handdator

Visa fullständig version : P 17 stearman byggsats



INGEMAR NABBING
2010-11-25, 20:01
Hej Jag letar efter en byggsats P 17 Stearman i skala 1/4 eller skala 1/5.
Vet någon var jag kan hitta en sådan.
Hälsningar Ingemar Nabbing Falköping

Danneman
2010-11-25, 21:44
Flair har en i skala 1/4...

http://www.flairmodels.co.uk/Aircraft/Classic_scale/Classicscaleframes.htm
du kan klicka på PT 17 Stearman i raden till vänster.

mvh Daniel

INGEMAR NABBING
2010-11-26, 12:10
Hej Daniel Jag har varit inne på FLAIRs hemsida och de återförsäljare som de hänvisar till
har sedan många år tillbaka försvunnit ifrån hobbymarknaden. Men jag har idag skickat ett
fax direkt till Flair - så får vi se vad som händer.
Ingemar Ng.

qrt
2010-11-26, 14:41
Sussex model centre http://www.sussex-model-centre.co.uk/shopexd.asp?id=686 har den i katalogen men den är listad som out of stock. Kolla med dem när de beräknar att få in den igen. Kanonbutik att handla av.

mhv/Kurt

bem
2010-11-26, 16:30
Hej,

Kolla på ebay (USA), där finns det Sterling PT 17 Stearman byggsatser ganska ofta. Finns 2 st just nu där du kan lägga bud på.

/Bo

Michael
2010-11-26, 16:56
Sussex model centre http://www.sussex-model-centre.co.uk/shopexd.asp?id=686 har den i katalogen men den är listad som out of stock. Kolla med dem när de beräknar att få in den igen. Kanonbutik att handla av.

mhv/Kurt

Svaret är att de inte har den blekaste aning. Flairs Stearman är "out ouf production" sedan flera år.

INGEMAR NABBING
2010-11-26, 23:43
Hej Ja nu har jag fått bekräftat från England att FLAIR inte har denna byggsats längre men att de hoppas
någon gång kunna återfå produktionen. Så det får bli ett bygge efter ritning istället och då är min fråga om det
i Sverige finns några ritningar i 1/4-skala på Stearman P 17 man kan eventuellt få kopiera eller låna.
Tips som leder till en ritning kommer att bli mycket väl belönad av undertecknad.
Hör av Er hälsningar Ingemar Nabbing

bem
2010-11-27, 13:26
Hej,

Kanske du kan kolla på en Ziroli Stearman PT 17 ritning (du kan köpa bara ritningen och i stort sett en byggsats med olika delar om du vill det också)? Finns i skala 1:5 (77 tum/195,6 cm spännvidd, övre vingen) och 1:4,4 (87 tum/221 cm spännvidd). http://www.ziroliplans.com/ziroliplans/cat_frameset.html

Balsa USA har en också i skala 1:3 (116 tum/294,6 cm spännvidd), man kan köpa bara ritning med manual eller en komplett byggsats.
http://www.balsausa.com

Kolla även med Bob Dively Models om de säljer bara ritning på deras 1:4 skala Stearman PT-17.
http://www.bobdivelymodels.com/2.htm
Kolla även den här byggtråden på en sådan byggsats, kanske du kunde få kopiera hans ritning?
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/18518-PT-17-Stearman-1-4-skala-Bob-Dively/page15

/Bo

Peter_M
2010-11-27, 17:24
Hej, det finns en 1/4 ritning på ebay, uppe i 19$
http://http://cgi.ebay.com/Giant-1-4-Scale-Stearman-PT-13-17-Plans-Templates-Instr-/360322027968?pt=Radio_Control_Vehicles&hash=item53e4ddd1c0#ht_719wt_1139 (http://cgi.ebay.com/Giant-1-4-Scale-Stearman-PT-13-17-Plans-Templates-Instr-/360322027968?pt=Radio_Control_Vehicles&hash=item53e4ddd1c0#ht_719wt_1139)

Peter

ChristerL
2010-11-27, 19:45
Ingemar,
du kanske skulle prova att kontakta "Mr Stearman" i Sverige, Sören Fredriksson. Han kanske kan tipsa vart du hittar en bra Stearman:
http://www.modellflyg.com/

INGEMAR NABBING
2010-11-27, 22:20
Hej Peter och Ni andra som hjälpt mig med tips om ritningsinköp
Peter Jag gjorde som Du föreslog och jag har lagt ett bud på Ebay
för ritningen 1/4 skala Stearman och hoppas nu att jag får den.
(2 dagars väntan o bevakning)
Så tack alla för visat intresse och hjälp.
Ingemar Nabbing Falköping

