handdator

Visa fullständig version : 40 års kris, hjälp av ny helikopter



ricky
2010-11-24, 15:19
Hej,

kört det mesta som liten kille, dock ej heli pga priset då och det fanns inga RTF:), 25 år senare köpte jag lama v4 i förbifarten, lärde mig den efter en helg och några rotorblad. Fick låna en Blade 120 sr har kört med den lite och det funkar bra (hittat mitt rc intresset igen och min fru är jättenöjd)

Men nu skall jag köpa en ny funderat på Blade 120, belt-cp v2, någon t-rex 450, är steget stort till en 6-kanal? tycker belt och t-rexen är lite stora skulle vara kul att kunna flyga lite innomhus ibland. Har kikat på en begangnad Gaui ep-100 på blocket tilltalar mig i storleken men hört att den skall vara svår.

Skulle uppskatta om någon med kunskapen vill ge mig lite tips om ovanstående eller om ni tycker jag skall välja något annat.

Curpling
2010-11-24, 16:11
Jag skaffa mig en Honeybee CP3 (Inte belt) som jag är väldigt nöjd med, lättflugen och trevlig.
Enda som kanske är lite "negativt" är att sjärtrotorn är inte ställbar, den styrs med en direktmonterad elmotor, vilket kanske begränsar helin lite.... men som nybörjare tror jag att det inte spelar någon roll.
Man kan få den för ett bra pris, och det finns mycket reservdelar i både sverige och utomlands.

fredrik
2010-11-24, 16:33
Hej köp en Blade 120 SR, eller varför inte Blade MSR, mycket trevliga helikoptrar, stabila men betydligt mer vändbara och snabbare än trött Lamorna.
Kör mina utomhus på lugna dagar och nu vintertid så flyger jag dom hemma i vardagsrummet samt i gympa hallar, Båda är mycket crash tåliga. Roliga och prisvärda helisar tycker jag. Se är det väl aldrig fel att ha en större heli till sommaren som typ Blade 400, T-Rex eller en Kyosho Caliber 5, raptor 30-50.

MVH
Fredrik

MVH Fredrik

MonaHMFK
2010-11-24, 17:45
Hej,
.....
Men nu skall jag köpa en ny funderat på Blade 120, belt-cp v2, någon t-rex 450, är steget stort till en 6-kanal? tycker belt och t-rexen är lite stora skulle vara kul att kunna flyga lite innomhus ibland. Har kikat på en begangnad Gaui ep-100 på blocket tilltalar mig i storleken men hört att den skall vara svår.



Att gå från 4 kanal till 6 kanal är väldigt stor skillnad. att du kan flyga en blade 120 är ju bara possitivt men när du väl går vidare kommer du inse att det är mycket svårare då en 450 tex är mer "hal" i luften. Som att balancera ett ägg på en upp och ner vänd sked:sarcastic:

Allt jag hört om belten är dåligt tyvärr. Jag skulle mer rekomendera att du,när du vill ha en 6kanalare skaffar dig en t-rex eller en kopia av den.
Börja du med att köpa dig en blade 120 eller så. funkar både ute och inne då den är ganska snäll att flyga. Med den lär du dig grunderna.

När du skaffar en 6kanalare behöver du hjälp med alla inställningar. det är verkligen inte lätt för en nybörjare.
Lycka till. Heli är verkligen en utmaning:thumbup:

bokis
2010-11-24, 17:59
40 årskrisen botas bäst med ett hejdlöst köpande av det som man inte fick leka med som liten..
Man kan:
A: ha en sponsor i form av en sambo fru eller dyl
B: Hävda att man köpte på loppis bytte till sig,fick av en polare m.m
Av dessa alternativ är A att föredra då mer av tiden lämnas åt att slösa utan att behöva fundera på nya förklaringar av var prylarna kommer ifrån men B är vanligare..
Fodrar oxå ett mer kreativt tänkande än alternativ A.
Lycka till med vispen förrexten!
Huvudsaken är att man har kul!!:thumbup:

Utmanaren2002
2010-11-24, 20:05
Jag måste slå ett slag för Walkera som har ett stort sortiment modeller både 4- och 6 kanaliga vispar. Kolla på Walkera V200 D01 som nyligen kommit ut och som jag flyger med just nu i jympahall. Den är helt suverän med 3-axligt gyro och flybar less vilket ger en stabil och manöverduglig flygning på bara 4-kanaler. Jag flyger även 6-kanaliga helisar i storlek micro, 200, 250, 450 och 500 och tycker att 200:an är optimal om man har lite större rum för flygningen. i vardagsrummet är det micro som gäller typ Walkera CB100 eller Blade MSR.

Lycka till med nysatsningen, du är snart fast i heliträsket
/Göran

McRegor
2010-11-24, 20:42
Hej,
Om du vill ha en mikro a'la Blade MSR så är denna ett minst lika bra alternativ - http://shop.textalk.se/se/article.php?id=9833&art=6249839
Fast dom är ju små och trots allt inte så manövrerbara så risken är att man rätt snabbt vill vidare till nåt lite mera avancerat. Fråga Utmanaren2002 - han har nog kört igenom alla steg från Nine Eagles Solo Pro upp till T-Rex 500...:)
Hälsningar
Roger

TommyzT
2010-11-24, 21:17
Själv gick jag från Walkera 68, CP-Belt till BEAM (http://www.autopartner.se/beam-450-v2-advanced-p-10802.aspx) och insåg igen hur mkt trevligare allt blir om man hade köpt rätt från början.
Gå på Bokis alternativ A smyg in lite från B i form av "det var rea raring". Spara aldrig kvitton, smyg in nytt i samlingen och vad hon än frågar så svara snabbt: den där har jag ju haft länge! Glöm inte att förklara följande: är mannen glad så är familjen glad.