handdator

Visa fullständig version : JAS 39 Gripen



Baua
2010-11-05, 22:50
Hej alla!

Dags att återuppliva en gammal tråd, som startades innan server kraschen. Under hösten 2009, inhandlades en Paul Gray Gripen i skala 1/8, som jag då hade tänkt låta en JJ-1400 Turbin husera i. Efter många om och men beslöt jag mig för att vänta med turbinen, och istället använda mig av en EDF som drivkälla. Valet av EDF blev nu en 120mm från rc lander, som ska drivas med hjälp av 2st seriekopplade 6s accar. Hur detta kommer att fortlöpa ska redovisas var det lider. JJ1400-turbinen får ligga på hyllan ett tag till, tills jag hittar ett lämpligt objekt att sätta den i. Här kan Ni se EDF en från rc lander lite mer in action
http://www.youtube.com/watch?v=WKwRbM5q6As
I övrigt ska modellen kostas på med nya hjul och ställ och ..............

Hils Magnus

Bonanza
2010-11-28, 19:22
Damn vad den är nice.
Trodde att du hade sålt den.

Baua
2010-11-28, 21:05
Nej den är kvar!
Fick ett brev från tullen i Malmö att dom använder EDF.en som ska sitta i den som hyllvärmare på deras lager, tills jag visat kvitto på att eländet är betalt. Min förhoppning är att den snart ska vara hemma, sen är det bara att sätta ihop den.
Hils Magnus

Damn vad den är nice.
Trodde att du hade sålt den.

Baua
2010-11-28, 21:08
Om admin vill, kan han lägga denna tråd under byggdagboken eller elflyg. Skulle vara kul med en egen avdelning med EDF flyg.
Hils Magnus

bokis
2010-11-28, 22:46
Har gjort mitt värsta,hoppas att tråden hamnade där du önskade!

Baua
2011-02-05, 22:17
Hej alla!
Ja då var det dags att gå igång med Paul Gray Gripen i skala 1/8.
Idag har 120mm fläkten monterats, samt att ducten har passats in. Har tänkt att plocka bort dom befintliga luftställen till förmån för dessa elektriska, som ska klara en modell på ca 7kg. http://www.sonicelectric.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=CTGY&Category_Code=LDERS I morgon ska det bli lite bilder på motorinstallationen är det tänkt. Tycker själv att den här modellen är riktigt snygg, trots att den inte är riktigt 100% i skala. Skulle behöva ha lite svarta kronmärken, som ersättning för di blågula. Om någon på forumet har möjlighet att tillverka några, så köper jag gärna några styckna.:)

Hils
Magnus

Baua
2011-02-06, 12:50
Blev någon timme i hobby lyan idag. Monterade fläkt,motor och ducten över härligheten.
Passade också på att dra några linjer på 39a kroppen. Nästa del blir att hitta plats till Skevservona. Några bilder blev det också.:)


Hils
Magnus

Dufniall
2011-02-06, 14:14
Ojoj den va fin.
Vad ble det för motor och vem är har tillverket fläkten?
Skall du köra den på 12 Cell ?
Är där maiden på Lördag ?

Mvh, Sören

marell01
2011-02-06, 15:53
Cool!

Ultra Bandit
2011-02-06, 16:28
Blev någon timme i hobby lyan idag. Monterade fläkt,motor och ducten över härligheten.
Passade också på att dra några linjer på 39a kroppen. Nästa del blir att hitta plats till Skevservona. Några bilder blev det också.:)


Hils
Magnus
Varför använder du orginal ducten?
Du spar mycket vikt om du i stället monterar en tailpipe i mylar film.

Lasse P

Baua
2011-02-06, 19:06
Hej Lasse!

Originalducten monteras för att det var den som följde med modellen och för att jag inte har någon annan, men det betyder inte att det är den slutgiltiga lösningen om det finns bättre och lättare alternativ. Var kan man hitta färdiga tailpipes i Mylarfil blir ju då min fråga tillbaka.:)

Hils
Magnus


Varför använder du orginal ducten?
Du spar mycket vikt om du i stället monterar en tailpipe i mylar film.

Lasse P

Baua
2011-02-06, 19:13
Hej Sören!
Motor och fläkt kommer från RC lander, du vet dom som tillverkade Rafalen som inte ville rotera vi start.:)
Den ska köras på 12s, och nej maiden blir inte på Lördag
http://www.rclander.com/default.aspx?ID=4c3f946e-7d16-4fa7-ba13-9f983802e707&PID=163144d1-4d9b-4c65-8ce2-7859a12f1959

Har du förresten några bilder på glasningen av din F16
Riktigt sugen på att se hur det blev.

Mvh
Magnus


Ojoj den va fin.
Vad ble det för motor och vem är har tillverket fläkten?
Skall du köra den på 12 Cell ?
Är där maiden på Lördag ?

Mvh, Sören

Ultra Bandit
2011-02-06, 19:16
Hej Lasse!

Originalducten monteras för att det var den som följde med modellen och för att jag inte har någon annan, men det betyder inte att det är den slutgiltiga lösningen om det finns bättre och lättare alternativ. Var kan man hitta färdiga tailpipes i Mylarfil blir ju då min fråga tillbaka.:)

Hils
Magnus

Du köper den på löpmeter och tejpar sen ihop den efter önskat mått.
Förresten!
Jag har några förpackningar mylarfilm 48"x30" hemma.

Lasse P

Dufniall
2011-02-06, 19:30
Glassningen tar lite tid, har gjort lite "mods" på den också. Men bilder kommer sen, när jag kommer lite längre främ i projektet.
Men har forsökt med lite olika alternativ, och har hittat en bra lösning, ser det ut som om.

Mvh, Sören

Baua
2011-02-14, 20:08
Hej alla!

Hittade ett företag som kan hjälpa till med att göra diverse dekaler till diverse kärror.
Ska beställa en uppsättning av di svarta till Gripen.
http://tailormadedecals.com/xtc2/product_info.php?info=p272_Decals-JAS-39-Gripen---Low-Contrast-version.html&XTCsid=40af24d459fbd3c0abbc12673922586f
Har också beställt 2st Jet hjul till hennes frontställ.
Ja just det, de nya elektriska ställen till Gripen har kommit, ska passa på att hämta ut dom i morgon. http://www.sonicelectric.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=CTGY&Category_Code=LDERS

Hils
Magnus:)

Kennerdahl
2011-02-15, 09:01
Har också beställt 2st Jet hjul till hennes frontställ.
Ja just det, de nya elektriska ställen till Gripen har kommit, ska passa på att hämta ut dom i morgon.

Sweet! Show us.. ;)

Baua
2011-02-15, 15:59
Härligt att se dig på forumet Kenny.
Förmodar att du har duktigt med skavsår, he he!:):)
Nu blir det väll högsta fart på F18 bygget, så vi får flyga lite EDF på F18 snart.

Hils
Magnus

Sweet! Show us.. ;)

Baua
2011-02-19, 12:22
Hej alla!
Har beställt hjul till 39ans framställ.
Jag undrar om någon där ute har erfarenhet av detta företag.
Efter att ha lagt in ordern, har jag nämligen inte hört något ifrån dom.
Tacksam för svar beträffande Era erfarenheter om denna leverantör.
http://www.airpowernet.com/twe3/product_info.php?products_id=36
Tills dess en liten röd halvflaggning för leverantören.

Hils
Magnus

Sigun
2011-02-19, 13:10
Snygga hjul Magnus vi får väl hoppas att de dyker upp vad det lider, ibland kan det ju ta ett par tre veckor innan prylarna hittar fram.

Baua
2011-02-19, 20:55
Hej alla!
Liten uppdatering av bygget.
Har börjat att pilla dit några flera hundra blyertsnitar på kroppen. Tyvärr är dom gjutna lijerna i kroppen inte i skala, så nitningen får bli som det blir. Sen ska det ritas dit speciella skruvskallar på på kroppen också, vilket kan bli både spännande och tidskrävande, men med -23 grader C på termometern har man ju inte direkt bråttom till fältet. Har också borrat upp benen som de elektriska ställen ska ner i, för som vanligt är det ju väldigt lite som går som man vill. Piloten ser i alla fall fortfarande glad ut. Ja just det, jag får hoppas att hjulen till frontstället dyker upp snart:)

Hils
Magnus

marell01
2011-02-20, 18:43
Tja hårding, har beställt därifrån utan problem! Snabb leverans var det oxå :)

Baua
2011-02-21, 19:46
Hej Marcus!
Vet inte vad jag har gjort för fel i min beställning, men jag drar iväg ett emjl, så får vi se om jag får något svar.

