handdator

Visa fullständig version : Jahapp, Då var det dags att bygga en J35 Drake, MBS även denna gång...



marell01
2010-12-27, 18:44
Tjaba,
Jag hade lite tid över idag mellan ritningsarbetet på 39an, lanternorna på 37an och husbygget. Jag kände mig lite rastlös och började kolla runt i bygglokalen efter något att bygga då jag hittade min MBS- Models J35 Drake.
Så lämpligt tänkte då jag känner för att starta en ny mega-byggtråd. Nu vet jag att det finns många bra trådar på detta forumet om just Draken men jag kände för att starta en egen istället för att Hi-Jacka någon annans.

Så här väl paketerat låg allt. Byggsats, fläkt och en Mega 16 EDF Motor.
17398

Många sköna tillbehör som följer med, kolla in dekalsatsen!
17399

Efter att alla delar blivit uppmärkta ritade jag stödlinjer på kropp-spryglarna. Då ser man lätt att de sitter rakt i den medföljande jiggen. Den högra är centrumlinjen och den vänstra är parallell med 2 mm.
17400

Piloten är startklar - Tror minsann han heter UNO:sarcastic:
17401

Räkna med en ordentlig uppdatering imorgon!

Mvh

Baua
2010-12-27, 19:03
Kul med nya byggtrådar!
Kommer du bygga huset av balsa också?
Jag menar, du har ju svart bälte i balsa.:)

Hils Magnus

2,4g thern
2010-12-27, 19:27
Heja Heja!

Vi kan ha en Drakträff och fest till sommaren
Lycka till

Hälsningar Ingemar

jugg
2010-12-27, 21:08
myckekt kul med ny tråd från dig....

Vi tappade lusten lite när forumet dog, men har börjat glasa våran nu!

Ska bli kul att se hur du löser olika saker på denna... vad för ställ ska du ha i den?

// Tim&Lena

jonols
2010-12-27, 21:23
Härligt!

Jag har bunkrat upp med öl och chips. Sitter här online och väntar spänt på nästa uppdatering....
Mitt favoritavsnitt är spackla, slipa, slipa, slipa så det ser jag fram emot när du kommer så långt. Du är ju så härligt petig med allt, fast du inte erkänner detta.
Lycka till med bygget!
MVH
Jonas

marell01
2010-12-27, 21:58
Kul med nya byggtrådar!
Kommer du bygga huset av balsa också?
Jag menar, du har ju svart bälte i balsa.:)

Hils Magnus
Jag kommer inte bygga alls, eller jo lite men ritat det, de har jag :-)
Svart bälte i balsa - Hahaha, jag är föfan nybörjare på det här. Har igentligen bara pysslat med bilar lite grand innan. Eller lite o lite, körde första racet 3 år gammal.
Ha re

marell01
2010-12-27, 21:59
Heja Heja!

Vi kan ha en Drakträff och fest till sommaren
Lycka till

Hälsningar Ingemar
Jag är på! Ska vi köra i Lule första veckan i Juli - Midnight Sun Fly-In ?

marell01
2010-12-27, 22:00
Tackar,
Jag förstår hur ni känner er men det är bara att bita ihop... Det drabbade ju alla och nu gäller det att få trådarna ännu bättre än vad vi alla skapade innan.
Vilka ställ använde du? EPF? Jag tänkte köra med några elektriska. DE är så smidiga.

marell01
2010-12-27, 22:01
Hehe, själv dricker jag kaffe just nu men funderar på en whiskey - en liten liten lite så man orkar gå upp 0700 och åka till bygglokalen.
Imorgon blir det mycket bilder!
Mvh

Sweeper
2010-12-27, 22:27
Fint att se att du tar dig an ännu en trähög och förvandlar det till ett konstverk! :)


Göran

Ompa
2010-12-28, 01:42
Kul, jag är med :)

Satt själv i morse och kollade just på MBS Draken, frestande. Men jag fick en brädhög från Toni Clark i Tyskland istället :lollypop:

Blir en tråd av den med senare i Januari.

jugg
2010-12-28, 10:50
Tackar,
Jag förstår hur ni känner er men det är bara att bita ihop... Det drabbade ju alla och nu gäller det att få trådarna ännu bättre än vad vi alla skapade innan.
Vilka ställ använde du? EPF? Jag tänkte köra med några elektriska. DE är så smidiga.

Dessa ställl körde vi me, små smidiga och jäkligt trevliga med tanke på priset.

http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9300

Här är lite film på våra.

http://www.youtube.com/watch?v=SzUxyfKTYrc
http://www.youtube.com/watch?v=vZk3Rt67Dsk

// Tim&Lena

Baua
2010-12-28, 11:31
Vadå! Får inte MBS Viggarna komma, jag tänkte att det vore en spark där bak , ja så man blir klar med bygget någon gång.:)

Hils
Magnus

Heja Heja!

Vi kan ha en Drakträff och fest till sommaren
Lycka till

Hälsningar Ingemar

Johan Nilsson
2010-12-28, 13:19
Jahapp, då var den modellen också tagen...

*Väntar intensivt på bilder*

marell01
2010-12-28, 15:03
Vadå! Får inte MBS Viggarna komma, jag tänkte att det vore en spark där bak , ja så man blir klar med bygget någon gång.:)

Hils
Magnus
Självklart kör vi träffen för alla med MBS modeller. Det vore fantastiskt kul :)

marell01
2010-12-28, 15:05
Jahapp, då var den modellen också tagen...

*Väntar intensivt på bilder*

Johan, köp en du med och bygg i vinter. Då kan du kolla in min samtidigt...

marell01
2010-12-28, 16:43
Ja jäklar vilket drag det blev i denna tråden direkt. Det märks att Draken verkar vara poppis.
Ledig som man är spenderade jag idag 8 timmar i bygglokalen. Det blev en hel del gjort. Jag låter bilderna samt bildtexten prata för sig själva.

