handdator

Visa fullständig version : Infällbara ställ till Kypoho AT-6



Gustav1980
2010-11-21, 15:40
Har aldrig haft en modell med infällbara tidigare men då jag nyligen kom över en Kyosho AT-6 (155 cm spännvidd) och ser att den är förberedd för detta blev man ju sugen.

Någon som har förslag på prisvärd lösning?

Modellen försvann från Kyoshos sortiment för flera år sedan men hittade ett exemplar hos en handlare.

/Gustav
hmsk.se

Ompa
2010-11-21, 15:46
Ett mekaniskt alternativ kan jag tänka mig blir smidigaste lösningen. Hör med en Kosho återförsäljare, typ Östersunds Modell hobby för rekomendation. Dom säljer ju Kyosho och vet säkert något som kan passa.

Lycka till :icon_winkle:

Ålänning
2010-11-21, 19:20
Jamen nu får ni väl skärpa er lite! :D Kypoho och Kosho? Snart säger ni väl Futuba också!!!

Ompa
2010-11-21, 19:40
Bah, detaljer...
Tänkte annars börja säga Futura.

Gustav1980
2010-11-21, 20:30
Jag tackar för tillrättavisningen men framförallt för det snabba svaret :)
Mekaniska ställ, gissar att det är sådana som drivs av servo?
Ska även kolla med Östersund och höra vad dom säger.

/Gustav
PS, har fixat stavningen i rubriken :)

Michael
2010-11-24, 17:44
De mekaniska ställens från http://www.ezfw.de/ finns att köpa i en variant som heter ezf-050at6 De är specialanpassade för Kyosho AT-6 och passar direkt i vingurtagen. Det följer med rejäla pianotrådsben som är bockade för att passa just Kyoshos AT-6.
Jag har ett par sådana ställ och kvalitén är super. Priset är €50/styck dvs. €100 för ett par. I mitt tycke är det väl spenderade pengar eftersom allting passar perfekt redan från början.

Bosse G
2010-11-30, 09:49
Hejsan i sommarvärmen som eskimåerna säger när det är över minus 20...

Jag har nyligen försvenskat två stycken AT-6:or genom att måla och klä om dem till SK16. Top Flites, som jag bara har provflugit och Kyoshos som jag har 23x10 minuter flygningar med. Jag kan berätta att planet är sagolikt häftigt i luften men ett rent elände att landa och i viss mån att starta. Det liknar exakt fullskalavarianten, som plågades av:
a) studsar, galopp och vingling vid landningen
b) vänsterdragning i starten.
Jag har skaffat mycket litteratur i ämnet och intervjuat en f d SK16 flygare. Jag är ju också rätt rutinerad RC-flygare.
Av mina 26 landningar och touch and go har 1 (en!) varit hellyckad och 5-6 stycken varit acceptabla. Resten har varit studsar och galopp som det heter i fullskala. Det har medfört kullerbyttor och vinglighet. Jag vet rätt bra orsaken och har lärt mig motverka den, men det är en utmaning varje flygning. Och kärran är fotfarande hel, om än något tilltufsad.
Det roliga i sammanhanget är att landstället (som på skalamodeller brukar vara ett ständigt problem), inte ens har behövt justeras!
Då använder jag det landställ som följde med i byggsatsen. Om Gustav 1980 meddelar mig sin e-postadress så ska jag skicka dig några tips om start och landning ur en kommande artikel om planet.
Bosse Gårdstad gardstad@telia.com

Gustav1980
2011-03-08, 22:11
De mekaniska ställens från http://www.ezfw.de/ finns att köpa i en variant som heter ezf-050at6 De är specialanpassade för Kyosho AT-6 och passar direkt i vingurtagen. Det följer med rejäla pianotrådsben som är bockade för att passa just Kyoshos AT-6.
Jag har ett par sådana ställ och kvalitén är super. Priset är €50/styck dvs. €100 för ett par. I mitt tycke är det väl spenderade pengar eftersom allting passar perfekt redan från början.

Det var ett tag sedan jag besökte forumet men stort tack för ditt suveräna svar :)
Du vill inte sälja dina ställ? :)
Det känns lite omständigt att beställa från dem när man inte förstår tyska. Men jag gör ett försök om du vill behålla dina!

/Gustav
Ps, Bosse, du har fått ett e-mail av mig :) ds.

streem
2011-03-09, 06:16
Annars kanske dessa passar?
http://www.mft.nu/?ProdID=5527