INGEMAR NABBING
2010-11-29, 11:10
Hej Fråga till mina vänner. Vad är det för skillnad mellan en P 17 Stearman (vanliga modellen) och den som kallas
"SUPER STEARMAN" förutom att Super Stearman har en kåpa runt motorn ??
Kanske är det så enkelt att när modellen använder en kåpa - blir det en SUPER STEARMAN ??
Tacksam för ett klarläggande.
Jag har idag en ARF STEARMAN som vilar på hyllan och där plastklädseln alltmer lossnar och därför
vill jag gärna bygga en ny 1/4 skala Stearman men tycker att Super Stearman modellen är snyggare.
Hör av Er med synpunkter Ingemar Nabbing Ållebergs MFK.

QatHome
2010-11-29, 12:01
Som jag förstått det är skevroder i övre vingen, motorkåpan samt hjulkåpor dom stora utseendemässiga förändringarna på en Super Stearman jämfört med en PT-17.

INGEMAR NABBING
2010-11-29, 13:44
Hej Jag har idag begärt mera information ifrån tillverkaren av Stearman var exact skillnaderna ligger om det bara
är skev + kåpa o hjulkåpor. Jag tror att det kanske finns ytterligare skillnader och det vore bra om jag fick det
dokumenterat innan skalabygget kommer igång. Jag kommer att få en fullständig 1/4 skala ritning med bygganvisningar
och andra uppgifter på en P 17 Stearman. Jag har idag en Super Stearman ARF i skala 1/5 som är helt färdig och den
ligger på hyllan. Men det är en ARF och klädseln kryper varje dag loss mer o mer. Eftersom det i praktiken inte går
att "återfästa" en Super Monokot igen ordentligtg eftersom monokoten har ett mycket fint balsadamm vilket förhindrar
att limmet på foliens baksida limmar igen. Så det finns egentligen bara en sak att göra och det är att riva bort
klädseln helt o hållet - behandla balsalytan med BALSARITE och klä om modellen. Detta är tydligen mycket vanligt
på de flesta ARF modeller. Nej tacka vet jag en vinge eller kropp som är klädd siden - lackad med spännlack och sedan
sprutlackerad.
De nya ritningar o material som jag kommer att få inom en vecka kan finnas tillgängligt om det i vårt vackra vita
snöiga land - kan finnas någon mera byggare som är intresserad av en 1/4 skala Stearman-bygge .
Du kan nå mig på e-mail: nabbing.ingemar@brevet.nu
Hälsningar Ingemar Ng.

Michael
2010-11-29, 20:36
Den stora skillnaden mellan Stearman och Super Stearman är att den sistnämnda har Pratt&Whitney R-985-motor på 450 vilda hästar. Originalstearman har en Continental W-670 på 220 hästkrafter. De extra skevrodren bättrar på rollprestanda avsevärt. Utöver detta förekommer endast kosmetiska skillnader som varier från individ till individ.

INGEMAR NABBING
2010-11-29, 21:28
Hej och tack för svar. Detta betyder att extra skev måste det bli.
Ingemar Ng.

INGEMAR NABBING
2010-12-01, 20:05
En fråga: När jag nu skall bygga en 1/4 skala Stearman kropp - gör jag då först en mall med rätt spantavstånd
och spanthöjd utsågade i mallen.
Är det så att Ni erfarna skalabyggare bygger hela kroppen färdig - nästan - på en dylik mallbräda
och efter att alla lister är limmade - sågar sönder mallen och plockar ut den i småbitar ????
Vidare är det brukligt att limma furulister på vissa balsalister för att förstärka kroppen ??
Tipa mig gärna. Ingemar Nabbing

Michael
2010-12-01, 21:51
Ett smidigt sätt är att göra som Flair gjorde med sin Stearman, nämligen att dela spanten i en över- och en underdel på ett sådant sätt att man kan rigga upp dem på ett plant underlag. Därefter monterar man longeronger och stringers och kan därefter ta loss kroppen och montera på överdelen av spanten och bygga klart. Se bifogad bild:


16627

INGEMAR NABBING
2010-12-02, 09:02
Hej Ja det var ju ett bra sätt Det skall jag pröva.
Tack o hälsning Ingemar Ng

JB
2010-12-02, 09:02
Lite inspiration till ditt Stearmanbygge!
Själv byggde jag en Flair som jag gjorde om till en 450 Super Stearman.
Jag hade en Zenoah 62 och den blev absolut inte övermotoriserad.
Flög som en dröm, men jag tröttnade på de tröga flygegenskaperna.
Så den såldes. Och vet inte var den är nu.