Alla spant är på plats och jag har påbörjat monteringen av longeroner. Ingenting är ännu limmat, förutom plywoodringarna runt insuget. Anledningen till detta är att jag nu kan justera alla spant så de sitter i nivå. Ni ser stöttorna som är nålade på plats.
17415

Insugen provmonteras. Jag hade en tanke att jag skulle göra nya insug för att förbättra flödet men efter diskussion med en duktig tekniker så slopade jag den iden och fick en annan...
17423

Insugen är zappade ihop och därefter lade jag en smal remsa med alu-tejp. Den är tät och stark sam väldigt följsam.
17422

Insugsringarna fick känna på min Dremel. Jag har maximerat insugskanalerna så då blev ju dessa hålen för små...
17421

17420

Nu gäller det att lita på ögonmåttet... Innan man tar fram linjalen och börjar mäta för säkerhets skull:sarcastic:
17419

17418

17417

Här har jag påbörjat den nya iden.. Detta är två mallar i papp! Någon som vet vad det skall bli månne:icon_butt:
17416

Motorfästet, eller rättare sagt fläktfästet gillar jag inte. Jag kommer sätta två "balkar" mellan spanten som fläkten sen kan skruvas fast i. Den lilla rektangeln är ytan där balken skall limmas...
17424

Det kommer mer bilder, skall bara fixa riset som verkar bränt fast:th_o:

marell01
2010-12-28, 16:59
Japp, tillbaka...
17425
Det hgär var det som jag skulle ha mallarna till. Lite frigolitbitar är utskurna med värmetråd. Tack Lasseman för hjälpen.:icon_pidu:

17426
Insidan på friggon ser ut så här. Meningen är att jag skall glasa två uppsättningar av denna. De bildar sedan insugsdelen från de vita kanalerna till fläkten. Konen inuti hjälper till att utjämna luften till rätt FSA så fläkten kan jobba optimalt. Detta ger markant ökad effekt!

17427
Fläkten är balancerad, monterad och provkörd. Det tog banne mig två timmar att balancera en "från fabrik balancerad" fläkt. Dåligt jobbat för att vara tyskar må jag säga. Jag balancerar numera uteslutande genom att applicera epoxyklickar på insidan av fläkthjulet.

17428
Det blåa är "luften" så som den kommer röra sig mot motorn.
17429
Spinnern ligger sedan inne i konen. Denna kan man tom ta bort. De riktigt vassa grabbarna lägger fartreglaget i denna kon och gör små kylhål i början av densamma. På så sätt får man riktigt bra kylning utan att strömningen påverkas.

Mvh
Marcus
Middagsdags!

Johan Nilsson
2010-12-28, 17:21
Johan, köp en du med och bygg i vinter. Då kan du kolla in min samtidigt...

Med tanke på att jag har en koncentrationsförmåga som en genomsnittlig treåring och någon taskmört på jobbet anmälde mig till FM-vasan så tror jag att det är fel vinter. ^^

jonols
2010-12-28, 21:55
Härligt att se att du provar lite nya ting med anledningen av insuget. Skall nog försöka på mig att bygga något liknande i min nästa modell. Det skall bli intressant att se vad du får för effekt.

Kommer du göra ett motortest med en "ren" motor och ett med motor monterad? Det skulle vara intressant att se skillnaden.

Idag har jag bytt ut ölen mot cider men jag har fortfarande handen i chipspåsen och ser fram mot nya uppdateringar.

MVH
Jonas

marell01
2010-12-29, 17:09
Puh... 8 timmar till i bygglokalen avverkades idag. Det tråkiga är att tiden gick alldeles för fort och alldeles för öite blev gjort. Det tog längre tid att gjuta insug än jag hade räknat med.
Innan jag gjöt hann jag iaf limma alla longeroner:)

17453
Här är ena halvan provmonterad mot fläkten. Det behövs lite intrimning av delarna innan de passar till 100 %

17454
Så här ser det ut "mellan" de båda insugen.

17455
De passade iaf som handen i handsken mellan alla kroppsspant:proud:

17456
Här har jag tejpat ihop dem. De skall senare CA-limmas ihop så de bildar en stabil enhet. Jag kommer nog limma dem mot kroppen med PU-lim. Detta blev snyggt på de andra maskinerna.

Hej Hopp
/Marcus

Ps, nu skall jag rita klart nya insugspluggen till 39an. Borde bli klart ikväll:sarcastic:

marell01
2011-01-03, 23:32
Hej alla glada.
Än är det semester för min del och eftersom frugar jobbar spenderar jag en hel del tid i bygglokalen:lollypop:.

Så här snyggt blev bakändan på insugsröret. Nästa gång jag gjuter ett liknande skall jag planera så att reglaget får plats i konen. Det svarta är kolfiber-rowing som jag laminerade in.
17652

Röret passade som handen i handsken mellan alla spant. Undrar om det var turen eller någon slags skicklighet?:icon_butt:
17653

Sugpassning mellan de främre insugsdelarna och "röret"
17654

Jag laminerade ihop bägge halvorna med 6 grams kolfiber matta och CA-lim! Det gick lätt att få i alltihopa i modellen då de var delade:stupido2:
17655

Nu har det blivit dags för vingen... Detta är modifiering nummer två. Byggsatsen har en vingabalk av balsaträ:secruity:... Eller balk o balk, den sitter mest där så att yttervingarna skall vara lätta att passa in mot kroppen. Det hindrade inte mig ifrån att laminera den med en 1x5mm kolfiberlist. Nu vart det andra grejjor vill jag lova:th_o:
17656

Båda vinghalvorna är klara, tog typ 5 minuter att göra!
17657

Den nya balken provmonteras i en halva...
17658

... och paketet kläms provisoriskt på plats!
17660

Mellan och ovan båda balkarna nålade jag fast en redigt tjock balsabit. Denna hjälpte till att få de bägge listerna i linje. O vet ni vad... Vingarnas yttre spetsar var EXAKT på samma höjd från byggbordet. Hoppas bara att övriga delar på modellen är raka:stupid:
17661

Lite hjälp av bra byggnålar medans CA-limmet härdar är inte alls dumt.
17663

Främre vingspanten monteras enligt manualen efter det att vingen och longeroner kommit på plats. Här vill JAG påpeka att om ni bygger denna modell så passa in dessa bitar innan ni limmar dit longeronerna o vingen. Gör ni så, så slipper ni det förödande arbetet med att försöka tråkla in dessa delar mellan otaliga ömtåliga lister. Alla delar har dessutom klackar på sig så det är lätt att hitta deras respektive position.
17662

Nu börjar det likna något...
17659

Det var nästan allt för idag... Det dök ju upp ett paket oxå... Mycket roliga prylar som snart kommer till användning.

Ses snart!

marell01
2011-01-03, 23:42
Här kommer det lite bilder på vad paketet innehöll!

