handdator

Visa fullständig version : Inlärningsväg från 0 till Marutaka Corsair



Sgt. Stinger
2011-01-20, 12:11
Hej hej!

Detta är mitt första inlägg, och jag hoppas att jag postar det i rätt del av forumet.

När jag var kanske tio år, inhandlade min far en Marutaka Corsair (den till .60-motorer tror jag det är) begagnad för ett mycket lågt pris, eftersom han i allmänhet har en förkärlek för stridsflygplan från WWII. Eftersom han aldrig har sysslat med RC, så blev det såklart aldrig av att den byggdes, eftersom han aldrig kom sig för att skaffa en trainer att börja med.

För ett par månader sedan började han att rensa ut saker han inte vill ha kvar, och började prata om att sälja Marutakan. Jag som alltid har velat lära mig RC-flyg kunde såklart inte låta bli att säga att det inte gick för sig, då jag också gillar WWII-plan och älskar att bygga, fila och pilla, och dessutom har sysslat en del med RC-bilar innan.

Såklart inser jag att man inte kan lära sig hobbyn genom att smälla ihop Corsairen och börja flyga lite hipp som happ, dessutom skulle jag nog inte ha råd att utrusta den på det sätt jag skulle vilja för tillfället. Jag funderar därför på vilken modell jag bör börja med, och jag gissar att det även behövs nånting mitt mellan en trainer och corsairen innan man börjar med den.
Det är lätt att känna att jag inte har något större intresse av att flyga en klassisk trainer, men jag antar att det är nödvändigt för att lära sig ordentligt?

Tidigare erfarenhet: Flygsim i datorn, och lite RC-flygsim med en playstation-handkontroll ( ja, jag vet, det räknas knappt )

All hjälp uppskattas, då jag tycker detta verkar vara en underbar hobby som jag vill syssla med mycket!

Mvh
Sgt. Stinger

sundqvistjohan
2011-01-20, 12:29
RealFlight G5 (en bra USB-kontroll kommer med). Öva mycket med olika plan så att du nöter in alla reflexer. En dyr simulator, men en mycket lönsam investering.

Sedan en lågvingad trainer typ Calmato Sports 40 eller 60 storlek. I det skedet tar du kontakt med en klubb så du får ha en erfaren flygare att trimma in modellen och eventuellt göra de första flygningarna i dubbelkommando. Med 100 timmar simulatorträning är chansen att lyckas själv också stor, men det är onödigt att chansa.

Flyg sedan din lågvingade trainer tills du behärskar avståndsbedöming, sid- och höjdroderkompensation vid rollar och kan bedöma sättningspunkten vid landningar så gott som vid varje landning.

Sgt. Stinger
2011-01-20, 12:46
Så det är ändå såpass att man kan undvika en högvingad trainer om man kör realflight? Det låter i mina öron utmärkt, då jag hellre lägger pengarna på flygsimen än på ett plan som jag egentligen inte vill ha sedan....

Föresten: Går det lika bra med en äldre version av realflight, eller är det G5 som gäller?

QatHome
2011-01-20, 15:58
En äldre version av Real Flight eller annan RC-sim som t.ex Phoenix R/C funkar naturligtvis också men nyare simulatorer har som regel bättre grafik och högre realism vilket iofs kan ställa högre krav på datorn man installerar det i.

sundqvistjohan
2011-01-20, 16:26
Jag tycker att G3, G4 och G5 är realistiska simulatorer. (Har lånat av kompis). Själv äger jag Aerofly Professional Deluxe, också en bra verklighetstrogen simulator. Till den simulatorn måste man dock ha en egen sändare (kabel och programvara medföljer, ej sändare). Ingen möjlighet till onlineflygning med andra i den simulatorn, men den funktionen behöver jag inte när jag övar in nya manövrar.

Mitt första metanolplan var faktiskt ett 3D plan (Twist 3D 40). Flög den direkt på egen hand (otrimmad), ej heller dubbelkommando och modellen är ännu hel. Innan dess hade jag nog flugit mindre elkärror. I dagens läge med bra simulatorer är det fullt möjligt att skippa den högvingade trainern.

Sgt. Stinger
2011-01-22, 18:06
Ja, då får man ju tacka för de goda råden!
Ska börja med en simulator, blir eventuellt en begagnad G4, så får jag se vart det bär av efter det :)

DavidFlygare
2011-01-22, 18:54
Om du är ute efter ett lågvingat flygplan så kan jag länka till min egna annons som kanske kan passa,http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/27070-L%C3%A5gvingat-Flygplan-S%C3%A4ljes!
Anser den bra som första lågvingade modell då vingen är väldigt stadigt bygg helplankad etc, men du kan ta dig en titt

Corsair
2011-01-22, 19:08
Hej, startar med en lågvingad kärra låter inte bra, en högvingad kärra är lättare att börja med.

