handdator

Visa fullständig version : Rans S-9 ¼ Skala



Zazzu
2011-01-16, 19:31
Hej.
Påbörjade denna tråd innan serverkrachen nu gör jar ett nytt försök.
Jag har tänkt bygga en Rans S-9 i kvartskala. Förebilden är bara 6,7 meter i spännvidd. Det är en ultra lätt från en firma i USA (Rans) och förebilden säljs som byggsats. Modellen byggs från ritning med en spännvidd på 169 cm. Ritningen kommer från BK modellflyg på Gotland. På treplansskissen ser man att det finns två utförande på ryggen. Jag kommer att bygga den versionen med hög rygg. Det var ett sådant plan som tappade vingen på en flyguppvisning i Argentina. Piloten överlevde, skröna? Nej det här planet har en inbyggd fallskärm längst bak i kroppen som man kan utlösa i nödfall.

Saxat från tillverkarens sida:
“The S-9 Chaos has been in production since 1986. The Chaos is popular the world over in aerobatic competitions and sport flying. A Chaos airframe is a perfect match for the new breed of powerful two stroke engines. A stock S-9 equipped with a Rotax 503 47hp engine is potent enough to compete in sportsman class aerobatics. S-9's have been equipped with up to 100 hp engines with spectacular results. With full inverted capability, a Chaos can whip through an advanced routine leaving little doubt about the plane and pilot's ability to finesse the figures.
Aerobatics is the intent of the Chaos, but the well behaved plane serves well for cross country or around the patch flights. Pilot workload is minimal due to the light control pressures. As with all RANS kits, the Chaos comes welded and pre-fabricated, reducing assembly time and increasing precision.”

Jag börjar alltid med att göra alla spant och spryglar.
18206

Limma lungt Ulf A. www.modellbygge.se

Thomas
2011-01-16, 20:38
Har du vägarna förbi kan du ju plåta en originalkärra... http://www.estt.se/mambo/index.php?option=com_content&task=view&id=32&Itemid=52 (scrolla ner)

Zazzu
2011-01-16, 21:17
Har du vägarna förbi kan du ju plåta en originalkärra... http://www.estt.se/mambo/index.php?option=com_content&task=view&id=32&Itemid=52 (scrolla ner)

Jag har redan tittat på den kärran på nätet, när jag letade efter ett lämpligt färgschema till min moell. Denna rans har ju den låga ryggen så den passar inte mig. Jag har bestämt att min skall bli "orginal" blå och vit.

/Ulf A.

Zazzu
2011-01-19, 18:50
Hej.
Jag fortsätter med beskrivningen av mitt bygge:
Modellen kommer att drivas med el då jag har gått över till det helt och hållet. Jag kommer att mata den med ca 900watt. Jag hoppas att slutvikten på modellen hamnar någonstans runt 2,5kg.
Bygget går snabbt framåt då man gjort alla delar först. ”Kölen” har blivit tillverkad och kroppen med spant och longeroner kommer snabbt på plats. Stabben och höjdroderhalvorna tillverkas och stabben monteras i kroppen. Nu skall jag göra fästen till vingarna.

Nästa gång gör vi vingar.

Limma lungt Ulf A. www.modellbygge.se

Corsair
2011-01-20, 09:58
Zazzu, här går det undan, gillar dig som bygger pinnabyggen :lollypop:, jag skall snart fortsätta med min SIG J-3 "Clipped wing"...:)

Zazzu
2011-01-22, 19:30
Zazzu, här går det undan, gillar dig som bygger pinnabyggen :lollypop:, jag skall snart fortsätta med min SIG J-3 "Clipped wing"...:)

Ja här går det undan. Det tar inte så lång tid att sätta ihop lite spant och longeroner. Det som tar tid är alla fästen, plankningar och balsafyllnader. Pinnabyggen är det roligaste som finns. Hoppas att du kommer igång med din J-3á.
/Ulf

Corsair
2011-01-23, 19:00
Hej Ulf, det blir nog lite bygge på Cubben i veckan..:lollypop::lollypop:

Zazzu
2011-01-28, 20:16
Nu har jag gjort vingarna. Det står klart och tydligt i bygginstruktionen att man skall göra uttagen i spryglarna när man sätter ihop vingen för att det skall bli exakt. Nu är det så att jag fräser alltid mina spår i spant och spryglar och då blir det exakt. Nu visade det sig att de uttag som var utritade på spryglarna var inte i närheten av vingbalkarna så det fick bli ett spår vid sidan av det första uttaget. De innersta spryglarna blev nya då uttagen blev bredvid varandra.
Främre och bakre torotionsnäsa är plankade. Nu skall jag göra vingspetsar och sätta dit capstrips.


