handdator

Visa fullständig version : Jet trainer!



Baua
2010-12-27, 18:05
Undrar om någon i vårt avlånga land har en jettrainer till salu.
Helst komplett och till ett rimligt pris, då den förmodligen kommer få vara med om en del tråkigheter.:)

Kennerdahl
2010-12-27, 22:40
Magnus, du har väl typ en Boomerang redan, eller? :)

Om någon har 2 st kanske jag är villig på den andra.. ;)

Baua
2010-12-27, 23:54
Hej Kenny!
Nej den jag har, är en liten Bobcat 25. Finns en i120 storlek, men den måste man förstärka för jetdrift. Finns någon på forumet som kör en sån och den verkar gå fin fint. Helst skulle jag vilja ha något färdigbyggt.

Hils
Magnus:)

Magnus, du har väl typ en Boomerang redan, eller? :)

Om någon har 2 st kanske jag är villigt på den andra.. ;)

Kennerdahl
2010-12-28, 00:05
Hej Kenny!
Nej den jag har, är en liten Bobcat 25. Finns en i120 storlek, men den måste man förstärka för jetdrift.

Jaha, man såg bara lite av den i din Hybridostråd men tänkte att det kanske va någon form av jet/edf trainerliknande.. :)
Hur ska man kunna hålla sig ända till april när det är dax för jet-meet??? ;)

Baua
2010-12-28, 01:32
Vi ska inte hålla oss till April! Vi ska köpa nu. Blir vi några som köper nu kör vi som tusan på Tullinge, bara snön smälter.
Här är en länk som handlar om jettrainers.

Hils
Magnus

Jaha, man såg bara lite av den i din Hybridostråd men tänkte att det kanske va någon form av jet/edf trainerliknande.. :)
Hur ska man kunna hålla sig ända till april när det är dax för jet-meet??? ;)

Kennerdahl
2010-12-28, 01:39
Vi ska inte hålla oss till April! Vi ska köpa nu. Blir vi några som köper nu kör vi som tusan på Tullinge, bara snön smälter.
Här är en länk som handlar om jettrainers.

Hils
Magnus

Skulle va så sjuk kul! ;)

Du Magnus, skickar du länken en gång till för den kom inte med..

Baua
2010-12-28, 01:43
Länk kommer här!
http://www.duniarc.com/index.php/topic,2320.0.html

Hils Magnus

Niclas
2010-12-28, 17:39
Jag har en komplett Boomerang Sprint med en Jetcat P-80. Flugen ca 15 ggr
Kanske vore ngt???

Baua
2010-12-28, 17:59
Hej Niclas!
Vad hade du tänkt för den, och säljer du den utan turbin?

Hils
Magnus



Jag har en komplett Boomerang Sprint med en Jetcat P-80. Flugen ca 15 ggr
Kanske vore ngt???

Niclas
2010-12-28, 18:21
20 komplett med allt utom sändare

Kennerdahl
2010-12-28, 21:41
Länk kommer här!
http://www.duniarc.com/index.php/topic,2320.0.html

Hils Magnus

Toppenlänk Magnus! ;)

Jag blev jäkligt sugen på en "Rookie" eller "Hot Spot"! :sarcastic:

1743717438

Baua
2010-12-28, 22:17
Ja dom är riktikgt snygga. Jag har sneglat lite på Formost 150 och Falcon 120 också. Tror att det skulle kunna vara bra nybörjarmaskiner.

Hils Magnus


Toppenlänk Magnus! ;)

Jag blev jäkligt sugen på en "Rookie" eller "Hot Spot"! :sarcastic:

1743717438

Kennerdahl
2010-12-28, 22:24
Bästa alternativet är säkert en Formost 150 med en P80 men den är ju inte lika cool som en Rookie eller Hot Spot.. :sarcastic:

Baua
2010-12-28, 22:34
Ja dom är riktig snygga, men jag flyger hellre en Formost 150 och lär mig, för att sen byta upp mig till en F15 eller en Viggen 1/8, he he!

Hils
Magnus

Bästa alternativet är säkert en Formost 150 med en P80 men den är ju inte lika cool som en Rookie eller Hot Spot.. :sarcastic:

Kennerdahl
2010-12-28, 22:50
Ja dom är riktig snygga, men jag flyger hellre en Formost 150 och lär mig, för att sen byta upp mig till en F15 eller en Viggen 1/8, he he!

En viggen säger du!? Varför är jag inte förvånad Magnus.. ;)
Själv drömmer jag om en Eurosport med vectored thrust och en P160 i.. :love:

17440174411744217443


http://www.youtube.com/watch?v=MO7rXpXQpQI&feature=related

Dufniall
2010-12-29, 11:29
Nu har ni ju faktisk fåt et ok pris på en nästen flygklar maskin här, så nu är det väl bara att slå till ?
För mycket snak, för lite turbin..... :0)

Kennerdahl
2010-12-29, 12:21
Nu har ni ju faktisk fåt et ok pris på en nästen flygklar maskin här, så nu är det väl bara att slå till ?
För mycket snak, för lite turbin..... :0)

Helt rätt Sören! :sarcastic:

Magnus, det är din tråd så du får första tjing.. ;)

petera38
2010-12-29, 13:33
Nu har ni ju faktisk fåt et ok pris på en nästen flygklar maskin här, så nu är det väl bara att slå till ?
För mycket snak, för lite turbin..... :0)

Jap..."Viel Geschrei und wenig Wolle" som dom säger i Tyskland! Mycket snack och lite handling....se nu f.. fa.. att få fingrarna ut! grabbar!

/Pete

Kennerdahl
2010-12-29, 17:07
Jap..."Viel Geschrei und wenig Wolle" som dom säger i Tyskland! Mycket snack och lite handling....se nu f.. fa.. att få fingrarna ut! grabbar!

