handdator

Visa fullständig version : Vinterflygning



lassebetong
2011-01-19, 22:43
I Lördags fick vi besök på sjön.
Vi brukar i vanliga fall mest vingla runt med våra trainers, så det här var förstås spännande.
Dagen till ära hade han nya skidor på sin maskin, vilket skulle visa sig bli onödigt spännande.
Tackar Daniel för fin uppvisning och trevligt sällskap och hälsar dig välkommen åter.


http://www.youtube.com/watch?v=NcRVUJ8N6Pg

/Lasse

Kennerdahl
2011-01-19, 22:59
Den kärran va ju lite roligare än en trainer.. ;)

LAB
2011-01-20, 19:27
Kan bara säga att vi hade en trevlig flygdag,kul att se Daniels kärra.:thumbup:Kanske du skulle åka o filma borriggar i helgen,verkar vara mer intressant än modellflyg:icon_butt:

lassebetong
2011-01-23, 22:56
Några minusgrader och i stort sett vindstilla, kan man önska sig bättre vinterflygväder.
I dag blev vi sex st på fältet hemma hos Bengt.
En stor del av dagen ägnades åt bogsering en förbaskat rolig form av modellflyg.
Jag fick chansen att premiära min VQ KA-7 och Guzzten rastade sin Blue Fenix.


http://www.youtube.com/watch?v=ScMsf4fsVdY

Skall försöka få till lite film på övriga klipp.

/Lasse

wesse
2011-01-24, 12:55
Trots att ni inte filmar borriggar så va det underhållande att skåda nerkylda flygande Tranåsbor....yehhh

LAB
2011-01-24, 19:40
Trots att ni inte filmar borriggar så va det underhållande att skåda nerkylda flygande Tranåsbor....yehhh

Inte var Vi nerkylda!Här i Tranås finns inga kärringar som flyger inomhus!Förexten hade Vi med oss mycke kaffe,kul att du la en kommentar till stackars lasse betongs filmer.Det skulle inte förvåna mej om du filmade en fomie hovrande i en sophink så skulle du få halva skåne att komentera:sarcastic:Wesse du är fortfarande min favorit trots att du är ifrån hultsfred:thumbup:

wesse
2011-01-24, 20:12
Inte var Vi nerkylda!Här i Tranås finns inga kärringar som flyger inomhus!Förexten hade Vi med oss mycke kaffe,kul att du la en kommentar till stackars lasse betongs filmer.Det skulle inte förvåna mej om du filmade en fomie hovrande i en sophink så skulle du få halva skåne att komentera:sarcastic:Wesse du är fortfarande min favorit trots att du är ifrån hultsfred:thumbup:

Lasse Betong ? Vem är det? Är han en hårding?

Mvh Wesse som gillar rörmokare just nu när det byggs om i huset...

Snickarjävel´n
2011-01-24, 20:31
Inte var Vi nerkylda!Här i Tranås finns inga kärringar som flyger inomhus!Förexten hade Vi med oss mycke kaffe,kul att du la en kommentar till stackars lasse betongs filmer.Det skulle inte förvåna mej om du filmade en fomie hovrande i en sophink så skulle du få halva skåne att komentera:sarcastic:Wesse du är fortfarande min favorit trots att du är ifrån hultsfred:thumbup:



Jag bad alla mina skånska kompisar att gå in och kolla på era underbara vinter filmer så jag hoppas han gör det oxå..... :girl_cray3:


Vi skåne kärringa sitter mest och huttra inomhus då de e för jävla kallt och blåsigt ute, vi ska nog fan se till att kommenterar era flygningar till sommaren ska du se :thumbup::icon_pai::sarcastic:

LAB
2011-01-24, 22:12
HE HE:sarcastic:

wesse
2011-01-24, 22:24
Kan bara säga att vi hade en trevlig flygdag,kul att se Daniels kärra.:thumbup:Kanske du skulle åka o filma borriggar i helgen,verkar vara mer intressant än modellflyg:icon_butt:

Yehhhh

LAB
2011-01-24, 23:00
Yehhhh
Är det Sigges brunnsborrning o chark AB:sarcastic:

lassebetong
2011-01-25, 06:48
Pojkar, pojkar nu ska vi vara snälla. :icon_pai: :sarcastic:

wesse
2011-01-25, 11:27
Inte var Vi nerkylda!Här i Tranås finns inga kärringar som flyger inomhus!Förexten hade Vi med oss mycke kaffe,kul att du la en kommentar till stackars lasse betongs filmer.Det skulle inte förvåna mej om du filmade en fomie hovrande i en sophink så skulle du få halva skåne att komentera:sarcastic:Wesse du är fortfarande min favorit trots att du är ifrån hultsfred:thumbup:

Okey vi prövar att Hovra i en soptunna så får vi se LAB:-)

lassebetong
2011-02-20, 18:07
I morse låg qvicksilvret på -20 men lagom till 11 kaffet hade temperaturen stabiliserat sig på ganska behaglig temp.
Mestadels skulle dagens modellflyg ängnas åt segelbogsering.
Dagen till ära skulle det premiäras inte mindre än fyra kärror, en bogserare och tre segelkärror.
Guzzten var som vanligt på plats med sina gamla trotjänare, samt en gammal ASK14 som skulle få lite av en nypremiär.
19087

LAB värmde upp sig på sin Hyperion CUB.
19090

19091

Jonas skulle premiära sin Rheinland och i bakgrunden ligger LAB.s kärra som han fick till en riktig Kalle Anka landning med.:)
19088

Farbror Öberg poserar bredvid min Miss Morava som jag själv skulle premiära i dag.
Bakom Öberg skymtar Klampes Habicht som även den skulle få luft under vingarna för första gången.
Miss Moravan kan väl närmast liknas vid en större trainer, för övrigt det ända jag tror jag har i flygväg.:lollypop:
19089

Här gällde det att hålla sig framme om man skulle få någonting i sig.
Själv blev jag nästan utan när jag tog de här två bilderna. :)
19092

19093

Några bilder från depån också.
19094

19095

19096

Får se om det kanske kommer några rörliga bilder så småningom.

wesse
2011-02-20, 18:14
Sällsam dag ni avnjöt era lyckliga små troll:-)

Modellflygarn
2011-02-20, 19:17
Heja på! Kul med de där skalasegelkärrorna ni börjat med.
Ska bli kul att se mer sånt!