2 st motorer, en 3700Kv o en 4100Kv! De är outrunners med en adapter för att passa i alla fläktar!
17667

En ny fläkt, denna och motorerna skall dock inte vara till Draken...
17668

För övrigt kom det elektriska ställ samt riktigt snygga ställben!
17669

...Ohhh, kolla in den här lilla snyggingen:lollypop: Kommer göra sig bra på 35an.
17670

2,4g thern
2011-01-05, 14:13
Hej Marcus!

Mycket snyggt bygge. Här får man kolla hur man skall göra med sin nästa Drake. Snygga tillbehör är dom från Hobby King eller? Jag sitter med en ny tidning och läser om några nya EDF Unit. Dom heter SkyWorld Metal 90mm EDF och en 70mm. Vad sägs om 4100g-8200g static thrust på 90mmEDF:n. Kan det vara möjligt! Finns hos www.airpowerrcpro.com

Hälsningar Ingemar

marell01
2011-01-05, 15:49
Hej Marcus!

Mycket snyggt bygge. Här får man kolla hur man skall göra med sin nästa Drake. Snygga tillbehör är dom från Hobby King eller? Jag sitter med en ny tidning och läser om några nya EDF Unit. Dom heter SkyWorld Metal 90mm EDF och en 70mm. Vad sägs om 4100g-8200g static thrust på 90mmEDF:n. Kan det vara möjligt! Finns hos www.airpowerrcpro.com

Hälsningar Ingemar

Hehe, skall du bygga en till?
Ställen kommer från www.x-flight.com.hk De har supersnabb service och bra priser!
Angående 90mm fläktarna du nämner så är jag skeptisk. Bara det att de anger från 4-8 kg dragkraft... Alltså en differens på 100% , rotorn ser ut exakt som min Haoye (Viggen) och det vet du säkert vad jag tycker om den. Sen kan jag inte minnas att jag någonstans läst att de lyckats få ut så mycket ur någon 90mm fläkt...

marell01
2011-01-05, 16:56
Hej hej alla!
Nu är det sista uppdateringen innan flygningen. Jag skall försöka ordna så att någon filmar premiären.

Alla spryglar runt landställbrunnen är på plats och vingarna är limmade på plats över allt.
17728

Provmontering av stälen i avsett utrymme. Mina hjul är lite för små för att vara skala men jag tror inte det gör något. Dessutom skulle det bli problem att få plats med fjäderbenen om jag skulle sätta dit större hjul.l
17729

Allt får plats och leden i mekanismen skall hamna på rätt ställe. Då ger det oxå rätt höjd på modellen.
17730

Nu är den "plankad" o klar. Dags att bege sig iväg för premiären...:icon_butt:
17727

Hehe, jag tröttnade lite på balsadamm och satte ihop en liten depronare. 2 timmar från flak till färdig modell:lollypop:

*Uppdatering: Flygningen gick kanon. Till skillnad från alla slowflyers och F3P så gick min fort, ruskigt fort:sarcastic:Måste dock komplettera med ett sidoroder, det är hyffsat svårt att svänga i hög alfa annars:th_o:

Mvh

Sigun
2011-01-06, 23:19
Snyggt bygge Marcus :) verkar gå framåt i rasande fart.

Ompa
2011-01-07, 00:02
Ja inte ligger han på latsidan iaf eller behöver köra i snösvängen vad det verkar :sarcastic:

marell01
2011-01-08, 16:43
Ja inte ligger han på latsidan iaf eller behöver köra i snösvängen vad det verkar :sarcastic:

Hehe, nä om jag hade varit där hade det inte blivit mycket byggt, varken i år eller förra ;-)

marell01
2011-01-08, 16:44
Snyggt bygge Marcus :) verkar gå framåt i rasande fart.

Jag försöker så fort jag kan ska ni veta... Idag har jax tex limmat ihop plankningsmaterialet. Jag limmade samman 2 st 1000mm och två stycken 500 mm längder. Tanken är att varje sida bara skall kläs med ett "gemensamt" ark.
Mvh

marell01
2011-01-09, 17:55
Så var äntligen plankningen påbörjad.
Jag börjar med en bild på insugskanalerna igen. Dessa limmade jag med min epoxyspruta mot alla kroppens spant.

18031

Till ovansidan limmade jag samman fyra 1.5mm balsaflak. Två långa och två korta... Dessa låg sedan i press i 24 timmar...
18032

När de hade torkat tog jag bort maskeringstejpen, slipade dem lite lätt på ytan för att få bort skarvar som stack upp samt grovskar dem.
18033

Ramverket stagades upp mot byggbordet för att tåla vikterna som läggs på vid plankningsmomentet. Alla stöttor CA-limmade jag fast i byggbordet. Maskinen var då jag mätte upp den helt rak mellan höger och vänster sida...
18034

Många stöttor blir det..:sarcastic:
18035

Här är båda flaken provmonterade. När dessa låg på plats masserade jag in fönsterputs i dem där de böjs som mest. Sen tejpade jag fast dem så de skulle behålla formen medan de torkade.
18036

När man nålar är det viktigt att man lägger en distans mellan nålen och ytan som plankas. Jag använder spillbalsa. På så sätt får man en styrra yta som nålen trycker på samtidigt som man slipper fula märken av nålhuvudet.
18037

Så var limmet på plats, vanligt De-Lux vitlim denna gång. Mycket vikter på balkarna och nålar samt tejp som håller formen på balsat.
18038


Mvh
Marcus

marell01
2011-01-10, 20:49
Japp, ytterligare ett gäng timmar ihjälslagna i klubblokalen... Allt medan frugan sitter på jobbet o polarna sover.
Vad har då hänt idag? Jag låter bilderna med bildtext berätta det för er.



http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=18062

Fenan har monterats samman och limmats. Den var lite pillrig men jag fick till det tillslut:th_o:

http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=18063
Ovansidan är nu plankad ända bak till roderytorna förutom ovanför fläktenheten. Jag vill inte bygga in denna helt än innan allt är installerat.

http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=18064
Jag har börjat klä främre delen av insugen. Jag avslutade (eller påbörjade vilket ni vill) plankningen på det första plywoodspantet. På det sättet kunde jag sedan i lugn och ro blöta balsastrippar som CA-limmades runt insuget. På bilden är det bara ett lager men det behövdes typ tre... Nu kan man med lätthet slipa till rätt form utan att riskera att slipa igenom samtidigt som de sköra insugen blir stadiga.

... Sen var det dags att vända upp och ner på maskinen...