/Pete

Eh...? "Mycket skrik och lite ull" fick jag det till men det kanske är ett uttryck från landet.. :sarcastic:
Jag skulle nog säga "Diskussion weniger fliegen und mehr!".. ;)

Baua
2010-12-29, 18:59
Hej alla!
Fick just idetta nu svar från Als hobby, att min JJ-1400 skulle passa utmärkt i en Boomerang Nano, så en sån får det bli.:)
Sen är säkert Niklas pris alldeles utmärkt, men Turbin har jag ju redan en, även om det är en kines.
Har också förstått att köpa jet är ungefär som att spela poker, det spelar inte så stor roll hur mycket du satsar, däremot hur mycket du är beredd att förlora, vid en eventuell krash. Nu Sören och Kenny, är det ju bara att köpa Sprinten.:)
Själv har man ytterligare ett bygge att se fram emot, och en kines som måste startas he he. Har förresten precis köpt en till 1/10 Viggen från Österrike. :)

Hils
Magnus

Baua
2010-12-29, 19:04
Skönt att du har kvicknat till Sören.
Hur går det med F16?

Hils
Magnus

Nu har ni ju faktisk fåt et ok pris på en nästen flygklar maskin här, så nu är det väl bara att slå till ?
För mycket snak, för lite turbin..... :0)

petera38
2010-12-29, 20:21
Eh...? "Mycket skrik och lite ull" fick jag det till men det kanske är ett uttryck från landet.. :sarcastic:
Jag skulle nog säga "Diskussion weniger fliegen und mehr!".. ;)

Det stämmer Kenny... det är gammalt uttryck från landet, som har moderniserats lite...:sarcastic:
Jag mener, att nu har jag följt denna här diskussion fram och tilbaks om vilken turbin och vilken modell man skulle börja med...och ingenting har hänt. Nu måste det vara dags att ta ett beslut.:stupido2:
/Pete

Ultra Bandit
2010-12-29, 20:35
Jap..."Viel Geschrei und wenig Wolle" som dom säger i Tyskland! Mycket snack och lite handling....se nu f.. fa.. att få fingrarna ut! grabbar!

/Pete

Pete!
Den va bra ha,ha:sarcastic:

Lasse P

Dufniall
2010-12-29, 20:59
Skönt att du har kvicknat till Sören.
Hur går det med F16?

Hils
Magnus


Har inte rört RC sedan min "resa", har kört lite sim, och varit i Bosön och kolla lite, thats it.
Blir nu sim främöver, tills det blir det varmera, och hjärtet orkar.

Baua
2010-12-29, 21:27
Hej Pete!

Först främst är detta ingen rådfrågar tråd, utan en undran om någon har en Jettrainer till salu för en vettig peng, helst utan turbin och Ibland måste tankar och funderingar helt enkelt få ligga till sig lite, mest beroende på hur mycket saker och ting kommer att nyttjas, är inte konstigare än så. Har kommit en del andra modeller emellan också. Beslutet att det ska bli en Jet har varit klart rätt länge, att man därmed som nybörjare inte vet vad man ska ha är ju en annan sak. Ja kalla mig gärna velig det är helt ok, mycket snack på liten verkstad bjuder jag också på. Jag var faktiskt på gränsen att sluta med RC flyget för ett tag sedan, gick in i någon form av rc vägg kan man nog kalla det. Trots detta är ju själva botaniserandet i modelldjungeln också rätt kul. Hoppas på goda råd under rookie veckan i April, det ska bli riktigt kul. Och ja Pete det blir en obyggd Boomerang Nano, som verkligen är min drömkärra he he, skämt åsido den verkar flyga bra till en vettig peng, sen är den ju inte för stor heller. Om Kines turbinen startar får den väll hänga med ett tag annars blir det väll en J-Cat, så nu blev väll någon till glad. Hoppas att jag kan få lite goda Boomer råd när jag sätter igång med bygget. Åsså dessa obyggda viggar som står och väntar...:)

Hils
Magnus






Det stämmer Kenny... det är gammalt uttryck från landet, som har moderniserats lite...:sarcastic:
Jag mener, att nu har jag följt denna här diskussion fram och tilbaks om vilken turbin och vilken modell man skulle börja med...och ingenting har hänt. Nu måste det vara dags att ta ett beslut.:stupido2:
/Pete

Ultra Bandit
2010-12-29, 21:31
Undrar om någon i vårt avlånga land har en jettrainer till salu.
Helst komplett och till ett rimligt pris, då den förmodligen kommer få vara med om en del tråkigheter.:)

Ställ frågan på Jet Sweden så får du garanterat svar.
Dessutom förstår jag inte varför den ska behöva vara med om tråkigheter!
Om du inte klarar av att flyga den så ska du ta hjälp tills du behärskar den! Speciellt om du ska flyga på Tullinge..

P.s såg att det fanns flera modeller till salu på Jet Sweden, exempelvis en flygklar Harpoon med turbin för 18000 kr.
Om inte det är billigt nog för en flygklar modell så vet jag inte vad du är ute efter..

Lasse P

Ultra Bandit
2010-12-29, 21:42
Magnus!
Om du vill, så hjälper jag dig gärna den dan det blir aktuellt!
Vi flyger som sagt på Tullinge både du och jag.

Lasse P

Baua
2010-12-29, 22:15
Lasse!

Din hjälp tas tacksamt emot, när det blir dags för flygning.
Behöver garanterat ha hjälp med att starta upp Kinesen.
Vi blir 4st som flyger på Tullinge som kommer på rookie träffen, ska faktiskt bli riktigt kul.
Har missat dig på Tullinge men sprungit ihop med Einar och Olle tror jag han heter, när dom luftat
sina Jetar.

Hils
Magnus




Magnus!
Om du vill, så hjälper jag dig gärna den dan det blir aktuellt!
Vi flyger som sagt på Tullinge både du och jag.

Lasse P

Kennerdahl
2010-12-29, 22:25
Har inte rört RC sedan min "resa", har kört lite sim, och varit i Bosön och kolla lite, thats it.
Blir nu sim främöver, tills det blir det varmera, och hjärtet orkar.

