handdator

Visa fullständig version : Hangvinge



lassebetong
2010-11-18, 08:13
Är lite sugen på att smälla ihop en vinge för hangflygning.
Någon som kan tipsa om storlek, vingprofiler samt annat matnyttigt.

/Lasse

Thomas
2010-11-18, 14:59
Ska se när jag kommer hem om jag hittar lite bilder på mitt himmabygge "Xihpopagus", 120 cm spv (delbar vinge, resväskevänlig!), med riktigt härliga hangegenskaper.
Återkommer...

Thomas
2010-11-18, 15:10
Teaser...

http://www.viddler.com/explore/thomasberggren/videos/4/


http://www.viddler.com/explore/thomasberggren/videos/6/

jocke1963
2010-11-18, 18:24
HAB.se har ju Telinks epp-vingar.
Tempest:en ser ju riktigt maffig ut med sina 180cm spännvidd, delbar är den oxå...
http://www.hab.se/Default.aspx?tabid=113&List=0&CategoryID=307&Category2ID=384&Level=2

lassebetong
2010-11-19, 05:31
Tackar Thomas, väntar med spänning.
Ja vilket är att föredra 120 eller 180 cm, är helt novis på hang.
Har ingen aning om hur bra eller inte hanget vi hoppas kunna flyga på är.

/Lasse

Elia
2010-11-19, 07:59
Teaser...

http://www.viddler.com/explore/thomasberggren/videos/4/


http://www.viddler.com/explore/thomasberggren/videos/6/

Sicket elende det blev nu, blev ju så sugen jag med på denna typ av flygning =)

Mr J
2010-11-19, 08:45
Tackar Thomas, väntar med spänning.
Ja vilket är att föredra 120 eller 180 cm, är helt novis på hang.
Har ingen aning om hur bra eller inte hanget vi hoppas kunna flyga på är.

/Lasse

Vi har provat vanliga Zagivingar i 80, 90, 120 och 180 cm. 180 cm är seg och drögig oavsett hur stora roderutslag man fixar till, lite som att köra buss...

Xiphopagus, kärran i Thomas filmer ovan som är en rak vinge är betydligt livligare och mer manövrerbar, och därmed roligare att flyga.

Å' andra sidan om man har en 120 cm Zagi i EPP så är den nära nog oförstörbar, vilket inte är helt fel om man är ny på hang, eller flyger på ställen med risiga landningsplatser.
Jag har en Windrider Bee i EPP, tejpad med PVC-tejp, den har krockat med allt och alla, flugit utan att ha radion igång o.s.v. utan en skråma.

lassebetong
2010-11-19, 11:00
Vi har provat vanliga Zagivingar i 80, 90, 120 och 180 cm. 180 cm är seg och drögig oavsett hur stora roderutslag man fixar till, lite som att köra buss...

Xiphopagus, kärran i Thomas filmer ovan som är en rak vinge är betydligt livligare och mer manövrerbar, och därmed roligare att flyga.

Å' andra sidan om man har en 120 cm Zagi i EPP så är den nära nog oförstörbar, vilket inte är helt fel om man är ny på hang, eller flyger på ställen med risiga landningsplatser.
Jag har en Windrider Bee i EPP, tejpad med PVC-tejp, den har krockat med allt och alla, flugit utan att ha radion igång o.s.v. utan en skråma.

Tydligen skall just landningsplatsen inte vara någon hit, så man skall nog räkna med att det kan gå lite hårt åt prylarna.:)
Kan det funka med friggovingar och packtejp, eller duger det bara med EPP??

/Lasse

Thomas
2010-11-19, 11:40
Tydligen skall just landningsplatsen inte vara någon hit, så man skall nog räkna med att det kan gå lite hårt åt prylarna.:)
Kan det funka med friggovingar och packtejp, eller duger det bara med EPP??

/Lasse

Friggovingar med packtejp funkar ypperligt Sitter på ovansidan av vingen.
Jag har dock Biltemas svart och vit vävtejp på undersidan av min "Xiphopagus", lite tyngre men riktigt starkt.
Ett 5-6 mm kolfiberrör inlimmat i vingen ger bra förstyvning.