När det var gjort klädde jag landställsbrunnarna med kolfibermatta och CA-lim... Jag tyckte att CA bettade lite dåligt idag fanstän limmet är färskt. Är det någon annan som råkat ut för detta tillsammans med denna väv ? Sweeper?

http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=18060

Slutligen så sågades ett fäste till mekaniken ur och det mödosamma arbetet med att hitta rätt possition för stället började. Jag tror att jag tillslut hittade rätt och kommer limma det imorgon.

http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=18059

Det var allt...
Någon som har någon fundering kanske?:alberteinstein:

Mvh
Marcus

zablar
2011-01-11, 08:38
Usch vad du sliter i bygglokalen... man blir ju lite avis... :)

jugg
2011-01-11, 14:30
Här går det undan vill jag lova!!... avundsjuk på vilken hastihet du bygger i.. snyggt och bra jobbat.

Blev det bra med att göra ett stort flak som du plankade med?

Sigun
2011-01-11, 18:03
Vart hittar man fruar som jobbar när man själv är ledig?.. :stupido2::stupido2: Här får man vara glad om det blir en timme i veckan i källaren.

/Martin

marell01
2011-01-11, 18:14
Vart hittar man fruar som jobbar när man själv är ledig?.. :stupido2::stupido2: Här får man vara glad om det blir en timme i veckan i källaren.

/Martin

Man måste välja med omsorg och sätta gränserna direkt:sarcastic::sarcastic::sarcastic:

marell01
2011-01-11, 18:15
Här går det undan vill jag lova!!... avundsjuk på vilken hastihet du bygger i.. snyggt och bra jobbat.

Blev det bra med att göra ett stort flak som du plankade med?

Tack för berömmet Jugg!
Det funkade väldigt bra men man måste vara snabb. Limmet från Deluxe Materials torkar ganska fort.
Jag blötte flaken och nålade/tejpade dem på plats. Sedan fick de torka så innan jag avlägsnade dem för att stryka på lim.

marell01
2011-01-11, 18:29
Tjohopp vad det går undan nu...
Idag lyckades jag montera in bägge huvudställen och dessutom hamnade där jag ville ha dem:lollypop:

SOm vanligt låter jag bilderna föra talan.

http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=18085
Även vänstra halvan fick sin brunn klädd med kolfiberväv och CA-lim.

http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=18084
Här är båda ställen monterade och provkörda. Jag sågade ut en platta i 5-lagers ply som sedan limmades mot två stycken 10x10mm hård balsastav. Sedan epoxylimmades allt på plats.

http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=18083
Ställbenen gör sig bra och höjden blev även den bra. Dock fick jag slipa bort en bit på den inre korta sprygeln för att få rätt "skala"-längd.

http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=18080
Arbetet med fenan fortsatte efter att jag grundlackerat min JAS. Här slipas framkanten till rätt profil. Jag har limmat två olika grova slippapper på en hård skiva. På så sätt är det lätt att fasa av listen jämt. Putsklossen är oxå ovärderlig.

http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=18079
Svårt att få en bild som visar profilen men jag försöker ändå.

Nu skall jag rita lite i CAD. Jag skall nämligen tillverka en adapter för att kunna använda RDS till skevservona. Det står för rotating Drive system! Mer info kommer.

Mvh

marell01
2011-01-12, 19:04
Skepp o hoj, dags för ytterligare en uppdatering av mitt Drakenbygge.

Idag fick jag mycket gjort. Morgonen började dock med våtslipning av 39an efter gårdagens sprutspackling. Nu ser den oxå bra ut och blir snart klar för lack.

35 an har fått ytterligare balsabitar pålimmat. Det var det sista på ovansidans plankning, förutom åsen under fenan samt några luftintag som kom på plats.
Även utblåsröret monterades och fläkten provkördes igen.

18111
Jag gjorde likt drakenbyggarn i tingsryd, 2 lutintag av balsalist. Dessa filades ur för att på bästa sätt efterlikna orginalet. Jag sågade även en liten slits där bak. Denna passar över ett spant och tillser att luftintaget kommer rätt.

18112
Så här ser det nu ut från rätt håll.

18113
Även i spantet sågade jag ur lite grann. Dock tog jag för mycket:banghead:

18114
Här är det högra monterad. Notera de tunna spillbitarna som limmades fast på insidan för att ge ett ordentligt stöd.

18116
Plankningen på bakkroppen går nu dikt an pmot luftintaget. Det var supersimpelt att få en snygg passform. Förmodligen mycket lättare än att bygga luftintaget av spant och rullad balsa...:icon_butt:

18115
Okeeeyyy,,,, ytterligare en bild på intaget:th_o:
18117
Motorn är nu fastskruvad i sitt fäste och utloppsröret träddes på plats. Jag slipade plasten med sandpapper innan den rullades ihop och sköts in bakvägen. När den satt som jag ville droppade jag lite CA-lim i plastskarven och voilá, ett komplett rör som går att demontera ut ur kroppen var klart...

18118
Bakkroppen ställde inte till med några problem under plankningen. Jag känner nu att känslan i balsafingrarna börjar komma tillbaka till den form de hade under viggen-bygget.:sarcastic:

18119
å så här ser det ut utan alla nålar...

18120
Fenan är plankad och jag har bockat en pianotråd till sid-rodret. Jag gjorde en lagring av en stump mässingsrör samt att jag förstärke under fenbasen där röret limmas in. Detta är enda lagringen för staget. Jag kommer återkomma till hur och varför jag har bockat staget som ni ser... men det blir nästa gång.
18121


18122
Självklart var jag ju bara tvungen att provmontera fenan på kroppen. Damn -It´s a nice little dragon!

18123
Det sista som gjordes var att plocka bort jiggen - ÄNTLIGEN, det är verkligen en befrielse att få ta bort den så man på allvar kan börja med servon, länkage, nosställ mm...

Mvh
Marcus

marell01
2011-01-12, 19:39
Ja just det... Glöm nu inte att vi kör en MBS-models träff första veckan i juli. Alla med en modell från denna eminenta konstruktör är välkomna. Givetvis får alla andra oxå deltaga men vi kommer inte prata med er:icon_butt: (obs, ironi:sarcastic:)

Mvh
Marcus

Baua
2011-01-12, 20:30
Kul som tusan!
Var någonstans kommer träffen vara?
Tänkte att man kunde ta med det eventuella nyförvärvet.
Skämt åsido, så finns det en färdigbyggd MBS Drake till salu i Tyskland,
som verkar ha fått fin omsorg under byggnationen.:)

Hils
Magnus

2,4g thern
2011-01-12, 21:03
Oj,OjOj, man blir svettig när kollar på ditt bygge, men jädrans fint blir det.
Du har lite kul byggteknik det måste jag komma ihåg till min nästa 35:a
Jag undrar också var träffen skall bli, Sverige är ju långt.