Låter bra sören.. kör på med simulatorn nu så ses vi på fältet med flyg, shorts och piké istället.. ;)

Kennerdahl
2010-12-29, 22:35
http://www.youtube.com/watch?v=JIwUF3FSaGU

http://www.youtube.com/watch?v=UGKBoXyKOaI

Lasse du som har koll, är det ofördelaktigt att börja med en delta-trainer?

Baua
2010-12-29, 22:39
Ja fy fan, gick inte den av då vette tusan.....

Hils
Magnus

Kennerdahl
2010-12-29, 22:52
Ja fy fan, gick inte den av då vette tusan.....

Hils
Magnus

Den ringlade som en orm när den gick i backen ju.. spräckt minst varje decimeter typ.. :sarcastic:

K-Å
2010-12-30, 00:33
En delta går utmärkt som första maskin men efter att ha flugit Boomerang sprint så kan jag varmt rekomendera den typen av maskin som första kärra. Filmen visar vad som händer då man flyger in med för lite anfallsvinkel, enda sättet att ta ner farten är att höja nosen så att undersidan på deltan bromsar. Min första kärra var en harpoon och jag flög den mycket men det gäller som sagt att flyga in med hög alfa och minska farten allt som går för att slippa luftsprång efter sättning. Boomerangen är helt okritisk i landning. I luften är den lite långsammare än harpoonen men flyger mycket bra en riktigt bra nybörjarmaskin är det.

MVH K-Å

Baua
2010-12-30, 00:49
Hej alla!
Boomerang Nano beställd.
Samma färgschema som bilden.:)
http://alshobbies.com/shop/ThumbImages/boomerang-nano-150.jpg (http://alshobbies.com/shop/lookupstock.php?pc=39251)

Hils
Magnus

Kennerdahl
2010-12-30, 00:57
Hej alla!
Boomerang Nano beställd.
Samma färgschema som bilden.:)
http://alshobbies.com/shop/ThumbImages/boomerang-nano-150.jpg (http://alshobbies.com/shop/lookupstock.php?pc=39251)

Hils
Magnus

Grattis Magnus! ;)

Ser vi fram emot en byggtråd om någon vecka eller så.. :)

Baua
2010-12-30, 01:27
Ha ha! Den var ju kul.
Fick just reda på att vi tydligen ska bygga om huset också.
Precis vad man behövde.....
Ta nu och beställ en Harpoon!:)

Hils
Magnus

Ultra Bandit
2010-12-30, 08:52
Lasse du som har koll, är det ofördelaktigt att börja med en delta-trainer?

Jag fann två fel!!
I första filmen såg man att han använde vector styrningen i starten,det fungerar inge bra om man inte har en turbin som orkar dra den vertikalt från noll fart.:shock:

I andra filmen så kom han in åt helvete för fort för att kunna landa en Harpoon.:blush:

Problemet med Kangaroon och Harpoonen som modell är att den är svår att landa utan att den studsar åt skogen.
Anledningen till det är att CG hamnar precis bakom huvudstället när modellen är tom på bränsle.

Det gör att man "måste" ha hög alfa för att få ner farten i landningen, dessutom bör man inte släppa på höjden förrens modellen är satt på banan och farten är nästan lika med noll.
Släpper man på höjdrodret när man har landat modellen så är risken stor att modellen börjar galopperar, av den enkla anledningen att den är för lätt på noshjulet!

Men får man bara till den landnings tekniken så är modellen kanon..

Modellen som sådan är både snabb och lättflugen, själv har jag haft totalt 5 Kangaroo/Harpooner genom åren.

Jag tro att modellerna på beg marknaden i dag är rellativt prisvärda om man nu vill komma i gång snabbt.

Lasse P

Pekkala
2010-12-30, 09:45
Hej alla!
Boomerang Nano beställd.
Samma färgschema som bilden.:)
http://alshobbies.com/shop/ThumbImages/boomerang-nano-150.jpg (http://alshobbies.com/shop/lookupstock.php?pc=39251)

Hils
Magnus
Ett klokt val Magnus!
Sparka igång den där kinesen nu så ska du se att du både får ork och lust att få ihop grejorna innan våren!

Kennerdahl
2010-12-30, 10:30
Tack Lasse, K-Å och Christer för er feedback! :)

Det är formodligen bättre att börja med en Bommerang Nano eller Sprint som är utan "problem" vid landning.
Det ska bli himla trevligt och intressant på Jet Rookie Weekend! ;)

Ultra Bandit
2010-12-30, 11:16
Tack Lasse, K-Å och Christer för er feedback! :)
Det ska bli himla trevligt och intressant på Jet Rookie Weekend! ;)

Japp,japp!!
Det ska bli kul som fan..
Vet att det kommer att finnas några beg modeller till salu på träffen.
Dessutom kommer handlarna ha med sig både nya och beg turbiner och massa annat krimskrams..

Sen får vi bara hoppas på att vi får väder så att vi kan köra lite dubbelkommando också..

Lasse P

Kennerdahl
2010-12-30, 11:25
Låter förträffligt! Då tar jag med mig stora plånboken.. ;)

TommyzT
2010-12-30, 13:17
Ett klokt val Magnus!
Sparka igång den där kinesen nu så ska du se att du både får ork och lust att få ihop grejorna innan våren!
Jag smyger dit vid uppstart och ställer frigolit Mirageviggen bakom utblåset.

Kennerdahl
2010-12-30, 13:19
Jag smyger dit vid uppstart och ställer frigolit Mirageviggen bakom utblåset.


Hahaha va elakt.. Magnus har ju lagt ner sin stjäl i den för andra gången! :sarcastic:

Dufniall
2010-12-30, 13:31
Jag smyger dit vid uppstart och ställer frigolit Mirageviggen bakom utblåset.

Hahahahahahaha, nu har du lovat....

Baua
2010-12-30, 22:02
Hej alla!