Hils
Magnus


Tja hårding, har beställt därifrån utan problem! Snabb leverans var det oxå :)

Baua
2011-02-23, 19:54
Hej alla!
Ja det har blivit lite fler nitar som sagt och många fler ska dit. Inte så upphetsande bilder kanske, men det är ju trots detta med att kunna sätta in lite bilder, som bidrar till att man faktiskt gör skiten, he he. Finns säkert bättre lösningar för att måla linjer runt kroppen, men en metod jag prövade på var att sätta på en gummisnodd runt nosen på henni och sedan rita med en tunn blyertspenna med snodden som stöd, lätt som en plätt.:)

Hils
Magnus

Kennerdahl
2011-02-24, 11:03
Härligt att se dig på forumet Kenny.
Förmodar att du har duktigt med skavsår, he he!:):)
Nu blir det väll högsta fart på F18 bygget, så vi får flyga lite EDF på F18 snart.

Hils
Magnus


Det är mycket annat som tar tid just nu (bilar, hemmet och damen) men tanken är att jag ska stå startklar med 3 EDF:er när det är barbacke ute på F18. Blir väl till att arrangera EDF-meet 2011 i april någon gång, kanske veckan efter JRW.. ;)

Det sista prylarna till min F-35 kommer i nästa vecka och allt till FA-18 SH är inköpt. Det är bara det där med tiden men ska nog bara ta 10kvällar att mecka ihop båda flygplanen så det går fort. :)

Din Jas ser jäääkligt fin ut du.. :lollypop:

Baua
2011-02-25, 20:39
Lite linjer dragna.
Inte helt lätt när det finns "färdiggjutna" linjer i kroppen, som inte stämmer överens med originalet.
Kanske blir så att jag suddar ut och börjar om. Ska gå och grina och tänka över saken.

Hils
Magnus

Modellflygarn
2011-02-25, 22:38
Halloj där!
Nä de stämmer nog inte helt men du är absolut på rätt väg! :)

Baua
2011-02-26, 10:35
Hej Modellflygarn!
Ja du har nog rätt, det blir till att sudda ut och börja om med fören på henni, ibland är blyerts bra, he he. Har tyvärr inte så många close up bilder på gripens högersida, vilket gör att jag undrar om hon ser likadan ut på bägge sidorna. Undra också om linjerna på Gripen är annorlunda beroende på vilken modell man gör, då menar jag den ensistsiga varianten och om dom ser olika ut beroende på årsmodell/generation av henni???
Tacksam för lite svar och eventuellt lite bilder från sakkunnig.
Ska man ändå göra det, kan man väll ändå se till att det blir så rätt som möjligt.:)
Halloj där!
Nä de stämmer nog inte helt men du är absolut på rätt väg! :)

Modellflygarn
2011-02-26, 10:49
Några nya kommentarer när jag tittat närmare på dina bilder...
Luckan på vänster sida om nosen ska gå längre upp och möta luckan som sitter framför huven. Bakom stora luckan ska det vara en mindre ungefär som du ritat.
På höger sida ska det vara tre luckor. Den du ritat ska vara lite lägre och under den en större lucka som fortsätter en bit under flygplanet. Bakom sitter det en liten lucka, ungefär samma som du ritat på vänster sida.
Svårt att förklara i ord men kan tyvärr inte ta några bilder...
Verkar svårt att se såna detaljer på de bilder man hitar på nätet.

Modellflygarn
2011-02-26, 12:22
Hittade ett par bilder jag tog på nån familjedag...
Här syns de flesta luckorna runt nosen rätt bra. De små vingarna som sitter på luckorna är alfagivare som håller reda på anfallsvinkeln på flygplanet.

1917919180

Modellflygarn
2011-02-26, 12:27
Tror inte det ska vara några större synliga skillnader på luckorna mellan de olika versionerna. Möjligtvis kan man se nån skillnad på luckan framför huven. Den är iaf lika stor på alla...
Har bäst koll på framändan eftersom jag jobbar mest där.

Modellflygarn
2011-02-26, 12:44
Hittade lite fler bilder...


19181
19189
19188
19187
19186
19185
19184
19183
19182
19190

Baua
2011-02-26, 13:13
Hej Niklas!

Man tackar och bockar, nu ska jag på den igen!
Hils
Magnus
Hittade lite fler bilder...


19181
19189
19188
19187
19186
19185
19184
19183
19182
19190

Baua
2011-02-26, 23:00
Hej alla!
Efter mycket vånda och suddande, så får det nog bli så här. De färdig gjutna linjerna ställer till en del problem, då dom inte hamnat där dom skulle i gjutningen, samt om man inte använder dom, så stör dom helheten en del. Javisst går det att spackla igen och måla om, men då får det hellre bli lite hemsnickeri. Hur som, så hoppas jag att slutresultatet i alla fall blir hyfsat. Än en gång tack för bilderna Niklas. I morgon ska resterande linjer på kroppen ritas, samt att vingen ska monteras och få sig en omgång av blyertspennan.:)

Hils
Magnus

TommyzT
2011-02-27, 08:51
Hittade ett par bilder jag tog på nån familjedag...
Här syns de flesta luckorna runt nosen rätt bra. De små vingarna som sitter på luckorna är alfagivare som håller reda på anfallsvinkeln på flygplanet.

1917919180

Nu dök det upp 2 frågor:
1, Den dära snabeln som sticker upp, är det "tanka i luften munstycke"?
2, Är placeringen ovanför "FARA" insuget vald för att öka spänningen vid tankning?

Modellflygarn
2011-02-27, 10:05
Svar på två frågor:
På fråga ett svarar vi: Ja det är tankailuften munstycket. Finns inte på de äldre flygplanen.
På fråga två svarar vi: Om piloten skulle missa munstycket när han ska tanka så kan man ju blåsa bränsle direkt i insuget till förgasaren för att hålla sig i luften en stund till. Lite spännande! :)
Annars beror det väl på att det helt enkelt inte finns plats i nosen för såna anordningar.

Baua
2011-02-27, 14:34
Ja fy fan, den raggartankningen skulle jag vilja se!:)

Hils
Magnus

Svar på två frågor:
På fråga ett svarar vi: Ja det är tankailuften munstycket. Finns inte på de äldre flygplanen.
På fråga två svarar vi: Om piloten skulle missa munstycket när han ska tanka så kan man ju blåsa bränsle direkt i insuget till förgasaren för att hålla sig i luften en stund till. Lite spännande! :)
Annars beror det väl på att det helt enkelt inte finns plats i nosen för såna anordningar.

Dufniall
2011-02-27, 16:49
Tju bang chokolademand....

Baua
2011-02-27, 20:07
Hej alla!
idag har det blivit lite mer linjer på 39an och hennes deltavinge, bilder på det kommervar det lider. Det elektriska fronstället är också på plats. Någon som vet vad det bronsfärgade äckel luftstället är av för märke. Är det något att ha eller är det bara att slänga?:)

Hils
Magnus

tångarne
2011-02-27, 20:28
Hej!
Det är ett Spring air ställ mkt fina ställ med tillförlitlig funktion.
Klara upp till 7 kg modeller utan problem.
Mvh Tobias

Baua
2011-02-27, 20:48
Tack för infon Tobias.
Har du din Gripen kvar förresten?

Hils
Magnus

Hej!
Det är ett Spring air ställ mkt fina ställ med tillförlitlig funktion.
Klara upp till 7 kg modeller utan problem.
Mvh Tobias

Modellflygarn
2011-02-27, 21:06
Då var äckelstället rätt bra ändå... :)

Baua
2011-02-27, 21:41
Hej Niklas!
Ja det är möjligt att dom kanske är bra, men jag kommer nog aldrig få användning för dom. Jag hoppas och tror att dom elektriska ställen ska fungera som det är tänkt. Har tyvärr sett lite för många krånglande luftställ, för att lita på dom. Kan säga att det inte var speciellt kul att se Einar nödlanda sin 1/9 Viggen i asfalten, pga krånglande luftställ. Tycker också att det är skönt att slippa luftslangar, ventiler och burkar som ska fyllas. Nu vet jag att det inte är jättevanligt med elektriska ställ på lite större modeller och kanske får jag ångra det jag just skrivit, men det kan det vara värt.:)

Hils
Magnus


Då var äckelstället rätt bra ändå... :)

Dufniall
2011-02-28, 10:25
Tamjets kommer till att göra "mods" till E-flites ställ. De ser ud til at blive riktigt fina. Kolla deran forum.

Thomas
2011-02-28, 12:13
Sk*tsnyggt bygge!
Har du fler uppgifter om dom elektriska ställen?
Typ viktbegränsning på modellen, strömförsörjning, switchar, hastighet mm....

tångarne
2011-02-28, 13:38
Tack för infon Tobias.
Har du din Gripen kvar förresten?

Hils
Magnus

Hej!
Jajjamän flög med den på sjön för ett par helgen sen den däringa os 91an bara går och går efter ca 150 starter.

