handdator

Visa fullständig version : 1.2 / 1.3, 2.4 eller 5.8GHz?



Ålänning
2010-12-06, 14:33
Det finns ju några olika frekvenser att sända videosignalen på, vad har ni för kloka ord?

1.2 (eller är det 1.3?)
2.4 (samma som sändaren oftast, vilket kanske inte är så bra, man bör väl köra 35MHz då?)
5.8GHz... är det godkänt här?

Kommer använda en Futaba T10CP med 2.4GHz-modul. Vilken videofekvens ska man gå på?

Mr X
2010-12-06, 20:19
eller också 900 MHz
Frequency: 0.9G 0.910G,0.980G,1.010G,1.040G

zoomzky
2010-12-07, 10:40
Även fast det finns massor med trådar med samma fråga kommer jag intresserat följa denna :)

Jag är ingen FPV-pilot än och har inte riktigt bestämt mig vilken frekvens det blir för egen del.


Delar med mig vad jag i egenskap av att vara FPV-noob har kommit fram till:

Kör inte med samma frekvens på radio och video!! ( De finns de som tjatar att det funkar)
1,2-1,3 GHz, större utbud och gott om beskrivningar på gördetsjälv-antenner
Kolla att inte videotx/rx-utrustningen är fastlåst till en frekvens
5,8 Ghz, mindre utbud, lägre styrka och tydligen svårt att tillverka egna patchantenner (enligt antennmogulerna på rcgroup)
900 Mhz ej tillåtet i Sverige
Lagar och förordningar finns men är luddiga
UHF-system för de mer seriösa
Hyfsad sammanställning av vanliga fabrikat av videotx/rx på rcgroup
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1279902

Som med mycket annat som är nytt är det lätt att dribbla bort sig bland alla tips och råd. För att minska bryderierna är det nog viktigt att man funderar på ändamålet, flygmaskinstyp och vilken typ av FPV-pilot man ämnar vara.

Jag ska flyga med min tricopter kortare sträckor (max 1 km) och tror inte att jag behöver vara så seriös vid val av utrustning. Vill ha möjlighet att tillverka egna antenner och då faller 5.8Ghz....

/Z

UndCon
2010-12-07, 11:27
Problemen är flera....

spärrade frekvenser
tillstånd för flygfoto
tillstånd för UAS
tillstånd för videosändare om de är för starka



min setup...

flyger på 2.4
video på 1,2-1,3 (har fortfarande inte fått svar ang detta från PTS då jag har 12 kanaler att välja på)
UAS tillstånd för klass 1A (Transportstyrelsen)
Tillstånd för flygfoto/film (Säksam)

Vi får se vad det blir, men det kommer bli skönt att veta att man har alla papper i ordning - eller hur förbundet :P

Mr X
2010-12-07, 12:47
Så då går 900MHz bort för FPV-piloter

PTS beslutar om utrymme i 900 MHz-bandet som säkerställer en fortsatt hög täckning för mobiltelefoni i Sverige
PTS beviljar den gemensamma ansökan från operatörerna TeliaSonera, Tele2, Telenor, Swefour och Hi3G.
PTS (http://www.pts.se/sv/Nyheter/Pressmeddelanden/2009/PTS-beslutar-om-utrymme-i-GSM900-bandet-som-sakerstaller-en-fortsatt-hog-tackning-for-mobiltelefoni-i-Sverige/)

Mr X
2010-12-07, 12:59
FatShark 5.8Ghz Telemetry System (Incl. Tx/Rx) 100mW FPV system.

350-500 meter med standard antenn med 2,4 eller 5,8Ghz känns inte bra det heller.

5.8Ghz 200mW sändare och 500 meter känns också för kort.

2.4GHZ 1000mW och 2000 meter börjar kännas bra men i den frekvensen ligger min radio på.

Kvar har vi då 1.2 / 1.3

wesse
2010-12-07, 13:05
Det finns ju några olika frekvenser att sända videosignalen på, vad har ni för kloka ord?

1.2 (eller är det 1.3?)
2.4 (samma som sändaren oftast, vilket kanske inte är så bra, man bör väl köra 35MHz då?)
5.8GHz... är det godkänt här?

Kommer använda en Futaba T10CP med 2.4GHz-modul. Vilken videofekvens ska man gå på?

Jag kör med Telia när jag ringer upp Klavins via videolänken, funkar skitbra anser jag....

Mr J
2010-12-07, 15:16
Jag kör med Telia när jag ringer upp Klavins via videolänken, funkar skitbra anser jag....

Det är FPW, det är nåt _helt_ annat... :sarcastic:

Ålänning
2010-12-07, 18:11
Okej, med tanke på uteslutningsmetoderna ovan återstår 1.2/1.3 eftersom man vill köra 2.4GHz sändare för själva flyget. Men jag har även hört att man helst ska köra högre frekvens för videolänken. Är det för att få bättre bild? För det struntar man egentligen i, eftersom GoPro-kameran kommer spela in från flyget. =) För vår del alltså.

Och att köra kortare sträckor är inte ett dugg intressant, nog vill man komma upp till 1km eller nåt sånt, annars får ni ju se en massa trista filmer från Djäkenfältet. :D

Och var går gränserna för styrkan? Vem var?

Wesse, det är bra att du har koll. =)

PTS, UAS, Transportstyrelse osv... häh? Vad heter det på Åland? Vi hör inte till Sverige. Vi är dessutom demilitariserade.

Mr X
2010-12-07, 19:08
PTS, UAS, Transportstyrelse osv... häh? Vad heter det på Åland? Vi hör inte till Sverige. Vi är dessutom demilitariserade.
Post- och televerket på Åland och i Finland

Mr X
2010-12-07, 19:37
Kommunikationsverket i Finland säger så här.

Tal- och andra audiotillämpningar med kort räckvidd samt
videotillämpningar är endast tillåtna på frekvenser över 2,4 GHz, om inte
annat nämnts.

http://www.ficora.fi/attachments/ruotsiav/5jlVgt06O/Kommunikationsverket15W2006M.pdf

Exempel på radioapparater som, på grund av frekvensen, inte får användas i Finland:
› radiostyrda bilar, modellflygplan och leksaker på 49 MHz och 72 MHz
› trådlösa kameror på 1,2 GHz
http://www.ficora.fi/attachments/ruotsiav/5wpiwbLHp/radioutrustning_kopguide.pdf

Frekvensband användning i Finland http://www.ficora.fi/attachments/ruotsiav/5l1ypU46f/TJT_ruotsi.pdf

MarcusG
2010-12-07, 21:48
ur "Frekvensband användning i Finland"

Trådlösa kameror och ENG-länkar 2290 - 2400 MHz. Kanalseparation max. 20 MHz. Inom frekvensbandet 2290-2315 MHz anvisas kanalerna från fall till fall. Frekvensbandet 2315-2400 MHz är en samtrafikkanal för tillståndspliktiga trådlösa kameror och ENG-länkar.

Lagligt sett är alltså 2,4GHz det enda alternativet (i.a.f. i Finland), vilket innebär att man (i princip) är tvungen att flyga med 35MHz radio, eller hur?

Ålänning
2010-12-26, 11:15
Det blev 5.8GHz från ElectronicaRC. Allt funkar inomhus då vi testade allt igår. Premiär i morrn. =)
Dock verkar det som att 2.4 kan vara nåt som man på laglig väg kan använda med högre effekt bara man pröjsar lite, ansöker lite, osv... måste kollas upp närmare.