För att nu lyfta idiot tråden kommer här en liten uppdatering om vad som hänt under dagen. Tycker och tror också att denna tråd skulle fungera alldeles utmärkt, för att låta intresserade få ställa allehanda mer eller mindre dumma frågor gällande just detta ämne JETFLYG. Själv kommer jag ta tillfället i akt att få göra just detta. Jag tar gärna på mig Dumborollen som ovetande och informationstörstande rookie. Tror att många ute i landet, liksom jag skulle vilja testa på just detta med JET. I bland tror jag dock att man gör an höna av en fjäder. Tycker att initiativet till Rookie helgen i April blir en utmärkt möjlighet för dom redan idag befintliga RC jetpiloterna i landet att sprida sin kunskap i ämnet, när det gäller säkerhet men också när det gäller glädje, teknik och kompiskap i ämnet. Jag vet att dom flesta nuvarande jetpiloterna finns på www.jetsweden.se (http://www.jetsweden.se) , men för att öka bredden på fotogen jetandet kanske denna tråd kan fungera som en introduktion och intresseväckare. Det verkar ju faktiskt som att många av Sveriges nuvarande Jet piloter också kollar på vad som händer även i detta forum. Jag kommer förmodligen att ställa en del mer eller mindre knäppa frågor framöver, och hoppas att Ni med kunskap pallar med att svara på dom. Vi kan väll säga så här, låt det vara högt till tak. Vad har då hänt idag? Jo JJ-1400 har riggats upp på en testplatta för att inom några dagar kunna teststartas. Här kommer då direkt några frågor.
1. Om flygfotogen saknas, kan man då försöka starta eländet med kristallolja, Diesel eller något mera lättanskaffligt.
2. Om man ska använda Diesel, ska den då blandas ut med någon form av olja?
3. vilken typ av gas ska användas vid start? Har sett att det säljs tuber på bla OK, och då menar jag småtuber typ sprayflaskor. Kan det vara något?
Som sagt många konstiga frågor, men dom måste ju ändå ställas.
Jo just det vad har då hänt idag? Här kommer lite bilder på riggningen.

Vad händer nu då? Jo instruktionen ska läsas, sen ska provstart genomgöras. Hur det går kommer förmodligen att filmas och läggas ut just här. Kanske kan bli en del skratt.:)

Och nej Tommy du ska inte få blåsa hål i Hybridos, he he!
Och ja Sören och Kenny köp JET nu och håll käft.:)

Hils Magnus

Pekkala
2010-12-30, 22:28
Äntligen:thumbup:
Vad kul att du ska köra motorn, det här är ingen idiot tråd, och inga frågor är för dumma.
Angående bränslet så har jag inget bra svar men du kan ju ta kontakt med CS turbineserice och höra vad vad han rekomenderar för bränsle.
När han provkörde min motor efter service så använde han nån form av disel och statoil båtmotorolja.
OK gas går bra!

bokis
2010-12-30, 23:12
Vad gäller bränsle så finns det många olika tyckanden och tänkanden..
En del kör på bil-diesel och tvåtaktsolja,andra på A1 och turbinolja..
Om jag inte hade A1 så skulle jag köpa båtmacksdiesel utan RME i(den är inte gul) och hade jag inte tillgång till turbinolja så varför inte Tvåtaktsolja?
Hawkturbinen går utmärkt med det mesta och det är egentligen det som är vitsen med en turbin,brinner det så går den..
Att man sen vill ha ett energirikt bränsle som inte fryser och en olja som smörjer det mesta i en komersiell turbin utan att koksa är egentligen en annan sak,man använder den inte som tvåtaktsolja där..
Problemet är att om man har en åsikt i ämnet och den inte överensstämmer med andras så blir man snabbt idiotförklarad.
Det kommer lixom som ett brev på posten!
Skoj med lite historia om jetmotorer dock:
I början så körde man dessa på högblyad flygbensin på sina håll,länge och väl så blandade man in flygbensin i jetbränslet (JP4),
ryssarna gillade inte alls A1 som jämfört med deras bränsle hade för lågt energiinehåll....
Amerikanarna (vill minnas att Nyroth nämnde det) har förbjudit numera allt annat än A1 på sina båtar för det där blandade bränslet brinner lite för bra ..
Så har de en drone som har haft bensinmotor förut så ska det visst sitta en diesel i den numera som går på flygfotogen..
Behöver du lite bränsle o provköra med och olja så kan du ta en sväng förbi mig i helgen och hämta,inga problem..:crazy_pilot:

Baua
2010-12-30, 23:25
Tack Christer och Bokis för inläggen gällande bränsle odyl, tar med tacksamhet emot infon. Kommer gärna förbi och köper lite bränsle av dig Bokis. Vi kan väll se hur det ser ut och hur vi mår på Lördag alt Söndag. Ska försöka hitta någon tank också.
Var håller du hus?

Hils
Magnus

Ultra Bandit
2010-12-30, 23:37
Vad gäller bränsle så finns det många olika tyckanden och tänkanden..
En del kör på bil-diesel och tvåtaktsolja,andra på A1 och turbinolja..
Om jag inte hade A1 så skulle jag köpa båtmacksdiesel utan RME i(den är inte gul) och hade jag inte tillgång till turbinolja så varför inte Tvåtaktsolja?
Hawkturbinen går utmärkt med det mesta och det är egentligen det som är vitsen med en turbin,brinner det så går den..
Att man sen vill ha ett energirikt bränsle som inte fryser och en olja som smörjer det mesta i en komersiell turbin utan att koksa är egentligen en annan sak,man använder den inte som tvåtaktsolja där..
Problemet är att om man har en åsikt i ämnet och den inte överensstämmer med andras så blir man snabbt idiotförklarad.
Det kommer lixom som ett brev på posten!
Skoj med lite historia om jetmotorer dock:
I början så körde man dessa på högblyad flygbensin på sina håll,länge och väl så blandade man in flygbensin i jetbränslet (JP4),
ryssarna gillade inte alls A1 som jämfört med deras bränsle hade för lågt energiinehåll....
Amerikanarna (vill minnas att Nyroth nämnde det) har förbjudit numera allt annat än A1 på sina båtar för det där blandade bränslet brinner lite för bra ..
Så har de en drone som har haft bensinmotor förut så ska det visst sitta en diesel i den numera som går på flygfotogen..
Behöver du lite bränsle o provköra med och olja så kan du ta en sväng förbi mig i helgen och hämta,inga problem..:crazy_pilot:


Det handlar inte om att idiot förklara någon...
Faktum är att dom flesta Jet Cat/Simjet/AMT turbiner inte fungerar tillfredställande på vanlig disel,,
Att det sen finns några enstaka turbiner som fungerar på vanlig disel har jag ingen förklaring till.
Själv har jag försökt att få P-60, G-70, P-80 och P-80 SE,Simjet 3000, Simjet Nexus,AMT Olympus att gå på vanlig disel med resultatet att turbinen stannar eller går jävligt dåligt..

