handdator

Visa fullständig version : Ompa bygger Cub



Ompa
2011-01-08, 12:15
Måndagen den 27/12 knackade kungliga postverket på dörren med MINA julklappar :sarcastic:
Min beställning från Toni Clark hade anlänt och det var leverans direkt till dörren.

Det ena paketet innehöll byggsatsen till en PA-18 Super Cub i skala 1/3,8, det andra paketet var motor med tillbehör.
Motorn är en Zenoah ZG45SL med magnet tändning, samt Toni Clark´s Cub dämpare och dito Hydro Mount motorfäste.

Ett litet locklyft på kartongen med byggsatsen och påsen med allt godis :lollypop:
17922 17923 17924

Och här kommer bilder på motorn direkt ur kartongen.
17925 17926 17927 17928 17929

Ljuddämparen och hydromount fästet.
17930 17931 17932

ewalds
2011-01-08, 14:04
Sedär, nu börjar det arta sig:sarcastic:

Ska bli spännande att följa tråden.
Motorn ser ju inte fy skam ut, direkt.

Lycka till!

/Micke

Ompa
2011-01-08, 15:38
Har tidigt i morse, eller väldigt sent i natt, även hunnit börja lite med bygget :lollypop:

Tanken är att det ska bli en Svensk Armé Cub av den när den är klar. Och tack till Christer J & Kent "Genland" för lite bakgrunds material i form av bilder som gett mig en grundplåt att stå på...

Det hela började igår när posten kom. Från Trelleborg hade "ewalds" här på forumet vänligheten att skicka upp 24timmars epoxy som starkt rekommenderas av konstruktören.
Tänkte först köra igång med vanligt 30min epoxy från BSI, men hejdade mig när jag visste att rekommenderat epoxy var inom räckhåll.

17937 17938
Började först med att limma ihop långerongerna till kroppen samt plywood servofästen till höjdrodret.

17939
Därefter limmades detaljerna till fram-kroppens högersida samman men långerongerna. Observera att det är högra sidan med öppningen för dörren ni ser här.

När epoxyn har genomhärdat ska ytterligare lister i bakkroppen limmas dit innan vänstra kroppshalvan byggs direkt ovanpå den färdiga högerhalvan för att få två exakt identiska kropps sidor.

Modellflygarn
2011-01-08, 16:57
Helsike vad en del jobbar på! :)
Ser riktigt riktigt trevligt ut det där.
Hur stor blir den där pjäsen då?

Ompa
2011-01-08, 18:05
Vingspann 2800mm och kroppslängd 1800mm. Liten najsig sak :lollypop:

Corsair
2011-01-08, 21:17
Hej Tomas, kanonfin byggsats, blir sugen på en Toni-Clark men har ju mycket som skall bli klara men sen.....:sarcastic::sarcastic::sarcastic:

Ompa
2011-01-08, 22:57
Av det jag sett hittils så är kvalitén mycket god på materialet till byggsatsen. Kan verkligen rekommenderas.
Ritningarna är också välgjorda.

Per P
2011-01-09, 07:50
Sedär, nu har det visst infunnit sig en viss byggentusiasm hos Ompa igen. KUL! Jag vet att det där kommer bli en riktig höjdare.
Bygg på nu så är den där klar framemot sommaren!

Ompa
2011-01-09, 09:26
Sedär, nu har det visst infunnit sig en viss byggentusiasm hos Ompa igen. KUL! Jag vet att det där kommer bli en riktig höjdare.
Bygg på nu så är den där klar framemot sommaren!

Tack Per.
Entusiasmen har alltid funnits, det är mer andra orsaker som gjort att bygget går upp och ner... :toetap05:

Vi får se om jag hinner en runda i hobbyrummet innan jag drar mig mot västra Götaland i kvällningen. Annars blir det nya tag om några dagar igen :lollypop:

taygher
2011-01-09, 12:24
Härligt med en ny byggtråd från Herr Byggmästare Ompa!:icon_pidu:

Skall följas noga med stor glädje!

Sweeper
2011-01-09, 19:23
Ännu ett intressant bygge att följa! :)


Göran

Ompa
2011-01-09, 21:01
Kul att ni gillar min nya tråd. Vi får väll se hur den urartar och när jag kan flytta med mig bygget till husvagnen :lollypop:

Tyvärr blev det inte tid över för något bygge idag, eller glasning på Musse. Tiden rann iväg och huxflux var det bara att packa bilen och fara till Trolhättan.
Har precis sedamn 20 min landat vid husvagnen och installerat mig.

