I klubben byggs det ytterligare en Stearman i skala 1/3 men denna kommer ifrån en tysk byggsats och
är i huvudsak i poppel-trä-material. Tänk vad en del kan göra det lätt för sig.
Hör gärna av Dig igen.
Jag har saknat Dina sidor.
Bästa hälsningar Ingemar Nabbing Falköping.

hjalleo
2012-03-21, 19:32
Hej INGEMAR!

Hur går det med ditt bygge av Mustangen? Har premiären gått av stapeln ännu? Som jag skrev för ett år sedan vore det roligt att få se lite bilder på ditt bygge.

/Olov