handdator

Visa fullständig version : Laserskuret trikopterkit, intresse?



Rickard
2011-01-06, 15:49
Hej!

Eftersom jag inte alls gillar (läs är helt värdelös på) att såga ut plywooddelar för hand så har jag caddat upp en trikopter som jag har tänkt att skicka iväg för laserskärning. Trikoptern är 800 mm i diameter mellan motoraxlarna. Delarna kommer att skäras i 2 mm plywood och bommarna består av 10x10 mm furulist. Konstruktionen är helt självlåsande. Delarna kommer att fästas vid bommarna med M3 skruvar, dels igenom bommarna men även som klämförband.

När jag skickar iväg min på skärning kan jag även skära ut fler om intresse finns?

Lite bilder:

UndCon
2011-01-06, 15:56
Designen ser ut att använda en bladhållare till rotorblad? - jag rekommenderar inte detta - det är inte tillräckligt starkt

Använd hellre en design med 2 hållare till styrbart nosställ (bilder finns i forumet)

Fällbart kan vara bra - men jag har aldrig behövt fälla ihop min och föredrar faktiskt den extra styrkan med att montera fasta armar.

Rickard
2011-01-06, 16:05
Hej!

Jag använder inte en bladhållare utan 2 stycken fästen till nosställ. Detta används tillsammans med en 3 mm kolfiberstav som är inlimmad i 3 stycken spant i motorfästet som är uppbyggt av 2 mm plywood. Motorfästet är väldigt stabilt byggt med en självlåsande konstruktion och är 14 mm högt, borde ge bra stabilitet. Kika bild 4 så ser du det rätt bra hur det funkar.

Fällbart e bra när man bor trångt ;)

UndCon
2011-01-07, 17:33
OK - jag kollade på den 3e bilden och det liknar en bladhållare ;)

Rickard
2011-01-07, 18:40
Ahha, lätt att se fel ;)

DavidFlygare
2011-01-07, 18:45
Vad kommer detta kosta?

Rickard
2011-01-07, 18:47
Priser kommer att hamna runt 300:- plus frakt. Fixar man egna bommar kommer alla delar att kunna skickas i ett kuvert så frakten blir ej så hög.

AskeHolst
2011-01-07, 23:25
Det låter intressant, det är jag gärna med på!

Rickard
2011-01-08, 22:59
Det är noterat :) Kommer dröja åtminstone till slutet av nästa vecka innan jag skickar iväg grejerna på skärning.

Rickard
2011-01-11, 14:51
Blev klar med utläggningen på flak nu i eftermiddags :) Det tar sin tid att trimma bort linjer för att se till att alla delar sitter kvar i flaket! Här kommer en bild på delarna utlagda på ett 200x500 mm stort plywoodflak. Totalt blev det 70 delar! Då tog jag med ett extra landningsställ samt ett extra motorfäste, känns som det är de delar som kommer gå vid en eventuell krash.

Ska sätta mig och skriva på en liten manual nu, laddar upp när den är klar!

18066

Kenneth E
2011-01-11, 17:30
Hej,

Kan man fortfarande vara med och beställa ett?

Mvh
KE

Rickard
2011-01-11, 18:55
Hej,

Kan man fortfarande vara med och beställa ett?

Mvh
KE
Absolut, väntar med att beställa till på söndag så än finns det tid att boka ett kit!

Rickard
2011-01-11, 21:33
Hej!

Har börjat skriva lite på manualen till trikoptern, någon som har lust att ta en titt och komma med lite synpunkter? Är upplägget ok?

//Rickard

AskeHolst
2011-01-11, 21:57
Det ser bra ut, mycket pedagogisk! Det enda jag kan sakna är sidnummer :-)

johsch
2011-01-12, 06:50
Jag vill också beställa ett kit.

zablar
2011-01-12, 10:05
Jag hoppar på tåget oxå och beställer ett kit :)

Boopidoo
2011-01-12, 10:12
Jag gillar designen och skulle gärna beställt om den bakre motorn hade ett annat fäste. Tyvärr blir det så med den här designen att all tyngd/lyftkraft måste hanteras av en mycket liten del av axeln som påfrestas hårt. Följden blir lätt att axeln böjs. Pga av detta har jag gjort om min egen tricopter och har numera den bakre motorn monterad ovanpå axeln och stjärtbommen. Bara ett tips ifall du funderar på att göra en version 2?
1810018101

