handdator

Visa fullständig version : Mitt projekt Waterrocket vs 90mm Edf Turbines



onlyrobin
2010-12-09, 10:57
Har hållt på med det här projektet under några månader nu och hittar inget vettigt forum att uppmärksamma detta på då det aldrig blivit gjort förut.. (i guess) ?

det jag konstruerat är följande, en raket som är 100% miljlvänlig och aningen cool:)

drivs av vatten och tryck 8 bar, samt 2 st Edf turbiner från Highend rc 90mm
2 st fartreglage på 120 amp styck, 2 st Lipo 6s batterier 35c 5000mah

chassit består av ett Akrylrör på 80mm dim som är 2 delat, laserskurna vingfästen etc

Launch ramp i Aluminium, samt pneumatiskt styrt launch. har konstruerat ett eget system med en1.5 liters rostfri tank samt magnetventil kolv etc.

fallskärmsutlösning sker med hjälp av en SNCD (egen lösning) Splitnosecone device samt en svarvad fjäderbelastad kolv i billet alu som i sin tur styrs av en futaba servo då man vill utlösa denna.


kommentarer är mkt välkomna då jag är väldigt ny inom rc sektorn:)
16792167931679416795
16796

kan lägga upp mer detaljbilder ikväll om intresset finns?

//Robin

lassebetong
2010-12-09, 11:03
Fränt.:):)
Har inte så mycket att tillföra, men hoppas på rörliga bilder från premiären.

/Lasse

wesse
2010-12-09, 11:05
Jisses va coolt detta vill jag se mer av..yehhh

Mr J
2010-12-09, 11:41
Jamenjösses!
Jobbar du på NASA eller?

Det vill vi gärna se mer av, speciellt en filmsnutt när den flyger :)

wesse
2010-12-09, 11:44
Jamenjösses!
Jobbar du på NASA eller?

Det vill vi gärna se mer av, speciellt en filmsnutt när den flyger :)

jag vill se lite livefilm om personen bakom detta oxå..yehhhh

Klavins
2010-12-09, 11:58
Du måste va en SMÅLÄNNING,bor du på skogsrundan i hultsfred.Häftigt värre vill se film.

onlyrobin
2010-12-09, 12:16
Oj trodde inte det skulle bli sånt gensvar:) nej jag jobbar inte på Nasa men hade gärna gjort det, jag älskar tillverkning och prototyper och har pysslat väldigt mycket med tigsvetsning , svarv, rostfritt & alu och även lite med tryckluft etc, så jag fick en galen ide då jag såg på youtube om dom här flaskraketerna dom bygger,

min plan är följande vattnet under tryck genererar vid start 8 kg drivkraft och är enbart till för starten för att ge kraft i startögonblicket, hela paketet väger ca 5000gram startklar,
Edf turbinerna generar tillsammans 5 kg drivkraft i 2.5 minuter, Lipo batterierna kommer få kämpa enligt tillverkaren men det ska gå:) 2.5 minuter är lååååång tid i raket samanhang Edf turbinerna styr jag själv med Radion hur mkt och när jag vill köra dessa, jag kan köra dom direkt från start om jag vill,
dock så kommer den inte ge samma hastighet som en traditionell raket av samma size så att få balansera allt korrekt är nr 1 för att inte få den att börja snurra okontrollerat eller än värre vända ner mot marken.

Ken1
2010-12-09, 13:11
Najs!, jag som raketintresserad lär oxå följa tråden på detta ovanliga bygge :))
Tänk bara på att över 500gram vikt på raketen kräver tillstånd av Luftis för att få flyga , vilket fortfarande är gratis att få.
Lycka till och vill gärna se videos på detta.

/Ken1 (som skjuter konventionella gummikruts raketer) =)

onlyrobin
2010-12-09, 14:24
Oj fan:) det visste jag inte, kan ju vara bra framåt sommaren,

vi får hoppas att allt går vägen, håller på med att glasfibra hållare till Lipo batterierna nu, formen är hör ohäpna en 50cl läsk flaska:) passar perfekt i måtten, sen ska det formas i skumgummi så dom ligger säkert vid en ev krasch,

DrHanke
2010-12-09, 17:18
Verkar inte vara så komplicerat med tillståndet...

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Flygtrafiktjanst/Raketer/

samt

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Luftfart/Flygtrafik/PM%20-%20regler%20f%c3%b6r%20raketuppskjutning%20(2).pdf

onlyrobin
2010-12-09, 18:25
det såg ju inte så avancerat ut?:) jag hade mer eller mindre tänkt och bara göra en testlaunch först:) trodde inte man behövde godkänt för det, men o andra sidan, jag har ingen aning hur högt den kommer ta sig?
vi får väl se:) ska lägga upp lite mer bilder sen ikväll på det jag pysslar med nu.

DrHanke
2010-12-09, 18:33
Vaför inte göra det med 50cl petflaskor som en början, kan ju vara en utmaning att få dem upp 500m... :) som ett prof of concept?