INGEMAR NABBING
2010-12-02, 10:10
Hej Oj den är som en dröm Jag skriver ut Dina bilder och fäster på väggen.
Bättre inspiration kunde jag inte fått och Du - det är just en Super Staearman jag vill bygga
när ritningarna kommer.
Har Du några anvisningar vad som i bygget skiljer mellan en vanlig P17 och en Super Sstearman.
Jag tar mycket gärna emot alla tips o linkar jag kan få.
Hälsningar till Kungsbacka från en före detta Göteborgare. Ingemar Nabbing.

INGEMAR NABBING
2010-12-02, 18:00
Dina fina bilder är exact vad jag ville se. Har Du kanske en byggtråd jag kan
gå tillbaka och lära mig mer.
Om Du har utgått i från en Flair byggsats och siktat på en "Super Stearman"
Hur gick Du tillväga ? Hur fick Du tag på ledtrådarna o tipsen ?
Jag vill mycket gärna veta mera eftersom jag i nästa vecka får mina ritningar
på P17 Stearman i 1/4 skala och jag vill inget hellre än att i slutändan få
en Super Stearman. Visserligen har jag en S.Stearman ARF skala 1/5 men
är det så enkelt att jag studerar den modellen och anpassar bygget till
den nya 1/4 skala-kärran. Du får mycket gärna ge mig mera tips.
Hälsningar Ingemar Nabbing Ållebergs Mfk.

Michael
2010-12-02, 18:57
Ska du bygga en "Super Stearman" bör du först välja ut vilken flygplansindivid du vill efterlikna. Många Stearmans har modifierats av ägarna och detaljutförandet på motorkåpa, sittbrunnar, hjulkåpor mm kan variera en hel del.

Ett exempel är denna treplanskiss från Dave Platt:

16661

Om du vill börja leta flygplansindivider kan www.airliners.net (http://www.airliners.net) rekommenderas. Där hittar du många bilder på "Super Stearman" i olika utföranden.

Corsair
2010-12-02, 19:56
Hej ingemar, kolla med "genland" på forumet, han har byggt en Super Stearman, super fin ....Han kan nog hjälpa dig.

JB
2010-12-02, 22:30
Hejsan igen Ingemar

Skall du bygga en skala kärra eller något som liknar en 450 Super Stearman?
Bestäm dig också först för vilken individ du vill bygga och leta fram så mycket info du kan om just den.

Tänkvärt:
Det är inte mera jobb att bygga rätt från början, tex rätt antal spyglar som sitter på rätt ställe. Rätt antal spant som har rätt form och som sitter på rätt ställe.
Jag vill nog påstå att alla byggsatser som finns på marknaden är dåliga i skalalikheten. Visst de finns de som är bättre och sämre. Så sikta in dig på att ändra en hel del på modellen och du utgår ifrån en byggsats. De amerikanska är värst.
Har sett ett flertal projekt där byggaren har utgått från en byggsats och byggt en mycket snygg modell men att de ofta är ganska så dåliga i skalariktighet.
Många säger att de ändå inte skall tävla, nä men är det inte roligare att ha en modell som är mer skalariktig än en som inte är det?

Jag kan leta i mina gömmor, jag tror jag har en del foton och mycket bra 3 plans skisser som du kan jämnföra med de ritningar som du har köpt. Granska allt kritiskt och flera gånger.

Lite synd, jag skickade med köparen formar b.l.a på hjul och motorkåpa. Pluggarna är slängda.
Men min flair var i skala 1/4,3 om jag inte mins fel.

Lite mera inspiration, jag tror faktiskt att jag saknar den lite nu när jag letade bland min bilder.

