handdator

Visa fullständig version : Vilken motor



PowerPer
2010-12-09, 11:57
Ska köpa en motor till min Calmato.

Ska jag ta en fyrtakt PH FS 52AR-4T MOTOR eller
en Os46???

bokis
2010-12-09, 14:25
Saito 62 tycker jag..

pgrts
2010-12-09, 16:53
Det beror väl på vad du är ute efter.
Är det ett skönt ljud så absolut en 4-takt.
Är det en motor som startar på max ett par slag med fingrarna utan elmotor och andra tunga saker så är nog OS 46 LA ett bra alternativ.

TheGreatBoo
2010-12-10, 21:29
Beror på hur van flygare du är och vad du ska satsa på sen. Har du lite vana så tycker jag att OS55AX är en väldigt bra och prisvärd motor. Om du ska ha en fyrtaktare så är Saito 82 en lätt och mycket effektiv motor. Det är iaf de två motorer jag skulle ha köpt :thumbup:

jaka
2010-12-10, 21:42
Hej!
Eftersom du är nybörjare är en OS LA 46 mer lämplig än en fyrtaktare. En sån kan du skaffa när du väl lärt dig.

bokis
2010-12-11, 09:43
Ett par saker: Calmaton balanserar perfekt med en OS 52/saito 62 i nosen och accen bakom tanken och jag tycker inte att det är svårare att få en sån o gå bra än en tvåtakt..För stor motor på Calmaton och den blir trist o flyga,där gäller verkligen lagom är bäst(jag har flugit en o annan Calmato)
Går bra med en OS 55 oxå MEN den surplar i sig såpass med bränsle (tvåtaktare gör det) så flygtiden blir begränsad med orginaltanken.
Dock så blir den riktigt vass med en sån motor för det är bra drag i dem..
OS LA motorer får vara hur bra som helst men ett glidlagrat kladdmonster är inte min dröm för kladdar,det gör de..
Och calmatons klädsel föredrar så lite kladd som det bara går..

jaka
2010-12-11, 14:48
Hej!
Har inte märkt att en glidlagrad motor skulle kladda på annat sätt en en kullagrad...
Sen att Calmatons klädsel är helt värdelös är en annan sak...

mustang51bud nos
2010-12-11, 17:01
Köp en ys motor fyrtakt det är en kanon motor, kräver en del nitro men går som fan har en i min calmato:::

Mvh Budnos51

Kennerdahl
2010-12-15, 22:21
Jag har hört 2 personer säga något väldigt bra här och det är OS 55AX. Köpte själv den till min 40-trainer som jag sedan hade med mig vidare till en Super Air och som nu sitter i en Extra 300S.. Den är enkel att använda och grymt vass!! Inga problem att hovra en 40-size.. jag hovra min trainer lixom.. *glädje* ;)

Lycka till!

PowerPer
2010-12-15, 22:27
Vill ha en fyrakt.
Asp 61 funkar det bra?

Kennerdahl
2010-12-15, 22:39
Vill ha en fyrakt.
Asp 61 funkar det bra?

Det är en tyngre motor med mindre effekt än OS 55AX men funkar nog fint..

Länk: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8985

senmathal
2010-12-15, 23:01
Vill ha en fyrakt.
Asp 61 funkar det bra?

ASP 4t motorer finns det väldigt blandade erfarenhet av. En del går tydligen jättebra medan andra tappar kompressionen ganska snart. Själv råkade jag ut för detta på en ASP 61 efter ganska måttligt flygande under en sommar. Det vanliga felet är att det läcker i avgasventilen på ett lite skumt sätt. Jag har inte kollat det till 100 % själv men tydligen så läcker det mellan ventilsätet och själva topplocket. Jag har köpt en ny topp till min och fått kompressionen tillbaka.

/Mats

NitroVein
2010-12-16, 04:08
Har en ASP, den läcker som ett såll. Både i ventiler och vid glödstift. Lagrena glappade så mycket att jag fick byta dom efter en tank. Sen tror jag inte alla är sådana, men det är svårt att veta innan om man får ett måndags-ex.
Asp är föresten samma motorer som SC, Magnum mfl, onödigt vetande kanske...
Köpte en Saito 56:a strax efter, vilken skillnad! Lätt startad, låg vikt, grymt bottenvrid och ett ljud som... :)
Det finns många bra butiker, men jag köpte Saiton hos Rc-Maffian och fick bra pris samt trevligt bemötande (kan ju vara nog så viktigt så jag nämner det i förbifarten).

Önskar dig lycka till!

PowerPer
2010-12-16, 08:19
Hmm inte bra att dom läcker så :(
Vad blir en lämplig propp till en 61:a då?

Kennerdahl
2010-12-16, 09:23
Hmm inte bra att dom läcker så :(
Vad blir en lämplig propp till en 61:a då?

