handdator

Visa fullständig version : Min markstation



Boopidoo
2010-12-10, 12:57
Jag påbörjade att bygga en markstation för ett par år sedan när jag insåg hur mycket sladdar det kan bli mellan skärm, goggles, batteri, videosplitter, videomottagare etc. Sagt och gjort så började jag att införskaffa delar. Lagom optimistisk så trodde jag att allting skulle få plats i en billig verktygsväska (liknande den som säljs på biltema (http://biltema.se/sv/Verktyg/Forvaring/Verktygslada/Aluminiumvaska/)). Jag införskaffade även en skärm som visar brus ett tag innan blåskärm, mycket bra vid taskig videomottagning.

Nu är första delen av markstationen klar, dvs en väska med batteri, skärm, videosplitter, dvr etc. Väskan är som sagt en gammal verktygsväska i aluminium och plywood med gummiinredning. I locket har jag monterat en panel med ingång för 12V, huvudbrytare, brytare för varje system (skärm, v-splitter, 12V-uttag) samt en spänningsmätare. I själva lådan är skärmen monterad mha ett RAM-fäste (helt underbart) som låter mig vinkla skärmen exakt så som jag vill. På panelen finns även två ingångar för video (A & B) samt 3 utgångar för video. Videosplittern har 4 utgångar varav den fjärde är kopplad till skärmen när splittern är igång, när den inte är det kopplas videosignalen till skärmen från den andra ingången. Låter det krångligt så är det inte det, se bara på mitt kopplingschema. Anledningen till två videosignaler till skärmen är att jag vill kunna använda skärmen för att se inspelat material utan att behöva koppla om DVR etc. Nu har DVR en specifik videoutgång och videoingång. Vill jag spela upp film från DVR:n så slår jag helt enkelt av videosplittern. Mycket enkelt och smidigt.

Planen är att bygga en till väska med en antenntracker á la IBCrazy på RCGroups (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1337608). Den mäter skillnad i RSSI och kräver således inte att det skickas någon telemetri från modellen. Det ända som krävs är en inställning av videosignalfrekvens. Jag har självklart även gjort lite skisser på detta ska se ut. Men lådan med antenntracker är inte ens påbörjad. Blir det som jag helt önskar ska den lådan även ha plats för rc-radio och lite extra batterier. Strömförsörjning ska ske från den första väskan.

16824168251682616827168281683316830168321682916834 168351683616837http://www.rcflyg.se/forum/images/misc/pencil.png

Sigun
2010-12-10, 13:13
Jaha vart är beställningsknappen och prislappen? hehe sjukt snygg väska du fått ihop imponerande att se vad tid och kraft man lägger på sin hobby. Väntar med spänning på fortsättningen på ditt projekt.

/Martin

Boopidoo
2010-12-10, 13:30
Ingen beställningsvara tyvärr, min tid är alltför dyrbar. Ibland hinner man inte mer än att springa ner i källaren, borra två hål, och sedan är den dagen slut. :)

Antennsystemet kan köpas direkt av Alex (dvs IBCrazy) men man får bygga ihop delarna själv. Det som har tagit mest tid är att leta delar och försöka bestämma sig. Som sagt jag har köpt delar i ett par år och planerna har ändrats med tiden.

E-Fire
2010-12-10, 13:54
Använder du Aiptek z500 videokameran för video inspelning via komposit?
Med andra ord: använder du videokameran för video lagring eller filmar du med den?

UndCon
2010-12-10, 13:54
himla trevligt projekt - jag klurar också på hur man skall lösa sina trassel på ett smidigt sätt...

Boopidoo
2010-12-10, 14:03
Det är en Aiptek MPVR+cb och den används enbart för videolagring. Kameran är enligt mig rätt så kass och anslutningarna vill inte riktigt sitta fast så jag håller på att leta efter en ersättare. Jag vill helst ha Lawmate PV-500 eller PV-1000 men de är rätt så dyra så en billigare variant så som Baru BR-3002 vore perfekt. Tyvärr så är de nästan helt omöjliga att få tag på... :(

Kan tilläggas att skärmen är en Hannspree Elephant.
16838

Boopidoo
2011-01-17, 14:44
Senaste tillägget till min basstation är en skyddande väska till min radio+LRS-sändare, goggles, DVR samt batterier etc. Oftast kommer det nog att räcka med att jag tar med mig den här väskan samt modellen jag ska flyga med. Om jag flyger med en modell som inte är kompatibel med Airwave-kanalerna så måste jag dock ta med mig en väska till med en ImmersionRC Duo2400 diversity-mottagare med en sprötantenn och en BiQuad (Duo2400 och BiQuad är än så länge bara cad-modeller, har inte haft möjlighet att införskaffa dessa ännu).

Väskan är en Pelican 1450 och jag är mycket nöjd. :)

182171821918218

UndCon
2011-01-17, 15:24
Himla smidigt.

Jag väntar på att min markstation skall komma hem från electronicarc...

Min blir eagletree+ 2st IBCrazy antenner - men jag funderade på en antenn till på den rörliga delen dvs den som rikats mot flyget...