Rickard
2011-01-12, 10:55
Jag gillar designen och skulle gärna beställt om den bakre motorn hade ett annat fäste. Tyvärr blir det så med den här designen att all tyngd/lyftkraft måste hanteras av en mycket liten del av axeln som påfrestas hårt. Följden blir lätt att axeln böjs. Pga av detta har jag gjort om min egen tricopter och har numera den bakre motorn monterad ovanpå axeln och stjärtbommen. Bara ett tips ifall du funderar på att göra en version 2?
1810018101
Hej!

Vilken del av axeln menar du kommer ta upp all belastning? Axeln kommer att utsättas för samma typ av belastning som en balk som är fast inspännd i t.ex. en vägg. I detta fall tar hela balken upp belastning. Alltså, hela axeln kommer att hjälpa till att ta upp böjkrafterna, dock kommer det att bli som högst påfrestning precis där axeln går ut från motorfästet. Men en 3 mm kolfiberpinne klarar av stora krafter i böjning utan att deformeras nämnvärt, jag hoppas att det kommer fungera! Annars får jag göra enligt din konstruktion på nästa version. Rent hålfasthetsmässigt är det ett bättre sätt att göra det på :) Anledningen till att jag valde bort det är att det inte tillåter lika stor tiltning av motorn.

//Rickard

Rickard
2011-01-12, 10:56
johsch och zablar, har skrivit upp ett varsitt kit för er!

rfnoise
2011-01-12, 11:57
Tjena!

Skriv upp mig på ett kit! Jag har länge funderat på quad eller tri men inte kommit till skott. Med detta så ser det ut att bli tri helt enkelt :) Har KK-kort utan komponenter liggandes och vill komma igång!

Kan det vara ide att skära ut i glasfiber för att få bättre hållbarhet eller blir det en annorlunda historia då?

Boopidoo
2011-01-12, 12:22
Hej!

Vilken del av axeln menar du kommer ta upp all belastning? Axeln kommer att utsättas för samma typ av belastning som en balk som är fast inspännd i t.ex. en vägg. I detta fall tar hela balken upp belastning. Alltså, hela axeln kommer att hjälpa till att ta upp böjkrafterna, dock kommer det att bli som högst påfrestning precis där axeln går ut från motorfästet. Men en 3 mm kolfiberpinne klarar av stora krafter i böjning utan att deformeras nämnvärt, jag hoppas att det kommer fungera! Annars får jag göra enligt din konstruktion på nästa version. Rent hålfasthetsmässigt är det ett bättre sätt att göra det på :) Anledningen till att jag valde bort det är att det inte tillåter lika stor tiltning av motorn.

//Rickard
Jo, det var felaktigt uttryckt. Hela kraften tas givetvis inte upp på ett enda ställe, du har rätt. Det jag menar är att det blir mycket belastning just i gränsen mellan motorfästet och stjärtbommen. Då den här punkten är en bit från motoraxeln så blir det även ett visst moment. Vid kraschlandning och stjärten tar i först så blir kraften vid denna punkt ännu större och momentet (pga längre avstånd ännu mer). Jag har dock inte provat med enbart kolfiber utan jag har använt smidda stålaxlar istället som erfarenhetsmässigt inte håller. I fästet som jag har nu (tror det var RENATOA på RCG som visade det först) så sker inte böjningen på ett och samma ställe utan längs flera punkter på axeln. Då den är placerad under motorn så är det heller inte så stort böjmoment. Kraftupptagning vid kraschlandningar tas även de mestadels upp av stjärtbommen och inte motorfästet. Men du har helt rätt i att motorn inte alls går att vrida lika mycket med en sådan lösning.

Rickard
2011-01-12, 13:20
Tjena!

Skriv upp mig på ett kit! Jag har länge funderat på quad eller tri men inte kommit till skott. Med detta så ser det ut att bli tri helt enkelt :) Har KK-kort utan komponenter liggandes och vill komma igång!

Kan det vara ide att skära ut i glasfiber för att få bättre hållbarhet eller blir det en annorlunda historia då?