LAB
2011-02-20, 20:01
Inget bra att använda luftbromsarna på för låg höjd:(Var är bilderna på krascherna?:sarcastic:Kul att premiären av miss i röven eller vad nu kärran heter gick bra:)

lassebetong
2011-02-20, 20:27
Inget bra att använda luftbromsarna på för låg höjd:(Var är bilderna på krascherna?:sarcastic:Kul att premiären av miss i röven eller vad nu kärran heter gick bra:)

Hehe, ja jag har inte en enda kraschbild, men Guzzten kanske plåtade någon.
Du kanske kan ta en på din kärra annars.:sarcastic:
Ja Miss med röven flög ju riktigt bra, får finslipa bogseringstekniken lite mer bara.
Men det är klart blir det bara en vända får man ju ingen träning.:sarcastic:

/Lasse

lassebetong
2011-02-20, 20:34
Sällsam dag ni avnjöt era lyckliga små troll:-)

Ja det var en riktig kanonersdag i dag, mycket flygande, kaffe, hamburgare och trevlig gemenskap.

LAB
2011-02-20, 20:49
Hehe, ja jag har inte en enda kraschbild, men Guzzten kanske plåtade någon.
Du kanske kan ta en på din kärra annars.:sarcastic:
Ja Miss med röven flög ju riktigt bra, får finslipa bogseringstekniken lite mer bara.
Men det är klart blir det bara en vända får man ju ingen träning.:sarcastic:

/Lasse

En bild på ett trasigt servo gör ju ingen riktigt skadeglad:sarcastic:,men servot är bytt o kärran flygklar igen!

Snickarjävel´n
2011-02-20, 21:04
En bild på ett trasigt servo gör ju ingen riktigt skadeglad:sarcastic:,men servot är bytt o kärran flygklar igen!


Lasse....!....jag är inte så krävande så ett trasigt servo räcker för att min skadeglada sida ska komma fram :sarcastic:

lennart wiklund
2011-02-21, 19:44
Ni är tuffa som idkar vinterflyg,brrr
för kallt nu för tiden tycker jag!

lassebetong
2011-02-21, 20:13
Ni är tuffa som idkar vinterflyg, brrr
för kallt nu för tiden tycker jag!

Ja nu var det inte så farligt kallt hos oss i går.
Det var i stort sett vindstilla och runt en -5 samt att det var en stor lampa som var tänd på himlen som värmde oss hela dagen.
Men visst blir det lite kallt att hålla i spakarna en längre stund.
Jag hoppas att vårsolen även börjar att tina upp er i norra sverige så du snart får komma ut och flyga lite igen.

Guzzten
2011-02-21, 20:52
Ganska kul endå att just "lampan" var (mer eller mindre) orsak till dom mindre lyckade landningarna som blev. Jag lyckades ju med konsten att slå av stället på Cuben, inte lätt när den kommer ut från solen :banghead:. ASK14 flög. men inte mer. Batterierna i Blue Phenix... dom behöver bytas. 800 mHa gamla accar pallar inte kylan tydligen, så den trillade, bokstavligen, ner. Dock hel!

Var köper man billiga 18x8 till en ROTO25? dom verkar kunna gå åt som smörknivar...
tog tyvärr inga bilder på krasher. Jag är på fältet för att flyga. Och då "glömmer" min hjärna att jag har kameran i fickan.

klampe
2011-02-23, 05:10
Film från söndagens flygning.
http://vimeo.com/20241646
/Stefan

LAB
2011-02-23, 20:35
Gött med filmen stefan

taygher
2011-02-23, 20:40
Verkligen, nice att se ett par fina seglare premiärflygas! :thumbup:

lassebetong
2011-02-27, 19:10
Även i dag har vi vinterflugit hemma hos Bengan.
Vädret var väl inte lika roligt som det vi de senaste söndagarna har bjudits på, men det var helt klart flygbart.
Som vanligt åkte grillen fram, utöver hamburgare bjöd den även på en behaglig värme.
19212

Lite av det vi flög med under dagen.
19213

19214

19215

Min Miss Morava, som den såg ut med stället på.
Efter en sällan skådad misslyckad nybörjarlandning så kunde jag packa in stället i bagaget och planet i bilen. :bawling:
Men det är nog snart fixat igen.:)
19216

Modellflygarn
2011-02-27, 22:10
Kul att ni kämpar på i snödrivorna! :)
Snygg Drake förresten!

taygher
2011-02-27, 23:59
Ja, det var trevligt på isen idag och lagom kallt.
Osis med Betongens fina bogserkärra, men den är nog snart på benen igen så att säga.
Det var första gången jag såg den i luften idag och den flyger som en dröm.

Lyckades få ihop det sista på min seglare inatt så nu är jag också med i matchen när det gäller segelflygsbogsering.
Jag hann bara med en start idag innan bogseringsmöjligheterna tog slut men det var kul att få känna på den.

Hoppas på fler starter nästa helg! :thumbup: