handdator

Visa fullständig version : Äntligen



Wulfman
2011-01-04, 12:29
Börjar man få suget tillbaka, eller som jag brukar säga en "gång modellflygare alltid modellflygare":sarcastic:

Har börjat titta på setupen för min Kyosho 300 EP

http://www.kyosho.se/modell_detaljer.aspx?ArtNr=01.10071&familj=FamFaltAEP&BildLopNr=01

(som jag tänkte använda som vinterkärra)

Är totalt "Novis" på el och får lära mig från början, men jag tänkte vara lite lat och fråga er om tips på vettig setup, motor (rek. 600-800w), ack och fartreglage till ett hyfsat pris.

El förefaller vara en total djungel, när det gäller varvtal, vikt, olika programmeringsmöjligheter etc. :willy_nilly:

Wulfman
2011-01-04, 19:59
Ivrig som man när man väl fått det där "suget" la jag in följande beställning, hoppas jag valde rätt annars får Ni gärna höra av er SNABBT :)

(följde rådet från en annan tråd med liknande modell)

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9512

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4907

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=3727

Kennerdahl
2011-01-04, 20:03
Bra motor och ESC kan du få köpa av mig, power 25an och 40A ESC passar i modellen och du kan flyga den på 3 eller 4 celler, kolla länken: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/27493-E-flight-motorer-och-ESC-till-halva-nypriset

AmRi
2011-01-04, 21:55
Ivrig som man när man väl fått det där "suget" la jag in följande beställning, hoppas jag valde rätt annars får Ni gärna höra av er SNABBT :)

(följde rådet från en annan tråd med liknande modell)

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9512

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4907

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=3727



Tycker din beställning ser bra ut och bra att du valde 80A regl. och 5s för att minska strömförbrukningen.
Med rätt propeller kommer du att få mycket bra prestanda.
Köp lite olika storlekar på propeller och börja med den minsta och mät strömmen med en wattmeter, finns på HC för ett par hundra kronor.
När du matar in ca 50-55A dvs 1kw genom den på fullgas lär det vara bra drag i modellen

Wulfman
2011-01-04, 22:03
Tack för hjälpen AmRi :)

Skjuter iväg en annan fråga som jag satt och "fnula" på nu när jag ändå har en erfaren elflygare i tråden.

Flygtid beror självklart på hur mycket man gasar, men finns det några riktlinjer man kan gå efter när det gäller elförbrukning / flygtid, skall man räkna på halvgas etc. ?

Vad hamnar min flygtid på vid normal flygning ?

Kennerdahl
2011-01-04, 22:08
Tack för hjälpen AmRi :)

Skjuter iväg en annan fråga som jag satt och "fnula" på nu när jag ändå har en erfaren elflygare i tråden.

Flygtid beror självklart på hur mycket man gasar, men finns det några riktlinjer man kan gå efter när det gäller elförbrukning / flygtid, skall man räkna på halvgas etc. ?

Vad hamnar min flygtid på vid normal flygning ?

Beror på massa annat också utöver hur gasglad man är.. ett lipo levererar inte lika mycket ström i kalla förhållanden (som nu under vintern t.ex.) så det påverkar också flygtiden.. om du har en effekt mätare kan man se hur mycket motorn drar vid ett "lagom" gaspåddrag och sen räkna utifrån det.. håller man sig på hög höjd är man typ alltid safe om man vill testa gränserna.. ;)

Wulfman
2011-01-04, 22:23
Kennerdahl

Du pratar amperemätare om jag förstått dig rätt ?!

Mina grejer har redan skickats till lagret för "shipping", men tack för omtanken:sarcastic:

Kennerdahl
2011-01-04, 22:39
Kennerdahl

Du pratar amperemätare om jag förstått dig rätt ?!