Avnjuter lugnet och atmosfären, i kväll somnar nog Ompa tidigt :goodnight:

ChristerL
2011-01-10, 08:14
Det här ska bli kul att se! Älskar ditt val av Armé-Cub, det är nåt speciellt när de får gröna kläder på sig.

Ompa
2011-01-10, 19:59
Tack för det Christer, är man Warbird freak så är man, inte mycket att välja på i det här läget :sarcastic:

Ompa
2011-01-15, 19:09
I natt så byggdes högra kroppssidan klar. Ingen kamera dock men tar lite bilder när jag börjar med vänstra kroppssidan.

Det går lite segt, mest på rådande omständigheter i samband med husförsäljning.

Som några sett så har jag lite saker till salu. Saker och ting i smanband med stundande skilsmässa och husförsäljning har föranlett att ganska drastiska åtgärder behöver vidtas....
Kommer lägga hobbyn på ganska låg nivå ett tag framöver, men kommer ta upp den till 100% igen när allting är över och livet åter stabiliserat sig.
Detta Cub bygge ska jag dock hålla vid liv, men i övrigt blir det nog inte stor aktivitet just nu.

Sweeper
2011-01-15, 19:21
Jag väntar gärna på bilder. :)

Det är bra att du behåller något att knåpa med!:thumbup:


Göran

ewalds
2011-01-16, 08:14
Varje sak måste ju få ta sin tid i anspråk, inget man kan göra åt det.
Msn behöver ju inte heller snabbygga och tillbringa hela dagar ibyggrummet?
Själv har jag som mål att försöka göra NÅGOT varje dag även om det inte blir så mycket ibland.
Men det går ju framåt, sakta men säkert.
Trots allt går det fort mot vår nu och då börjar ju såväl flyg som tfotosäsongen på allvar igen så då kommer nog produktiviteten i byggandet att minska drastiskt även här. Om jag nu inte skulle råka vara färdig men betvivlar det?

Lite bilder vill vi så klart gärna se:)
Ska även bli väldigt spännande att se ditt byggande i husvagnen:sarcastic:

Hoppas allt ordnar sig smidigt o lycka till!

/Micke

Ompa
2011-01-16, 10:14
Blev tyvärr inget bygge igår, andra saker dök upp...
Men ska ordna bilder på bakkroppen i eftermiddag/kväll för att hålla tråden vid liv.

Ompa
2011-01-16, 18:34
Kommer lite bilder på fredags nattens bygge. Inte mycket men alltid något :lollypop:
18189 18190 18191

Hoppas kunna klämma ihop andra kroppssidan nästa helg :vroam:

ewalds
2011-01-16, 19:23
:thumbup:

En början så god som någon:)

Ompa
2011-01-23, 18:45
En helg passerade, vilket medförde viss mängd med bygge. Dock mindre pga en förkylning som slog till hårt och brutalt i fredags kväll med feber & frossa som följd.

Den högra kroppssidan var ju redan klar, så jag putsade kroppssidan och nålade återfast den på byggbordet. Nålarna klipptes sedan av så nästa kroppssida kan byggas direkt ovanpå.
18377

Långerongerna limmas samman och detaljerna för servofäste och ändstycket limmas.
Liksom detaljerna som blir vänstra sidan av cockpit.
18378 18379 18380

Bakkrppens förstärkningar limmas.
18386 18387

Påbörjade även monteringen av kroppsspanten. Startade enkelt med dom prefabricerade detaljerna :sarcastic:
18388 18389
Notera på den sista bilden och detalj no #187. Den är 10mm för låg enligt ritning och material spec. Kommer skarva i en egen bit med 4mm balsa. Måste flytta om i hobbyrummet bara så jag kommer åt min kartong med byggmaterial :lollypop:

Modellflygarn
2011-01-23, 18:50
Kul att bygget knallar på! Jag gillar ju Cubar till skillnad från vissa andra här... :)

Corsair
2011-01-23, 18:55
Hej Tomas, ser bra ut, krya på dig det är snart fredag, ibland känns det som det bara är Måndagar och Fredagar....:):):)

Ompa
2011-01-23, 23:00
Tack för uppmuntran, det värmer.
Jobbar på med förkylningen, har precis kommit fram till husvagnen och det är lite svårt att bums hoppa i säng. Så för att lindra en ömande hals och komma i stämning för en ny arbetsvecka så sitter jag här och läppjar på en Tullamore Dew innan säng gång.