Det bästa är att man följer tillverkarens rekommendationer när det gäller bränlse/olja ...

Lasse P

DavidFlygare
2010-12-30, 23:43
När är denna Rookie Weekend för om jag får dit farsan kanske han får upp ögonen för jet igen, och bygger ihop sin turbinator så turbinen slutar samla damm i köksskåpet :)

Baua
2010-12-30, 23:51
Hej!
Här hittar du mer info om rookie träffen.
Lasse Palm kan säkert berätta mer.
http://www.jetsweden.se/forum/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?532
När är denna Rookie

Hils
Magnus
Weekend för om jag får dit farsan kanske han får upp ögonen för jet igen, och bygger ihop sin turbinator så turbinen slutar samla damm i köksskåpet :)

Ultra Bandit
2010-12-31, 00:03
Sorry!
Träffen/kursen är redan fullbelagd..
Vi inom SMFF bredd satte max deltagare till 25 st men jag tror vi blev 28 st anmälda deltagare totalt..

Men vi i SMFF bredd satsar självklart även på en kurs 2012...

Lasse P

DavidFlygare
2010-12-31, 00:07
Okej tack endå :)

bokis
2011-01-02, 15:33
Har haft trevligt sällskap idag!
En ny fotogenprofet (farbror Baua) och hans trevliga bättre hälft som fick nån liter ädel vätska så han kan provköra sin pjäs(räknat med film på detta!)
Han ställde lite frågor om gas-start som jag gjorde mitt bästa för o undvika så därför vore det förträffligt om Ormodlar´n eller Lill-snoken (Tiny Adder) skrev en essä om hur man går till väga...
Östhammar är visst en gas-tät kommun har jag hört..

Baua
2011-01-02, 16:25
Hej Bokis

Tack för fikat, trevligt sällskap, myspyskatt, modelltittande och fotogen (det sistnämnda kommer garanterat väl till pass). Kopplade el-mässigt in allt när jag kom hem, så nu ska manualen läsas ytterligere en gång, lite gaskunskap ska adderas samt att brandbekämpningsredaskap ska letas fram, sen blir det skarpstarts test. Och ja det kommer film på detta.:)

Hils
Magnus



Har haft trevligt sällskap idag!
En ny fotogenprofet (farbror Baua) och hans trevliga bättre hälft som fick nån liter ädel vätska så han kan provköra sin pjäs(räknat med film på detta!)
Han ställde lite frågor om gas-start som jag gjorde mitt bästa för o undvika så därför vore det förträffligt om Ormodlar´n eller Lill-snoken (Tiny Adder) skrev en essä om hur man går till väga...
Östhammar är visst en gas-tät kommun har jag hört..

petera38
2011-01-03, 17:18
Hej Magnus,
Har kollat med Digitech. Han har tagit ut ProLynx stället till Nano av produktion! Ingen aning värför. Näst bästa alternativ är säkert Dreamworks Pro Link. US $ 325.00 plus fragt.
Men som sagt det fasta ställ är bra att börja med.....
/Pete

Baua
2011-01-03, 18:21
Hej Pete!
Tack för dina svar. Ska kolla upp Dreamworks ställ.
Innan jag beställer något ska jag först gå igenom modellen.
Nu är i alla fall bränslet färdigblandat, ska bara försöka få ner TommyzT, så ska han få filma uppstarten och göra cool film.
Fy fan! Det kan bli kul detta, eller inte....:)

Mvh
Magnus


Hej Magnus,
Har kollat med Digitech. Han har tagit ut ProLynx stället till Nano av produktion! Ingen aning värför. Näst bästa alternativ är säkert Dreamworks Pro Link. US $ 325.00 plus fragt.
Men som sagt det fasta ställ är bra att börja med.....
/Pete

Baua
2011-01-03, 20:16
Hej alla!

Nybörjarfråga igen.
Har tittat lite på Jetcat.s sortiment gällande dess olika modeller av turbiner
En fråga jag funderar på rör Jetcats P70 och P80SE turbiner.
Storleksmässigt är ju dessa 2 turbiner identiska, skillnaden jag kan se är att
P80SE har mer dragkraft än P70. Kan någon då förklara varför P70 är dyrare än P80SE, och varför finns P70 i sortimentet över huvudtaget.
Finns säkert någon bra förklaring, men vilken?:stupido2:

Hils
Magnus

Ultra Bandit
2011-01-03, 20:46
Hej alla!

Nybörjarfråga igen.
Har tittat lite på Jetcat.s sortiment gällande dess olika modeller av turbiner
En fråga jag funderar på rör Jetcats P70 och P80SE turbiner.
Storleksmässigt är ju dessa 2 turbiner identiska, skillnaden jag kan se är att
P80SE har mer dragkraft än P70. Kan någon då förklara varför P70 är dyrare än P80SE, och varför finns P70 i sortimentet över huvudtaget.
Finns säkert någon bra förklaring, men vilken?:stupido2:

Hils
Magnus
Hmm!!:confused:
Försök och läs Jet Cats hemsida avd turbiner "en gång till".
Då ser du att det skiljer en hel del på vikt/storlek mellan P-80 SE och P-70..

