handdator

Visa fullständig version : Andra skärmar istället för goggles?



Ålänning
2010-12-28, 21:45
Finns det någon bra bildskärm man kan använda istället för goggles?
Alltså typ 7", 10" eller nåt annat som man kan skärma av på nåt sätt?
Alltså inte nåt så där vansinnigt som en vardagsrumsplatt-TV i en skåpbil
som jag såg i nån film, utan nåt mindre. De där små billiga 7" man köper
till bil-bruk, har de vanlig video-ingång? Tips o förslag. :D

DrHanke
2010-12-28, 22:11
Klart bilskärmarna har video in annars skulle man inte ha dem till det i bilen? Ett annat tipps är att ni har brillorna i innerfickan på jackan tills ni skall flyga så slipper ni imman i dem... Å likadant mellan alla flygning in i innerfickan så de håller sig varma...

Boopidoo
2010-12-29, 08:04
Det var ett bra tips, lyckades landa i toppen av en osynlig bjärk pga imman som snabbt bildades i mina fatsharks. I videon ser man tydligt björktoppen men i glasögonen gick det bara se i mitten av bilden.

Apropå skärm så ska man kolla noga på vilken upplösning som anges, särskilt i höjdled. Många skärmar har bara 234 rader vilket är på tok för lite för att kunna använda OSD med mindre text. Jag själv använder en Hannspree Elephant i min markstation och jag tycker att bilden på den är mycket bra och skarp med VGA-upplösning, dvs 640x480.

17448

Min markstation: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/27477-Min-markstation

Ålänning
2011-01-01, 15:28
Hanke: OK, tänkte om de använde nåt annat "modernare", typ SVHS, RGB, digitalt, osv. =)
Det där med brillorna i fickan är ju bra tips, det var först på slutet vi märkte att det blev lite imma som försvann lätt, före det hade vi inte problem med det. Men största problemet var att mina ögonfransar kladdade ner bildskärmarna, haha!

Boopidoo: Snygg lösning, men hur funkar det i solen? Sant att man måste hitta nån skärm som klarar av antalet linjer. Hm... måste leta lite och se vad man hittar.

Boopidoo
2011-01-01, 16:42
Solen blir nog inte så stort problem då jag kan vinkla skärmen lite hur jag vill. Man kan ju även montera solskydd men det tror jag inte behövs just nu.