Mvh Tobias

Baua
2011-02-28, 16:11
Hej Thomas!
Kul att du gillar modellen.
Ställen ska klara upp till 7kg, Här har du en länk med en videosekvens http://www.sonicelectric.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=CTGY&Category_Code=LDERS

Hils
Magnus

Sk*tsnyggt bygge!
Har du fler uppgifter om dom elektriska ställen?
Typ viktbegränsning på modellen, strömförsörjning, switchar, hastighet mm....

Baua
2011-02-28, 16:23
Hej Tobias !
Riktigt roligt att höra.
Har du några videosekvenser på den?

Hils
Magnus

Hej!
Jajjamän flög med den på sjön för ett par helgen sen den däringa os 91an bara går och går efter ca 150 starter.

Mvh Tobias

tångarne
2011-03-01, 11:11
Hej!
Tyvärr har jag ingenting på den vad jag vet kan vara någon annan som har filmat den någonstans.
Oftast flyger jag själv och har ingen videokamera själv så det blir lita svårt. Kolla med Johan bengtsson (TECH MOHEDA)
Vet att han hade med sig en gång fast vet inte om jasen fastnade på hans rulle.
Mvh Tobias

puggen
2011-03-01, 15:37
Är det min gamla JAS du har Tobias ? eller var det bara Budjeten du köpte...

Man blir ju nostalgisk när man ser en sådan här Paul Grey JAS.

/Roffe

tångarne
2011-03-01, 18:06
Hej Roffe!
Nej det är Pelle Adamssons gamla jas jag har.
Jag hade budjeten tills för ett år sen ca då den gick till stockholmstrakten och jag köpte den från huddiksvall så den har rest runt en del.
Hörde också om en resa till Danmark där det bara blev en flygning då den lämnade alla bladen efter sig.
Mvh Tobias

puggen
2011-03-01, 20:31
Hej Roffe!
Nej det är Pelle Adamssons gamla jas jag har.
Jag hade budjeten tills för ett år sen ca då den gick till stockholmstrakten och jag köpte den från huddiksvall så den har rest runt en del.
Hörde också om en resa till Danmark där det bara blev en flygning då den lämnade alla bladen efter sig.
Mvh Tobias


Jadu Tobias , den resan till Danmark var en besvikelse flygmässigt, men det var en syn när fläktbladen var som en svart snöstorm bakefter kärran, men kul hade vi :)

/Roffe

tångarne
2011-03-01, 20:58
Det var ju tur att det var danmark där finns ju annat att roa sig så som malt och pölsa.
Har hört mkt om bossfläktarna så det var anledningen jag bytte till ramtec när jag fick hem den.
Har inte gett upp fläktarna ännu de finns kvar trots att 3dje jetkärran snart är klar.
Mvh Tobias Sjögren

Baua
2011-03-06, 18:14
Hej alla!
Nu har det beställts dekaler från Tyskland till 39an, dyra var dom också.
Finns det någon i vårt avlånga land som vet någon inhemsk tillverkare av dekaler?
Nästan 800:- anser jag vara rena rånet, men vad gör man. Tror dock att dom kommer att göra sig bra på 39an.:)

Hils
Magnus

TommyzT
2011-03-06, 19:51
skicka förfrågan till dekaltrim.nu!

marell01
2011-03-06, 19:53
Ska du göra en A-version?

bokis
2011-03-06, 19:54
Får denna däringa Draken att framstå som billig,eller hur Magnus?:)

Baua
2011-03-06, 20:35
Hej Marcus!
Välkommen hem till S-dala.
Vad gäller Gripen version, så får det bli vad det blir.
Det här är dom enda dekalerna jag hittat, som för övrigt är i skala 1/7 så lite stora blir dom nog, med tanke på att modellen är i skala 1/8. Du som är insatt får väldigt gärna förklara skillnaden mellan A versionen och di övriga. Vad jag har förstått, är väll version A fortfarande den vanligaste versionen, några byggdes väll om till C/D versionen som Ungern har, men jag vet inte helt 100a.:)

Hils
Magnus





Ska du göra en A-version?

Baua
2011-03-06, 20:40
Ja Bokis, i jämgörelse med ett dekalark, kan man ju säga att Draken är rena kapet, he he. Min 35a är ihopmonterad, jag har också flyttat fram styrservot, så man får in en lite kraftigare acc. Ska förövrigt bli riktigt kul att flyga den. Hur har det gått för dig?:)

Hils
Magnus

Får denna däringa Draken att framstå som billig,eller hur Magnus?:)

Baua
2011-03-06, 20:43
Kanon, det ska jag göra!
Tack Tommy!

Hils
Magnus

skicka förfrågan till dekaltrim.nu!

Krille
2011-03-08, 18:50
Hej Marcus!
Välkommen hem till S-dala.
Vad gäller Gripen version, så får det bli vad det blir.
Det här är dom enda dekalerna jag hittat, som för övrigt är i skala 1/7 så lite stora blir dom nog, med tanke på att modellen är i skala 1/8. Du som är insatt får väldigt gärna förklara skillnaden mellan A versionen och di övriga. Vad jag har förstått, är väll version A fortfarande den vanligaste versionen, några byggdes väll om till C/D versionen som Ungern har, men jag vet inte helt 100a.:)

Hils
Magnus

Största skillnaden som "medelsvensson" ser är helt digital cockpit instrumentering i C/D, Diodrar istället för glödlampor på yttre belysning samt lufttankningsprobe. Sen är det mycket hårdvara inne i kärran samt mjukaru skillnader :)

marell01
2011-03-08, 20:16
Största skillnaden som "medelsvensson" ser är helt digital cockpit instrumentering i C/D, Diodrar istället för glödlampor på yttre belysning samt lufttankningsprobe. Sen är det mycket hårdvara inne i kärran samt mjukaru skillnader :)

Plus då att all märkning på maskinen är på engelska...

Modellflygarn
2011-03-08, 20:20
Plus då att den är byggd för att hålla många fler timmar, har bättre "rostskydd" osv...
Fast det ser man ju inte. :)

Baua
2011-03-08, 20:32
Hej alla!
Tack för svaren.
Jag tycker vi kan kalla min 39a för en super svenne banan version A.:)

Hils
Magnus

Baua
2011-03-09, 20:50
Hej alla!
Så idag kom äntligen hjulen till frontstället hem, och det blev väll en hmmm upplevelse.
Att hjulen var 50mm i diameter stämde, men att dom skulle vara 20mm breda hade jag inte räknat med. Hade gott och väl räckt med 10mm. Hjulen är snygga, men vi får se om det blir dom som får hänga med när det blir dags för maiden. Jag förstår inte att det ska vara så svårt att få tag på hjul med mindre diameter till större EDF.er och mindre turbinkärror. Om någon på forumet vet vad man kan hitta hjul avsedda för en Turbin/EDF kärra med 45-50mm i diameter och ca 10mm bredd, skulle jag vara tacksam för lite info om detta.:banghead:

Hils
Magnus

TommyzT
2011-03-09, 21:56
Jag kan faktiskt ha ett par coola smala hjul i den dian. Ser ut som centerline fälgar så du får en tuff raggar look på Jasen. Kollar i morrn. Först skall vi ha ångest! (besiktiga bil i morrn)

Baua
2011-03-09, 22:10
Hej Tommy!
Åker på uppdrag till Turkiet i morgon beräknas vara hemma igen på Söndag om allt går som det är tänkt. Är det den röda som ska in på åtb eller? Ska bli kul att se hjulen och Centerline fälgar kan man ju bara älska. Förresten snart är det dags att ta ut the Sublimer, he he. Ha det så länge.:)

Hils
Magnus

Jag kan faktiskt ha ett par coola smala hjul i den dian. Ser ut som centerline fälgar så du får en tuff raggar look på Jasen. Kollar i morrn. Först skall vi ha ångest! (besiktiga bil i morrn)

TommyzT
2011-03-10, 18:49
Då får du kolla på dom irl när du kommer hem och dregla via Turkiskt internet så länge. Dom var större än vad jag kom ihåg 70x15. Men det är bara bra så får du luft under vingarna fortare:lollypop:
19458
Blir du inte nöjd med dom så får du köpa såna (länk)--> HÄR (http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=995) <--(länk). Det är ändå inte hjulen vi skall titta på, det är hur du flyger.

