handdator

Visa fullständig version : Motor/proppval till Bluestick 20



MattiasTrainer
2010-11-29, 10:03
Goddagens mina herrar!


Jag är ny på det här med flygplan, och ny här på forumet, så ha överseende om jag hasplar ur mig idioti :)


Jag har efter mkt om och några men börjat slutföra min Bluestick 20 i hopp om att börja flyga på riktigt, har tidigare haft en liten eldriven Cub från kyosho (tror jag det var) som bland annat saknade stabilitet och kraft, och som senare mötte sin skapare i ett grästäckt fält utanför Stockholm.

Nu är det ju dock så att bluesticken är tänkt för metanol, vilket jag gillar, dock rekomenderas bara 2takt, upp till 4 cc, vilket jag inte gillar, då jag har velat ha en rc modell med en fyrtakt väldigt länge, och nu tänkte gå emot tillverkarens råd och sätta in en fyrtaktare, även om planet inte kommer lyfta. Hur stor fyrtaktare borde man kunna körra i detta simpla plan? Har sneglat smått på en .30 fyrtakt, i hopp om att dom inte är så tunga så att dom faktist kan passa väldigt bra? Har även blivit kär i träproppar, och eftersom hela flygplanet redan är byggt i trä och kommer täckas med genomskinlig plast så tar jag gärna emot tips på vackra träproppar, då jag vill utföra en liten homage till träbygget som sådant.

Det jag vill komma fram till är; Hjälp mig genom att lägga fram tips på en fyrtaktsmotor som funkar tillsammans med en träpropp i en bluestick 20, samt eventuella modifikationer som måste göras för att det ska funkar bra!


Tackar på förhand!

AmRi
2010-11-29, 12:05
Hej,

Dagens fyrtaktare är vassa och lätta och ibland t.o.m. vassare än tvåtaktarna för given vikt. Detta pga att tvåtaktarna har förhållandevis stora och tunga dämpare jämfört med fyrtaktare. Saito gör bra och moderna fyrtaktare.
En 30:a 4takt som du själv nämnde är rätt storlek om det rekommenderas 4cc 2takt dvs en 25:a.
Träpropeller är helt ok men då måste man använda sig av en starter, för att inte skada propellern, vilket inte behöver vara ngn nackdel.
Menz, zinger, master airscrew, topflite, xoar, jfx plus en massa andra fabrikat gör träproppar.

freddan_6
2010-11-29, 14:02
Hej
Jag har använt en ASP .28 tvåtakt kullagrad (246 gram) och en Magnum (Thunder Tiger) .40 tvåtaktare glidlagrad (308 gram) i min Blue Stick 20. Vikten har varit rätt och kraften har varit OK. Jag skulle gå upp från .30 till .40 - nånting om jag skulle har fyrtakt. Blue Stick 20 är extremt tålig och lätt att reparera. Den är dock något vindkänslig med sin dithedral.
-edit vikter tillagda
m.v.h. //Fredrik

McRegor
2010-11-29, 15:12
Hej,
Skall du ha en liten 4T så är det väl bara att slå till på denna - http://www.mft.nu/?ProdID=6408
Om jag inte redan visste (?) att jag aldrig skulle montera den i nån kärra (inbiten elflygare numera) så skulle jag absolut slå till på en själv...:)
Hälsningar
Roger

MattiasTrainer
2010-11-29, 21:12
Hej,

Dagens fyrtaktare är vassa och lätta och ibland t.o.m. vassare än tvåtaktarna för given vikt. Detta pga att tvåtaktarna har förhållandevis stora och tunga dämpare jämfört med fyrtaktare. Saito gör bra och moderna fyrtaktare.
En 30:a 4takt som du själv nämnde är rätt storlek om det rekommenderas 4cc 2takt dvs en 25:a.
Träpropeller är helt ok men då måste man använda sig av en starter, för att inte skada propellern, vilket inte behöver vara ngn nackdel.
Menz, zinger, master airscrew, topflite, xoar, jfx plus en massa andra fabrikat gör träproppar.

Okej! Starter kan ju faktsit vara skönt att ha, är väldigt rädd om mina fingrar :)



Hej
Jag har använt en ASP .28 tvåtakt kullagrad (246 gram) och en Magnum (Thunder Tiger) .40 tvåtaktare glidlagrad (308 gram) i min Blue Stick 20. Vikten har varit rätt och kraften har varit OK. Jag skulle gå upp från .30 till .40 - nånting om jag skulle har fyrtakt. Blue Stick 20 är extremt tålig och lätt att reparera. Den är dock något vindkänslig med sin dithedral.
-edit vikter tillagda
m.v.h. //Fredrik

Så det funkar bra alltså? Härligt, då får jag kolla vad marknaden har att bjuda på :)



Undrar lite granna om avgasrören på 4 taktarna? Jag skulle tycka att det var rätt så, eller rättare sagt ascoolt att bygga ett eget rör, är dom jättekänsliga i sådan här storlek eller är det som vilken fyrtaktare som helst?


EDIT! Vart Köper ni era motorer?

freddan_6
2010-11-30, 12:36
Hej
Till fyrtaktare är det rätt okänsligt med storlek och utformning av avgasrör.
Motor kan man köpa från svenska hobbybutiker eller justengines (www.justengines.unseen.org) i england (ingen tull/moms vid import) eller himodel (www.himodel.com) i Hongkong (med tull/moms)
m.v.h. //Fredrik

MattiasTrainer
2010-12-02, 20:16
Okej tack, synd att dom inte hade så stort urval som man hade hoppats!

Corsair
2010-12-02, 20:38
Hej Mattias, köp motorn i någon av de hobbyhandlare som finns i Sverige, om det skulle strula, var rädd om våra hobbybutiker!!!!!

jaka
2010-12-04, 16:41
Hej!
Hur stor fyrtaktare du väljer hör ihop med hur stor/tung modell du har. Gissar att din kärra är runt 120-135cm i spännvidd med en vikt på ca 1,8-2kg.

Antingen en .30 fyrtakt eller en .40 fyrtakt. Träprop eller ej spellar ingen roll,alla går bra att handstarta,de är bara flippa med fingrarna. Fast elstarter är ju bra att ha. Sedan är en träpropeller inte lika effektiv som en modern plastpropeller som RAM, APC eller Graupner "Cam-prop".
Vill du ha 3-bladiga 10x5 skalasnurror (Hamilton standard kopior) så har jag tillverkat sådana i kolfiber, de funkar aningen bättre än samtliga andra 2-bladiga propellrar jag provat till mina OS.26 :or

Bor du i stockholmstrakten är du välkommen ut till oss i Väsby Modellflygare! Vi söker efter fler flygare!!!

Hälsningar!
Jan Karlsson

MattiasTrainer
2010-12-06, 20:16
Tack för svaren! Ska verkligen kika närmare på vad som finns!

Bor faktist i väsby! Vet precis vart banan ligger också, så man kanske skulle ta o ta kontakt när det är dags att flyga :)

Cox
2010-12-06, 23:02
När det gäller trä propellrar så är Rev-up propellrarna väldigt bra, tunn och fin profil, mycket bättre än de klumpiga Master Airscrew. Dock så är alla trä propellrar känsliga för slag och om du är nybörjare så kommer det bli en hel del mindre markkänningar i samband med start och landning. Då det är bättre att köra med plast propellrar som nybörjare, Master air screw är tåligare än APC och duger gott till att flyga trainers med.