handdator

Visa fullständig version : UBEC eller lös regulator?



Stig Johansson
2011-01-03, 15:39
Hej

Är ganska ny som elflygare och behöver lite råd.
Har under senaste året enbart strömförsörjt all elektronik i mina elmodeller via UBEC. Jag vet dock inte hur era erfarenheter är om tillförlitligheten i dessa UBEC enheter.
Just nu är jag i valet o kvalet om hur jag skall strömförsörja min senaste elmodell (Extreme Flight Extra 300 1470 mm) antingen via UBEC eller vi en separat regulator och en egen acce.
Min ESC (Turnigy Plush)i denna Extra är på 80 A och UBEC lämnar 5V och 3A. Strömmässigt är det inga problem eftersom jag endast skall använda 3 stycken Hitec 225 servon och ett digitalt Hitec 5475 till sidan. Men min fråga gäller egentligen hur mycket man vågar lita på UBEC enheterna i ESC.

Vad är era erfarenheter och hur skall man resonera. (Jag flyger "klassisk aerobatic och F3A typ flygning)

Stig

AM
2011-01-03, 17:39
I princip all elektronik du pekar på innehåller spänningsregulatorer....
Bilradio, Mobiltelefoner, TV-apparater, Datorer, Microvågsugnar, Tvättmaskiner, Diskmaskiner, Borrmaskiner, Fjärrkontroller, etc i all oändlighet.

Hur ofta går just spänningsregulatorn sönder i de apparaterna?

... jag vill säga att en spänningsregulator (UBEC/BEC) är en väldigt tillförlitlig grej.

Mvh

McRegor
2011-01-03, 18:27
Hej,
Personligen tycker jag att BEC-lösningen och att mata radion från drivacken känns lite säkrare för då har man bara EN ack att ladda och man märker rätt klart när den börjar bli alltför urladdad så man måste landa. Har man en separat mottagar/servoack så måste man ju hålla reda på "laddnings-tillståndet" även för den. Visst finns det säkert situationer när en separat ack är bättre men jag inbillar mig att motsatsen är vanligare - i vart fall för en glömsk, gammal gubbe som undertecknad...:)
Sen om du använder fartreglagets inbyggda BEC eller en separat beror väl främst på hur mycket ström den inbyggda kan leverera kontra hur mycket du behöver. I de allra flesta fall brukar en inbyggd, switchad BEC räcka utan problem.
Hälsningar
Roger

KenPro
2011-01-03, 19:15
Kör som du gjort, mindre prylar = mindre vikt o mindre strul. Kvalitets reglage levererar gott o väl ström till dessa servon.

Stig Johansson
2011-01-04, 07:30
Tack för svar.

Jag kommer att köra UBEC eftersom det finns risker även med andra "regulatorer" och mera prylar som är inblandade. Jag kör redan denna set up på flera andra modeller men blev lite osäker och ställde därför frågan.

Stig

McRegor
2011-01-04, 10:11
Hej Stig,
Om du avser att köra med den inbyggda BEC'en (i fartreglaget) så är det precis vad jag själv också skulle välja - som du nog redan listat ut.
Begreppet UBEC (Ultra BEC eller Ultimate BEC vill jag minnas att det stod för) avsåg nog ursprungligen en separat, lite kraftigare BEC och inte den som var inbyggd i fartreglaget. Men begreppen är många och inte jämt entydiga så vad som är rätt begrepp idag är inte lätt att veta...:)
Lycka till hälsar
Roger

Stig Johansson
2011-01-04, 10:59
Hej

Jo, det är den inbyggda BEC:en som jag avser att använda. Jag "snodde" bara UBEC beteckningen från Turnigys spec. Jag är övertygad om att detta skall funka men ibland så börjar man fundera på grund av att någon har en åsikt på något forum och då kommer osäkerheten. Jag kör så här på alla mina andra elmodeller och det funkar jättebra.

Återigen tack för svar

Stig

Bonanza
2011-01-09, 19:31
Jag kör alltid med separat regulator/UBEC på plan som är lite större/dyrare.
Det är väl inte direkt det att den inbyggda BEC i ESC brukar strula.
Men både jag själv och andra flygarkompisar har varit med om Lipo accar som man kör i botten (av misstag) och ESC som pajar helt och hållet med krashat flygplan som följd.
Jag använder i princip bara "billiga" ubec från HC och dom fungerar klockrent tycker jag.. är en billigt extra försäkring.

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4319
Denna brukar jag köra med tillsammans med ett 3cell lipo (600-1000mAh)
Finns även i större modeller med högre utrström.

Har även en Emcotec regulator med magnetswitch till en 2meters kärra.
Den är ju dock inte direkt prisvärd tycker jag.