Å andra sidan vad gäller vattenraketer? Står ju bara om krutladdade, gäller samma för luft/vatten?

onlyrobin
2010-12-10, 07:18
jadu jag ville göra nått annorlunda:)

onlyrobin
2010-12-12, 10:05
någon här som pysslat med kolfiber tidigare? jag har gjort endel grejer i glasfiber men är nu påväg till biltema och ska köpa en m2 med deras kolfiber matta och epoxy, har tänkt o prova mig på att gjuta vingarna i kolfiber för att spara en massa vikt,
går även i funderingarna till att gjuta batterilådorna i kolfiber också, göra en form i alu och gjuta av,

gjorde 2 st batterihållare i glasfiber gjöt av en 50cl flaska men vart INTE nöjd, den ena vart extremt bra medans jag absolut inte fick till den andra, gjorde av med 4 flaskor men får inte till det då jag fick slut på polyester och den nya jag köpte blir så varm då den härdar att flaskan kroknar?

ska prova med Carbonfiber instead;) är ju ett rymdmaterial o biltemas väger endast 190g/m2

Klavins
2010-12-12, 13:45
Ju mer härdare ju varmare,polyester är känsligt.

onlyrobin
2010-12-12, 14:37
jag laminerar med epoxy, har provat nu och göra en plan platta samt även format ett rör, ska bli kul att se slutresultatet och OM det släpper från formen, fanns inget släppmedel på biltema, så jag körde några varv med vax på en slätpolerad ladugårdplyfa,

provade några småbiltar för att se hur det blir eftersom att jag aldrig arbetat med kolfiber tidigare.

Klavins
2010-12-12, 15:01
Tror inte det runda släpper epoxy krymper.

Mats J
2010-12-12, 17:11
Kan man inte fylla vatten i PETflaskan så den inte krymper.....bara en tanke jag kan ha missat nåt och har ingen erfarenhet av gjutningar.

Mvh Mats J

Mr J
2010-12-12, 18:48
Kan man inte fylla vatten i PETflaskan så den inte krymper.....bara en tanke jag kan ha missat nåt och har ingen erfarenhet av gjutningar.

Mvh Mats J

Jag var inne på samma sak, fast jag tänkte ha isbitar i vattnet...

bokis
2010-12-12, 19:09
Vattenraketer är kul!

http://www.youtube.com/watch?v=nNyzwnQ2Qe8&feature=related

Vill ha video på din när den är flygfärdig!

onlyrobin
2010-12-12, 19:32
isvatten:) smart ide.... jag kan ju laminera plasten? jag är ute efter styrkan, flaskan väger väl typ 25 gram eller nått så det spelar ingen roll, den behöver inte släppa:)

onlyrobin
2010-12-12, 19:33
gissar på fake hahahahaha:)

Kennerdahl
2010-12-14, 13:35
De gjorde en liknande grej på Mythbusters men inte alls med samma resultat.. haha.. ballt experiment iaf.. : )

Vad jag har serr av raketbyggen så är det bättre med EN motor istället för flera.. har man fler motorer (momentkällor) måste alla generera samma kraft exakt samtidigt för en rak avfyrning.. se hur det blev i bokis klipp t.ex. tanken var att styra med EDF:erna samt ge längre accelerationstid som jag förstod det, eller? har du funderar kring roder på fenorna? lär va en effektiv och snabbt sett att styra reketen..

Riktigt häftigt bygge iaf.. ser fram emot uppdateringar!

Keep it up!

onlyrobin
2010-12-14, 17:27
kom på en ide jag provar, hittade en 50cl dim på flaska som har bra form och tjockare gods.
satte den i vattenbad för att få bort limmet och etikett.
tvättade den sen med nafta. polerade med vax och sist lite släpp olja,
sen satte jag en bilventil i korken och pumpade i tryck i flaskan så den expanderar,
på med kolfiber och epoxy låta härda, då jag sen pyser ut trycket borde flaskan släppa från kolfibret:)

blir 2 lager alt 3

170111701217013

sen hur slutresultatet blir var ju en annan fråga:) vet jag att detta funkar ska jag gjuta en ny noskona också, kommer spara massor med vikt.

jag kapar bort ändarna sen så jag får bort fibret från flaskan:)

onlyrobin
2010-12-16, 20:07
Fan vad irriterande, första lagret med kolfiber blir hur bra som helst, slipar ner det på med epoxy härda perfekt, på med lager nr 2 allt blir mkt bra MEN DET HÄRDAR INTE!!! har stått i 48 timmar nu och det är fortfarande kladdigt, har blandat exakt som det står på förpackningen och samma som till tidigare varv men det härdar inte...

Kennerdahl
2010-12-16, 20:28
Fan vad irriterande, första lagret med kolfiber blir hur bra som helst, slipar ner det på med epoxy härda perfekt, på med lager nr 2 allt blir mkt bra MEN DET HÄRDAR INTE!!! har stått i 48 timmar nu och det är fortfarande kladdigt, har blandat exakt som det står på förpackningen och samma som till tidigare varv men det härdar inte...

Tråkigt med motgångar men man blir extra glad när man finner en lösning.. :stupido2:

onlyrobin
2010-12-17, 17:46
Kom äntligen på iden till hur jag skulle få det att härda, snickrade ihop en ugn av en 2 kw värmefläkt och gjorde som en liten låda där jag härdar kolfibret, kan ställa tempen också rätt bra.

såhär blev resultatet på ena batterilådan/hållaren, skall klura ut en infästning också till dom, ideer är välkomna,
jag tycker kolfiber verkar vara en dröm material att jobba med, är mkt lätt att slipa och blir grymt snyggt lätt och starkt,

håller även på med en ny noskona också som också blir i kolfiber, blir ett jäkla projekt att få till det!17137

onlyrobin
2010-12-17, 18:47
inte är det nått typiskt? då jag kommer ut till garaget har den ena formen formidabligen exploderat...kul..var den som aldrig riktigt härdat verkar ha blivit nått knas med blandningen, får göra om den helt enkelt... den andra blev skitbra.

onlyrobin
2010-12-18, 16:12
håller på med noskonan, har varit på biltema och köpt deras vacumpåse, och moddat lite, inte optimalt kanske men alla sätt är bra utom dom riktigt dåliga.

en dammsugare och en vacumpåse samt ett lager med gladpack som inte reagerar med epoxin så borde jag ftt ut all luft.
17160