Tillverkaren rekommenderar en 11x7. Vill du ha högre statisk dragkraft för bättre vertikal prestanda kan du ta en 12x5 istället.

senmathal
2010-12-16, 19:31
Nu skall jag tillägga att min motor har gått väldigt fint då den väl har gått. Jag tror jag har haft ett enda motorstopp sedan jag köpte den. Det egentliga problem som uppstod var att den blev hart när omöjlig att handstarta. Detta gav mig dock tillfälle att äntligen köpa en starter och det ångrar jag inte. Jag har alltid satt en ära i att handstarta men en starter ger mig mer flygtid och mindre ont i fingrarna :) Med startern har det aldrig varit problem att starta ASP:en Men på slutet blev den lite orkeslös. Det ska bli spännande att se hur den nya toppen kommer att fungera.

Om inte budgeten är för snäv så köp en kvalitetsmotor av känt märke. Jag har ingen erfarenhet av YS men jag tror att det är lite overkill för en nöjesflygare. VAd jag försår ska dom ha stora mängder av både nitro och olja för att fungera. Även om det är "top of the line" när det gäller motorer så är det långt mellan reservdelar och försäljare.

När det gäller ASP ska det nog också sägas att det sällan hörs klagomål på deras tvåtaktare.

/Mats

Mats

jaka
2010-12-16, 20:05
Hej!
Oj oj! Calmato är ju en nybörjarkärra!! En OS 55:a och en .61 fyrtakt kommer inte att göra den kärran rättvisa och underlätta för en nybörjare! Tvärt om motorerna är för starka!Dessutom tunga ,vilket inte undelättar...tvärt om!
Som jag sagt tidigare så rekommendrar jag en .46 glidlagrad motor eller en .40 kullagrad. Allt annant är "Scheisse fel" (för att traverstera en känd elektronikfirmas slogan) för en novis!
Lämplig snurra till dessa motorer är en 11x6 eller 12x4. 12x5 eller 12x6 kan användas till en ASP.40:a (Kyosho GX .40)
APC,Graupner Cam-prop eller RAM är bra propellrar.

Kennerdahl
2010-12-16, 20:22
Hej!
Oj oj! Calmato är ju en nybörjarkärra!! En OS 55:a och en .61 fyrtakt kommer inte att göra den kärran rättvisa och underlätta för en nybörjare! Tvärt om motorerna är för starka!Dessutom tunga ,vilket inte undelättar...tvärt om!

Come on, vad spelar 134 gram för roll på en kärra som väger 2,5Kg? Ligger CG:t rätt blir det kanon! Dessutom har han nytta av motorn i kommande projekt! ;)

(Jämförde 46AX och 55AX, .61fs kan jag inte försvara)

Kennerdahl
2010-12-16, 20:43
När det gäller ASP ska det nog också sägas att det sällan hörs klagomål på deras tvåtaktare.


Gjorde en sökning och såg att du frågat samma sak på Svenskt Modellflyg och även där blir du tipsad om en OS 55AX samt att ASP inte är värd besparingen. Jag hade iaf en 55AX som första motor i min Black Horse Excel 2000 och har varit toknöjd med motorn och att jag la lite mer pengar för att få kvalité OCH prestanda.. ;)

17113


http://www.youtube.com/watch?v=fmkPJBVABR8

jaka
2010-12-17, 16:22
Hej!
Varför stoppa i en stor motor i en nybörjarkärra när en "lagom" motor funkar så mycket bättre..!?
När jag tävlar i pylonracing (vilket jag gjort många år) eller hovrar med en kärra vill jag ha kraft i grejerna,det är självklart, men för en nybörjare att sätta i stor motor i tron att det skulle underlätta flygningen...Nä!
ASP:s .40 motor är faktiskt en av marknadens starkaste sexhalvor (Vassare än OS FX.40) så bara för att motorn är billig betyder inte att den skulle vara av sämre kvalitet än t.ex OS.
Och sen... i den här hobbyn har man väl inte bara en motor...

Appropå filmen
Hade du haft en lättare kärra hade du kunnat landa långsammare... nu såg kärran ut att vara aningen framtung (stora höjdroderutslag), vilket naturligtvis kan vara bra på en nybörjarkärra men inte på en andra mer prestandabetonande kärror som t.ex en pylonkärra.

Kennerdahl
2010-12-17, 17:29
Appropå filmen
Hade du haft en lättare kärra hade du kunnat landa långsammare... nu såg kärran ut att vara aningen framtung (stora höjdroderutslag), vilket naturligtvis kan vara bra på en nybörjarkärra men inte på en andra mer prestandabetonande kärror som t.ex en pylonkärra.

Klart man har fler motorer men det är dumt att köpa en motor som blir trist i följande modeller, hur länge flyger man en trainer?
Inflygningen har lite fart men det var av min okunskap av tippstall vid tillfället, om du dessutom pausar i klippet vid landning ser man att roderutslaget inte är så stort (perfekt CG) men så fort alla 3 hjulen rullar på marken ger jag fullt för att inte inte sätta fast propellern i den ojämna gräsmattan..