Hälsningar Ingemar

bem
2011-01-12, 21:43
nur Abholung på den Draken i Tyskland så den måste hämtas. 300 Euro vill han tydligen ha för den.

/Bo

marell01
2011-01-13, 14:06
Oj,OjOj, man blir svettig när kollar på ditt bygge, men jädrans fint blir det.
Du har lite kul byggteknik det måste jag komma ihåg till min nästa 35:a
Jag undrar också var träffen skall bli, Sverige är ju långt.

Hälsningar Ingemar

Hehe, svettas på du... Själv började jobbet idag så nu blir det nog lite lugnare tempo. Kul byggteknik:sarcastic: Har jag gjort något smart nu?

Min dröm är ju såklart att vi träffas på min klubb. Vi har asfalterad 150m bana, klubbstuga, jäääättestooor hangar samt gratis camping (på gräs) med dusch och toalett.
Vi skulle kunna köra det under den veckan som Midnight Sun Fly-In, flygning 24 timmar om dygnet med midnatssol.
Den veckan drar massor med besökare från hela norden. I år har Lasse Palm lovat att komma förbi och jag skall försöka få dit Geir oxå:crazy_pilot:

marell01
2011-01-14, 22:59
Hej alla läsare.
Idag slutade jag lite tidigare från jobbet och hade lite tid över innan frugan slutade sitt så jag åkte förbi bygglokalen.
Rune, vår klubb-äldste hade svarvat två adaptrar enligt min ritning. Han hade dock inte tillgång till delningsmaskinen så jag fick borra lite hål själv. Detta gjorde absolut inget då jag nu anpassade adaptern direkt för det servot jag skall ha.

De båda hålen på den främre delen är till för att låsa fast pianotråden i hylsan mha 3mm insex-skruv.
http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=18165

Detta är baksidan av adaptern. Den skall sitta mot servooket. I de två yttre 2mm hålen stiftar jag två mm pianotråd som passar in i servooket. Centrumhålet har presspassning mot okets kant då det är fastskruvat på servot.
http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=18166

Så här skall det sitta fast. Jag har inga stift i ännu. Dessutom bestämde jag mig för att ta ner ytterdiametern ganska rejält. Från 24 till 17mm. Dessutom skall jag fräsa av två sidor så att hela fästet blir lägre. Tänk att två öron på oket skall klippas bort så att det blir ett rakt ok. När jag fräst bort materialet så kan man montera servot platt och ändå vrida tillräckligt.
http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=18167

Ungefär såhär har jag tänkt mig. Jag kommer limma in ett mässingsrör i bakkantlisten som lagring. Sen skall pianotråden bockas till lämplig vinkel i gångjärnsleden.
http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=18168

Jag kommer snart med mer bilder så att alla förstår hur jag menar.

Mvh
Marcus

Uno
2011-01-16, 10:51
Hej!
Har inte kollat på forumet på ett par veckor eftersom jag sitter i Hua Hin sen drygt 2 månader men blev mycket imponerad av Ditt Drakenbygge. Har ju byggt 2 st själv så jag kan jämnföra. Snygga lösningar och verkar inte behövas mycket spackel. Har Du någon aning om hur mycket dragkraften ökar med Ditt insug? skall oxå bli kul att få veta vad slutvikten blir. Hoppas klantskallarna i MFN lägger in Draken del 1 i nästa nummer så att Ni som inte åkt i får veta lite rövarhistorier om hur den stora var. MBS-möte låter häftigt men Luleå är långt från Halmstad. Du kan väl låna en SK60 och ta Dej söderut. Det blir oxå ett EDF-möte utanför Köpenhamn i första veckan i juni. Jag skall med glädje följa Ditt bygge av världens näst vackraste jakt kärra. Den vackraste är Hawker Hunter. Med varma hälsningar från Thailand Uno.

marell01
2011-01-16, 21:17
Hej alla,
Idag hann jag bara med två timmars byggande. Då gäller det att arbeta effektivt.
Det som blev gjort var följande:

Huvgolvet har fått lite extra balsa. Det är väldigt svårt att få något material kvar när man fasar 1.5 mm plankning i 45 grader så därför var jag tvungen att förstärka golvet lite.
Hittils är det bara grovt tillslipat men det skall fixas. Sen skall jag ta ut ett hål för en stol och en av Seejays fina gubbar skall ner i brunnen.
18211

Noshjulet har kommit på plats. Funderar på om jag behöver förstärka spanten där listerna möter dem eller om det är tillräckligt starkt.
18212

Här är noshjulet i nerfällt läge och maskinen står nu på sina tre ben för första gången.:lollypop:
18213

Servoadaptrarna till RDS systemet fräste jag plana på två sidor. Detta sparade 8 gram samt att de tar mycket mindre plats runt servot. Nu väger de 4-5 gram styck:thumbup:
18214

Å så här ser den ut monterad på ett servo med ok.
18215

Imorgon är det en ny byggdag.

Mvh

jugg
2011-01-17, 17:18
jäkligt snyggt... hur fäster du rutan, det är det som jag inte får grepp om med draken än.. men du kanske har någon bra ide?

2,4g thern
2011-01-17, 19:39
Jag håller med Trollmannen, det ser jäkligt fint ut. Detdär RDS systemet har jag nog inte riktigt klämm på, men jag anar.
Huven blir intressant följa, det är nästan svårast att få till. Det är kul att följa Din byggtråd.

Hälsningar Ingemar

marell01
2011-01-17, 21:55
Tack för alla fina kommentarer.
Angående huven så skall jag göra en typ av sarg. Kanske gör den till helgen så har ni inte för bråttom så kommer det bilder. Bilder blir det även på rds-systemet så att alla skall förstå. Sen om det funkar bättre eller inte vete fan. Det är mest kula att prova nya saker.
Nä, nu måste jag fortsätta att rita. Jasen är 99.9 % klar. Skall skicka ritningarna till Magnus vilken dag som helst.
Mvh

jugg
2011-01-18, 09:35
tack för svaret, ja tid har vi ganska gott om...(läs som ingen brådska) så vi ser fram emot hur du ska lösa huven.

RDS systemet ska bli kul att se hur det blir me....