Om det inte whiskeyn hjälper mot själva förkylningen så blir det ju iaf roligare att vara förkyld :sarcastic:

qrt
2011-01-24, 07:07
Om det inte whiskeyn hjälper mot själva förkylningen så blir det ju iaf roligare att vara förkyld :sarcastic:

Håller med du Tomas, krya på dig. Kommer att följa bygget dagligen!!
/Kurt

Ompa
2011-02-13, 08:27
Bara inse fakta.
I och med stundande husförsäljning så börjar det redan så smått dra ihop sig att starta packa. Och garaget med tillhörande hobbyrum kommer bli avlastningsytor. Detta medför att bla verktyg & mina hobbyprylar blir det första att packa för att ge plats åt annan bråte innan man kan börja köra iväg detta till nästa bostad.

Så tillfälligt kommer jag helt lägga ner mina trådar tills all flyttning är avklarad. Så tyvärr kommer ingent hända förens någon gång i mitten/slutet av april igen. Men då kan i stället tempot ökas på byggandet.

På återseende.

ewalds
2011-02-13, 08:32
Det är ju sånt som är svårt att göra ngt åt.
Får önska dig lycka till med försäljning o inflyttn i det nya!
Hoppas inte att du packar ner datorn och trådarna ser vi fram emot till vårkanten:)

/Micke

Ompa
2011-02-13, 08:48
Det är lugnt Micke.
Datorn har jag framme :)
Och jag tänker inte gå under jord bara för att jag måste börja packa innan flytten. Trådarna som jag följer kommer jag allt forsätta hålla koll på :lollypop:

Riktigt så lätt blir ni inte av med mig :sarcastic:

Det är (åter igen) endast själva byggandet som blir lite lidande. Men man måste ju börja i någon ände. Och som jag skrev i förra inlägget, garaget och hobbyrummet är ytor vi måste nyttja för förvaring tillsvidare.

Säger som Arnold,
'I be back' :icon_pidu:

Corsair
2011-02-21, 19:44
Hej Tomas, lider med dig, vet vad du går igenom, har själv varit där...."No guts no Glory"
:vroam:

genland
2011-02-21, 20:49
Hej Tomas, lider med dig, vet vad du går igenom, har själv varit där...."No guts no Glory"
:vroam:

Instämmer med Corsair.

Kommer att hänga vid din "Postlåda" :) (Alltså denna tråden)
förhoppningsvis får du ork o tid att fortsätta med Cuben.

Bästa hälsningar från Kent

Modellflygarn
2011-02-21, 21:04
Kollar till dig lite då o då! :)

Ompa
2011-03-05, 07:36
Dags att informera lite.

I rådande situation och i denna stund kan jag meddela att Cuben är såld och jag stänger tråden.

Det var ett väldigt tungt beslut att sälja den, men situationen är som den är och jag måste gardera mig.
Men tro inte att jag slutat titta på andra modeller :lollypop:
I princip det enda jag gör när jag är hemma, hänger vid datorn och läser recensioner om olika byggsatser, kollar vad säljarna har hemma och jämför priser.

Lägga av? Jag? Näe, men det blir som Gyllene Tider en gång sa, Konst Paus...

Tänkte att förhoppningsvis vara igång igen nästa vår med något projekt, då borde dom flesta krokiga vägar rätat ut sig och man kan ana ett ljus i slutet tunneln :sarcastic:

INGEMAR NABBING
2011-04-08, 12:30
Hej Thomas. Jag tittade in på Din sida och vill gärna lämna Dig ett förslag:
I vår mycket hemtrevliga o varma bygglokal i Falköping - får Du som fullvärdig medlem i klubben ÅMFK -
tillgång till rymlig byggplats - plus handverktyg o maskinhall + dator. Med egen nyckel kan Du komma o gå
precis när det passar. Ibland har vi medlemmar som använder lokalen för bygge även nattetid.
Vill Du ha mera info eller kanske göra ett besök - ring 0515 - 148 43 Ingemar Nabbing.