Xiphopagus´en var egentligen ett litet experiment för att få ner i en resväska.
Varje vinghalva har ett tunt stålrör inlimmat, och halvorna hålls samman med ett 6 mm kolfiberrör instucket i stålrören. Vinghalvorna hålls samman av ett par bitar eltejp.
Vingprofilen är inte kritisk, jag har använt semisymmeterisk profil, men kärran bör ha lite nostyngd (framtung) som kompenseras med en gnutta höjdroder, alltså lite reflexprofil.
Vingroten på varje vinghalva är förstärkt med en 2mm plywoodsprygel plus 0,8 mm plankning längst inne vid roten. Där är dessutom hål ´på insidan´ av varje vingrot där mottagaracke och mottagare får plats. Ett par styrstift ser till att hålla vinghalvorna i rätt läge.
Kroppen är bara en profil, utskuren ur ett flak 3 mm kanalplast, inköpt på Mattonbutiken i Malmö ( http://www.mattonbutiken.se/index/product/id/211605/search/kanalplast/KANALPLAST.html ).
I botten av kanalplasten är det PU-limmat ett glasfiberrör (metspö från Biltema!) som tjänar som förstärkning och härbärgerar nosvikter i bly.

Sk*tlätt att skära ut alltsammans, sen blir det mååånga timmar på hanget!
Men passa dig jäkligt noga, hangflyg är skadligt vanebildande...

warriorswede
2010-11-19, 11:41
Vad gör en vinge bra för hang vs motorisering?

Jag tänkte skära ut en sån här i frigolit, förhoppningen var att den skall funka både för hang & FPV (då med motor) vad tror ni?

16320

Thomas
2010-11-19, 11:47
Vad gör en vinge bra för hang vs motorisering?

Jag tänkte skära ut en sån här i frigolit, förhoppningen var att den skall funka både för hang & FPV (då med motor) vad tror ni?

16320

Ser hur bra ut som helst!
Jag hade nog skippat dom neråtriktade bitarna på fenorna, dels tar dom stryk vid landningar, dels är det lättare att orientera vingen i luften. Det är ju inte alltid som man flyger med vingen rättvänt...

warriorswede
2010-11-19, 11:47
Jag hade nog skippat dom neråtriktade bitarna på fenorna

Det hade jag oxå listat ut :-D

Thomas
2010-11-19, 18:28
Här är lite o-ordnade bilder på min och Mr J:s "Xiphopagus"!
16325

16335

16326

16327

16328

16329

16330

16331

16332

16333

16334

16336

16337

16338

16339

lassebetong
2010-11-19, 21:04
En Xihpopagus får det lov att bli, det är väl bara att sätta igång.
Återkommer säkert när jag väl fått tummen ur.

/Lasse

Moltas
2010-11-19, 22:43
EPP, varför inte göra ett verktyg, finns intresse om ett antal så troor jag att de kan vara kul, ... fr.35kg/m³
Blir troligen dyrare än vad det finns intressenter måhända...
Men om vi vet formen/vingprofil (3D helst), så kan vi kolla med Fagerdala cellfoam vad priset kan bli...

Thomas
2010-11-19, 23:06
Har Fagerdala EPP?
Har du nån länk dit???

Mr J
2010-11-19, 23:19
Om dom gjuter i EPP så använder dom säkert Polypropylengranulat, det går inte att göra vingar av utan ganska komplicerad utrustning.

Thomas
2010-11-20, 16:05
Lite mera teaser...
Ett av (syd)Sveriges bästa hangställen: Ales Stenar!
Bl.a. med "Xiphopagus", en bit in i filmen...

http://www.viddler.com/explore/thomasberggren/videos/9/

Johan Nilsson
2010-11-20, 22:36
Lite mera teaser...
Ett av (syd)Sveriges bästa hangställen: Ales Stenar!
Bl.a. med "Xiphopagus", en bit in i filmen...

http://www.viddler.com/explore/thomasberggren/videos/9/
Den där högvingade saken med röd vinge och gula vingöron. Är det en Precedent Hi Fly?

