handdator

Visa fullständig version : F18



Baua
2011-01-15, 23:44
Hej alla!

Jag har en fråga!
Har haft en del problem med mixningen av rodren på henne.
Jag undrar vad man kan förvänta sig av henne, om man kopplar 1. höjd och skevroder både på hennes huvudvinge och mindre vingar bak, så dom typ samarbetar. Original ska höjden kopplas till hennes bakre mindre vingar, och skeven på hennes huvudvingar. Fick allt att lira som det skulle genom att mixa sändaren, men det som inte fungerade var funktionen på höger servo när man skulle sjunka i höjd, då ville inte servot vara med. Radion jag har är en FutabaT7C. Med ett servo som går i motsatt riktning hade allt förmodligen varit löst, men ett sånt servo hade jag inte till hands. Nu är allt ihoplimmat, så jag hoppas att det går att köra enl version 1 ovan, annars blir det en ny erfarenhet och ytterligare en en rolig maiden, hehe! Tacksam för svar och heja rop.:)


Hils
Magnus

sundqvistjohan
2011-01-16, 10:35
Hej!

Exprimentera inte på det sätt du beskriver, din radio klarar av två höjd- och två skevroderservon utan servoreverserare eller ett servo som går åt andra hållet.
Nu har jag inte min Futaba 7C radio hemma, men jag kan kolla upp hur man gör och svara i kväll, viktigt är i alla fall att du har alla servon i rätt kanal i mottagaren.
kanal 1 höger skevroder
kanal 2 höger höjdroder
kanal 3 fartreglaget
kanal 4 tom (kärran saknar sidroder)
kanal 6 vänster skevroder (radion inställd på "flaperon"-mode)
sedan minns jag inte om vänster höjdroderhalva ska vara i kanal 5 eller 7, ska kolla upp.

Sedan är det väl bara att gå in och reversera den höjdroderkanal som går åt fel håll (men som sagt, svarar mer detaljerat i kväll).

Angående terminologi: Det som höjdrodren sitter på heter stabilisator (stabbe) och skevrodren sitter på vingen.

hör av mig i kväll, Johan

Baua
2011-01-16, 11:17
Tack för ditt svar Johan!
Jag väntar med spänning.

Hils Magnus

sundqvistjohan
2011-01-16, 15:34
Hej igen!

Jag gick in i ett modellminne där jag har två skev- och två höjdroderservon.

Testa med detta i mix-menyerna:

FLAPRN > ON
AIL-2> CH6

Detta betyder att skevrodren nu är kanal 1 och 6

Så hoppas jag din radio också har en mix som heter "AILVATOR"

AILVATOR > ON
(AIL 3> 0%)
(AIL4> 0%)
ELE1> +100% VIKTIGT
ELE2> -100% VIKTIGT

DVS. Höjdroderhalvorna i kanal 2 och 5, ena halvan med positiv procent och andra halvan med negativ procent.

Testa detta och återkom med frågor om det inte funkar.

hälsningar, Johan

Baua
2011-01-16, 19:32
Hej Johan!
Tack för hjälpen, nu fungerar det som det ska.:thumbup:


Hils
Magnus

Kennerdahl
2011-01-17, 11:09
Hej igen!

Jag gick in i ett modellminne där jag har två skev- och två höjdroderservon.

Testa med detta i mix-menyerna:

FLAPRN > ON
AIL-2> CH6

Detta betyder att skevrodren nu är kanal 1 och 6

Så hoppas jag din radio också har en mix som heter "AILVATOR"

AILVATOR > ON
(AIL 3> 0%)
(AIL4> 0%)
ELE1> +100% VIKTIGT
ELE2> -100% VIKTIGT

DVS. Höjdroderhalvorna i kanal 2 och 5, ena halvan med positiv procent och andra halvan med negativ procent.

Testa detta och återkom med frågor om det inte funkar.

hälsningar, Johan

Detta av även användbar information till mig för att jag vart för slapp på att läsa manualen på min 7C.. ;)

Hur går det med bygget Magnus? :)

Baua
2011-01-17, 15:36
Hon är klar!

Hils
Magnus



Detta av även användbar information till mig för att jag vart för slapp på att läsa manualen på min 7C.. ;)

Hur går det med bygget Magnus? :)