Mvh
Jonas

INGEMAR NABBING
2010-12-03, 08:53
Hej igen och tack för Dina underbara bilder. Ja - jag ämnar försöka bygga en riktig "skala-kärra" och skulle vara mycket
mycket tacksam för all info Du kan dela med Dig. I vår klubb Ållebergs Modellflygklubb kommer det att bli ytterligare
en P17 Stearman i skala 1/3. (Rolf Maier)
Mycket synd att formarna är borta men jag får ta detta bekymmer lite längre fram. Så - please - leta igen
och kanske kan Du posta över Din information till min adress.
Jag lägger idagarna sista ( tror jag ) handen på min Mustan kärra. Skala 1/5 Top Flite. Samma som vår vän
OMPA håller på med. Dock tror jag att det finns lite mera inbyggda detaljer på min Mustang.
Jag jobbar fortfarande som revisor i min lilla redovisningsfirma och då är ett skalabygge en perfekt avkoppling ifrån
alla siffror o momsblanketter.
Jag kommer att hålla utkik på denna sida efter mera tips - både ifrån Dig men även ifrån andra modellflygare.
Bästa hälsningar Ingemar Nabbing. Ållebergsvägen 27 52141 Falköping.

INGEMAR NABBING
2010-12-04, 09:13
Information till mina Stearman-vänner.
Jag har idag fått ett e-mail från USA och Stearman-klubben för fullvuxna kärror.
De lovade mig att jag skall få all information o uppgifter som krävs i mitt nya projekt.
(Bara det inte blir för mycket) Men vist är det spännande med ett nytt 1/4-skala projekt.
Så jag inbjuder Dig och Dig på hörnet och just Du som länge funderat på att bygga något nytt.
Nu har Du chansen. Att bygga från schratc i balsa o ply och att sedan lägga på en sidendukl
som sitter fast hela modellens livslängd, och lacka i originalets färger.. (Say no to ARF)
Vill Du prata direkt ring: 0515 - 148 43 eller skicka e-mail: nabbing.ingemar snabela brevet.nu
Hälsningar Ingemar Nabbing

INGEMAR NABBING
2010-12-05, 21:58
Vanliga servo eller liniära servo.
Hej Jag måste dela med mig om mina funderingar på servo "svängande" eller dragande / skjutande.
Jag har idagarna fått tillfälla ett på min modell (Mustang P 51 D Giant Top Flite) prova och utvärdera
båda dessa servo.
Kanske är det så enkelt att vi inte behöver ett dyrt dragande servo utan kan nöja oss med ett servo
med en bråkdel av kostnaden. Men i vissa situationer krävs det ett nytänkande och till min "gliding
canopy" dög det bara med ett ordentligt servo med massor av kraft. och ett skjutande momentrörelse av
hela 100 mm. Var försikt med glöggen pojkar.
Ingemar Ållebergs Mfk.
Kanske finns det anra synpunkter. Dela med Dig.

INGEMAR NABBING
2010-12-10, 15:32
Hej Jag har en fråga. Har idag fått ritningar (5 mycket stora ritningsblad) på min Stearman i 1/4 skala.
Hur kan jag göra en koll av att ritningen i sitt utförande ligger i rätt skala Det har hänt mig tidigare att
jag själv måste uppgradera ritningen. Kan jag göra några enkla mätningar på ritningsarket t.e.x. vingens
spännvid och kolla denna med den uppgivna spännvidd av ritaren. (Kanske en dum fråga men jag ville vara absolut
säker innan jag påbörjar jobbet´ Mycket tacksam för tips.

Ingemar Ng.´

JB
2010-12-11, 10:37
Hejsan igen Ingemar

Ta reda på spännvidd/kordan på båda vingarna, längd höjd och bredd på kroppen och diametern på motorkåpa och skala ner dessa och jämnför dessa med ritningen som du har. Då får de ett ganska så bra svar på hur bra din ritning är i skala.
Ett litet tips som jag har gjort på mina projekt är att använda mig av foton från fullskalan.
Har digitaliserat tex fenan, vingtoppar kroppen och motorkåpan och därefter ritat en ritning på fotot i tex AutoCad. Mera rätt än så går nog inte att få det.
Lite enklare än at använda AutoCad, vilket jag själv gjorde inann jag behärskade dessa dataprogram. Är helt enkelt att göra foton från orginalet i tex skala 1/4 då får du rätt form på de kritiska ställena.

Hoppas detta var till någon hjälp

//
Jonas

INGEMAR NABBING
2010-12-11, 11:23
Hej och tack för Ditt svar. Nu vet jag hur jag skall kolla och begära hjälp av Magnus (min grabb)
Förrester har han medverket att rädda livet på mer än vad Du har krockat. Han är senior konstruktör på
Autoliv i Vårgårda. Bara så Du vet. Hälsningar o tack Ingemar Ng.