Hälsningar
Lasse P

Baua
2011-01-03, 21:03
Faktum är att jag läste informationen på din sida.
http://www.lp-agentur.se/items.php?c=21
Men varför skillnad på priset?
Kan ju vara att jag missuppfattat något.:stupido2:

Mvh
Magnus



Hmm!!:confused:
Försök och läs Jet Cats hemsida avd turbiner "en gång till".
Då ser du att det skiljer en hel del på vikt/storlek mellan P-80 SE och P-70..

Hälsningar
Lasse P

Ultra Bandit
2011-01-03, 21:20
Det bästa är att du går in på http://jetcat.de/
Där får du alla uppdateringar på modeller och nyheter innan återförsäljarna har dom på sina hemsidor.
Hur deras prissättning är har jag faktiskt inget bra svar på!
Ibland får man betala för dragkraft.
Och ibland är tydligen storleken avgörande!?

Förresten,har hört på omvägar att Jet Cat kommer lansera en P-70 med närmare 10kg i dragkraft.
Lasse P

Baua
2011-01-03, 21:25
Hej Lasse!
Du kanske skulle se över informationen på din hemsida.

Mvh
Magnus


Det bästa att du går in på http://jetcat.de/
Där får du alla uppdateringar på modeller och nyheter innan återförsäljarna har dom på sina hemsidor.
Har hört på omvägar att Jet Cat kommer lansera en P-70 med närmare 10kg i dragkraft.

Hur deras prissättning är har jag faktiskt inget bra svar på!
Ibland får man betala för dragkraft.
Och ibland är tydligen storleken avgörande!?

Lasse P

K-Å
2011-01-03, 22:25
Hej, P80 är Jetcats dussinmotor och försäljningen av dessa motorer har pågått länge, många tillverkade individer av samma sort har säkert bidragit till prissättningen.

Kolla modellbau Schweighofer i Österrike de har bra ställ, köpte mina ställben till Sprinten där

www.der-schweighofer.at

MVH K-Å

Baua
2011-01-03, 22:47
Hej K-Å!
Jo det stämmer säkert med många tillverkade individer. Jag hittade mått och viktskillnaderna också.
Tack för infon.

Mvh
Magnus


Hej, P80 är Jetcats dussinmotor och försäljningen av dessa motorer har pågått länge, många tillverkade individer av samma sort har säkert bidragit till prissättningen.

Kolla modellbau Schweighofer i Österrike de har bra ställ, köpte mina ställben till Sprinten där

www.der-schweighofer.at

MVH K-Å

Dufniall
2011-01-04, 14:54
Hej Pete!
Tack för dina svar. Ska kolla upp Dreamworks ställ.
Innan jag beställer något ska jag först gå igenom modellen.
Nu är i alla fall bränslet färdigblandat, ska bara försöka få ner TommyzT, så ska han få filma uppstarten och göra cool film.
Fy fan! Det kan bli kul detta, eller inte....:)

Mvh
Magnus

Säg till när, jag kanske tillsluttar mig, när ni skall elda upp garaget...

Baua
2011-01-04, 15:25
You are welcome!:)
Antingen Torsdag eller Fredag.


Hils
Magnus


Säg till när, jag kanske tillsluttar mig, när ni skall elda upp garaget...

TommyzT
2011-01-04, 17:14
Jag står påklädd och klar i hallen med kameror och grillkorv och bara väntar.

Bonanza
2011-01-05, 20:27
När blir det turbinstart?
Blir det imorgon så kommer jag !!
Grillkorv och kaffe .... yeahh

Baua
2011-01-06, 20:19
Jävla äckelväder idag.
Blir det bättre väder i morgon så ska det startas turbin som satan och då är det bara att komma förbi, så bjuder vi på fika, slå gärna en signal innan bara.

Turbinsugen som fan....
Hils
Magnus

'
När blir det turbinstart?
Blir det imorgon så kommer jag !!
Grillkorv och kaffe .... yeahh

Pekkala
2011-01-06, 22:57
Jävla äckelväder idag.
Blir det bättre väder i morgon så ska det startas turbin som satan och då är det bara att komma förbi, så bjuder vi på fika, slå gärna en signal innan bara.

Turbinsugen som fan....
Hils
Magnus

'
Väntar spännt på resultatet, håller tummarna och tror att den går kalasfint:thumbup:

Baua
2011-01-07, 16:05
Inte lika mycket äckelväder idag, så idag skedde det som nästa fått vänta i ett år.
Start av Kinesen. Hur det gick, kommer det snart en film på. Idag dök också Mr Boomerang Nano upp på uppfarten. Fy fan va det står obyggda modeller överallt, pust........:)

Hils
Magnus

TommyzT
2011-01-07, 16:15
Så här ser Nono´n ut nu. Innan Buau bygger om den till Viggen:yu:
17869
Ganska mkt silver och Orange. Tyckte det var i kryssat "Yellow" på kartongen?

Baua
2011-01-07, 16:19
Ja ja även om dem var orange, så blev det en Viggen1/10 till slut, men vilket jobb he he..:):)
Så här ser Nono´n ut nu. Innan Buau bygger om den till Viggen:yu:
17869
Ganska mkt silver och Orange. Tyckte det var i kryssat "Yellow" på kartongen?

Baua
2011-01-07, 17:01
Ja ja även om den var orange (Navy schemat) som jag faktiskt beställt, så blev det en Viggen1/10 till slut med metanol motor. Metanolviggen ska användas som en Viggentrainer. Den ska för övrigt vara på väg hem från Tyskland. I love Viggen big time, Snart kommer väll Österrikaren hem också. Tommy, säg inget till Lotta va, he he..:):)

Danneman
2011-01-07, 17:04
Film film film;)

TommyzT
2011-01-07, 18:00
"Lotta"? Du menar väl Jolanta! det krävs mkt korvar för att jag skall vara tyst.
Varsågoda! här är en mkt snabbt ihop klippt film:
(Och se till att kolla STOR bild och HD )

http://www.youtube.com/watch?v=OBHcLWEYo_w

Dufniall
2011-01-07, 18:07
Roligt att se den igång, när den långt om länge kom igång.. Nu bygga Nano snabbt som fan !