Baua
2011-03-14, 18:36
Hej alla!
Hemma igen efter uppdrag i Turkiet med omnejd.
I postlådan låg kejsarens nya kläder, eller dom alldeles för dyra dekalerna till 39an.
Det visade sig också att dom var av typen vattendekaler, vilket kommer göra det ännu mer spännande vid monteringen.
Kan också säga att dessa dekaler faktiskt är mindre till storlek än dom som varit monterade innan, vilket är bra.
Undrar dock vilken skala dom dekalerna som suttit på henni egentligen var till.
Nu är det bara att hålla tungan rätt i mun och använda någon bra bild att titta på, som man kan montera efter.:)

Hils
Magnus

Danneman
2011-03-14, 19:30
Snyggt Magnus!! :)

Angående skala på deklarena så kan de va samma, för low visibility grå har mindre märken än dom första målningarna med färgade kronomärken etc..

mvh Daniel

Baua
2011-03-14, 20:28
Tack Danne!
Nu har jag i alla fall kommit på tekniken med att sätta på märkena, inte helt lätt faktiskt.
Kan nog vara så att di svarta märkena är mindre på 1:1 än versionen med de färgade märken. Hur som så ser det i alla fall bättre ut nu än tidigare. Några bilder på kvällens resultat har vi i alla fall här. Visserligen var priset för märkena högt, men det kom nog märken så det skulle räcka för en kärra till ialla fall.:)

Hils
Magnus

Snyggt Magnus!! :)

Angående skala på deklarena så kan de va samma, för low visibility grå har mindre märken än dom första målningarna med färgade kronomärken etc..

mvh Daniel

Baua
2011-03-15, 20:10
Hej alla!
Det blev visst lite mycket "i alla fall" i mitt förra inlägg.
Den totala avsaknaden av svenska ord kan bero på min vistelse i Turkiet.
Har också undrat hur 39an skulle se ut i cammokläder, och hittade denna bild på
nätet. Tror det är någon i Norrköping som har gjort bilden. Tycker den blev riktigt snygg
faktiskt. Kan personen i fråga vara medlem på forumet, får han gärna ge sig till känna.
Tycker Flygvapnet skulle måla någonting liknande.
Jalla jalla på er i alla falla.:)


Hils
Magnus

marell01
2011-03-15, 20:18
Hej alla!
Det blev visst lite mycket "i alla fall" i mitt förra inlägg.
Den totala avsaknaden av svenska ord kan bero på min vistelse i Turkiet.
Jalla jalla på er i alla falla.:)


Hils
Magnus


Hahahahahaaaaa, oslagbart :-)

TommyzT
2011-03-15, 20:21
Tänk inte ens tanken att måla om den där i cammo nu. Den ser fin ut. Bygg Nano nu istället. Snön är strax borta.

Baua
2011-03-15, 20:58
Hej Tommy!
Vad vill du ha för att bygga ihop Nanon?
Jag är färdig att kapitulera för nästa vilket pris som helst.
Jävla äckelnano kartongshelvetet tar ju bara an massa plats.
Så halka nu ner och hämta skiten.:banghead: He he!!!!

Hils
Magnus


Tänk inte ens tanken att måla om den där i cammo nu. Den ser fin ut. Bygg Nano nu istället. Snön är strax borta.

marell01
2011-03-15, 21:01
Grattis Baua!

Baua
2011-03-15, 21:07
Tack så mycket Marcus, men för vad?

Hils
Magnus

Grattis Baua!

marell01
2011-03-15, 21:20
Du kanske skulle läsa andra trådar än dina egna ;-)

Baua
2011-03-15, 21:45
Ha ha !
Nu är jag med.

Hils
Magnus
Du kanske skulle läsa andra trådar än dina egna ;-)

C206
2011-03-18, 20:24
Jag tycker den ser riktigt riktigt bra ut med sina panellinjer och nya dekaler!

Ska bli spännande att se hur den flyger. Borde bli bra drag i alla fall med den där fläkten

Baua
2011-03-19, 14:00
Hej alla!
Nu har kroppen fått sina nya dekaler. Tycker faktiskt att det blev ganska bra. Att ta bort dom gamla dekalerna blev dock ett större problem en jag trodde från början. Dom satt helt enkelt som satan. Blev till att låna ungarnas hårfön och mjuka upp dom lite grann samt att tvätta av lite limrester med aceton, dock mycket, mycket försiktigt. I morgon ska vingen få sina dekaler. Har också beställt nya hjul till framstället, då dom jag beställde blev alldeles för klumpiga. Tror nog att dom kommer att användas framöver i alla fall. Kanske till 1:10 Viggen. Några bilder blev det också, ena av dom på hur hon såg ut förut.:)

petera38
2011-03-19, 14:48
Hej Tommy!
Vad vill du ha för att bygga ihop Nanon?
Jag är färdig att kapitulera för nästa vilket pris som helst.
Jävla äckelnano kartongshelvetet tar ju bara an massa plats.
Så halka nu ner och hämta skiten.:banghead: He he!!!!

Hils
Magnus

Hej du Magnus, du!!!!
Jasså....du har get upp??????? Ta med den till Karlskoga, så tar vi en titt på den. Jag kanske vill sätta ihop den för dig. Landingställ hur är det med det? Servon? m.m.? Du kan evt. slå en pling på 0240 746 46 eller 0732 226882

Mvh
/Pete

Baua
2011-03-19, 15:02
Hej Pete!
Tack för erbjudandet, men det ska du inte behöva göra. Hon kommer att sättas ihop, frågan är bara när. Kan dock ta med den till Karlskoga om du vill titta närmare på den. Vet inte om du har sett Nanon förut.

Hils
Magnus

Hej du Magnus, du!!!!
Jasså....du har get upp??????? Ta med den till Karlskoga, så tar vi en titt på den. Jag kanske vill sätta ihop den för dig. Landingställ hur är det med det? Servon? m.m.? Du kan evt. slå en pling på 0240 746 46 eller 0732 226882

Mvh
/Pete

petera38
2011-03-19, 15:41
Hej Magnus,

Jag har faktisk sett den, men jag hade inte en tillräcklig lite turbin som passade då, så därför blev det inte av.
Ta den bara med, så kan vi ta en snack omkring hur du snabbast får den klar.
Men jag menar det! Vill du, att jag ska göra den klar, då säger du bara till......

Mvh
/Pete

Baua
2011-03-19, 16:00
Hej Pete!
Jag tar med mig Nanon och turbinen, så får vi se var vi hamnar.
Kanske blir så att du åker hem med bägge i bagaget, he he:)

Hils
Magnus

Baua
2011-03-20, 18:17
Hej alla!
Idag har det varit simtävlingar med ungarna, så så mycket byggande har det inte blivit.
Har tagit bort dom gamla dekalerna på deltan som även dom satt som tusan.
Tog återigen bort limrester med hjälp av Aceton.
Ritade lite linjer och nitar på vingens över och undersida.
Förövrigt lät jag vinge och kropp gifta sig några timmar.
Vingens kronmärken ska komma på plats under kvällen. Ska också passa på och väga henne. Om Tångarne läser detta, så skulle jag bli glad om han kunde berätta vad han har för startvikt på sin 39a. Film på ställfunktionkommer var det lider, måste bara hitta på en lösning hur man ska få svängfunktionen att fungera klanderfritt först.:)

Hils
Magnus

tångarne
2011-03-20, 18:28
Hej alla!
Idag har det varit simtävlingar med ungarna, så så mycket byggande har det inte blivit.
Har tagit bort dom gamla dekalerna på deltan som även dom satt som tusan.
Tog återigen bort limrester med hjälp av Aceton.
Ritade lite linjer och nitar på vingens över och undersida.
Förövrigt lät jag vinge och kropp gifta sig några timmar.
Vingens kronmärken ska komma på plats under kvällen. Ska också passa på och väga henne. Om Tångarne läser detta, så skulle jag bli glad om han kunde berätta vad han har för startvikt på sin 39a. Film på ställfunktionkommer var det lider, måste bara hitta på en lösning hur man ska få svängfunktionen att fungera klanderfritt först.:)

Hils
Magnus

Hej på dig!

Jag har en startvikt på 4,7 kg så den är ganska pigg trots det låga varvet på ca21000.
Mvh Tobias

marell01
2011-03-20, 21:32
Hej alla!

... så skulle jag bli glad om han kunde berätta vad han har för startvikt på sin 39a.

