handdator

Visa fullständig version : Sagitta cross country termik seglare the biggest of them all..



INGEMAR NABBING
2010-12-09, 11:12
Hej Ingemar Nabbing i Falköpinbg här. Under 1970 o u börrjan av 80-talet var det
mycket populärt med termiksegling i Sverige. Vi seglade med Cirrus - med Legionär
och ett stort antal egna kontruktioner.
I en amerikansk modellflygtidning fanns en dag en artikel om modellen som överglänste dem alla..Vingkorda över 330 mm och spännvid på cirka 4,85 ungefär
Dubbelknäck på vingen och oerhört vacker seglare. Namet: SAGITTA CC.
Vid denna tid fanns det en tävlingsform där den tävlade först drog upp kärran till
höjd cirka 200 meter. Sedan snabbt in i en öppen jeep där den tävlade satt tillbaka-
lutad och kunde helt koncentrera sig på att leta termik vinna höjd.
Tävlingsformen var att Du med Din termikseglare skulle flyga en faställd distans mellan 2 städer eller orter, Först framme var dagens vinnare.
Jag tog tidningen med hem och började att fundera på hur jag skulle bli ägare till
denna underbara seglare. Vid alla mina förfrågningar på amerikanska hobbefirmor
var modellen utgången och kunde ej levereras.
Så jag satte mig ner och skrev ett mycket väl formulerat brev till en R/C tidnings
publist o utgivare. Sedan hände det inget och inget .......
En dag ringer det mycket tidigt på morgonen ifrån Seattle USA.
Tidningspublisten hade tagit cirka 50 fotokopior av mitt brev skickat dessa till alla
sina modellflygvänner. En av dessa var resande och sålde vissa elektriska artiklar
till mindre affärer o företag. I ett skyltfönster såg han en kartong och det var en Sagutta cc byggsats.- Han frågade via telefon "skall jag köpa byggsatsen åt Dig"
Ja vist var svaret.
Byggsatsen blev skickad nästa dag från US till Landvetter och givetvis var vi på
plats när godset lossades.
Sedan hem till Falköping. Pappa vi kollar byggsatsen direkt sa Magnus och vi låg
på golvet ända till dess att hustrun kom ner för att fixa frukost
Pappa sa Magnus (konstruktionsingenjör till yrket och känsla för modellflyg)
Jag har tittat på vingstålen till SAGITTAN och de kommer inte att hålla utan vingarna kommer att vikas ihop som en fjäril.
Va -- ?? Pappa Du måste köpa en 9 mm stål med samma kvalite som pianostål
och om Du vill kan jag räkna ut vilken stålkvalite som krävs.
Du får inte glömma - sa han - att på denna modellen är vingytan ung 1,5 kvm.
Och det ställer helt andra krav på vingstålen.
Så nästa objekt blev att hitta 9 mm pianostål med special kvallite. - vilket Du
min erfarbe läsare redan förstått inte fanns i Sverige.
Om en man har riktig tro och längtan på vad han gör finns det inga stopp.
Så jag satte mig ner för att åter skiva brev till alla järnverk i Sverige,
Ifrån ett verk fick jag svar. Först ville direktören för Lesjöfors Bruk veta vem jag var och varför jag måste ha dessa stål.
Han fick hela historien - ´+ mina drömmar. Ring mig om 14 dagar så får vi se.
--
När mitt samtal med honom var avslutat fick jag en plötslig o stark ångest.
Vad hade jag egentligen gjort. Jag menar dessa 9 mm stål kanske kommer att
kosta 20,000 - 30,000 kronor och då var jag helt utslagen.
--
Efter 14 dag väntan ringe det på kvällen ifrån Lesjöfors. Hur mår Du frågade vd.
Inte så bra - jag vet nog egentligen inte vad jag gett mig in på.
Du kan vara lugn. När jag fick Ditt brev blev jag både glad o förvånad - sa hann
Du visade sånt intresse och hade så klara specifikationer vad Du önskade -
så vi på LESJÖFORS BRUK har producerat 3 st stänger med rakdragen pianotråd i
exact de krav som Du formulerat och jag skickar paketer med taxi i eftermiddag,

Nu kommer den stora frågan var det som var helt i min hjärna Med mycket svag
stämma frågade jag "och vad blir jag skyldig"
Ingemar - sa han Om Du - när Din SAGITTA CC är helt färdig - tar 2 färgfoto och
skicka dem till mig - så är detta hela Din kostnad
--
När modellen var klar togs 4 st foto uppe på Ållebergs platån Vi drog ut en
lina av 1,2 mm nylpn tråd och kopplade linan till startkroken.
Pappa sa Magnus - när Sagittan kommer upp på 200 meter hörd skall Du trycka ner
den till cirka 140 meter så att Du får mycket kraft - gör sedan 2 st loopingar i följd
och gå sedan ner för landning. Så meter vi om vingen fjädrat upp efter dels fart-
ökningen och dels efter dessa båda loopar,
Så fram med en absolut rak 3 meter linjal Inga som helst tendenser på någon
bestående ökad V-form, De 9 mm stålen var ok och helt ok för modellen.
- Idag finns Sagittan fastspänd på väggen Den är hel och försedd med fotoblixt
i spetsarna. Den tillhör visserligen det förfluta men det finns det på väggen.

Tack för att Du tagit del av min berättelse Ingemar Nabbing Ålleberg MFK

Thomas
2010-12-09, 11:38
Läckert berättat!
Så talar en verklig entusiast...

Mr J
2010-12-09, 12:33
Tack själv för att du delar med dig, det var verkligen en underbar histora.

INGEMAR NABBING
2010-12-09, 12:51
Tack pojkar Glad att Ni gillade min Sagitta berättelse.
Jag har haft 67 st visningar på 60 minuter idag. Det jag också
glad för.

Hälsningar trevlig helg Ingemar Ng.

hbi
2010-12-09, 14:13
Härligt :)

vesslan
2011-03-26, 20:27
Inga bilder??

Stig H.
2011-03-26, 21:28
Låter som om det var industrimannen Lars de Geer i Lesjöfors som fixade stängerna. Han är känd för att med starkt engagemang många gånger ha gjort det omöjliga möjligt. Jag lärde känna honom som en mycket vänlig och empatisk person. Svensk industri skulle ha stor nytta av fler som han.

Stig Håkansson

bokis
2011-03-27, 14:02
Tack för en trevlig betraktelse! Det finns guldkorn lite varstans!

INGEMAR NABBING
2011-04-06, 21:41
Roligt att Ni uppskattar min berättelse. Har Du en stark vilja och en stark tro på att lyckas
med Ditt projekt - finns det inget som kan stoppa Dig.
Hälsningar Ingemar Nabbing

Johan Nilsson
2011-05-01, 19:55
Så imponerande, men var är bilderna?