Mr J
2010-11-20, 22:39
Den där högvingade saken med röd vinge och gula vingöron. Är det en Precedent Hi Fly?

Nä, det är en urgammal lappad och lagad Blue Phoenix.

lassebetong
2011-01-05, 09:13
Då har jag till slut fått ihop en vinge.
Det fick bli lite "hitte på" under resans gång.
299 gram och 1385 mm spänvidd.

17706

17707

Bara att vänta på eftersläntarna nu då. :lollypop:
/Lasse

Thomas
2011-01-05, 09:57
Då har jag till slut fått ihop en vinge.
Det fick bli lite "hitte på" under resans gång.
299 gram och 1385 mm spänvidd.

17706

17707

Bara att vänta på eftersläntarna nu då. :lollypop:
/Lasse

Läcker!!

Har du tejpat på undersidan oxå? Bäst är om tejpen går från rot till spets.

lassebetong
2011-01-05, 10:27
Ja men jag la vävtejpen vinkelrätt mot den på översidan.
Kanske skall dra någon remsa längst med vingen också, då borde vingen bli styvare.
Hur är det med vikten på den då, 299g käns det lätt eller ?

/lasse

Thomas
2011-01-05, 11:01
Ja men jag la vävtejpen vinkelrätt mot den på översidan.
Kanske skall dra någon remsa längst med vingen också, då borde vingen bli styvare.
Hur är det med vikten på den då, 299g käns det lätt eller ?

/lasse

Komplett??
I så fall riktigt bra!
Nå´ra sekundmeter och du får lasta den ordentligt...

lassebetong
2011-01-05, 11:15
Komplett??
I så fall riktigt bra!
Nå´ra sekundmeter och du får lasta den ordentligt...

Ja komplett.
1000 mah borde väl räcka till en stunds flygning kan jag tänka mig.
Då är det med andra ord ingen fara om jag drar på lite extra tejpremsor längs med vingen.

//Lasse

Mr J
2011-01-05, 11:27
299 g, då är den inte gjord i betong då? :sarcastic:

Jag har en Zagivinge (Windrider Bee) på 1200 mm, den väger ungefär 600 g och jag har nästan aldrig flugit den utan extra balllast, vid 17 m/s krävdes det 600 g bly innan den flög ordentligt...

lassebetong
2011-01-05, 13:23
Nja, lite lättare än betong blir den.
Men är du sugen så kan jag väl slänga ihop en betongvinge på någon rast.:)
Hade fundering på om man skulle utrusta den med någon form av "ballast behållare"
Har en ocelot och i kroppen på den ligger ju ett rör inbyggt, eller hur löser man det på ett smart sätt?

/Lasse

Mr J
2011-01-05, 13:39
Jag har också en Ocelot och det är en himla smidig lösning, jag har funderat på det där till vingarna men aldrig kommit fram till nån smart lösning.
Jag brukar hälsa på däckfirmor och tigga lite begagnade balansvikter för aluminiumfälgar, dom där platta med dubbelhäftande tejp.
Sen kör jag dom i diskmaskinen, efter det brukar det gå att pilla av tejpresterna, resultatet blir väldigt tunna vikter som är graderade i gram, vilket är praktiskt för att man ska få en uppfattning om hur mycket man använder i olika vindstyrkor.
När jag sedan flyger så tejpar jag helt enkelt vikterna på undersidan av vingen (vid tyngdpunkten) med silvertape, om vinden ökar eller det behövs mer vikt är det bara att tejpa på fler vikter brevid de första, funkar fint för mig.

UndCon
2011-01-05, 16:46
Jag vill också ha en vinge...men för FPV-tokflygning, lågt och nära träd och buskar

Mr J
2011-01-05, 18:46
Jag vill också ha en vinge...men för FPV-tokflygning, lågt och nära träd och buskar

Då kan jag rekommendera Windriders Bee, jag har krockat med allt och alla på hanget, startat utan att slå på mottagaren och den har inte fått en skråma. Jag har sett en filmsnutt där ägaren till Windrider råkade få sin Bee överkörd av en bil, men eftersom hjulet inte gick över nån elektronik så var det bara att flyga vidare...