Hils
Magnus

Jo seru, cirka 14 ton! hehe

Baua
2011-03-20, 21:45
14 ton, krävs väll en bra kärra för att ta den till fältet kan jag tro, för att inte tala om dragbilen, he he.:)
Jo seru, cirka 14 ton! hehe

Baua
2011-03-21, 16:37
Hej alla!
Idag kom de nya hjulen till framställen från Sapac, tog några bilder så Ni får se skillnaden mot den första uppsättningen. Har också monterat och testat de elektriska enheterna till huvudställen som verkar fungera mycket bra. Nu till det lite problematiska. Eftersom att den elektriska enheten till frontstället sitter skruvad på typ en torpedvägg (vertikalt), så blir funktionen där tvärt om så att säga, detta betyder att när huvudstället fälls ner, fälls fronstället upp. Vad göra? Jo antingen blir det till att flytta den elektriska enheten, eller hitta ett sätt att koppla om enheten till frontstället.
Tacksam för lite förslag.:)

En liten film på ställen blev det också.
http://www.vimeo.com/21301812

Hils
Magnus

puggen
2011-03-21, 17:41
Huvudställen gick ju kanonfint och du löser nog noställsproblemet också med lite klurande..:)

/Roffe

Dufniall
2011-03-21, 18:03
Tror en sånt här skulle funge, finns säkert billigera någonstans i Kina.
http://www.rc-butiken.se/index.php?act=viewProd&productId=76

Baua
2011-03-21, 18:26
Tack Sören!
En sån ska vi testa.:)

Hils
Magnus

Tror en sånt här skulle funge, finns säkert billigera någonstans i Kina.
http://www.rc-butiken.se/index.php?act=viewProd&productId=76

bokis
2011-03-21, 18:34
Fasen Magnus ,du ligger ju som en tandlös hund i en benhög! Stiligt!
Billiga servoreverserare ja..Sisådär kan jag numera säga..Man får vad man betalar för som jag ser det,tog hem några från Kina,ingen levde särskilt länge..
Lämnade ett par till Hallbergs testanläggning för utvärdering i en Hercules och resultatet var nedslående,de blev avlivade per omgående..
Testade den jag hade kvar och den funkade! I tre minuter..sen blev det cylinderarkivet nästa..
Men det var min erfarenhet,andras kanske är bättre?

Baua
2011-03-21, 18:34
Hej Roffe!
Ja ställen verkar fungera bra, och jag hoppas att Dufnails råd kan fixa frontstället. Egentligen skulle jag vilja att benen till ställen skulle vara 2cm längre, det skulle göra att utseendet skulle bli lite mer skala genom att kroppen skulle komma upp lite. Vi får se om det blir ett par nya.

Hils
Magnus

Huvudställen gick ju kanonfint och du löser nog noställsproblemet också med lite klurande..:)

/Roffe

TommyzT
2011-03-21, 20:44
Jag har exakt sån dära servo reverserare ju. Använde den på ena höjd i YAKen tills jag skaffade nya radion med massor av kanaler. Funkade fint men... kunde ställa om sig lite grann från en dag till en annan men aldrig "in flight". Tur att jag inte visste att dom blev dissade hårt i "Hallbergs testanläggning".
Jag använder inte min reverserare till något nu. Kanske bäst att slå sönder den direkt.

Baua
2011-03-21, 20:47
Men då vill jag testa med din reverserare först innan den åker till Gladö...
Hell yeah!




Jag har exakt sån dära servo reverserare ju. Använde den på ena höjd i YAKen tills jag skaffade nya radion med massor av kanaler. Funkade fint men... kunde ställa om sig lite grann från en dag till en annan men aldrig "in flight". Tur att jag inte visste att dom blev dissade hårt i "Hallbergs testanläggning".
Jag använder inte min reverserare till något nu. Kanske bäst att slå sönder den direkt.

TommyzT
2011-03-21, 20:59
Men då vill jag testa med din reverserare först innan den åker till Gladö...
Hell yeah!
Men Bokis skrev ju...
:lollypop:

Baua
2011-03-21, 21:04
Jo jag vet, men jag vill testa med något billigt först för att se om teorin fungerar i praktiken, sen kan jag köpa något dyrare och bättre. Att din kommer från Kina spelar ingen roll, jag ska ju inte prata med den, he he!:)
Men Bokis skrev ju...
:lollypop:

Bonanza
2011-03-21, 21:52
Baua:
En annan ide är kanske att koppla framstället till egen kanal, då har du ju full inställningsmöjlighet.

TommyzT
2011-03-22, 05:29
Jag hittade den!
19738

Baua
2011-03-22, 10:36
Tjena Micke!
Jag har tänk på det. Kan man lägga den kanalen som reverserad och som slav under en annan kanal?:)

Hils
Magnus

Baua:
En annan ide är kanske att koppla framstället till egen kanal, då har du ju full inställningsmöjlighet.

marell01
2011-03-22, 10:54
Baua:
En annan ide är kanske att koppla framstället till egen kanal, då har du ju full inställningsmöjlighet.

Det där är nog den bästa idéen. Bara du har kanaler lediga. Då kan du lägga den kanalen som en mix-kanal av ordinare ställkanalen (6?) och dessutom reversera den. Då kan du skippa alla andra enheter!

TommyzT
2011-03-22, 11:23
Du kan mixa med slav om du har kanaler så det räcker?
Här finns billig reverserare åxå. typ 2 spänn
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=17033

bokis
2011-03-22, 11:36
Ahh..Titta! Du hittade den från Hobbyking vi provade! Kalas!

Dufniall
2011-03-22, 14:23
Det där är nog den bästa idéen. Bara du har kanaler lediga. Då kan du lägga den kanalen som en mix-kanal av ordinare ställkanalen (6?) och dessutom reversera den. Då kan du skippa alla andra enheter!

Ja, men kör du fortfarande din "gamla" 7 kanaler, blir det nu tight på den modellen skulle jag tro.

Baua
2011-03-22, 20:57
Hej alla!
Nja reverseraren, fick jag inte att fungera som jag hade tänkt, ska gör ytterligare ett test innan jag lägger ner den ideén.
Blir nog till att testa att lägga en reverserad enskild kanal som slav under 6an.
Ska grotta ner mig i det i helgen med en pilsner eller två.:)

Baua
2011-03-23, 20:33
Hej alla!

Kunde inte hålla mig, kopplade kanal 5 och 7 till Switch B. Reverserade kanal 5 och voila nu fungerar ställen som dom ska. Nu ska ställen förlängas med 2cm sen ska servot till styrningen monteras fartreglaget monteras och ställas in sen är det dags för fläktstart och förhoppningsvis lite taxning på F18. Våren närmar sig.:)

Hils
Magnus

Baua
2011-03-24, 19:51
Hej alla!
Idag har huvudställen blivit förlängda med ca 2cm/st. Tycker fortfarande att dom ser lite korta ut, men tyvärr får längre ställ inte plats, thats it. Fronstället har nu också monterats och provkörts. Här ska jag dock försöka förlänga det någon cm. Framhjulen från Sapac passade alldeles utmärkt, enligt mitt tycke, ska försöka markera en hålbild på fälgen med en försänkare och batteriborrmaskin, för att få till en struktur på fälgen som nu känns lite för slät. Vägde också maskinen idag och vågen stannade på ca 4,5kg, till det kommer acc paketet till fläkten om ca 1kg samt fartreglage och acc till den separata BEC kretsen. Förhoppningsvis ska vikten hamna runt 6kg startklar. Lite bilder och film blev det också, tyvärr med mobilkameran.:)
http://www.vimeo.com/21454085

Hils
Magnus

Dufniall
2011-03-24, 20:04
Tja Magnus !

Bra det går främåt, vilka servon skall du köra i den ? Och har modellen flaps ?
Vad ble det för ESC ? Vilkan storlek på batteri ? (celler/mah)

Min Habu 32 är på väg från Tyskland med DHL, och motor/fläkt/ESC och ställ är på väg från Tamjets, Yeeeah !

Baua
2011-03-24, 20:16
Hej Sören!
Kul med Habun.
Jag kommer att köra 39an med 2x6s 5000mAh accar i serie, Esc 120Amp från Hobbywing, servona kommer från Bluebird (BMS 620 MG) Modellen har inga flaps. Naturligtvis ska ska jag se hur många Amp och Watt hon drar innan läget blir skarpt. Ligger jag på gränsen för vad ESC klarar av kommer det att bytas ut.

Hils
Magnus

Tja Magnus !

Bra det går främåt, vilka servon skall du köra i den ? Och har modellen flaps ?
Vad ble det för ESC ? Vilkan storlek på batteri ? (celler/mah)

Min Habu 32 är på väg från Tyskland med DHL, och motor/fläkt/ESC och ställ är på väg från Tamjets, Yeeeah !

Kenneth E
2011-03-25, 08:42
BlueBird servon, då kan jag tipsa dig om att dessa inte skall stå och skorra(knorra) för då överhettar de och slutar fungera tills de blir svala igen annars lägger de av förgått. Du måste stänga av strömmen för att de skall svalna.

Jag har sådana till min Zero på landställen och de fungerar om det inte är för varmt ute, jag skall byte ut dem så fort jag får tummarna loss och köpa ett par av högre kvalitet.

Ville bara varna dig.

Mvh
KE

Baua
2011-03-25, 10:01
OOOppssss!
Den informationen tackar jag för. Ska lyssna x-tra noga när jag kopplar upp mig på dom.
Gäller det samtliga av deras servon, och gäller det dom jag har?