Ompa
2011-01-24, 20:31
Får nog hålla med Janne här.

Oavsett flygtimmar i simulator så är det inget som slår en högvingad trainer som första/nybörjar kärra. Typ Kyosho Calamato 40/60 eller Great Planes PT 40 alt PT 60 som jag själv lärde mig flyga med.
Och kontakta gärna en klubb och testa dubbelkomando. Det är grym skillnad mellan sim och verklighet.

Lycka till.
Ompa

zablar
2011-01-24, 20:39
Jag flög i ett antal år i ungdomens dagar, men sen blev det ett uppehåll på typ 20 år. Tog det säkra före det osäkra och skaffade mig en trainer (en TWM SkyRaider Mach 1) då jag började om.
Kändes helt rätt väg för mig iaf.

Lelle
2011-01-25, 08:13
Hej hej!

Detta är mitt första inlägg, och jag hoppas att jag postar det i rätt del av forumet.

När jag var kanske tio år, inhandlade min far en Marutaka Corsair (den till .60-motorer tror jag det är)
Mvh
Sgt. Stinger

Hej Stinger.

En fråga; Vad är det för spännvidd på Corsairen? Hade för mej att Marutaka bara hade en storlek i sitt sortiment, 1/5 -skala ?:)

ChristerL
2011-01-25, 11:35
Hej Stinger.

En fråga; Vad är det för spännvidd på Corsairen? Hade för mej att Marutaka bara hade en storlek i sitt sortiment, 1/5 -skala ?:)

De hade en serie med kärror i skala 1/8, bl.a. en Corsair!

Snickarjävel´n
2011-01-27, 10:53
Jag skulle nog vilja säga att allt slår en trög , tråkig , seg , tvångsstyrd högvingad trainer. T.o.m en vinter i simulatorn är roligare....

Välj en bra men framför allt en riktig sim ex.vis Realflight , Phoenix , Aerofly mfl, nöt in spakrörelserna tills dom sitter. Inlärningskurvan är lite som du själv vill och behagar samt vilken tid du har att lägga på träning.
En del får lägga sitt liv och själ på att hålla den fina högvingade trainern i luften , en del lägger 2-3mån i simulator och flyger lågvingat/midvinget/utan vingar/bara vingar utav bara helvete resten av livet.

jaka
2011-02-06, 20:33
Hej!
Simulatorer i all ära men att lära sig de grundläggande inställningarna av plan och motor görs bäst på en högvingad trainer.
Tro nu för allt i världen inte att du kan flyga Corsairen efter att du flugit trainern (låg eller högvingad).
Du kommer garanterat att krascha den då. Som nybörjare i den här hobbyn finns det så mycket att lära och som bäst lärs ut på enklare kärror en Corsair.
Te.x Hur man bygger lätt (lätta kärror flyger alltid bättre än tunga). För att bygga flygplan som Corsair måste man (om de ska hålla några år) lära sig vad som kan tas bort i byggsatsen och vilka grejer som kan/bör bytas ut.

Man bör veta hur man ska klä en modell (både plastfilmens fördelar och hur man klär med epoxy och 25g glasfiberväv.
Vilka lim sorter som ska användas var!
Känna till tankstorlekens betydelse och hur tankinstallationen påverkar motorns gång samt fördelarna med "Uni-flow" tank och Tettra "Bubblelesstank"!
Hur man lackerar en model! Hur man installrar gångjärn och roderytor! Hur man väljer servon så att blir så lätt som möjligt utan att man riskerar att använda för klena servon.
Känna till hur tyngdpunkten påverkar modellens prestanda . Känna till hur viktigt det är med "wash-out" i vingspetsarna och att Wash-in garanterat slutar i en snapproll.
Kunna ställa in motorn så att den går perfekt och alltid trottlar perfekt oberoende av utetemperatur, kunna trimma in modellen!
Veta att man alltid ska sträva efter så små servo armar som möjligt och att altid använda sig av så långa roderarmar som möjligt. Veta hur en framtung modell uppför sig! Veta varför en modell snapprollar etc etc!
Känner du till allt detta och mycket mer ,kan du börja bygga Corsairen! Annas bygg och flyg något enklare först.

Det är alltid bra att när man lärt sig grunderna i flygning att skaffa sig en aerobatic kärra av något slag, då menar jag inte de de Yak eller Edge som marknaden drösar av, utan en modell som flyger rent och bra; En F3A modell eller liknande.

Det blev lite mycket det här men jag hoppas du förstår att innan man bygger och flyger en Corsair
så bör man bygga och flyga lite fler kärror så man får lite vana.