handdator

Visa fullständig version : Rcv, 90cd 130cd, 120sp



LennartA
2010-11-30, 13:50
Hej,
Synpunkter på dessa motorer, bra eller dåliga?
Har en ESM Spitfire där det ska räcka med 90CD.
Ska jag gå upp ett steg till 130CD eller 120SP?
Finns andra alternativ? Tacksam för synpunkter och förslag.

M.V.H.
Lennart

AM
2010-11-30, 14:13
Kolla om du behöver vikt i nosen - eller om modellen blir framtung. Välj en 120'a SP eller 130CD om vikten inte är ett problem.
120SP är ju kul för då kan du ha en mycket större propeller.

Det är lätt att kolla upp tyngdpunkten med en enkel formel.

Återkommer med tips på det.

Mvh
Ove

bokis
2010-11-30, 14:46
Tror du ska stå över SP:n ,misstänker att din idé är att inget ska sticka ut.
Det funkar inte alls för det är få motorer som jag har testat som går så varma som just SP varianten,förresten har jag inte helt klart för mig varför kylflänsarna går åt "fel håll" på den som jag ser det..
130 CD kan nog vara ett helt OK val,lagom till den spitfiren.90 blir för klent.
Den flyger med en 90:a men tappar ordentligt om man försöker svänga..
Annars så flyger den bra med vilken 120:a som helst så det finns en del o välja på

AM
2010-11-30, 15:35
Här är en liten förklaring på hur man kan ta reda på tyngdpunkten på sin modell. Kanske en bra idé innan man bestämmer sig för vilken motor man vill ha.

http://www.airmedia.se/Mass-And-Balance.htm

Mvh
Ove

LennartA
2011-06-02, 19:41
Hej igen,

Om man skulle tänka sig en bensin moter, DLE-20 eller RCGF-20.
Fördelar nackdelar? Troligtvis så kommer något sticka ut men det kanske man inte kan komma ifrån?
Men å andra sidan, det är kanske inte det som är viktigast.........
Just nu står det och väger RCV 130 CD eller DLE-20 kanske RCGF-20, råd tips till en som är osäker på vad som blir bäst?
Har bara erfarenhet av metanol motorer. Spitfire:n är 1779 mm/71"

M.V.H.
Lennart

freddan_6
2011-06-23, 07:26
Jag tror du ska ha 4-takt storlek 120, RCV 130 eller bensin 26cc. Jag tror bensin 20 cc blir för liten. Vad som är bäst för dig är väldigt svårt att veta, är priset på bränsle viktigt så är bensin bättre (drar mindre + lägre literpris). Är kladdet viktigt så är bensin bättre (2-3% olja), är lukten viktig så är metanol bättre.
Jag har precis skaffat min första bensinare, men vi har problem med lukten, så planet får nöja sig med garageplats i stället för källaren.
m.v.h. //Fredrik