handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp med borstlös setup!



Toye
2010-11-26, 21:49
Skulle behöva hjälp med ett borstlöst system till min Cub. Helst vill jag ha nått som passar i original motorfästet, blir ju enklast så. Alla delarna ska finnas på http://www.hobbyking.com (http://www.hobbyking.com/)

Jag vill ha en setup för en nybörjare såklart, inte för snabbt alltså.

Motorn är en 380 (tror jag), måtten är i alla fall 38x28 mm.

Kom med förslag på en bra setup: kv på motorn, hur många amp på esc och propeller. Länka gärna till produkterna.

Jag har två st 11,1 V 850 mAh lipo som passar perfekt.

En annan grej med: Motorn sitter placerad snett åt höger och lite neråt. Men det ska vara så va, för att motverka propellerns "krafter"?

Edit: Jag har ett 25 A esc hemma, om det räcker?

http://forumbilder.se/images/f7262010946523e69.jpg (http://forumbilder.se)

http://forumbilder.se/images/7a26201094703c9e2.jpg (http://forumbilder.se)

McRegor
2010-11-26, 23:12
Hej,
Storlek och vikt på kärran (totalvikt inkl ack) ?
Ja, nog lär 25 A räcka om det suttit en såpass liten borstad rova i. Ett 10A räcker nog också.
Hälsningar
Roger

Toye
2010-11-26, 23:58
Vet inte exakta viken, men det står 640 gram på paketen. Vingbredden är på 955 mm, skala 1:10.

pgrts
2010-11-27, 08:42
Hej.
Du kommer att få lite problem med tyngdpunkten misstänker jag.
En borstlös motor hamnar sannolikt på betydligt mindre vikt än din 380.
Vill du ha något som möjligen passar i vikt så kanske du kan testa med en billig klockmotor som med fäste hamnar ungefär lika långt fram med propellern. http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=668
För att minska effekten så att det inte blir för starkt så kan man sätta en mindre propeller på.
Ett annat problem som du kan råka ut för är att den större propellern gör att planet vrider sig av propellerns vridmoment. Men den sorten CUB du visar liknar mycket Kyosho som körde med växellåda och stor lågvarvig propeller - du kan ha tur så att det inte blir något sådant problem. I vilket fall som helst så får du prova med att smyga upp gasen och inte dra på för fullt direkt med den nya motorn.

Jag kör liknande med 800mAh 11,1 volt LiPo som fungerar mycket bra.

McRegor
2010-11-27, 10:57
Hej,
För några år sedan så satte jag ihop en GWS Pico Cub som är lite snarlik din - möjligen lättare (270 g flygvikt med 2S850).
Efter lite strul med den första motorn så satte jag i en Hextronic 24 g-rova och det fungerade alldeles utmärkt. Jag har acken längst fram och även om inte tyngdpunkten är riktigt enligt anvisningarna så har jag inte upplevt några problem. Men jag har ju rätt låg vingbelastning så det hjälper säkert till. Denna motor sitter i min lilla Cub - http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=24 Kommer dock inte ihåg om det var denna med 1300 i KV eller varianten med 1700 - men troligen den senare eftersom jag körde med en 2S-acke.
Originalmotorn i GWS-Cubbe var liksom i din en direktdriven 380-rova men den testade jag aldrig med.
Försök få in acken under motorkåpan eller i vart fall så långt fram som möjligt.
Och byt leksakshjulen mot större hjul - eller ännu hellre skidor nu under vintern.
Hälsningar
Roger

Toye
2010-11-27, 11:47
Tackar för svaren. Vad ska man ha för propeller till en motor på ca 1000 kv då?

pgrts
2010-11-27, 11:52
Tackar för svaren. Vad ska man ha för propeller till en motor på ca 1000 kv då?
Kanske 8*6 eller 9*6

McRegor
2010-11-27, 13:49
Hej,
Vet inte om det är till nån nytta men här är länken till min gamla GWS Pico Cub - http://www.mcregor.se/GWSPicoCub.htm
Hälsningar
Roger

pgrts
2010-11-27, 16:18
Blev lite inspirerad av Roger - hade faktiskt funderat ett tag på att konvertera det gamla liket till inneflyg och nu så fick jag rätt push. Originalet vägde precis 500 gram flygklar och nu ska det i en 24 grammare och ett litet Lipo för att se om det går att få upp planet och ner farten och inte allt för mycket bakvikt.
http://www.ripamfk.com/html/201xxx/101127-03.JPG
http://www.ripamfk.com/html/201xxx/101127-04.JPG
Möjligen förlänger jag vingen med skevroder i depron (och fasta flaps) om det visar sig att motorn räcker.
Detta bör ju påverka TP positivt kan jag tänka.

McRegor
2010-11-27, 23:27
Hej Patrik,
Kul att min gamla Cubbe kunde inspirera dig. Har faktiskt själv haft en liten fundering att ta med den till inomhusflyget för när vi började med inomhusflyg för ett antal år sedan så var GWS Cubbar och GWS Mothar de vanligaste flygetygen - innan "depronflaken" kom. Fast helst skulle jag vilja ha Cubbe lite lättare men i så fall återstår nog bara att bygga nåt nytt i liknande stil. Kanske en sån här Moth - http://www.electrifly.com/parkflyers/gpma1134.html eller en sån här Sopwith Pup - http://www.electrifly.com/parkflyers/gpma1133.html ?
Kanske dags att flyga inomhus med lite mera skalaliknande kärror igen i st f alla dessa 3D-depronflak...
Hälsningar
Roger