// Tim&Lena

marell01
2011-01-20, 21:39
Tjenis på er alla...
Idag tröttnade frugan! Tröttnade på att sitta hemma så hon har börjat sjunga i kör:1headbang: Så jävla lämpligt med tanke på alla mina byggprojekt:yu:

Så, ikväll hann jag med ett par timmar i bygglokalen. Det som skedde var lite plankning, lite longeronlimning samt en del klurande på sporrstället...

18274
Jag började med den stora luckan undertill... Den befintliga ytan "plastades" med gladpack innan lister och spant limmades med CA-lim

18275
Spanten sitter tillfälligt med nålar.

18276
Jag moddade in en extra longeron här för att få lite mer limyta till plankningen.

18277
Osså hittade jag ett litet litet mekaniskt ställ från Robart i mina gömmor...

18278
Detta modifierade jag lite för att kunna ha servot framför.

18279
Här kommer det sitta.


En kort snabb uppdatering. Mer kommer imorgon.

Mvh

marell01
2011-01-21, 14:46
Hej igen - Long time since:icon_butt:
Idag var jag ledig från jobbet och vad gör man då? Städa, fixa inför helgen, gå på systemet??? Nope - Åka ner till bygglokalen såklart så ni får något nytt att läsa:thumbup:

Idag påbörjades de inre rodren. Jag gick ifrån manualen lite här och valde att bygga allt på "plankningen". Dvs, jag skar till en något överdimensionerad bit hård balsa. Denna nålades upp på ritningen efter att jag förlängt alla linjer med blyertspenna. Då kan man se vart spryglarna skall sitta. Sen är det bara att nåla och använda CA-lim så får man ett till 75% färdigt roder direkt. Dessutom blir det rakt:stupido2:
18282

Det är ganska många vinklar som skall kontrolleras innan CA-limmet hälls på. Var noggranna när ni bygger.
18283

Efter de inre rodren ringde jag och terroriserade Magnus lite. Klockan var styvt 9 på morgonen men han var vaken:aetsch:. Han gav mig mått för vart sporrhjulet skall sitta så det var bara att sätta igång.
Jag började med att anpassa ett par överdimensionerade inomhushjul. Dessa sattes upp i pelarborrmaskinen och slipades till rätt form och dimension.
18284

Efter det löddes ett ställben samman. Jag använde en mindre stoppring i "T-korset" för att få det lite stadigare. Snyggt och lätt med sina 3 gram!
18285

Sedan så tillverkades plattan som allt skall sitta på. Denna gjorde jag av 5 mm balsa som laminerades med 0.8mm plywood. Starkt och lätt är den röda tråden i detta bygge.
Allt provmonterades på plats och det krångliga arbetet med att lista ut vart servot skall sitta började.
Här ser ni stället i utfällt läge.
18286

O infällt... Det var precis att det fick plats:ridinghorse:
18287

I infällt läge har jag någon millimeter till godo mot utblåsröret.
18288

Lite pyssel är det kvar innan allt blir klart. Jag fick en idé om att bygga upp "bulan" som skall vara över löst och ej limma denna mot kroppen. Sen använda denna balsabula som en plugg för glasfiber och gjuta allt som en kåpa. Denna kan man sen skruva fast mot kroppen. Då skulle det vara lätt att göra service på prylarna om det behövs. Vad tror ni som läser? Skulle det funka?

Trevlig helg på er alla!
Mvh

johsch
2011-01-21, 17:08
Hej
Fantastiskt roligt att läsa om dina vedermödor i byggrummet. Fortsätt skriva och berätta om dina byggen. Ser fram emot att Gripenbyggsatsen ska bli klar. :)

/Johan

marell01
2011-01-21, 22:39
Hej
Fantastiskt roligt att läsa om dina vedermödor i byggrummet. Fortsätt skriva och berätta om dina byggen. Ser fram emot att Gripenbyggsatsen ska bli klar. :)

/Johan

Johan,
Det är kommentarer som dina som verkligen höjer motivationen att skriva.
Jag bugar och bockar för berömmet.
Mvh

jocke1963
2011-01-22, 09:02
Skrivit det förr, men gör det väl igen... :)
Alltid lika kul att läsa dina byggtrådar, det är så att man blir stum av beundran..så stum att man inte alltid skriver ;)

Keep up the good work!

marell01
2011-01-23, 21:03
Ok, då är jag tillbaka. Idag skall jag försöka förklara hur jag tänkt mig länkaget till skevrodren...

Skevservot kommer sättas fast på träplattan vid fläkten. Här ser ni hur det skall ansluta mot axeln som jag gjort av pianotråd.
18394

Änden på pianotråden går genom de bakre vingspryglarna. Beroende på hur mycket man bockar pianotråden får man olika mycket roderutslag. Jag har en ganska liten vinkel, ca 30 grader vilket ger ca 30 graders utslag på fullt servoutslag. Jag vill att servot får röra sig så mycket det kan så man får en bra upplösning/utväxling.
18393

Ursäkta att dessa bilder blev dåliga. Jag måste ha fått balsadamm i kameran:banghead: Här ser ni iaf hela arrangemanget.
18395

Ytterligare en bild för att visa vinkeln.
18396

I det inre rodret har jag gjort en ficka av två kolfiberplattor och distanser av plywood. Denna skall sitta tight mot pianotråden annars blir rodret glappigt. Fickan centreras över gångjärnslinjen - VIKTIGT!
När sedan pianotrådens böjda del rör sig upp och ner gör vinkeln att rodret rör sig då tråden glider inuti fickan.... Klart som korvspad:sarcastic:
18397

Tydligen tog jag ingen bild på hela länkaget men nästa gång jag åker och bygger så skall jag lägga upp en liten filmsnutt.

Ha de
/Marcus

Uno
2011-01-24, 03:49
Hej! Ser ju fiffigt ut med RDS-systemet. Angreppsytan på rodret kommer ju mitt på och inte i kanten som på originalet och det borde ge mindre flex. Sporrstället blir läckert men jag rekommenderar att Du förstärker infästningen. Draken slår ofta i baken först. Landade man på sporren med lite drift såg sporrhjulen ut som en roterande stålborste. jag lyckades aldrig men tryckte in hela vaggan en gång i en nödlandning. Startade från F10 i tät dimma som rotetvåa mot F4. Just efter lättning fick jag en kråka i motorn. När jag släckte EBK vid 500 försvann ettan. Värm igång paren trots det dåliga vädret. Måste ned. Kom lite snett och fick korrigera sent med fullgas och skulle behövt tända. Pang men på banan. Intryckt sporrställ och motorn såg inte grann ut och luktade fågel. MVH Uno.

jocke1963
2011-01-24, 10:01
Änden på pianotråden går genom de bakre vingspryglarna.