Mina grejer har redan skickats till lagret för "shipping", men tack för omtanken:sarcastic:

Den mäter bl.a. amper men också spänning i alla celler och total spänning samt watt i realtid.. toppeninstrument! ;)

Jag använder en "Bantam Two Meter" och är toknöjd med den.. :)

17693

McRegor
2011-01-04, 22:50
Tjena Lasse,
Long time - no see...:)
Härligt att du är tillbaka på banan igen.
Din beställning såg väl rätt OK ut - men hur det blir vet man ju inte riktigt förrän man testat.
Här har du lite mätdata på din rova - http://www.bungymania.com/imageshome/includes3/motorperf1.php?id=33
Vet inte hur mycket "överskottseffekt" du vill ha men med t ex 16x10 APC-E så har du ca: 3,2 kg statiskt drag vid ca: 950 W inmatad effekt- det borde räcka...:)
Bästa sättet att bedöma lämplig flygtid är den vanliga - att flyga t ex 6 minuter (ställ in timern i din Futaba att startas av ett litet gaspådrag)- runt 8-10 %), sen ladda acken och se hur mycket du får i. Du bör helst inte dra ur mera än kanske 70 % av max kapacitet vilket i ditt fall blir ca: 2800 mAh.
Har du inget att mäta med så brukar jag som första instrument rekommendera en enkel tångamperemeter (för likström). Enkel att använda och för det mesta med tillräcklig noggrannhet. Köpte min på Biltema en gång i tiden. Just den har utgått men dom har en ersättare som säkert fungerar lika bra - http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Tangamperemeter-DCM-6003-ACDC/
Lycka till inom "el-ändet" hälsar
Roger

bokis
2011-01-04, 23:12
mmm...Håller med Råååger..Kul o se dig här igen Lasse,hoppas du fastnat för gott i träsket nu!

Wulfman
2011-01-04, 23:31
Men tjenare Roger :)

Jorå, gubben i lådan har poppat upp igen:crazy_pilot: Helt ny värld det här med el fast roligt att lära sig något nytt. Flygtiden var lite svårare när det gäller el, fler variabler. Tror jag har en tångamperemätare liggandes någonstans, annars får det bli biltema. Mitt mål är att vara klar till köpingsträffen i feb, smälla ihop kyoshon och flyga mig lite varm i kläderna. Har ju varit inbiten metanolare men i ärlighetens namn skall det bli skönt att slippa kladdet på vintern.

Tack för tipsen Roger o Kenny !

ps. vi kanske syns i köping ?

Wulfman
2011-01-04, 23:37
Bokis

Va trevligt med välkomnande:) jag fastnade i träsket för många år sen, men livet tar andra vägar ibland. På något konstigt sätt letar man sig alltid tillbaka, sitter i blodet....hehe.

jocke1963
2011-01-05, 00:34
Tror jag har en tångamperemätare liggandes någonstans, annars får det bli biltema.

Jag har en sånhärna: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6380
Kanonbra pryl!

Edit, hittade en annan med bättre pris, vet dock inte om den funkar lika bra:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10080

McRegor
2011-01-05, 08:36
Hej igen Lasse,
Om inget speciellt inträffar så hoppas jag kunna åka över till Köping på deras Vintermeeting så förhoppningsvis ses vi där.
Detta med tångamperemeter kontra nån form av Watt-meter är det eviga diskussionsämnet. Själv har jag båda samt dessutom en logger men eftersom tången är enklast att använda (slipper koppla in den i serie med acken inkl att man måste ha rätt kontakter) så är det till vardags tången som används mest.
Men smaken är som bekant som baken så där väljer man det man känner sig mest komfortabel med...:)
Vi höres
Roger

DavidFlygare
2011-01-05, 11:13
Detta är inget exakt svar men för att får normal flygtid 8-10min så behöver man cirka 2000mah/kilo
Det brukar jag gå efter men timer e nog bäst

Wulfman
2011-01-05, 12:11
Ahhhh, litet riktmärke räknar med vikt på ca 2600 gram så med en 4000 mah ack bör flygtiden då bli runt 6-7 min. Återkommer med korrekta data i setuptråden när kärran är klar och provflugen.

AmRi
2011-01-05, 13:38
Ahhhh, litet riktmärke räknar med vikt på ca 2600 gram så med en 4000 mah ack bör flygtiden då bli runt 6-7 min. Återkommer med korrekta data i setuptråden när kärran är klar och provflugen.

