handdator

Visa fullständig version : Nybörjare med Hobbyking minimustang =)



mic
2011-01-23, 18:56
Har efter ganska lång tids uppehåll (ca 6år) tagit upp rcflyget igen. Sist jag flög så var det med en GWS Beaver som slutade sina dagar i en lagårdsvägg.

Nu har det ju hänt lite på elfronten med borstlösa motorer och lipo ackar (vilket var ganska nytt när jag slutade sist men inget jag använde) och det är ju numera ett ganska billigt nöje - iaf på instegsnivån.

Jag köpte iaf en Hobbyking minimustang som natuligtvis fastnade i tullen över jul, total leveranstid ca 40 dagar och en tullräkning på 250:- på det.
Kanske inte det bästa planet att återuppta karriären med men med lite simulatorträning ska det nog gå bra var min tanke ;)

Så här såg den ut efter montage (bytte ut reglaget mot ett 18A då det som ingick enligt uppgift skulle vara i klenaste laget).
Ni får ursäkta kvaliteten på bilderna, de är tagna med min kassa mobilkamera.

18365

Fick lite hjälp av min bror (staflaraf här på forumet) vid första flygturen -vilket var tur då tyngdpunkten inte låg helt rätt, fanns inga instruktioner överhuvudtaget med planet för övrigt.
Inför min egen premiärflygning så justerades TP till framkanten av vingen, genom att karva bort lite material i batteriutrymmet och pressa fram acken (3s 750mah).

Det hela gick ganska bra och lyckades tom landa på ett anständigt sätt trots lite halvblåsigt väder, men propellrarna som ingick var inte av bästa kvalitet så den pajade naturligtvis i kylan.
Hem och byta, och landa lite mindre snyggt i snön då jag tappade orienteringen, liten och hyfsat snabb modell och ögon som rinner (fick naturligtvis problem med mina linser mitt under flygningen).

18366

Allt var dock helt och fint, fick upp den igen i luften men den flög minst sagt dåligt - efter en liknande landning som den förra så konstaterade jag att luftintaget under vingen var fullt med blötsnö, vilket inte påverkade tyngdpunkten på ett positivt sett :)

Några dagar senare var jag ute igen, och då funkade allt perfekt (hade glasögonen på fr säkerhets skull hehe) planet är riktigt kul att flyga med bra ork och fart, iaf mot vad jag var van med med de GWS modeller jag hade senast jag flög något radiostyrt.
Blev dock lite övermodig i en "Flyby" på låg höjd och lyckades sätta vingen i marken, vilket resulterade i en skaplig kullerbytta och plan som nu var ännu lättare att få in i bilen än tidigare.

18390

Märkligt nog så höll vingarna (hade tejpat vingkanten innan iofs) och det var ett väldigt snyggt brott utan småsmulor. Med andra ord inget som inte kan fixas med lite karlssons klister och nu är hon hel och fin igen väntan på nya propellrar.

Men jag ångrar inte att jag återupptog min gamla hobby, trots diverse missöden så är det ju löjligt skoj :)

Modellflygarn
2011-01-23, 19:01
Då är det bara att hälsa dig välkommen tillbaka till hobbyn!
Det ÄR kul! :)

freddan_6
2011-01-27, 16:10
Hej Karlssons klister är inte bra till eps-foam som jag tror mussen är gjord av bör du ha CA. Eventuellt funkar UHU-por
m.v.h. //Fredrik

mic
2011-01-27, 17:14
Lagade den just med karlssons klister, funkade perfekt. Testade det även på ett depronplan jag håller på och bygger och där gick det inte lika bra - depronet smälte ganska snabbt tyvärr.

jocke1963
2011-01-27, 23:58
Till depron kan du använda UHU Por, vanligt vit-/trälim, limpistol, mm, men inget med lösningsmedel, som ju tyvärr ingår i KK...