Luras bilden, eller ska du inte ha någon lagring för tråden i spryglarna?

marell01
2011-01-24, 12:53
Luras bilden, eller ska du inte ha någon lagring för tråden i spryglarna?

Helt rätt Jocke. Stången har ingen lagring i sprygeln. Detta kommer sig av att den behöver kunna röra sig i höjdled. Detta gör den i det ovala hålet. Sen hålls den på plats i sidled av hålet samt att jag kommer limma in två furulister vid varje sida.
Det är därför det är så otroligt viktigt att fickan av kolfiber blir tajt mot pianotråden samt att trådens böj sitter något framför gångjärnsleden.

Här är några videor som beskriver det hela!

http://www.youtube.com/watch?v=X5JoxLxJ3tM



http://www.youtube.com/watch?v=RLhhA4pd-3I&feature=related

Här kan man köpa kopplingar
http://www.servocity.com/html/servo_rotary_driver.html

O här kan man läsa mer...
http://augiemckibben.tripod.com/sitebuildercontent/sitebuilderfiles/Gen_2_RDS.pdf

http://augiemckibben.tripod.com/sitebuildercontent/sitebuilderfiles/RELATED_RDS_PICTURES_AND_DRAWINGS.pdf

http://augiemckibben.tripod.com/sitebuildercontent/sitebuilderfiles/THE_ROTARY_DRIVER_SYSTEM.pdf

Detta borde väl hålla er upptagna nästan till min nästa uppdatering :-)

marell01
2011-01-24, 22:41
Med Robbans hjälp producerades snabbt en enkel demonstrationsvideo.
I kapitel ett får ni lära er slipningens ädla konst:sarcastic::sarcastic::sarcastic:


http://www.youtube.com/watch?v=hFniMR43ack


Håll till godo!
Mvh

maccan
2011-01-24, 22:56
bra slippat:thumbup:

jugg
2011-01-25, 12:00
Slipad kille!! :D

wesse
2011-01-25, 14:25
Med Robbans hjälp producerades snabbt en enkel demonstrationsvideo.
I kapitel ett får ni lära er slipningens ädla konst:sarcastic::sarcastic::sarcastic:


http://www.youtube.com/watch?v=hFniMR43ack




Håll till godo!
Mvh
Grym kille han vill vi se mer av...yehhh

marell01
2011-01-25, 23:27
Grym kille han vill vi se mer av...yehhh

You wish, you wish...

marell01
2011-01-25, 23:27
bra slippat:thumbup:

Haha, "slippat"...

marell01
2011-01-29, 16:41
Hej alla,
Igår fortsatte arbetet med att planka min drake. Bu verkar jag ha klurat ut alla små problem så arbetet kommer nog flyta på som bara den hoppas jag:lollypop:

Arbetet med den lilla bulan som skall vara över sporrhjulet är påbörjat. Alla små spant är på plats och måttas in mot listerna.
18507

Här syns den kommande formen tydligare.
18506

Plankningen har börjat skäras till
18509

Så här kommer den grovt att se ut. Som ni ser är utrymmet väldigt trångt. Därför kommer jag när allt är plankat att gjuta av formen med glasfiber/epoxy. Därefter kommer jag skära bort alla dessa balsadelar och bara ha glasfiber-bulan på plats. Då blir det nog enklare att fixa luckorna.
18508




Främre delen av vingen/kroppen har fått sitt lager. Denna var ganska besvärlig så därför valde jag att sätta extra longeroner som fästyta där radien är som minst.
Här ser det mer ut som en nåldyna....
18501

Jag limmade först fast plankningens ytterkant med medium CA-lim. När denna satt fast och torkat så smetade jag ut vitlim som rann in i skarven och därefter på övriga spant som nuddar.
Sen var det bara att böja ner balsat på plats.
18505
Just det, jag infogade även här en extra longeron. Uttagen filades enkelt fram med hjälp av en liten fyrkantig nålfil.
18504

Båda sidorna ser ut som nåldynor...
18503

I nosen satte jag oxå dit en extra longeron på var sida om den undre centerlisten
18502

Sen var det bara att planka. Två bitar var allt som behövdes:thumbup:
18510

Mvh
Marcus

marell01
2011-01-30, 19:38
Hej alla glada söndagsläsare...
Idag började arbetet i lokalen med målning. Jag hade lovat Lasse att måla hans Cub. Detta är en rejäl pjäs som tydligen hade hängt länge i hans garage och behövde lite ny färg. Färgen är billack som vi sprutade på den redan klädda duken. Det blev faktiskt riktigt snyggt.

18542

Efter målandet var det så dags för Drakenbygge igen. Jag bestämde mig tidigare för att satsa på pinn-gångjärn. I fredags fick jag dessutom tag på fickor till dessa. Nu kan man enkelt justera längden på gångjärnen och plocka bort rodren om det behövs.
Fickorna limmades iallafall in, allt passed in och sen gick jag lös med CA-limmet.
18543

Luckan fick två extra longeroner monterade och ytan framför luckan är nu plankad.
18544

I rodret förstärkte jag runt kolfiberfickan med balsabitar mot plankningsmaterialet...
18545

...Innan det övre skinnet limmades på plats.
18546

Å för att ni skall se hur det funkar så har jag filmat lite med mobilen:stupido2:

http://www.youtube.com/watch?v=qR4sKWPQezE

Mvh
Marcus

Sigun
2011-01-31, 14:49
Inga 45 graders utslag? :)

marell01
2011-02-01, 09:04
Inga 45 graders utslag? :)

Haha, nä jag tror inte det behövs. Kärran är ju tillräckligt pitch-känslig ändå...

marell01
2011-02-02, 22:54
Igår fick jag lite inspiration till skaladetaljer. Jag var nämligen på flygvapen-muséet och måste säga att det var mycket mycket bra. Bättre än väntat faktiskt:)18639

18640

18641

18642

18643

18644

18645

18646

Dock så är det ju fel färgsättning o ingen jaktkärra men men...

marell01
2011-02-03, 21:35
Hej hej,
Idag hann jag inte med så mycket, tiden ville sig inte riktigt då det kom ett roligt paket till från MBS som bvar tvunget att gås igenom:icon_butt:Mer om det i min JAS 39 tråd...