Hils
Magnus

BlueBird servon, då kan jag tipsa dig om att dessa inte skall stå och skorra(knorra) för då överhettar de och slutar fungera tills de blir svala igen annars lägger de av förgått. Du måste stänga av strömmen för att de skall svalna.

Jag har sådana till min Zero på landställen och de fungerar om det inte är för varmt ute, jag skall byte ut dem så fort jag får tummarna loss och köpa ett par av högre kvalitet.

Ville bara varna dig.

Mvh
KE

TommyzT
2011-03-25, 13:19
Tipps! OM du behöver en kanal till någon gång så kan du använda reverse sladden du fick låna. Kan du reversera i radion så måste det bara gå med sladden. Ena av de 2 st "utgående" sladdarna är reverserad. Och så fintrimmas center med trimpotten!

(Inga digital servon bör stå och knorra. Bir mer eller mindre varma då)

Baua
2011-03-25, 22:13
Hej alla!
Det blev inte så mycket gjort idag, men jag har monterat in servot, som ska ta hand om styrningen till frontstället.
Liten film på det hittar ni här, http://www.vimeo.com/21502601
och ja batterierna i sändaren är bytta. I morgon ska fartreglage monteras, kontakter ska lödas och kablar ska dras, och kanske kommer fläkten att väckas till liv.:)

Hils
Magnus

Kennerdahl
2011-03-26, 01:44
Riktigt schyssta ställ, bra hastighet och snygga är dom också..

Kolla igenom dina andra klipp på Vimeo också, hur gick det med den där F15 egentligen? ;)

Baua
2011-03-26, 09:14
Hej Kenny!
Jo, F15 huserar numer på någon av SRV.s många återvinningstationer. Har nog inte lagat en kärra så många gånger, som jag gjorde med henni. Tyvärr fick hon vara med om ett gäng inte allt för lyckade kaststarter vilket mer eller mindre avlivade henne i förtid. När hon väl kom i luften var hon faktiskt mycket trevlig att flyga, inte speciellt snabb, men F15 profil i luften får man ju ståpäls av. Har förresten hittat en F15 i en lite mer passlig storlek, problemet där är att hon drivs av dubbla 64mm fläktar. Frågan är om det verkligen är dubbelt så kul. Här har dom även din F18 som är riktigt läcker. Nu tycker jag faktiskt att jag varit tillräckligt snäll under en längre tid, för att åter få trycka på köpknappen, så vi får väll se vad det blir. Ska bara smöra lite för Lotta först, blir lite sprattelvatten och räkor ikväll.:)

Som leverantör funkar dom bra, beställde min 120mm fläkt härifrån. http://www.jettechmodels.com/servlet/the-02.R-fdsh-C-EDF-Jets-%26-Accessories-cln-EDF-Jets/Categories

Hils
Magnus



Riktigt schyssta ställ, bra hastighet och snygga är dom också..

Kolla igenom dina andra klipp på Vimeo också, hur gick det med den där F15 egentligen? ;)

Dufniall
2011-03-26, 09:40
"Jo, F15 huserar numer på någon av SRV.s många återvinningstationer"

Hahahaha, det gör den f.. rätt i...... ;o)

Kennerdahl
2011-03-26, 09:58
De har Eurofightern också ser jag men du får båda modellerna till ett bättre pris hos EM.
F15 i glasfiber lät väldigt fint men dubbla drivlinor får nog priset att springa iväg lite.
Lite coolt är det men känns lite som att elda för kråkorna i jämförelse med en 90mm.

När blir det maiden med Gripen då? Vi måste göra något stort av det med alla kamraterna! ;)



Hej Kenny!
Jo, F15 huserar numer på någon av SRV.s många återvinningstationer. Har nog inte lagat en kärra så många gånger, som jag gjorde med henni. Tyvärr fick hon vara med om ett gäng inte allt för lyckade kaststarter vilket mer eller mindre avlivade henne i förtid. När hon väl kom i luften var hon faktiskt mycket trevlig att flyga, inte speciellt snabb, men F15 profil i luften får man ju ståpäls av. Har förresten hittat en F15 i en lite mer passlig storlek, problemet där är att hon drivs av dubbla 64mm fläktar. Frågan är om det verkligen är dubbelt så kul. Här har dom även din F18 som är riktigt läcker. Nu tycker jag faktiskt att jag varit tillräckligt snäll under en längre tid, för att åter få trycka på köpknappen, så vi får väll se vad det blir. Ska bara smöra lite för Lotta först, blir lite sprattelvatten och räkor ikväll.:)

Som leverantör funkar dom bra, beställde min 120mm fläkt härifrån. http://www.jettechmodels.com/servlet/the-02.R-fdsh-C-EDF-Jets-%26-Accessories-cln-EDF-Jets/Categories

Hils
Magnus

Bonanza
2011-03-26, 11:13
Baua:
Ska du montera några landställsluckor på henne ?

Baua
2011-03-26, 13:10
Jag har luckor, men ska nog börja utan

Hils
Magnus

Baua:
Ska du montera några landställsluckor på henne ?

Baua
2011-03-26, 13:11
Maiden med Gripen, vet nog bara hon och jag om, he he!

Hils
Magnus

De har Eurofightern också ser jag men du får båda modellerna till ett bättre pris hos EM.
F15 i glasfiber lät väldigt fint men dubbla drivlinor får nog priset att springa iväg lite.
Lite coolt är det men känns lite som att elda för kråkorna i jämförelse med en 90mm.

När blir det maiden med Gripen då? Vi måste göra något stort av det med alla kamraterna! ;)

Bonanza
2011-03-26, 18:22
Maiden med Gripen, vet nog bara hon och jag om, he he!

Hils
Magnus

Ska vi säga att vi träffas ute vid F18 vid 17.00 imorrn då ?
Då har du ju lite tid att bygga klart ;D

Baua
2011-03-27, 00:11
Hej Micke!
I en ny relation är det viktigt att bara huvudpersonerna är inblandade. Vet dock inte hur jag ska förklara det för hybridos 2 och Lotta. Själv tycker jag att det känns som ett harem runt omkring mig, och det är inte helt fel!! Jaha nu kommer J35 och F18 krypande också, mja dom får väll ligga i mitten också....

Sov gott, för det ska inte jag göra, he he!
Hils
Magnus



Ska vi säga att vi träffas ute vid F18 vid 17.00 imorrn då ?
Då har du ju lite tid att bygga klart ;D

Dufniall
2011-03-27, 09:02
Enligt tidligera avtal, är det väldigt förbjudet att avklara maiden ensam, utan någon flygkamrat.
Med mindra man vill ha en "bad standing" på sit samvete :o)

marell01
2011-03-27, 09:56
Hej Micke!
I en ny relation är det viktigt att bara huvudpersonerna är inblandade. Vet dock inte hur jag ska förklara det för hybridos 2 och Lotta. Själv tycker jag att det känns som ett harem runt omkring mig, och det är inte helt fel!! Jaha nu kommer J35 och F18 krypande också, mja dom får väll ligga i mitten också....

Sov gott, för det ska inte jag göra, he he!
Hils
Magnus

sen har du väl en liten 37a i trä oxå som skall bli klar... ;)

Baua
2011-03-27, 10:30
Ja just det, men den har ju sällis av herr 37 i skala 1/8 och fru 37 i skala 1/10 även dom obyggda. Mycket Ipren blir det...
sen har du väl en liten 37a i trä oxå som skall bli klar... ;)

Baua
2011-03-27, 10:33
Vadå samvete?:)
Enligt tidligera avtal, är det väldigt förbjudet att avklara maiden ensam, utan någon flygkamrat.
Med mindra man vill ha en "bad standing" på sit samvete :o)

Dufniall
2011-03-27, 11:03
:)

Baua
2011-04-04, 20:54
Innan Paul Gray ska upp i luften,ska det tränas med denna
http://www.homenhobbyshop.com/index.cfm?fuseaction=detail&id=4726&product=248
En ganska stor Gripen ca 150cm lång i foam material.:)

Hils
Magnus

Baua
2011-04-25, 22:38
Hej alla!
Har en del funderingar gällande min 120mm Setup i gripen.
Har tänkt att köra henne på 2st seriekopplade 6s accar, men det blir nog svårare än vad jag trodde från början, pga platsbrist. Jag hängde nämligen upp henne i CG punkten och med de 2 6s accarna blev hon framtung bigtime. alternativet skulle kunna vara att köra 3st 4s accar i serie, då har jag möjlighet att montera en av de 3 accarna lite längre bak, typ 2cm. Det tredje alternativet är att köra henne på 10s med 2st 5s accar i serie i stället, visst lite lägre spänning men också lägre vikt. Nu till min fråga, om dragkraften på backen med nosen mot en våg och full gas trycker 5kg, hur mycket får totalvikten på kärran max vara för att man ska slippa ligga på marginalen vad gäller accleration och ork. Nu finns det ju även 10s accar att köpa, vad skulle tala för att använda en sån istället för att seriekoppla 2st 5s accar. Har beställt 2st såna här, för att testa http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=14611
Tacksam för svar:)