Hej!

Självklart är glasfiber ett alternativ! Jag har beställt glasfiberväv och epoxy för att prova på att gjuta egna glasfiberplattor, vi får se hur det går :) Nästa version kanske blir i glasfiber?! Dock tror jag inte att glasfiber går att laserskära utan då blir man tvungen att använda en cncfräs med sämre precision som följd..

Skriver upp ett kit på dig!

Rickard
2011-01-12, 13:29
Jo, det var felaktigt uttryckt. Hela kraften tas givetvis inte upp på ett enda ställe, du har rätt. Det jag menar är att det blir mycket belastning just i gränsen mellan motorfästet och stjärtbommen. Då den här punkten är en bit från motoraxeln så blir det även ett visst moment. Vid kraschlandning och stjärten tar i först så blir kraften vid denna punkt ännu större och momentet (pga längre avstånd ännu mer). Jag har dock inte provat med enbart kolfiber utan jag har använt smidda stålaxlar istället som erfarenhetsmässigt inte håller. I fästet som jag har nu (tror det var RENATOA på RCG som visade det först) så sker inte böjningen på ett och samma ställe utan längs flera punkter på axeln. Då den är placerad under motorn så är det heller inte så stort böjmoment. Kraftupptagning vid kraschlandningar tas även de mestadels upp av stjärtbommen och inte motorfästet. Men du har helt rätt i att motorn inte alls går att vrida lika mycket med en sådan lösning.

Din lösning håller garanterat bättre vid en krash! Visst hade du köpt dina fästen på HobbyKing, tror att du skickat länk till dom för länge sen?

Jag har utgått från den lösning som jag sett att de flesta använder på sina trikoptrar och gjort min egen variant av samma koncept.

mic
2011-01-12, 18:57
Jag är eventuellt intresserad av två kit, ska kolla med brorsan först om han vill ha ett =)
Är det fortfarande söndag som är deadline?

Rickard
2011-01-12, 19:13
Jag är eventuellt intresserad av två kit, ska kolla med brorsan först om han vill ha ett =)
Är det fortfarande söndag som är deadline?

Japp, fortfarande söndag som gäller.

Kenneth E
2011-01-12, 20:10
Då beställer jag också ett kit.
Mvh
Kenneth

staflaraf
2011-01-13, 00:11
låter kanon! jag beställer ett kit! (är Mics bror) skulle du med ha ett?

Rickard
2011-01-13, 07:22
Kenneth och staflaraf, har skrivit upp ett varsitt kit på er!

staflaraf
2011-01-13, 12:33
kanon!

mic
2011-01-14, 10:44
Skriv upp mig på ett exemplar också, du kan skicka den tillsammans med den som Staflaraf beställde då vi bor i samma stad.

Rickard
2011-01-14, 15:11
Skriv upp mig på ett exemplar också, du kan skicka den tillsammans med den som Staflaraf beställde då vi bor i samma stad.

Fixar det!

Jag tror jag sa det tidigare, men bara för att förtydliga, 300:- är vid avhämtning hos mig i sthlm, ev frakt tillkommer.

rfnoise
2011-01-14, 15:22
Kul initiativ!!

Go helg på er!

Rickard
2011-01-14, 15:26
Har idag köpt material för att skära upp totalt 25 stycken trikoptrar, kommer att lämnas över till firman som ska laserskära under helgen och skäras i mitten av nästa vecka!

Tokaz
2011-01-14, 21:02
Vart köpte du materialet och hur stora är plattorna? Fredde

Rickard
2011-01-14, 21:28
Jag köpte dels på Rynos Hobbyshop samt på Söders RC. Plattorna är 200x500 mm.

staflaraf
2011-01-15, 06:53
Kommer furuarmarna ingå i priset?

Rickard
2011-01-15, 08:41
Kommer furuarmarna ingå i priset?

Furubommarna ingår!

staflaraf
2011-01-15, 11:21
Bra! KK multicopter blackboard beställt och på väg =)

Krille
2011-01-16, 07:31
Ta ett till mig med, om det inte är för sent :)

Rickard
2011-01-16, 10:02
Ta ett till mig med, om det inte är för sent :)

Det är inte för sent! Kommer skära upp några extra och lägga på hyllan oxå eftersom det verkar finnas ett stort intresse.