Lite bygga blev det dock.
Halva luckan är plankad...
18653

... Liksom halva bakkroppen...
18654

...Samt att jag provmonterade ett av de färdiga rodren. Ni ser hålen? Där stoppar man in insexnyckeln och skruvar åt den lilla lilla skruven som håller gångjärnen på plats.
18656

Sen var jag ju bara tvungen att fota Lassemannens renoveringsobjekt. Lacken som jag la blev riktigt bra och jag tror att Lasse blev nöjd. Snygg blir kärran ivarjefall...
18657

Just det... Draken kommer få en mycket mycket naturtrogen pilot i cabinen. Mer tänker jag inte avslöja just nu.

Mvh
Marcus

marell01
2011-02-04, 23:14
Wow, nästan 5-tusen besökare redan, o detta på bara en månads byggande.
Efter jobbet idag så spenderades några byggtimmar i den förnäma bygglokalen. Det är nästan så jag funderar att inreda med en säng också. Då skulle jag verkligen kunna "bo" där men frugan kanske skulle ta ut skilsmässa:date:
Nä ingen säng... Snart har jag ju ett eget garage, det bör räcka hehe...

Nosen har fått resterande ytor plankade...
18686

... Jag vart inte helt nöjd med skarven under men som tur är skall jag ju skära ut för landstället.
18687

Luckan har blivit helt klädd. Som vanligt använde jag gladpack mellan så man inte limmar fast den i kroppen.
18688

Medan luckan torkade passade jag på att klä lite på bakkroppens undersida.
18689

Nu skall jag bara göra klart RDS-systemet för höger vinge (vänstra på bilden) innan dessa ytor får plankning de oxå.
18690

Ja, så här ser den ut. Som ni ser har jag märkt ut för främre landstället. Detta gjordes då den var delvis plankad - annars är det lögn i h-v-te att hitta rätt...:icon_butt:
18691

Ooops, den här skulle jag ju inte visa riktigt än...
18692

Det tar sig, som mordbrännarn sa:sarcastic:
18693

Finbesök i bygglokalen. FOT förärade byggstunden tillsammans med sin 7 månader gamla? (unga) William. William visade direkt hur man skall våtslipa genom att lägga fint dregel på min 39a...:rolleyes: Eller så drägla han med meningen - Pappa köp... Vilket senare skedde:1headbang:
18694

Fot
2011-02-05, 15:28
du kunde inte hitta en bild på mig där jag såg mer sjövild ut?

2,4g thern
2011-02-06, 17:58
Hej! Imponerande bygge vill jag säga!

Hälsningar Ingemar

marell01
2011-02-12, 20:47
Hej! Imponerande bygge vill jag säga!

Hälsningar Ingemar

Tack Ingemar, det värmer :-)

marell01
2011-02-12, 20:52
Jahaja... Då skall vi se vad som hänt sen sist.
Till att börja med har vänstra innerrodret färdigställts med ficka för rds-länkaget o allt, gångjärnshållarna i vingen limmade mm... De ser ut precis som det högra som jag visat tidigare så därför inga bilder på dem.
Däremot kommer det lite bilder på plankningsarbetet. Det är nu klart till 97% Båda undersidorna på vingarna är klara och även allt utom knölen där bak på kroppen är klätt.

Här är kärran uppställd på stöd för att hålla sig helt rak då plankningen limmas och viktas samt nålas fast.
18866

Så här ser det ut när alla nålar är borttagna. Endast den inre biten på vänstervingens undersida kvar nu...
18867

mvh
Marcus

marell01
2011-03-06, 20:17
Hej alla...
Nu är jag tillbaka från min lilla resa till andra sidan jorden.
Jag har hunnit få en hel del gjort nu i helgen. Bäst är väl det för den 19:e Juni måste kärran vara provflugen o klar. Då skall jag nämligen flyga på Försvarets Huvudflygdag i Luleå:sarcastic:

Jaja, över till bilderna...

De inre rodrena är helt klara och provmonterade. Dessa låses på plats med hjälp av hållarna till gångjärnen. Detta är undersidan och det enda som avslöjar fastsättningen är de små hålen som insexnyckeln går in i.
19362

Fenan blev idag limmad. Det var lite trixigt att få till länkaget då leden lutar väldigt mycket. Lösningen blev att låta flex-vajjern göra en stor båge upp i fenan innan den pekade ner mot länkaget. På så vis möter kulleden länkaget med 90 grader.. Svårt att förklara men ni som byggt fattar nog vad jag menar.
19369

Här kan man se länkaget till fenan.
19368

Servot till sidorodret skall monteras under den stora serviceluckan, ovanpå insugsröret.
19370

Fenan på plats. Lasse detaljstuderar bygget och kommer med tips.
19367

Nu börjar det likna något.
19366

Låsningen till serviceluckan är gjord. Jag bockade 1.5mm pianotråd till en bygel som förspänns med en fjäder. För att lossa luckan drar man pinnen bakåt... Ja, båda pinnarna eftersom jag gjorde två lås...
19365

Insidan av mekanismen ser ut så här...
19364

Här ser ni båda låsen.
19363

Dessutom har jag plankat ytan kring sporrstället. När jag har slipat detta skall den gjutas av med epoxy och väv. Då kommer denna knöl av trä bli överflödig och opereras bort.
19361

En stilstudie på mina luftintag. Här ser ni tydligt hur jag laminerade intagen med ett antal lager av 1mm balsa. När allt hade torkat sågade jag grovt till dem och slipade fram konturformen. Det som återstår är den yttre formningen samt radien i framkant. Med epoxy på så kommer de bli riktigt starka o snygga.
19373

19372

19371

Jaha, så här ser den ut då... Lite lite plankning kvar kring fenan. Sen blir det slipning.
19374

Mvh
Marcus

DennanHMFK
2011-03-07, 11:47
sinnessjukt vad snygg den blir!
kunde med lätthet bara låta den hänga i vardagsrummet plankad! hehe :)

vore najs med en Draken eller Viggen i den storleken :D

gillar att det är så mycket bilder!!

good work!

marell01
2011-03-07, 17:29
sinnessjukt vad snygg den blir!
kunde med lätthet bara låta den hänga i vardagsrummet plankad! hehe :)

vore najs med en Draken eller Viggen i den storleken :D

gillar att det är så mycket bilder!!

good work!

Tack Dennan för de värmande kommentarerna:)
Mvh