handdator

Visa fullständig version : Dubbla sändare på samma kamera?



Elia
2011-01-24, 08:53
Har lite funderingar kring att ha 2st sändare till samma kamera, någon som har testat detta?
Jag tycker det är problem i vissa lägen när man flyger att vid vissa lägen så får man störningar, skulle underlätta om man kunde ha 2st sändare med olika plaseringar.

Någon som testat?

//Elia.

DrHanke
2011-01-24, 21:30
Det kommer bli riktiga problem, du måste ha varje sändare på två olika frekvenser, två mottagare för att matcha sändarna och sedan en diversity för att välja ut rätt signal. Dvs onödigt krånligt.

Nu vet jag inte vad du kör för frekvens på VTX, om du har 2,4 så är det enklaste att ha två mottagare med diversity. En rundstrålande och en patch, alt en patch med Horizontel resp Vertikal beam. Har du 1,2 så har jag inte funnit någon duo patch och då är det bästa en inverterad V antenn. Läs mer på följande länk:
http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=13840402&postcount=8

Den antennen funkar på 2,4 också men så liten att den är svår att få till och matcha i frekvens då 1mm kan vara skillnad på bra eller skit.

Har du provat med en patch antenn, kör det själv och har i stort sett inga störningar alls.

Boopidoo
2011-01-24, 22:17
Det är nog en bättre idé att ha två mottagare med diversitet om det är polariteten som spökar. Hur sitter VTx + antenn monterad nu? Har du någon bild?

Elia
2011-01-25, 08:56
Det kommer bli riktiga problem, du måste ha varje sändare på två olika frekvenser, två mottagare för att matcha sändarna och sedan en diversity för att välja ut rätt signal. Dvs onödigt krånligt.

Nu vet jag inte vad du kör för frekvens på VTX, om du har 2,4 så är det enklaste att ha två mottagare med diversity. En rundstrålande och en patch, alt en patch med Horizontel resp Vertikal beam. Har du 1,2 så har jag inte funnit någon duo patch och då är det bästa en inverterad V antenn. Läs mer på följande länk:
http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=13840402&postcount=8

Den antennen funkar på 2,4 också men så liten att den är svår att få till och matcha i frekvens då 1mm kan vara skillnad på bra eller skit.

Har du provat med en patch antenn, kör det själv och har i stort sett inga störningar alls.

Jag var rädd för det, jag har precis gått över till 1,3ghz.

Innan har jag kört med 2,4ghz med dubbla mottagare och en oracle en patch antenn och en runtomstrålande.
Där hade jag problemet med att oracle:n inte kunde bestämma sig för vilken mottagare den ville köra på utan hoppade hela tiden mellan dom och då blem det taskig mottagning.

Med dagens system har jag tänkt göra lite dant, en patch och en runtomstrålande antenn men har inte skaffat någon patch ännu.
Men det var trubbel på det gammla systenet att det var störningar när signalen var tvungen att gå igenom kroppen.

Jag har en easystar för tillfället, men antennen monterat på ovansidan. Innan hade jag en easyglider pro men den var med om en brand i fartreglaget så den blev förstörd.

Denna v-antenn du pratar om menar du att man skall ha den på sändaren? låter intresant.

//Elia.

Elia
2011-01-25, 08:57
Det är nog en bättre idé att ha två mottagare med diversitet om det är polariteten som spökar. Hur sitter VTx + antenn monterad nu? Har du någon bild?

Skall ta en bild ikväll om jag kommer ihåg detta.

Boopidoo
2011-01-25, 12:37
Innan har jag kört med 2,4ghz med dubbla mottagare och en oracle en patch antenn och en runtomstrålande.
Där hade jag problemet med att oracle:n inte kunde bestämma sig för vilken mottagare den ville köra på utan hoppade hela tiden mellan dom och då blem det taskig mottagning.
Det låter som om problemet inte var i oraclen utan i din sändning, dvs att den var av så dålig kvalitet att oraclen bytte. Hur såg bilden ut utan oracle? Testade du oraclen med mottagare på någon annan sändare, blev det likadant?

UndCon
2011-01-25, 13:07
Det tråkiga är att 1,2/1,3 är olagligt att använda - annars funkar de bra ;)

Diversity mottagare är som sagt bättre

lassebetong
2011-01-25, 14:29
Det tråkiga är att 1,2/1,3 är olagligt att använda - annars funkar de bra ;)

Diversity mottagare är som sagt bättre

Du menar som med 2,4 för handen på hjärtat hur många flyger med 10 mW

DrHanke
2011-01-25, 15:37
Det tråkiga är att 1,2/1,3 är olagligt att använda - annars funkar de bra ;)

Diversity mottagare är som sagt bättre

För att? Som radioamatör och ATV (amatör tv) får jag köra upp till 1KW effekt... 1280MHz är den officiella frekvensen för just ATV så jag ser inte varför det skulle vara olagligt om man är radioamatör...

Elia
2011-01-25, 20:33
Det låter som om problemet inte var i oraclen utan i din sändning, dvs att den var av så dålig kvalitet att oraclen bytte. Hur såg bilden ut utan oracle? Testade du oraclen med mottagare på någon annan sändare, blev det likadant?

Det var ingen dålig kvalite på sändningen, när jag kopplade bort en mottagare så var det bra bild. men när jag körde med båda hoppade det bar i mellan de båda mottagarna och bilden blev grynigare.

testat olika sändare och det var samma bekymmer.