Hils
Magnus

Baua
2011-07-17, 17:11
Hej alla!
För ett tag sedan inhandlades en 39a från SAPAC, som jag nu satt igång och börjs bygga. Lägger in lite bilder från det bygget i denna tråd. När det gäller Paul Gray Gripen, har det inte hänt så mycket pga husbygge blandat med andra roliga saker. Till Paul Gray Gripen behöver jag något som kan hjälpa mig att ställa in CG utan att man ska behöva hänga upp henne i snören, tror jag såg att HAB hade en ställning till detta. Jag har även sålt av Dodgen, vilket nu gör att garaget kan bli ett riktigt modellrum.
SAPAC Gripen drivs med en 70mm EDF och 1st 4000mAh 4S Lipo.:)

Bonanza
2011-07-17, 17:48
Yeah...
Sapac Gripen ser fin ut.
Jag håller precis och färdigställer min Mirage... är några kvällars jobb kvar.
Sjysst hobbyrum har du nu !

Baua
2011-07-17, 18:49
När har du Mirren klar?
Har beställt laddare nu, så jag hoppas att jag kan komma loss till fältet snart.
Skulle ju kunna bli lite EDF framöver.

Hils
Magnus
Yeah...
Sapac Gripen ser fin ut.
Jag håller precis och färdigställer min Mirage... är några kvällars jobb kvar.
Sjysst hobbyrum har du nu !

Dufniall
2011-07-17, 19:01
Jävla med turbinplan du kan få för en gammel Charger, köp, köp, köp, kööööööööööööööööööööööööööp :o)

marell01
2011-07-17, 23:18
Baua, Kan du mäta en sak åt mig?
Hur många graders alfa har canarden om du utgår från att vingens mittlinje är noll (0) grader?
Mvh
Marcus

Baua
2011-07-18, 09:47
Hej Marcus!
Menar du Sapac Gripen?

Hils
Magnus
Baua, Kan du mäta en sak åt mig?
Hur många graders alfa har canarden om du utgår från att vingens mittlinje är noll (0) grader?
Mvh
Marcus

marell01
2011-07-18, 15:04
Japp!

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk

Baua
2011-07-18, 23:40
Hej Marcus!
Har köpt en vinkelmätare idag, eller igår för att vara exakt. Jag kommer att väga in Gripens vinge på 0 grader genom att lägga kroppen mellan två bord och mäta av henne med ett pass, efter det kommer jag att mäta vinkeln på Canarderna.
Hoppas att detta kan hjälpa dig. Skulle vara kul att vetá vad du är ute efter. Vill du, kan jag även mäta av vinkeln på Paul Gray Gripen.:)

Mvh
Magnus

Krille
2011-07-24, 21:05
Till Paul Gray Gripen behöver jag något som kan hjälpa mig att ställa in CG utan att man ska behöva hänga upp henne i snören,

Om du har landställ på kärran så kan du med hjälp av 2 eller 3 vågar räkna ut exakt vart CG ligger. Är du intresserad kan jag försöka leta fram hur det va man gjorde :)

Baua
2011-08-05, 16:53
Hej Krille!
Ber om ursäkt att jag inte svarat på ditt erbjudande.
Nu är det så att jag vet var CG ska ligga på kärran, problemet jag har är att hitta plats för accarna med detta CG. Skulle därför behöva ha en jigg eller liknande, som man kan sätta kärran i, som hamnar precis på CG punkten samtidigt som man skulle kunna flytta runt och testa lite olika placeringar för accarna, om du förstår vad jag menar.



Hils
Magnus
Om du har landställ på kärran så kan du med hjälp av 2 eller 3 vågar räkna ut exakt vart CG ligger. Är du intresserad kan jag försöka leta fram hur det va man gjorde :)

Mr J
2011-08-05, 18:31
Har du sett Turnigy Nano Tech ackar där cellerna är var för sig? Det borde underlätta på trånga EDF kärror...

Här är ett exempel: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17286__Turnigy_nano-tech_2000mah_3S_15~25C_Lipo_AIRSOFT_Pack.html

Bonanza
2011-08-18, 22:47
När har du Mirren klar?
Har beställt laddare nu, så jag hoppas att jag kan komma loss till fältet snart.
Skulle ju kunna bli lite EDF framöver.

Hils
Magnus

Nu har Miragen varit klar ett litet tag.. det visade sig dock att mina accar inte kunde leverera tillräckligt med ström.
Men nya är på väg i lastbil från HK DE :)

När har du tänkt att ta dig till fältet ?
Det är dags för en EDF meeting på F18 :)

/Micke

Baua
2011-10-03, 20:30
Hej alla!
Lite fler bilder på Sapac Gripen.
Nu är hon färdigmonterad, fläkten är provkörd och draget verkar ok, även om en 90mm skulle sitta lite bättre i den ändå ganska långa kroppen ca 150cm. Vi får väll se vad farten blir. Det har också blivit lite panel linjer på henne.

Hils
Magnus

bokis
2011-10-03, 20:58
Lysande Magnus! Stilig pjäs,jag vill gärna krypa runt i buskarna med en kamera när den ska luftdöpas..

Baua
2011-10-05, 18:30
Hej alla!

Nu känns SAPAC Gripen redo för Maiden, enligt Manualen ska dock CG flyttas bak lite, så jag får blya henne lite innan start, detta pga att jag använder en större acc än standard. Fy fan vad jag älskar mitt hobbyrum.:)

Hils
Magnus

Mr Do
2011-10-05, 18:46
När blir maiden?

Baua
2011-10-05, 19:45
Skulle kunna bli på Lördag om inget oväntat dyker upp.
På Söndag var det visst tävling.

Hils
Magnus

Kennerdahl
2011-10-05, 20:07
Skulle kunna bli på Lördag om inget oväntat dyker upp.
På Söndag var det visst tävling.

Hils
Magnus

Härligt Magnus!
Vore grymt om det blir av, jag tar med kameran just in case.. :)

Baua
2011-10-05, 20:10
Nej ta med din Eurofighter istället.:)

Hils
Magnus





Härligt Magnus!
Vore grymt om det blir av, jag tar med kameran just in case.. :)

Kennerdahl
2011-10-05, 20:40
Nej ta med din Eurofighter istället.:)

Hils
Magnus

Jåråfajtern! sure, den kan också få följa med till fältet kan vi köra en liten dogfight.. :boxing:
Ska du ge mig någon utmaning i årets klubbmästerskap då? rätt avancerade trix.. :)

Baua
2011-10-09, 19:41
Hej alla!
Idag skulle SAPAC Gripen få känna på luften, men av det blev bara ett stort jävla fiasko.
Motorn och fläkten som ingår i modellen när man köper den är ett skämt. Inte för att den är dålig, men en 70mm fläkt i denna ganska stora modell är klart underdimensionerad. En sak som dock är riktigt dåligt, är dom medföljande fasta ställen, som böjde sig som fjädern i en bläckpenna ungefär. Vad göra, jo när jag kom hem slet jag ut 70mm fläkten och gjorde plats för en 90mm istället. Valet av 90mm fläkt blev följande. http://www.rclander.com/default.aspx?ID=dd13d65c-dd19-4e16-99d8-c03db882488a&PID=c309073c-89d0-469e-ae59-67f28e2409bb .

Ställen blir en fortsatt fast variant av lite stuffs, som jag hittat från bra att ha lådorna.
Blev trots mickel med Gripen ett gäng roliga flygningar med lilla Foamie draken.


Hils
Magnus

Mr Z
2011-10-09, 21:35
Hej alla!
Idag skulle SAPAC Gripen få känna på luften, men av det blev bara ett stort jävla fiasko.
Motorn och fläkten som ingår i modellen när man köper den är ett skämt. Inte för att den är dålig, men en 70mm fläkt i denna ganska stora modell är klart underdimensionerad. En sak som dock är riktigt dåligt, är dom medföljande fasta ställen, som böjde sig som fjädern i en bläckpenna ungefär. Vad göra, jo när jag kom hem slet jag ut 70mm fläkten och gjorde plats för en 90mm istället. Valet av 90mm fläkt blev följande. http://www.rclander.com/default.aspx?ID=dd13d65c-dd19-4e16-99d8-c03db882488a&PID=c309073c-89d0-469e-ae59-67f28e2409bb .

Ställen blir en fortsatt fast variant av lite stuffs, som jag hittat från bra att ha lådorna.
Blev trots mickel med Gripen ett gäng roliga flygningar med lilla Foamie draken.


