handdator

Visa fullständig version : Morback f3p i kolfiber!



Daniel L
2011-01-05, 21:23
Igår kom det ett paket ifrån tyskland men en massa kolfiberstavar. Närmare bestämt 45st 0,6x1000mm och 40st 1x1000mm kolfiberstavar plus lite annat. Detta ska räcka till Denna kärran och en till dubbeldäckare:D Jag hoppas även på att e ska vara klara tills den 15jan då jag ska till växsjö.
Alla ytterkanter är gjorda av 1mm kolfiberstav och allt innan för det är gjort av 0,6mm KFS.
17749
För att få runda former så måste man dela staven i två och sedan limma ihop den igen på så sätt håller den formen.
17750
Först måste man hitta en hård yta som man kan bygga på. Jag hittade en del av en gammal garderob. På höjdrodret testade jag att tejpa fast ritningen och sedan lägga plastfolie uppe på det men när jag tejpade fast kolfiberstavarna så kune de flytta på sig. Så man måste rita av ritningen på byggytan och sedan tejpa på linjerna så att limmet inte fastnar i bordet.
17751
17752
Ja inte så dåligt men det var tyngre än vad jag ville ha men, men det får gå ändå.
17753
17754
Eftersom jag bara hade hittat en liten bit att bygga på så fick jag inte plats med mer än detta sidorodret men det löste sig en dag senare när jag hittade ett hyllplan som jag kunde använda.
17755
Det är ganska lätt att dela kolfiberstaven men man måste vara lite försiktik så att man inte bryter av en del.
17756
Det här momentet tar en mindre evighet då man måste stapla två 0,6mm stavar uppe på varandra. Vid mindre böjar så behöver man inte dela staven.
17757
17758
Här ser man bättre vad jag menar med att stapla stavarna uppe på varandra.
17759

Pust. långt inlägg men det kanske kan insperesa någon. Hehe vad gör man inte när man inte kan få tag på någon depron ;)

Daniel L
2011-01-05, 21:30
Setupen i kärran kommer att vara
turnigy 1811-1500 med en 8x3.7 prop
Esc: turnigy 10a (jag ville igentligen ha turnigys 6a ESC men den fanns inte hemma hos HC:(:()
HXT 500. (Jag vet det är en synd att välja dess tegelstenar men jag har inte råd med fina D47:().
Batteriet är ett rhino 360mah 7,4V (lättad till 19g)
motagare blir frskys med 4 kanaler.

Den kommer kläs med mylar på 2,2g/m2 som jag köpte på mft.

Dick
2011-01-05, 22:12
häftigt. detta e spännande

Daniel L
2011-01-06, 01:04
Puh detta är arbetskrävande men nu är det värsta över. Det blev till och med bra ;)
17787

Här ser man centrumröret ( 4x3x750mm kolfiberrör). Det är inte limmat och det ska lite framåt.

17788
Nu är jag totalt uppe i 16g och då fattas vingen, skevroderna, sidorna och lite förstärkningar. Så förhoppningsvis så hamnar den utan klädsel under 30g.
Glömde säga att allt limmas med medium CA lim.

Daniel L
2011-01-07, 12:46
hallå igen:)
Föst så var jag tvungen att göra motorfästet innan jag kunde limma fast crntrumröret i kroppen. Lätt blev det med bara 1,3g.
Efter lite tester igår så kom jag fran till att jag skulle behöva en 7x3,5 propeller till min motor eller byta motor helt till en med 2000kv och en 6x3prop. Eftersom jag inte har lyckats få tag på en 7x3,5 prop till ett vettigt pris så får det bli 2000kv motorn till en början iaf.
17864

Jag borrade hål i centrumröret så att jag kunde skjuta igenom rören till vingen och till kroppssidorna. Sedan var det bara att börja med vingen.
178651786617867

När man har kommit en bit så måste man börja med lite syslöjd ;)
Jag använder sytråd för att få en starkare limfog och ett flygplan som tål lite markkänningar:sarcastic:
17868

Ps. katthåret behövs inte. Det funkar med bara sytråd;):D:D

Daniel L
2011-01-07, 12:51
just det glömde säga att den väger 23g nu och det är bara kroppsidorna och skevroderna kvar. Så den hamnar nog under 30g.:D

Sigun
2011-01-07, 14:38
Hej Daniel
Verkligen häftigt bygge :) ska bli kul att se den i Växjö nästa helg, hoppas du hinner få ihop den tills dess. Gissar att de är rätt lätt att limma fast fingrarna och att bygget fastnar i byggplatan.

/Martin

Daniel L
2011-01-09, 05:19
hehe jag bygger lite då och då varje dag och lite framsteg gör jag iaf.
Då var två skevroder klara att kläs:)
1795617957

Ja då var det snart dags att klä modellen. Balsaloc är påväg ifrån mft.nu men jag börjar tvivla på att det var en så bra ide, det är ju tungt som f**n. Är det någon som har ett lättare viktmässigt tips jag skulle kunna använda mig av?

Petrik59
2011-01-24, 14:38
Gav du upp Daniel??
Vi väntar med spänning på bilder och flygrapport.

Daniel L
2011-01-24, 22:27
oj, hehe glömde av det viktigaste.

nåja morbacken hamnade efter ytterligare ett motorbyte på 116,5g inte så farligt men det kunde ha blivit mycket bättre!

d47 servon -6g
mindre motor och esc -13g
mindre prop -3g
mindre batteri -9g

då hade jag kommit ner till 85g vilket hade varit toppen men dyrt.
Det gick åt 15st 1mm och 20st 0,6mm x 1000mm kolfiberstavar, detta kostade ca500kr och mylaren kostade 120kr.

Det bästa med denna byggtekniken är att man får en väldigt "hård" och exakt modell som inte vrider sig alls i några manövrar. Är man bara villig att lägga ner lite tid så är det en helt oslagbar typ av konstruktion som även tål en del krascher, däremot så tål den propellrar dåligt;)

Flygegenskaperna var mycket bra trots vikten och jag flög den utan problem. Den flög dit den pekade och kniveggen var helt underbar.

Ok balsalocen var inte så tung som jag befarade :D
18403

Gångjärnen fick bli av flätad fiskelina. Såtråd hade nog funkat det med man jag ville ha något lite starkare. Tråden ligger som en 8 runt stavarna.
18404

Så här blev modellen tillslut men vid den senaste inomhusflygningen så fick sidorordet känna på en annans propeller :(
18406

Hehe om jag gav upp innan växjö?
nej då jag försökte till och med få en till dubbeldäckare klar men det hann jag inte.
Utöver det på bilden så var sidorodret, skevroderna och stabilisatorn klara.
18407