Vanliga hälsningar Statisten.

Edit: Glömte: YEEEEEEEEEEEEEEEAH!!!!

Baua
2011-01-07, 18:31
Coolt som fan!
Ja va hände då och vilka erfarenheter kan man ta med sig, jo
1. Se till att skotta taket innan man drar i gång en turbin, värsta lavin utlösaren.
2. Se till att ha en full laddad acc till glödstiftet.
3. En begagnad Kina turbin importerad från USA kan fungera, i alla fall i testbänken.
4. Se till att inte ha en klåfingrig Dansk i garaget när testet ska göras.
5. Grillning fungerar bäst med just det grillkorv.
Måste säga att jag är lite glad för att den var lättstartad. Det jag fick göra var att vrida upp strömmen till glödstiftet, så att gasen skulle tändas. När testet gjordes hade jag endast ett litet 800mAh 2s Lipo.
Nu ska Boomerang Nanon byggas ihop, pust. Maiden beräknas under våren 2011.
Tack till Petera för sparken där bak, Bokis för drivmedlet och Tommy för filmning.

Vad ska man då säga om JetJoe som turbin? Ja inte alltför mycket än så länge, vad kan man förvänta sig för 6000:-? Just nu känns det i alla fall hyfsat bra på ett lagom svenskt sätt. Jag kommer att fylla på tråden med bygget av Nanon och dess bröllop med JJ-1400 turbinen. Kommer att lägga upp "att tänka på" i tråden. Fortsatt tycker jag att vi fyller på tråden med goda råd för nybörjaren inom Jetandet.:):):):):)

Hils
Magnus

Pekkala
2011-01-07, 22:14
Va bra att du sparkat igång kinesen nu! Grattis!!
Erkänn att det ger lite energi åt att få ihop en flygmaskin till motorn, en byggtråd kanske?

bokis
2011-01-07, 22:45
Yihaaaa!!!!!!!!!
Kul att mitt hembrända brann!
Nu borde som Direktör Pekkala säger inspirationen spira!

Baua
2011-01-07, 23:10
Hej alla!
Jo inspirationen har kommit i gång ordentligt, nu gäller det bara att få ut den i fingerspetsarna, he he.
Som tidigare skrivits, så landade Nanon via postverket på uppfarten idag, så den ska vi kolla närmare på i morgon.
Kommer inte att dra igång någon byggtråd på den, men denna tråd kommer att fyllas på med information när det sker framsteg i byggandet.
Tankarna just nu cirkulerar kring detta med säkerhet.
Tacksam för råd och rön om vilken typ av pryttlar man kan ha, man bör ha eller helt enkelt ska/måste ha i planet och i depån.:stupido2:

Hils
Magnus

JB
2011-01-08, 07:26
Hej

Först och främst så är det en bra kolsyrebrandsläckare, men även en pulversläckare om inte kolsyran skulle räcka till. Tro mig att det behövs, innan jag kunde min motor så gjorde jag flera "våta starter" (sur motor) och då måste man ha en kolsyresläckare om inte allt skall brinna upp/ner.

//
Jonas B

bokis
2011-01-08, 12:26
jupp,en släckare av kolsyresort är ett måste,pulver använder man bara om det är kris och det är risk för en större brasa för har man saltat flygetyget så är återvinningsfaktorn noll..
Fundera också på hur du enkelt stänger av motorn fort,jetcat har ju en sån funktion,fick användning av den i Norberg när höjdrodret och jag inte var överens,tror (vet ej) att det var att motorn var stoppad 10 sek innan planteringen som kan ha förhindrat en brasa..
Har varit med om en livlig diskussion om användandet av failsafe på Jet också,jag tycker att det är självklart men på det meetinget gick åsikterna isär..
Min inställning är att det är döda prylar vi håller på med,det går o tillverka o köpa nya men levande är en helt annan sak..
Så failsafe till motorn,ev också höjdrodret (fullt upp) så den inte försvinner över nejden..
Men som sagt,där går åsikterna isär..

C206
2011-01-08, 14:04
Coolt att din Turbin äntligen är igång!

160.000 rpm. YEAAAHHHHH!

Baua
2011-01-08, 18:34
Hej alla!
Tack för svaren gällande släckare.
Det får bli en kolsyra och en pulver släckare.
Vad använder Ni för accar till elen ombord på planet?
Kopplar Ni det via Någon form av powerbox?
Att ha ett död mans grepp på radion om något skulle gå galet i luften, låter också vettigt.

:stupido2:

Hils
Magnus

Douglas
2011-01-08, 19:21
Hej!

Powerbox: japp!
Eller liknande sätt att mata ström direkt till servon, ej ström in i mottagaren och sedan ut till servon.
Graupner har en strömbrytare med denna funktion (http://www.lp-agentur.se/items.php?i=279)
Enkelt och effektivt.

Jag monterar alltid en bränslekran som är lättåtkomlig på utsidan, så att man kan stänga av bränslet manuellt till turbinen om något går tokigt på marken.

//Douglas

Pekkala
2011-01-08, 20:09
Hej!
Som strömmatning har jag i J21R ett 2200ma lipo 7.4v via en 15A ubec 6V direkt till motagaren Futaba FASST 6014 som klarar 8A kontinuerligt och 10A i pikström, som strömbrytare tar jag isär och sätter ihop batterikontakten precis som alla elflygare gör, den strömbrytaren är förmodligen det säkraste man kan använda!
J21an tar ca 120-150ma per flygning så en powerbox i den är inte nödvändigt,
I min Turboforcer har jag monterat en Orbit powerjack men är förmodligen overkill
17940
även där ett 2200 lipo och 15A ubec med kontakt som strömbrytare

Kennerdahl
2011-01-08, 20:29
Hahaha.. Fastighetsskötarna anställer 5 gubbar med snöskyffel som skottar av taket på 2 dagar för 6000kr när det tar mindre än en minut med en liten turbinuppstart.. snacka om att bli dragna i näsan.. ;)

Jäkligt bra klipp i vanlig ordning Tommy, me like!