Hils
Magnus


Trist att maiden inte gick som förväntat!
Det kommer nog att bli bra mos i kärran med rclander-fläkten. Vad tänker du köra med för ackar?

MVH
Peter Z

Baua
2011-10-11, 20:34
Hon kommer att köras på 6s 4000mAh accar.

Hils
Magnus

Trist att maiden inte gick som förväntat!
Det kommer nog att bli bra mos i kärran med rclander-fläkten. Vad tänker du köra med för ackar?

MVH
Peter Z

Baua
2011-10-12, 20:52
Hej alla!
Som tanten sa när hon kom ner i garaget efter att jag plockat i ordning "det ser ut som dom gråa snuskar sig i hörnan". Ja vad ska man säga, det finns bara en sak som snurrar i skallarna på dom. Men om det hon säger stämmer, kanske det står en massa smådrakar i i garaget i morgon.


Hils
Magnus:)

ewalds
2011-10-12, 21:31
Modell-"tillverkning"!!:D

Kennerdahl
2011-10-12, 22:09
Men om det hon säger stämmer, kanske det står en massa smådrakar i i garaget i morgon.

I så fall vill jag ha en, den skulle få ett så fint hem.. :)

Synd att maiden blev inställd i lördags men med tanke på att jag redan åkt när du kom till fältet är jag lite glad också att det fortfarande finns möjlighet att få va med om denna stora händelse..

Och du, vill inte hesta eller så menne, hybridos, när blir det maiden med denne egentligen? :sarcastic:

Baua
2011-10-13, 19:30
Hej alla!
Nej en massa smådrakar fanns det inte i garaget när jag tittade in i morse, däremot sitter nu de nya ställen som dom ska.
Passade också på att byta ut nos stället till en lite mer bearbetad variant.
90mm fläkten från England har också kommit, den ska hämtas ut och installeras i morgon. Måste säga att Robotbird i England är bra på att leverera. om installationen av fläkten går som planerat ska en ny maiden göras på Söndag.
:)
Hils
Magnus

Baua
2011-10-27, 19:35
Hej alla!
Jag har nu på allvar gått igång med bygget av Nanon, tänker dock inte skapa någon byggtråd på den modellen, då det redan finns en alldeles utmärkt sådan skapad av Pete här på forumet. Lite fotografier på framstegen ska det dock bli och jag tänkte posta dom här. Ja nu är jag uppe i sammanlagt 3 modeller i samma tråd, men men det får lov att fungera i alla fall. Vad kan man då säga om Nanon? Jo när jag plockade upp kärran från kartongen märkte jag att en pushrod kommit lös i kartongen och gjort ett hål i vingen. Blir till att lappa och laga med ny balsa från insidan samt komplettera med ny Oracoverfilm på utsidan. Fick också problem med dom medskickade hjulbrunnarna, som jag försökte limma på plats med ett förödande dålig och kladdigt resultat. Slutade med att jag slet bort skiten och limmade på ett 1.5mm balsaflak som fick ett lager epoxy lite sprutspackel och färg på sig, varför blir det aldrig som i beskrivningen, he he? Servot till bromklaffen sitter på plats och är inkopplat. De elektriska huvudställen RC lander sitter också på plats och är provkörda. För att få framstället på plats blev det en del slipande i kroppen men även det sitter numera på plats och är provkört. Har beställt Loctite Hysol lim med tillhörande limpistol, som ska användas till att sammanfoga kroppen med vingpartiet. Den var för övrigt dyr som sat.. Kommer att fylla på med mer bilder framöver.


Hils
Magnus

Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.:sarcastic:

Baua
2011-10-28, 19:27
Hej alla!
Blev lite mer Nano idag, har satt i servon till skev och höjdroder.
Har även lagat den trasiga vingen med ny film/hud.
Tog ett par bilder på dessa skapelser.
Vad ska man då säga om att bygga Boomerang? Hittills känns det ganska bra,
bra instruktioner i manualen, kvalitèn är ok.
Plockade fram turbinen och dammade av den, verkar som att jag gömt undan startinstruktionen till den, så finns det någon som har en Manual till en JetJoe 1400, skulle jag bli glad om man kunde få ta del av den, alternativt en länk till en manual på nätet.


Hils
Magnus

Baua
2011-11-04, 16:58
Hej alla!

Nu har vingsektionerna sats samman med mitten delen och bommarna.
Samtliga servokablar har dragits fram till punkten där dom ska komma in i flygplanskroppen.
Insidan av kroppen har fått sig en omgång med Epoxy, där fotogen eventuellt kan komma i kontakt med balsat.
Nu väntar jag på blandningspiporna till Hysol limpistolen, som naturligvis var restat från Als hobbies.
När dessa dyker upp, ska kroppen limmas ihop med vingsekitonen. Sen ska montering av tankar,accar och turbin påbörjas.

Hils
Magnus

Baua
2011-11-05, 17:53
Hej alla!
Jaha då ska vi se hur saker och ting ska placeras i the Nano.

Baua
2011-12-27, 19:59
Hej alla!
Bara en bild på Nanon, som idag har blivit med kropp och vinge i ett stycke.
Limningen gjordes med Loctite Hysol lim. :)

Hils
Magnus

Baua
2011-12-28, 16:48
Hej alla!
Idag plockade viktväskorna bort från Nanon, så nu är hon kropp och bom/vingsektion ett.
Jag funderar dock på att limma ihop bommarna med kroppen, så dessa inte kommer att kunna tas isär framöver.
Tycker också att vingen fastsättning med att bara skruva ner 4st skruvar(2/sida) känns sådär bra. Idag har jag i alla fall slipat ett litet spår i den metallstång, som skruvarna dras fast emot, så dessa har en plan yta att möta stången på. Helst av allt skulle jag vilja limma fast vingen direkt på kroppen också, men då blir den så stor att transportera. Nu är det snart dags för motorinstallation.:)



Hils
Magnus

marell01
2011-12-28, 21:09
Kolla så att dina vinghalvor går lätta att trä på och av.. En klubbkompis hade fel på sin, röret och styrpinnarna lineade inte upp ordentligt vilket resulterade att det var ett helvete att få ihop maskinen på fältet. Han tog ur röret ur mittsektionen, filade upp hålen och limmade fast det igen.

Baua
2012-01-05, 15:21
Hej alla!

Jag älskar halvdagar och i eftermiddags kom Tommy på besök för att hjälpa till med bygget, så nu har Turbinen monterats i Nanon. Ungefärlig placering av ECU, bränslepump, accar och ventiler har också funderats fram. Jag ska försöka lägga så mycket som möjligt av pryttlarna så lång fram som möjligt i kroppen, då hon verkar en aning baktung jämfört med CG. Nästa steg blir att koppla ihop bränslesystemet och provstarta henne, det var ju trots allt ett år sen sist. Det blev också en del slipandes och sågandes för att turbinen skulle få plats, i detta fall löstes det med en papegoj slipmaskin och en sågtrissa till Biltemas Dremmel lookalike.
Några bilder blev det också.


Hils
Magnus:)

TommyzT
2012-01-05, 15:26
Hälsade på Baua idag. Pillade lite på Nano och Baua samt tog några papparazzibilder.
Blåslampa fint monterad på plats och några sladdar är dragna.


255582556025561
25559

jugg
2012-01-05, 20:43
sweet!!! härligt jobbat grabbar..

Baua
2012-01-08, 17:49
Strömförsörjning till Nanon Beställd.
http://shop.rc-electronic.com/e-vendo.php?shop=k_emcotec_e&SessionId=&a=article&ProdNr=A11052&t=6&c=541&p=541

Bonanza
2012-01-08, 18:05
Härligt att Nanon äntligen fått turbinen monterad. :)
Ska bli kul att se den i luften sen.

marell01
2012-01-08, 21:09
Nice!!! Har du läst om motortestet än då?

Baua
2012-05-01, 19:15
Satans jävla äckliga lilla SAPAC Gripen har döden dött.
Säger inget mer, men just nu är självförtroendet i botten.
Inga bilder på fanskapet, men nästa hotellrum blir på SRV.s museum för upphittade saker i det kommunala avloppet. :banghead:
Däremot gick taxnngen av Nanon bra JetJoe turbinen startar fin fint, tyvärr är som sagt självförtroendet i botten efter den sista tiden blamascher så maiden med Nanon får vänta tills en duktig second finns med vid jungfruturen. Ska köpa en snäll RTF EDF och flyga coolt med får vi hoppas,som träning alltså
Annars är allt på topp, själv då? :)

Dufniall
2012-05-01, 20:11
Tråkigt, du kan köpa min Viper billigt. Flög den idag, flyger snällt. Du har ju mitt nr.....