David, 2000mah/kg skulle kunna stämma endast vid oförändrad spänning, och för ett visst cellantal, för mina 8kg aerobaticplan på 12s förbrukar endast ca 3,5ah på 7-8min.

En annan riktmärke är att man i genomsnitt vid normal flygning förbrukar ca 25-35% av max ström som går åt vid fullgas.
Om vi antar att din setup drar 55A vid fullgas så kan man också anta att vid normal flygning med lite rollar, loopingar, hovring osv:) så förbrukar man 0.3*55=dvs 16,5ah i genomsnitt.
Vi säger att vi laddar ur acken 70% dvs 0,7*4=2,8ah
Formel
60/16,5=X/2,8=> X=2,8*60/16,5 dvs ca 10min flygning, men börja med en mindre propeller och mät strömmen först

Wulfman
2011-01-05, 14:20
Mycket matnyttig info från dig AmRi :)

En till fundering om man kör inbyggda BEC:en och således använder ett enda batteri, finns det inte risk för att förlora kontrollen (för låg spänning till servon o mott) om man mot förmodan skulle flyga alltför länge någon gång. Antar (hoppas) det finns kapacitet till mottagaren/servon även långt efter man märker att kärran börjar "slacka".

Känner mig som nybörjare på nytt :sarcastic:

McRegor
2011-01-05, 19:36
Hej igen Lasse,
Kommer du till fotbollshallen i Skinnsberg imorrn torsdag ?
I så fall lär du träffa många modellflygare från trakterna.
Det blir flera från Västerås vet jag i alla fall och säkert en massa goa gubbar från andra klubbar också.
Vi höres
Roger

Wulfman
2011-01-05, 20:44
Såg att det var träff för ca: en timme sen, fast jag var redan bokad f-n oxå. Sitter i skrivandes stund och lägger beställning på en inomhus kärra som även kan flygas utomhus.

Sitter och funderar om det är för stora (tunga) ackar när det gäller inomhus ?!

Hör gärna av er med synpunkter:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8472

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=662

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10940

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9276

McRegor
2011-01-05, 22:20
Tjenixen igen,
Jag har också en "Get" men med en annan rova i. Den är rätt tung så du lär behöva en 3-cellersack - förslagsvis 3S460 eller 3S500. Med en bra ack kan du säkert köra ner till 3S360 men då får du kortare flygtider.
Sen räcker det med ett 10A-reglage. HXT900 fungerar men är lite åt det tunga hållet. Men den lågvarviga motor som levereras med så är en 2S-ack inte riktigt rätt, tyvärr.
Om du inte redan lagt beställningen så har annars Autopartner i E-tuna bra inomhuskärror - t ex Sbach i EPP - http://www.autopartner.se/ap-sbach-epp-850mm-v2-p-11633-c-566.aspx
Och Pelle som äger AP är en hängiven inomhusflygare så där kan du också få bra råd.
Hälsningar
Roger

Wulfman
2011-01-05, 22:31
Hmmmm..... man kanske skulle ta sig en tur till E-tuna i helgen, goda råd är bättre än att spara några hundralappar. Tråkigt att jag ej kunde haka på imorrn men men det går fler tåg.

Kyoshon ligger nu på operationsbordet :nurse:färdig att monteras.

McRegor
2011-01-05, 22:43
Hej,
Du har ett PM....
Hälsningar
Roger

AmRi
2011-01-06, 15:29
Mycket matnyttig info från dig AmRi :)

En till fundering om man kör inbyggda BEC:en och således använder ett enda batteri, finns det inte risk för att förlora kontrollen (för låg spänning till servon o mott) om man mot förmodan skulle flyga alltför länge någon gång. Antar (hoppas) det finns kapacitet till mottagaren/servon även långt efter man märker att kärran börjar "slacka".

Känner mig som nybörjare på nytt :sarcastic:

Fartreglaget stänger av motorn innan acken är helt tom så det finns ström till mottagaren för att landa.
Brukar finnas 3-lägen på reglagen "low", "medium" och "high" och på vissa reglage går det att ställa in spänningen då de bryter. "High" är den bästa om man inte använder sig av timern i radion men ackarna mår inte bra av att tömmas ner till runt 3v. Rekommenderar att använda timern i radion och landa långt innan reglaget slår ifrån för att spara på de lite större och dyrare ackarna.