DrHanke
2011-01-17, 16:36
Senaste tillägget till min basstation är en skyddande väska till min radio+LRS-sändare, goggles, DVR samt batterier etc. Oftast kommer det nog att räcka med att jag tar med mig den här väskan samt modellen jag ska flyga med. Om jag flyger med en modell som inte är kompatibel med Airwave-kanalerna så måste jag dock ta med mig en väska till med en ImmersionRC Duo2400 diversity-mottagare med en sprötantenn och en BiQuad (Duo2400 och BiQuad är än så länge bara cad-modeller, har inte haft möjlighet att införskaffa dessa ännu).

Väskan är en Pelican 1450 och jag är mycket nöjd. :)

182171821918218

Du flyger på 2,4 hur är det? Har mina saker på 1,2 men alla dessa skitmottagare som flurerar duger ju knappt åt att kasta på måsarna... Immersions prylar e ju bra och garanterat funkar med LRS, så frågan är hur man skall göra....

Boopidoo
2011-01-17, 23:07
Jo, jag flyger mestadels på 2,4GHz men använder både Lawmate och Airwave (som ex Fatshark och ImmersionRC använder sig av). Tyvärr är LM och AW på olika frekvenser och inte helt kompatibla. En stor fördel med Duo2400 är att den klarar av båda systemen.

Boopidoo
2011-01-25, 22:20
Har precis byggt färdigt transportlådan till min EZ*. Blev förvånansvärt stadig. Flygkropp, vingar sitter säkert på plats mha mjuk skumplast. Lådorna är 2st packlådor från Citygross och en liten vit låda från IKEA. Allting smältlimmat med Biltemas gula smältlim för plast och en herrejösses massa aluminiumnitar.

184271842818429

UndCon
2011-01-25, 22:32
finurlig lådda.

Till Skywalkern krävs det en större kista :D

HS-Racing
2011-01-25, 23:15
finurlig lådda.

Till Skywalkern krävs det en större kista :D

Kolla med fonus, dom kanske kan ge mängdrabatt om ni går ihop :)

Boopidoo
2011-01-26, 12:15
finurlig lådda.

Till Skywalkern krävs det en större kista :D
Jag undrar om en SW verkligen behöver en så mycket större låda? I den här lådan är den mesta volymen outnyttjad då stjärtpartiet på EZ*inte går att demontera på något bra sätt. På SW går ju stabilisatorn att demontera med ett par skruvar och ett snäppfäste till roderhornet. Detta möjliggör att alla delarna kan placeras relativt platt. Jag gjorde en 3D- modell med mycket förenklade SW-delar för att åskådliggöra volymkrav etc och allting borde rymmas i en låda på 120x33x18cm. Min EZ*-låda är ca 105x40x20.
18430

UndCon
2011-01-26, 12:42
jag har ju limmat ihop vingen så den behöver 170cm att vila på...min transportlåda heter V40

Boopidoo
2011-01-26, 14:27
Hehe, min låda har fler hjul än din (6 vs 4). :)

UndCon
2011-01-26, 16:50
attans också....du har säkert en AWD också...All wheel drive...

jag har ju aldrig förstått vitsen med drivning på reservhjulet ;)

zoomzky
2011-02-01, 09:28
Senaste tillägget till min basstation är en skyddande väska till min radio+LRS-sändare, goggles, DVR samt batterier etc. Oftast kommer det nog att räcka med att jag tar med mig den här väskan samt modellen jag ska flyga med. Om jag flyger med en modell som inte är kompatibel med Airwave-kanalerna så måste jag dock ta med mig en väska till med en ImmersionRC Duo2400 diversity-mottagare med en sprötantenn och en BiQuad (Duo2400 och BiQuad är än så länge bara cad-modeller, har inte haft möjlighet att införskaffa dessa ännu).

Väskan är en Pelican 1450 och jag är mycket nöjd. :)

182171821918218

Hej!

Står i valet och kvalet om jag ska handla en färdig patchantenn eller ge mig i kast med att bygga en bi-quad.

Vad är dina erfarenheter? Är det värt mödan?? Vad är det för diameter på kopparn i en biquad avsedd 1,3Ghz??

Mvh,
/Z

UndCon
2011-02-01, 12:03
om jag förstått rätt så är inte diametern så viktig

zoomzky
2011-02-01, 13:51
om jag förstått rätt så är inte diametern så viktig

Vad kör du för antenn på marken??

/Z

Boopidoo
2011-02-01, 16:44
Jag har inte hunnit bygga någon än tyvärr.

bogieboy
2011-02-08, 16:07
Det är en Aiptek MPVR+cb och den används enbart för videolagring. Kameran är enligt mig rätt så kass och anslutningarna vill inte riktigt sitta fast så jag håller på att leta efter en ersättare. Jag vill helst ha Lawmate PV-500 eller PV-1000 men de är rätt så dyra så en billigare variant så som Baru BR-3002 vore perfekt. Tyvärr så är de nästan helt omöjliga att få tag på... :(

Kan tilläggas att skärmen är en Hannspree Elephant.
16838

Vad har du för ingångar på den skärmen och vad driver du den med?

Boopidoo
2011-02-11, 09:17
Skärmen har original en RF för TV-signaler, en specialkontakt för en medföljande adapter som i sin tur har SuperVHS och tre RCA för bild och stereoljud samt så klart en ingång för 12VDC. Jag använder ingen av dessa ingångar och har en egen kabel för bild, ljud och ström.