Jag säger bara att jag är grymt nöjd med mitt val och att jag idag är glad att jag inte köpte en .40 satte.. ;)

AmRi
2010-12-17, 19:44
Hej,

Klubbkompisen flög sin med en ASP52:a fyrtakt men den motorn kändes lite i underkant och risken finns att man tröttnar med den.
För bra prestanda är en Saito62:a eller 56:a bra val för de är vassare än ASP och du nämnde fyrtakt. Saito 82:a ger då extrem bra prestanda om man skall hovra eller ha en startsträcka på typ 2m:sarcastic:
Tvåtaktare är bra om man vill varva ur motorn för att flyga riktigt fort.

Tobbe O
2010-12-17, 20:03
Jaka tror du att en OS55'a är tung? 55AX är 29 gram tyngre än 46AX men bara 18 gram tyngre än en OS40FX :icon_butt:

Kennerdahl
2010-12-17, 20:10
Jaka tror du att en OS55'a är tung?

55AX är 29 gram tyngre än 46AX:)

My point exactly!! Kan man inte flyga en trainer pga den viktskillnaden får man sitta lite till med Real Flight.. ;)

Annars är väl en Saito 56a inget dumt förslag om det måste va en 4-takt, slutvikt på 439g. snygg är den också!

Tobbe O
2010-12-17, 20:16
My point exactly!! Kan man inte flyga en trainer pga den viktskillnaden får man sitta lite till med Real Flight.. ;)

Eller flyga pylon så att man bara behöver hålla fullgas på en liten .40 motor och svänga vänster:sarcastic:

LAB
2010-12-17, 22:15
En Kines 46a räcker mer än väl,tar upp en 40 trainer med drygt halv gas.Med skidor räcker kvarts gas.

Kennerdahl
2010-12-17, 23:55
En Kines 46a räcker mer än väl,tar upp en 40 trainer med drygt halv gas.Med skidor räcker kvarts gas.

Klart det går att flyga med en kina 40-46, helt värdelöst men det går..
Ser mer ut som "PowerPer" vill ha en 4-takt.. ;)

Kennerdahl
2010-12-18, 00:41
Här kanske man kan göra ett klipp på en OS 55AX:
http://www.blocket.se/stockholm/NY_MAX_OS_55AX_Motor_30791123.htm?ca=11&w=1

Funderar man på att köpa en .40 finns det hela flygplan med typ OS 46LA till småpengar typ denna:
http://www.blocket.se/stockholm/Modellflygplan__aldrig_fluget_30992624.htm?ca=11&w=1

Hoppas vi är till någon hjälp Per..

Cheers!

LAB
2010-12-18, 07:39
Klart det går att flyga med en kina 40-46, helt värdelöst men det går..
Ser mer ut som "PowerPer" vill ha en 4-takt.. ;)

VADÅ värdelöst?

Heda
2010-12-18, 14:57
Tjo

Jag har bara flygit ifrån 06 ungefär efter lite elskit provade jag en calmato 40 trainer med den motorn som följer med en 40 (asp kopia) Den flög fint med den motorn, provade att stoppa i en YS 63a visst blev den rapp och startade på någon meter men den flög å landade som en kratta, inte roligt.

Idag sitter det en TT54 ifram å det räcker hur bra som helst.

Tung motor gör modellen tråkigare

Tobbe O
2010-12-18, 17:14
Tjo

Jag har bara flygit ifrån 06 ungefär efter lite elskit provade jag en calmato 40 trainer med den motorn som följer med en 40 (asp kopia) Den flög fint med den motorn, provade att stoppa i en YS 63a visst blev den rapp och startade på någon meter men den flög å landade som en kratta, inte roligt.

Idag sitter det en TT54 ifram å det räcker hur bra som helst.

Tung motor gör modellen tråkigare

Tjo ho!

Om den flög och landa som en kratta så berodde nog det på SBS för det skiljer ganska precis 25 gram mellan en ASP 40 och en YS 63 så det märks inte:)

Heda
2010-12-18, 19:27
Yes, beskrev det nog som en mupp;) Den landade iaf snabbare och betedde sig lite annorlunda, motorn i sig e det inge fel på har två ys63or nu i andra plan.


Tjo ho!

Om den flög och landa som en kratta så berodde nog det på SBS för det skiljer ganska precis 25 gram mellan en ASP 40 och en YS 63 så det märks inte:)

Tobbe O
2010-12-18, 21:06
Provade du att ställa ner tomgången riktigt lågt, finns nog inte många motorer som landar så lungt som en YS63 pga att dom går på så låg tomgång. Kanske hade du en propeller med stor stigning.

sundqvistjohan
2010-12-18, 21:27
Har en O.S. LA 46 i mitt första metanolplan (Twist 3D 46) samt i en TWM Ultimate 40S. En mycket bra motor för nybörjare. Avsaknaden av kullager gör att motorn inte kräver något underhåll överhuvudtaget. LA 46-motorn är min enda motor jag inte behövt göra något åt sedan första starten i slutet av februari 2006. Den startar direkt, sommar som vinter, trots att jag har gjort flera hundra flygningar med Twisten.

lassebetong
2010-12-28, 07:18
En Kines 46a räcker mer än väl,tar upp en 40 trainer med drygt halv gas.Med skidor räcker kvarts gas.

Kan hålla med LAB, en 46a räcker mer än väl till en Calmato.

/Lasse