Rickard
2011-01-17, 14:32
Hej!

Nu är materialet lämnat på skärning, skärs under veckan! Har även börjat plocka ihop påsar med tillbehören, mycket smågrejer blir det :-) Kommer bilder och en uppdaterad manual så fort jag får lite tid över för att fixa det sista!

//Rickard

johsch
2011-01-17, 14:42
Trevligt, ser fram emot ett paket. Var i Stockholm kan man hämta det när det är klart?

Mvh / Johan

zablar
2011-01-17, 14:42
Härligt! :)

Rickard
2011-01-17, 18:42
Trevligt, ser fram emot ett paket. Var i Stockholm kan man hämta det när det är klart?

Mvh / Johan

Jag bor ute på Lidingö, men pluggar på kth så där finns jag dagtid!

Rickard
2011-01-17, 21:31
Nu tror jag att byggbeskrivningen ska vara klar :) Visar sig när jag ska försöka sätta ihop min utifrån den om jag glömt något ;)

18232

staflaraf
2011-01-18, 05:44
Blir ju kanon det här! Hur sköts betalningen, direkt till ditt bankkonto?

dubba
2011-01-18, 10:12
Jag hade tänkt använda mig av kontanter när vi träffas, det går väl bra? :)

Rickard
2011-01-19, 10:26
Antingen kontant eller på mitt bankkonto, vilket som går bra :) Kommer vidare info när trikoptrarna är klara att levereras.

//Rickard

staflaraf
2011-01-21, 10:18
hej! gick utskärningen bra? lite byggsugen:)

Rickard
2011-01-21, 10:22
hej! gick utskärningen bra? lite byggsugen:)

Hej!

Dom sliter med utskärningen just nu! Tyvärr har en hel del strulat.. Filerna har inte funkat att öppna, flaken har varit lite skeva så att det har varit svårt att få fast dessa i maskinen för bra resultat o.s.v. Vet att det är 5 trikoptrar som skurits ut åtminstone! Har skickat en ny fil nu där jag pressat ihop delarna ytterligare så den blir lättare att skära ut återstående, får förhoppningsvis delarna under helgen! Ledsen att det dröjer, men tyvärr beror föreningen på sådant som inte jag kan styra.

//Rickard

rfnoise
2011-01-21, 12:46
Låter bra! Vad tror om att glasfiberförstärka delarna eller några av dem? Tänker främst på motorfästen etc. Behöver man det ens?

/Calle

Rickard
2011-01-22, 15:24
Låter bra! Vad tror om att glasfiberförstärka delarna eller några av dem? Tänker främst på motorfästen etc. Behöver man det ens?

/Calle

Det ska inte behövas, motorspanten är väldigt robust designade och bör klara mycket stryk även utan glasfiberförstärkning.

Har idag fixat de sista tillbehören som behövs till satserna, väntar nu "bara" på att skärningen ska bli klar :)

Rickard
2011-01-23, 15:42
Hej,

Har varit och hämtat delarna idag, sitter och plockar ihop ett kit nu för att försäkra mig om att allt passar! Återkommer

staflaraf
2011-01-23, 16:03
:) Ta gärna bilder på resultatet!

jugg
2011-01-24, 21:26
Hämtade mitt Kit ikväll, ser mycket bra ut.

Eftersom jag redan har en tri som jag flyger med så kommer denna inte flyga på ett tag, men bygga ihop den ska jag göra i morrn och det blir en kort byggblogg på denna.

Tack Rickard.

// Tim

dubba
2011-01-25, 01:02
Bygglogg och bygglogg, hämtade 2 kit idag och det är svårare att göra en smörkniv i slöjden... Riktigt nice Rickard!!

http://img819.imageshack.us/img819/2908/img0035st.th.jpg (http://img819.imageshack.us/i/img0035st.jpg/)

mic
2011-01-25, 07:29
Perfekt, ser fram emot detta =)

Krille
2011-01-25, 20:32
Vad rekomenderar du för motorer till denna?

jugg
2011-01-26, 12:32
Nu har vi byggt trikoptern träfärdig.

http://www.vimeo.com/19206817

// Tim

Rickard
2011-01-26, 13:11
Nice, ser bra ut!