INGEMAR NABBING
2010-12-13, 20:23
Lite mera info: 5 stora (riktigt stora) blad på Stearman kärran har kommit till Falköping och ibland blir man så
glad för ritningarna var precis som jag hoppats och undrat. Men vad stor en 1/4 skala Stearman blir.
Jag får nog hyra en lastbil - åka till Gnarp och köpa balsa. Inte vågar jag ta hem en sådan leverans
med hustrun i dörröppningen. Nej nu gäller det att vara listig och smart och kolla dagar o tider mm
Så det gäller att utöva lite modellflyg logistik minsann.
Under tiden har jag hittat (i Nya Zeeland) en 450 Stearman som stämmer med färgkod o utseende.
Ägaren till kärran i fullskala är kontaktad.
Men att beställa en stjärnmotor till kärran vågar jag inte - då får jag nog gå hemifrån.
Nej det får bli en 50 cc eller kanske starkare och en motordummy i utsvarvad lättmetall istället.
Hälsningar Ingemar Ng.

JB
2010-12-17, 11:00
Hejsan igen Ingemar

Kul att höra att ditt projekt rullar på. (skall erkänna att jag är sugen på en ny Stearman)
Vad det gäller motorval så finns det ju en hel del att välja på. Jag har själv varit inne på dessa fina stjärnmotorer som finns att tillgå. Men flera är av lite tveksam kvalitet och driftsäkerheten inte så bra + att de är dyra.
Så jag har alltid försökt att få det så enkelt som möjligt och med driftsäkerhet i första rummet. Och då blir det motorer av kända fabrikat. Roligare att flyga och använda modellen om man kan lita på motorn i alla väder.
I min Stearman som jag tror vägde ca:11 kg så hade jag en Zenoah 62 med en 3-kammar dämpare i rostfritt från TC, den kombimationen av motor/dämpare är helt oslagbar, går inte att höra att den var encylindrig, det är ett jämt och mycket skönt ljud. Och kraften räckte mer än väl till, inga problem att flyga i hård vind heller.
Så mitt val till en sådan modell som du bygger hade lätt blivit en ZG62 eller ZG80 twin med de speciella dämparna från TC. I mitt nya MFI-15 projekt så har jag även monterat en startmotor på ZG62:an.
Oavsett vad du väljer för motor så tänk på att Stearman har en kort nos med en mycket tung motor i orginalet.
Så det är mycket viktigt att du bygger lätt i aktern och mindre kritiskt vilken motor du väljer. Själv så tyckte jag att jag följde alla dessa regler bra men blev jag tvungen att blya den ganska så mycket i nosen trotts att min motor vägde över 2 kg.

//
Jonas

INGEMAR NABBING
2010-12-17, 15:10
Hej och tack för värdefulla råd. Jag kommer att använda Dina råd vid mitt bygge.
Jag tillhör ju den gamla skolan av modellflygare med SMFF nr 1438 och kollar varje list o väger balsan noga.
Så jag är mycket medveten om materialval.
Trevlig helg Ingemar

JB
2011-03-03, 19:14
Hur går det Ingemar???????????????
Uppdatera oss!!!!!!!!!!!!!!

//
Jonas

INGEMAR NABBING
2011-03-13, 12:05
Hej Tack det går bra. Just nu jobbar jag som en galning med bokslut o deklarationer åt folk med företag. Har under perioden
dec - februari fått ett stort antal intressanta förfrågningar och vill passa på att tjäna lite nytt kapital.
Men bygget med min Stearman 1/4 skala går framåt. Som Du kanske kommer ihåg köpte jag en komplett ritning ifrån en
man i Usa. Han var hos Boing och fick låna deras originalritningar - gjorde en 1/4 skala ritning efter originalet och efter denna
ritning sågar jag plywood spryglar o balsaspryglar. Jag har fram tills idag byggt övervingen (den är i 3 delar) Stabben o fenan
är klara och i skrivande stund håller jag på med undervingen. Det är en speciell byggstil man måste ta till sig eftersom det
är mycket "dowel" lister d.v.s. rundträ i Björk.
Någon som gillar vad jag håller på med måste vara Hobbyträ i Gnarp. Alltså ingen byggsats att plocka delar ifrån utan jag
måste i alla moment och då menar jag i alla moment själv tillverka delarna. Jobbigt men intressant.
En god vän i klubben ÅMFK har just färdigställt en 1/3 skala modell av Stearman ifrån en tysk byggsats med material i poppel
Till denna har han monterat en stjärnmotor. Klädsel är beställd i från France.
Jag lovar att återkomma när tillfälle ges. Bästa hälsningar Ingemar Nabbing Falköping.