Wulfman
2011-01-06, 16:58
AmRi

Many thanks, onödigt att lära genom misstag när det finns "lärdom".

rcnisse
2011-01-06, 20:03
Var skall man hålla tången när man mäter är det på någon av de tre kablar som går till motorn eller på batterikablarna?

McRegor
2011-01-06, 20:48
Hej,
Tången håller du runt nån av kablarna mellan acken och fartreglaget.
Sen du har "knipit" runt en av kablarna måste du troligen nollställa instrumentet med någon knapp - sen är det bara att köra och mäta strömmen.
Hälsningar
Roger

rcnisse
2011-01-06, 21:16
funkar den här tången?
http://www.dealextreme.com/customerphotos/9637-fb3f6433-0b31-4fee-82d5-2acbd20255af.jpg

Sigun
2011-01-06, 23:30
Vad man kan utläsa på symbolerna så klarar den endast växelström och för att de ska fungera bör den klara likström. vet att biltema haft en som jag köpt fungerar kanon.

Här är två på biltema som klarar DC ampere

http://biltema.se/sv/Sok1/?quicksearchquery=t%C3%A5ngampere

mvh Martin

rcnisse
2011-01-07, 07:24
Handlar man härifrån så är det 1/10 del av vad tången kostar på biltema för samma. Observera att frakt då ingår i priset.

Tången jag länkade till kostar 11 $ med frakt. Samma tång i Sverige går lös på 400 kr.
Vilken symbol bör man leta efter?
Någon av de här som funkar

http://www.dealextreme.com/search.dx/search.clamp~r.41162654

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.9637~r.41162654

McRegor
2011-01-07, 09:15
Hej,
Den måste klara likström som jag nämnde tidigare (DC Current) vilket långt ifrån alla tänger klarar - bl a inte den billiga som Sigun redan kommenterat.
Så prisskillnaden är nog inte riktigt lika dramatisk som den du nämnde.
Hälsningar
Roger

rcnisse
2011-01-07, 09:44
Den här klarar (DC Current) ser det ut som 38$
Är bara så allergisk mot Biltemas saker.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15220~r.41162654

Wulfman
2011-01-07, 18:33
:1dontknow:Propellerfunderingar

De rekommenderar 14/9 Apc propp till den setup jag beställt. Nu finns det ingen tillverkare som har 14/9 propp.

Apc har endast 14/7 el. 14/10

Hittade 14/ 8 graupnerpropp som jag tänkte beställa.

Så nu är min fråga om jag går ner till 13/10 kan man jämföra den med 14/9 ?! när det gäller elproppar och elmotorer.


******************************

Hittade nu apc 14/8,5 hos söders :)

http://www.sodersrchobby.se/sodersrchobby/product.asp?qsLang=swe&type=2&id=410&pid=APC14085E

McRegor
2011-01-07, 20:24
Hej,
Om du kollar de testdata jag länkade till tidigare i tråden så tycker i alla fall jag att en 14*8 eller i de krokarna ger lite för klent statiskt drag - i alla fall för 3D-flygning. Känns mera som t ex 16*8 APC-E skulle behövas men det beror som sagt på hur du tänker flyga kärran - och slutvikten inte minst. En APC-E 14*10" ger väl ungefär ett effekt/viktförhållande på 1:1 vilket är lite klent om du skall lattja med 3D-flygning.
Hälsningar
Roger

Wulfman
2011-01-07, 22:03
Är ju bara att läsa innantill ;) en väldigt bra länk.

Prövar en 16 * 8 till att börja med.

AmRi
2011-01-08, 10:52
Är ju bara att läsa innantill ;) en väldigt bra länk.

Prövar en 16 * 8 till att börja med.