Limma lugnt Ulf A www.modellbygge.se

Zazzu
2011-02-01, 19:58
Nu skall jag för första gången i mitt liv gjuta något i glasfiber. Det skall bli en motorkåpa. Jag har gjort en plugg av blå frigolit och spacklat lite med sandspackel där det behövdes.
18616
Sedan lade jag på lamineringsepoxy och 50gr väv. Efter två lager tog jag bort pluggen från modellen men då kändes kåpan inte stadig så det blev två lager till.
18617

Limma lugnt Ulf A. www.modellbygge.se .

Zazzu
2011-02-12, 17:32
Nu är modellen träfärdig och nu återstår bara klädsel ock lite skaladetaljer som ljuddämpare tanklock och luftrenare.
18859

Limma lugnt Ulf A www.modellbygge.se

hjalleo
2011-02-16, 21:26
Hej Ulf!
Jag tror minsann att det finns en differens mellan vad jag ser i byggtråden och din källare. In med fler bilder på hur bygget fortlöper!
/Olov

Thomas
2011-02-16, 21:40
Himla grann kärra!

Zazzu
2011-02-17, 19:56
Hej Ulf!
Jag tror minsann att det finns en differens mellan vad jag ser i byggtråden och din källare. In med fler bilder på hur bygget fortlöper!
/Olov

Ja jag får väll avslöja att den nästan är färdig. Jag har vägt den idag med ack och motor och slutvikten kommer att hamna på ca 2,8kg.
19016
Så här ser det ut i cockpit
19017
Här har hon på på sig tofflor vist är hon söt.
19018
Här syns mina hemgjorda luftrenare
19019
och på andra sidan sitter ljuddämparen
19020

Det finns mycket mer bilder på min hemsida om någon är intreserad. Där finns det även byggtrådar på andra modeller som jag byggt. Nu håller jag på att förbereda för nästa bygge som blir en SE5A i skala 1/6. Detta bygge kommer inte att gå lika snabbt som Ransen.

Limma lungt Ulf A. www.modellbygge.se

hjalleo
2011-02-17, 21:10
Den blev riktigt läcker. Blir det premiär i helgen?
/Olov

Corsair
2011-02-21, 19:33
Hej Ulf, mycket snygg kärra, lycka till med "Maiden" :icon_pidu::icon_pidu::icon_pidu:

Zazzu
2011-02-27, 20:18
Hej Ulf, mycket snygg kärra, lycka till med "Maiden" :icon_pidu::icon_pidu::icon_pidu:

Man tackar. Jag hoppas att den kommer att flyga fint pga den låga vikten och den stora vingytan.

/Ulf A.

Corsair
2011-03-29, 20:49
Hej Ulf, hur gick det med "Maiden".....:willy_nilly:

Zazzu
2011-03-30, 20:55
Hej.
Premiären har inte blivit av ännu. Detta pga att vårt fält hade snö tills nyligen (kanske finns kvar?) och det blir väldigt blött på våren. Så det har inte blivit något flugit på fältet i år. Jag bygger på en SE5A istället, byggtråd kommer.

/Ulf

marcusdorff
2011-04-21, 07:04
Är det fortfarande blött eller är kärran testad? Jag är väldigt nyfiken eftersom jag har en likadan ritning liggande på hyllan.

/M

hjalleo
2011-04-24, 07:20
Är det fortfarande blött eller är kärran testad? Jag är väldigt nyfiken eftersom jag har en likadan ritning liggande på hyllan.

/M

Hej!

Fältet är sedan några veckor helt torrt och helt OK att flyga på. Jag ska se om jag inte kan lura med honom i eftermiddag så att det blir premiär någon gång. Jag är hemskt nyfiken på att få se Ransen i luften. Med lite tur kan det nog bli en filmsnutt också.

/Olov

Zazzu
2011-04-24, 19:34
Hej.
Alla som undrat, nu är premiären avklarad och även flygning nummer två. Modellen flyger hur snällt som helst och klipper bara vid fullt höjdroder och nästan ingen fart. Så de som sitter på en ritning börja bygga.
20638
Jag kan komma med lite tips vad som inte stämmer på ritningen och hur man gör en öppningsbar canopy.

20637

Film kommer från premiären

/Ulf

hjalleo
2011-04-24, 20:05
Här kommer lite bilder från premiären:

hjalleo
2011-04-24, 20:07
Och här kommer en filmsnutt:


http://www.youtube.com/watch?v=McYtiO_ka9M