handdator

Visa fullständig version : Spänningsregulatorer & FPV setup



LiPoDude
2011-01-12, 07:45
Tjena, har en kamera kx-131 som drivs på 5V och en videosändare som kräver 12V +-10% (enligt spec).
alltså minimum 10.8V för att på ett säkert sätt driva sändaren.

Jag hade tänkt köra ett separat batteri för att driva videoutrustningen, men undrar lite på vilken väg man skall gå...

Alternativ:
1. 2S (7.4V) med buck boost step up converter till sändaren. Finns det att köpa i Sverige? och ger det farligt mycket störningar som kommer minska min räckvidd? någon som har erfarenhet av detta?

2. 4S (16.8V) och en hederlig 7805 till att regulera kameraspänningen (5V ca 150mA). och en 7812 till sändaren. Detta kommer garantera bra störningsfri ström till både sändare och kamera, men lite onödig vikt, samt slöseri på ström då mycket kommer gå till spillo i de linjära regulatorerna... Största risk-faktorn med denna setup skulle då vara att kamera regulatorn blir överhettad, men det är ju ändå rätt liten ström det handlar om så det borde gå bra (skall testa på bänken...).

3. 3S (12.4V) med endast 7805 till kameran. Detta vore ju den bekvämaste lösningen, men jag vet inte hur känslig sändaren är för att spänningen kommer droppa under 10.8V (minimum enligt spec)?. Någon som har erfarenhet av detta?
Sändaren är en sådan här: http://hobbywireless.com/cart/index.php?main_page=product_info&cPath=10&products_id=513

tragi702
2011-01-12, 10:26
Hej.
Kört enl,punkt 3 i 4 år ungefär.har inte haft några problem,men byter ALLTID videolänksbatteri efter varje flygning.
har ett 3cell 610 Mah,har provmätt och min utrustning drar ungefär 600 Mah.
flygtiden varierar från 20-45 min. kör kortare tider på vintern,då de kroknar tidigare pga kylan.

Flyg lågt o sakta..

//Patrik.

LiPoDude
2011-01-12, 13:18
Ok, låter bra. Är det med samma sändare? Och vet du vad du brukar ligga på för spänning efter en sådan flygtur?