Baua
2011-01-08, 23:24
Ja fy fan va det kom, både mycket och fort. Hade någon stått och skottat gången till sidodörren på garaget, samtidigt som vi körde turbinen, skulle man nog kunna skickat videon som ett bidrag till AFV eller någon svensk motsvarighet.:)

Hils Magnus



Hahaha.. Fastighetsskötarna anställer 5 gubbar med snöskyffel som skottar av taket på 2 dagar för 6000kr när det tar mindre än en minut med en liten turbinuppstart.. snacka om att bli dragna i näsan.. ;)

Jäkligt bra klipp i vanlig ordning Tommy, me like!

Baua
2011-02-16, 21:01
Hej alla!

Fick ett erbjudande från Ebay gällande billig Jet trainer, lägger en länk här om någon skulle vara intresserad.
http://cgi.ebay.com/Hot-Shot-Turbinentrainer-100cm-120cm_W0QQitemZ370431091758QQcategoryZ28808QQcmdZV iewItemQQ_trksidZe17001.m7QQ_trkparmsZalgo%3DLVI%2 6itu%3DUCI%26otn%3D2%26ps%3D63%26clkid%3D713390382 6932105821

Hils
Magnus:)

petera38
2011-03-10, 10:32
Hej Magnus,

Vad händer det med din Boomerang NANO? Har den placerats i malpåse????

Mvh
/Pete

Baua
2011-03-10, 12:52
Hej Pete!
Nej Nanon är inte lagd i malpåse.
Lite för mycket annat med jobbet som tar en stor del av min tid.
Jag ska börja med den när 39an är klar.:)

Mvh
Magnus

Baua
2011-04-10, 20:40
Hej alla!
Peter har gått igång med sitt Nanobygge, och eftersom att han förmodligen är Sveriges mest vana Boomerangbyggare kommer jag att följa hans tråd med intresse, för att sedan göra ungefär det samma. Vad har då hänt med min Nano? Jo nu har 7st servon inhandlats och valet föll på Hitec HS-5625MG från Als hobby, där även modellen är köpt från, har också inhandlat elektriska ställ från RC-lander som ska få husera i Nanon. Varför då el-ställ frågar sig vän av ordning. Jo tyvärr har jag återigen varit med om att luftställ inte vill vara med när man trycker på knappen, typ huvudstället kommer ut och frontstället tog sovmorgon.
Jo vi blev ju ett gäng, närmare bestämt ett 30-tal, som förra helgen var med på JRW (jet rookie weekend) meeting i Karlskoga och kan bara säga att det var riktigt kul att lyssna på föredragen och träffa andra jetintresserade nybörjare och proffs. Hoppas att det kan bli en återkommande aktivitet framöver.:)

Hils
Magnus

petera38
2011-04-11, 21:28
Hej Magnus,

Va bra att du satte igång!! Valet av servon är ok..kanske lite tunga (50gr). Ska bli intressant att se, hur stället fungerar. För att få plats med Pro Links stället i brunnarna, måste jag ersätta ABS brunnarna med nya av plywood, eller också göra hål i hela botten!
Lycka till med projektet.

/Pete

Baua
2011-04-11, 23:08
Hej Pete!
Tack för senast förresten, det var trevligt att träffas.
Ja dom var ju rätt mycket tyngre än dina, eller så är dina väldigt lätta.
Jag hoppas i alla fall att dom gör det dom ska, om inte kompletterar jag med andra servon om det skulle behövas. Vad gäller ställen, så behöver nog brunnarna på min Nano också moddas för att dom ska passa. Skulle dock vara kul att få dom att fungera i Boomerangen. Vi får väll träffas för lite Nanoflygning framöver och kolla på våra respektive lösningar och val av material.
Ha det så länge.:)

Hils
Magnus

Hej Magnus,

Va bra att du satte igång!! Valet av servon är ok..kanske lite tunga (50gr). Ska bli intressant att se, hur stället fungerar. För att få plats med Pro Links stället i brunnarna, måste jag ersätta ABS brunnarna med nya av plywood, eller också göra hål i hela botten!
Lycka till med projektet.

/Pete

petera38
2011-04-12, 11:55
Hej Magnus,

Vist var det!

Dina Hitec är det inget fel på, men jag tycker att om Cardash skriver 3-5kg servon, då räcker väl 5,5kg??? Det finns en vis tendens att överdriva lite mht dragkraft på servon nu för tiden. Jag menar, att det nått av ett kompromiss...ju lättare ju bättre. Men helst kör jag med digitala servon och metallväxel..
Jag ska bara ha en Wren 44 Gold i min, så jag försöker att hålla vikten nere.

/Pete

Baua
2011-04-20, 20:02
Hej alla!
Här blir det att tänka om och tänka rätt.:banghead:
Dom fjädrande benen hade blivit snygga på henni, men dom jäv..... vill ju inte passa och jag törs inte bryta för mycket i materialet. Nu ska det letas nya fjädrande ben, tyvärr blir det någon rak variant vilket är synd då dom med vinkel ser lite snyggare ut, men men vad gör man inte för konsten, öhh jag menar den tekniska perfektionen.:)

Hils
Magnus

Mange Lundin
2011-04-20, 21:28
Kolla på Al´s Hobby hemsida.
Pro Lynx tror jag dom heter.
Landställsben som är snarlika dina belastade, men typ raka obelastade.
Finns i olika längder.

Baua
2011-04-20, 22:45
Tack för tipset, men jag hittade en modell från RC-lander, som jag tror kommer att fungera.

Hils
Magnus

Kolla på Al´s Hobby hemsida.
Pro Lynx tror jag dom heter.
Landställsben som är snarlika dina belastade, men typ raka obelastade.
Finns i olika längder.

Baua
2011-05-08, 19:22
Hej alla!
Har inte hänt så mycket med Nanon, men nya ställ har handlats hem och modifierats lite grann, så både hjul och fjädring ska få plats i original hjulbrunnen.
Benet ska även kapas i nederkant.:)

Hils
Magnus