Angående motorer, runt 40 g och med ett kv på 1000-1200 och en 3s lipo kommer jag att köra på :)

Mvh
//Rickard

mic
2011-01-29, 08:02
Har fått mitt kit och skurit ut alla delar - får se om jag hinner få den träfärdig idag.
Det mesta ser bra ut, dock lite missnöjd över att det var så ojämnt utskuret på mitt kit, på vissa ställen hade lasern inte ens bränt igenom så man var tvungen att skära ut delarna med kniv, vilket inte var så lätt då det är plywood.
Men får du till laserskärningen perfekt så finns absolut inget att klaga på :)

Rickard
2011-01-29, 16:00
Har fått mitt kit och skurit ut alla delar - får se om jag hinner få den träfärdig idag.
Det mesta ser bra ut, dock lite missnöjd över att det var så ojämnt utskuret på mitt kit, på vissa ställen hade lasern inte ens bränt igenom så man var tvungen att skära ut delarna med kniv, vilket inte var så lätt då det är plywood.
Men får du till laserskärningen perfekt så finns absolut inget att klaga på :)

Hej,

ledsen för att det inte var riktigt genombränt på vissa delar. Vissa av kiten blev perfekta medan andra inte riktigt brändes igenom. Ska försöka få till skärningen bättre om jag skär ut någon mer gång, jag har lite idéer på hur jag ska kunna få till det bättre. För att lossa på delarna brukar jag trycka ut dem och sen slipa av kanten som blir. Om man trycker delarna mot den sida där de inte är helt genombrända och trycker hål o.s.v. i motsatt riktning så får man "skägget" på rätt sida och kan slipa av det. Går lite fortare än att skära ut delarna och blir nästan lika bra.

mic
2011-01-29, 19:28
Det är inte hela världen, men som sagt lite irriterande när man vill få ihop grejerna snabbt ;)
Annars så är det ju riktigt genomtänkt och suveränt med en byggbeskrivning - lägger upp en bild på resultatet här när jag hunnit få ihop den.

johsch
2011-01-30, 08:39
Lite bilder från mitt bygge. Ska bli intressant och se om det fungerar då detta är min första Tricopter...
185271852818529

/Johan

mic
2011-01-30, 09:54
Såg snyggt ut det där Johan, vad har du använt för utrustning?


Jag har inte hunnit skaffa någon elektronik ännu, men så här ser min ut träfärdig iaf:
http://lh4.ggpht.com/_q7SZbZDQ1DA/TUU0ZE-Kp-I/AAAAAAAAAIo/05bF857Yeko/s720/PICT1843.JPG

Mr J
2011-01-30, 10:16
Jag hade också samma färg på alla bommarna i början, men jag kom snabbt fram till att det var lättare att hålla reda på orienteringen med en avvikande färg på stjärtbommen.

mic
2011-01-30, 11:16
Kan tänka mig att det blir svårt, kommer nog göra detsamma så småningom eller hitta på något annat så man tydligare kan se vad som är fram och bak.

staflaraf
2011-01-30, 14:24
Mitt bygge! verkar dock ha fått ett trasigt KK-blackboard allt fungerar utom gyrostabiliseringen på pitchaxeln!

Jag såg att Johan här på forumet har ett likadant kort som jag, har du testat kortet? bara att hoppas att ditt fungerar. Alla motorer fungerar, bara själva gyrot som verkar dött! :banghead:

Krille
2011-02-02, 20:21
Vad kör ni för setuper i era trikopters? jag sitter å funderar å funderar å kan inte bestämma mig.

Just nu funderar jag på antingen eflight park 370 eller 400 motorer. Vill helst köra 3s 2200 ackar då jag redan har många sådana. Å vill helst ha en flygtid på minst 5 min. 8-10 helst.

370 motorerna väger 45g. 400 56g. lite mer vikt men lite mer drag. sammtidigt drar dom mer A.... va svårt de ska vara.

Mr J
2011-02-02, 22:16
Jag kör med dessa: Turnigy 2217 20turn 860kv 22A Outrunner
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5691

Med GWS Slowflyer EP 10x4,7 proppar flyger jag 7-8 min med lite marginal med 2200 mAh batterier.