16x8 låter lite för stort och frågan är om du får tillräckligt frigång från marken?
Det är bra att ha lite olika propellrar att mäta strömmen med och testflyga.
Den motorn som är på din beställning har kv-talet 600rpm/volt och den på testlistan har 500 vilket teoretiskt gör ca 2000varv skillnad med 5s.
5s = 5x4,2(volt per cell)= dvs ca 20v fulladdade och under belastning. Sen även motorer med samma kv-tal skiljer en hel del emellan i praktiken så bästa sättet är att mäta strömmen, flyga och känna om farten, draget mm är den rätta som passar ens flygstil.
Jag hade en 5s setup i min Sukhoi26 50:a ca 1400mm spännvidd, kv-talet på motorn var 550. 14x7-14x8, 15x7 var nog optimalt och man matade in 1000-1100watt som max och fick ca 8min flygning med bra marginal för landningar.

McRegor
2011-01-08, 11:49
Hej,
Ja - att läsa innantill är det tydligen även andra som behöver lära sig...:)
M a o - missade att din rova hade ett kV på 600 och testrovan på 500.
Så du får nog gå ner lite i enlighet med AmRi's råd.
Så det kan bli...:)
Hälsningar
Roger

Wulfman
2011-01-08, 12:44
Det är lätt att gå vilse i den här djungeln ;) och ibland ser man inte skogen för alla träden.

Skall inhandla amp meter i helgen och nu tänker jag högt:

P=U*I

Maxbelastning ca: 950 w 950/18,4 = 51 A

Vilket innebär att om den drar mer än 50 A vid maxbelastning så skall jag ge ner i stigning på proppen, tänker jag rätt ?!

McRegor
2011-01-08, 15:33
Hej,
Helt rätt tänkt men jag brukar räkna med lite lägre cellspänning under hög belastning. Den varierar ju beroende på acken och belastningen men som närmevärde brukar jag snarare ligga runt 3,5 V/cell under lite hårdare belastning. Det finns säkert ackar som "dippar" mindre men det lär du se när du börjar mäta.
För dig skulle det då bli - med 950 W inmatat - en ström på ca: 55 A.
Sen beror det ju som sagt på många andra saker när man dimensionerar proppen men här talar vi ju mera om en 3D-kärra än en speedkärra så din uppmätta maxström på backen är nog hyfsat nära verkligheten i luften.
Så vill du ligga på max ca: 950 W så är det dessa värden som gäller.
Sen kanske du finner att du har ett närmast "oanständigt" bra drag och då kan du ju proppa ner lite om du känner för det. Så några proppar i storlek runt den bedömda är inte fel att ha för lite tester.
AmRi nämnde frigången till marken vilken är viktig att tänka på eftersom elkärrorna ofta har klart större proppar än motsvarande metanoldrivna kärra så detta kan ju också påverka propp-valet.
Lycka till Lasse hälsar
Roger

Wulfman
2011-01-09, 14:17
Tack alla för denna grundkurs i elflyg :man_in_love: fast återigen poppar enkla frågor upp i skallen.

Brukar Ni använda ackvarnare ?

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8927

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6589


Lipo nominell spänning 3,7 v
Fulladdad 4,2 v

.......men när räknar man det som urladdat ?!

80% av kapacitet ? dvs. 3 volt per cell, försökt läsa på men det verkar råda lite delade meningar.


ps tack för dina lyckönskningar Roger återkommer med slutliga setupen och resultat. Även flygning om du kommer till köping:dancing2:

McRegor
2011-01-09, 15:05
Hej,
Ackvarnare - nej - inte vanligtvis i alla fall. De du länkar till är snarare voltmetrar som mäter varje cell individuellt där den ena har nån form av larmfunktion men frågan är om du hör den... Kan dock vara bra att ha för att mäta cellspänning/balans direkt efter flygningen men inget som du absolut måste ha. Har den billiga varianten men den är inte speciellt exakt, tyvärr. En bra balanseringsladdare är betydligt viktigare.
Du ställer in reglaget att bryta vid viss spänning som en "sista åtgärd" men normalt tycker jag du skall flyga på timer där denna startar vid visst trottelpådrag. Flyg några gånger med successivt ökad motortid till dess du vet hur länge du kan flyga för att inte dra ur mera än t ex 70 % kapacitet ur dina ackar (det ser du via hur mycket du laddar i sen).
Bara att fråga på - vi höres
Roger