Elia
2011-01-25, 20:34
Du menar som med 2,4 för handen på hjärtat hur många flyger med 10 mW

REDIGERAT INLÄGG:
Tog bort opassande text, alla förstår inte ironin och svensk lag skall följas och all ev uppvigling till att inte göra så hör inte hemma här. Ska vi fortsättningsvis ha så fria sätt att utöva vår hobby måste vi också se till att ansvarsfullt utöva hobbyn. //Henrick

Boopidoo
2011-01-26, 08:32
Ja då verkar det ju som att det är Oraclen som är paj, trist. Har den alltid fungerat så dåligt?

Jag fortsätter dock att rekommendera diversitet på marken, dvs en sändare i luiften och dubbla mottagare på marken. Att ha två sändare på samma frekvens nära varandra i en modellflygplan bygger inte bara vikt utan det är upplagt för störningar.

Elia
2011-01-26, 08:48
REDIGERAT INLÄGG:
Tog bort opassande text, alla förstår inte ironin och svensk lag skall följas och all ev uppvigling till att inte göra så hör inte hemma här. Ska vi fortsättningsvis ha så fria sätt att utöva vår hobby måste vi också se till att ansvarsfullt utöva hobbyn. //Henrick

Jag förstår, lite onödigt från min sida.

//Elia.

Elia
2011-01-26, 08:49
Ja då verkar det ju som att det är Oraclen som är paj, trist. Har den alltid fungerat så dåligt?

Jag fortsätter dock att rekommendera diversitet på marken, dvs en sändare i luiften och dubbla mottagare på marken. Att ha två sändare på samma frekvens nära varandra i en modellflygplan bygger inte bara vikt utan det är upplagt för störningar.

Ja det har alltid varit på det viset med den. kanske skulle pröva något annat?

Elia
2011-01-26, 08:52
denna kanske är ett bättre alternativ till oracle ?

http://www.electronicarc.com/catalogo/product_info.php?cPath=43_83&products_id=481&osCsid=00898935856aedff9f2dd54602485762

UndCon
2011-01-26, 09:39
på 1.2-1.3 är det hårda restriktioner - men om man har en amatörradio-licens kan man använda de övre banden som Hanke


Det är väl upp till var och en om man vill vara laglig eller ej - men mitt råd är att inte köra på frekvenser som används för flygnavigering (vem vill orsaka en ev olycka)

http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/27098-Flygfotografering-och-tillstånd-för-bildspridning?p=242156&viewfull=1#post242156

Elia
2011-01-26, 11:03
på 1.2-1.3 är det hårda restriktioner - men om man har en amatörradio-licens kan man använda de övre banden som Hanke


Det är väl upp till var och en om man vill vara laglig eller ej - men mitt råd är att inte köra på frekvenser som används för flygnavigering (vem vill orsaka en ev olycka)

http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/27098-Flygfotografering-och-tillstånd-för-bildspridning?p=242156&viewfull=1#post242156

Låt oss säga att jag stannar kvar på 2,4 bandet. frågan är hur jag skall få en sådan fin bild som möjligt.
Problmet med 2,4ghz är ju att det krockar med 2,4 radio.

Boopidoo
2011-01-26, 12:33
Oj då, det sa du inte förut. Dvs att du använder en 2.4GHz radio, då är det klart att det inte fungerar samt att oraclen kanske stördes av det. Min rekommendation då skulle vara att antingen köpa ett LRS-system till din radio, de ligger kring 433MHz så de fungerar finfint till 2.4GHz video eller att köra på 35MHz.

Elia
2011-01-26, 13:12
Nej jag kör på 35mhz bandet men jag har ju kompisar som är på besök på mitt flygfält ibland som har 2,4ghz radio och då kan jag ju inte köra fpv, därför bytte jag nu för ett par veckor sedan till 1,3ghz för att kunna jaga dom lite =)

Boopidoo
2011-01-26, 13:24
Ok, jag har hört att kanal 8 på Lawmate 2.4GHz som ligger på 2510MHz (egentligen 2.5GHz) ska fungera hyfsat i närheten av andras 2.4GHz rc-system. Dock inte att användas på samma modell som en 2.4GHz RC-Rx. Det är väl bara att testa om du har lawmate eller något annat system som har en kanal i 2.5GHz?

Problemet är inte så ofta att de som kör 2.4GHz RC får problem som att ens 2.4GHz video får irriterande störningar. Har dock själv inte testat 2510MHZ och 2.4GHz RC.

Elia
2011-01-26, 19:17
Jag har bara 4 kanaler på mina 2,4 sändare. tror inte jag når den frekvensen.

Men till ett annat ämne,

Jag har inte hittat något bra att spara mina FPV filmer på, vad kör ni med?
Jag har försökt med videograbber till PC och tv kort till PC men det har blivit skit bild av det, grynigt å tråkigt.
Vad funkar?

Boopidoo
2011-01-26, 22:05
Om du vill använda dig av PC så har jag använt USB EasyCap. Annars så använder jag Aiptek MPVR+CB. Det finns en hel del att läsa om olika DVR på RCG: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1146016

Helst så skulle jag vilja ha en Baru BR3002, kallas för "HDD Portable Media Players: One Touch Video Record!" i ovanstående länk. Men de verkar stört omöjliga att tag på. Om någon har en över så har ni en villig köpare! :)